Stroom

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Stroom

Bericht door Melinda »

Arghhhh :crazy: de stroom valt uit. Stoppen slaan door als ik de Rofco aan wil zetten. Heb hier een deeg voor 3 broden in de eerste rijs en krijg de elektriciteit niet aan de praat. Komen we mooi in de knel met voorverwarmen. Toch even op manlief wachten, want het lukt mij niet. Is die met zoonlief naar auto's kijken :roll: Nou ja zeg!
Kijken hoe dit afloopt. :snif:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Stroom

Bericht door papagena »

Deeg in de koelkast zetten?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Stroom

Bericht door Levinebaktbrood »

Deeg in de koelkast zetten inderdaad (direct na het vormen). Maar die doet het wellicht ook niet als de stroom is uitgevallen ^)^. Buiten zetten dan maar, is koud genoeg :shock:

Heb je de Rofco niet op een aparte groep staan? Hier wel ...
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Stroom

Bericht door bakkerdick »

Ik dacht even: 'De PC doet het nog, dus er is nog ergens stroom in huis, goede kans dat de ijskast het nog doet'. Maar daar moet ik even een ouderwetse gedachte opzij zetten. Inmiddels kan zelfs deze digibeet mailen met de telefoon, dus sluitend bewijs dat er geen stroom meer is in Soest is nog niet geleverd. Het is wel al uren beklemmend stil op dit 'draadje'. Spanning en sensatie op Broodnodig: 'Is de hele stroomvoorziening bij Melinda thuis in gevaar, kan manlief zijn 'Damsel in distress' redden, mede gedreven door welbegrepen eigenbelang ( hij wil dat lekkere brood dat zijn meisje voor hem bakt natuurlijk niet missen), zou hij de juiste stoppen in huis hebben, of is het alleen een kwestie van de aardlekschakelaar een zetje geven. Vragen, vragen.. Ballie, heeft 'Broodnodig' geen razende reporters die snel ter plekke kunnen zijn en op lokatie voor de voordeur van huize Melinda en ooggetuigenverslag kunnen geven van de spannende ontwikkelingen aldaar! Inmiddels hebben de meeste forumleden al hun vingernagels van pure spanning al opgeknabbeld, een enkeling overweegt nu aan zijn teennagels te beginnen!
Alle gekheid op een stokje, Melinda, ik hoop dat het opgelost is en dat je alsnog je mooie broodjes hebt kunnen bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Stroom

Bericht door Melinda »

Ho! Stop! Geen paniek. Ik kom erop terug, maar nu even proberen wat krentenbollen te maken. Tot later. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Stroom

Bericht door bakkerdick »

Ah, gelukkig, een teken van leven uit Soest. En bijna net zo belangrijk, er worden daar gewoon weer krentenbolletjes gemaakt. Ik lijk het KNMI wel, ik heb te snel opgeschakeld naar code oranje, terwijl in huize Melinda alles weer pais en vree is. Pak van mijn hart ;)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Stroom

Bericht door Levinebaktbrood »

^)^ ^)^ ^)^
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Stroom

Bericht door Melinda »

bakkerdick schreef:Ah, gelukkig, een teken van leven uit Soest. En bijna net zo belangrijk, er worden daar gewoon weer krentenbolletjes gemaakt. Ik lijk het KNMI wel, ik heb te snel opgeschakeld naar code oranje, terwijl in huize Melinda alles weer pais en vree is. Pak van mijn hart ;)
Nou, het is met die krentenbolletjes, net als met de zonnebloembroden behoorlijk mis gegaan. Dus aan het eind van de dag redelijk gefrustreerd :(
Het had zo mooi kunnen zijn.
Vandaag eindelijk eens aan het bakken. Eerst alle spul de deur uit (kinderen en kleinkinderen). Oma kan losgaan. 8-)
Toen afgewogen. Begonnen met zonnebloembrood. 3 Minuten gekneed en toen begonnen met de autolyse. Dus de Rofco aan. Pats! Stroom uit in de woonkamer en keuken. Help, man weg met zoon, naar auto's kijken. Andere zoon staat bij de auto om te vertrekken dus PANIEK..... kom even helpen..... :crazy: Nou ja, hij wist het ook niet. Dus manlief gebeld, allerlei knoppen en schakelaars omgedraaid. Weer stroom. Zucht, gelukkig.
Weet je wat? Ik probeer het toch bij een ander (geaard) stopcontact, waar wat ruimte is (vermogen). Pats! Weer stroom uit. Zoon weg, alleen thuis. En mannen met auto's, dat kan nog wel even duren. :roll:
Schakelaartje geprobeerd, weer gedeeltelijk stroom, niet in de keuken, maar de bijkeuken.
Dan maar in het donker wachten...
O wee, de autolyse is voorbij. Ik moet kneden met de Bear. En in de keuken doet ie het niet. Sjouw sjouw (Bear met deeg) naar de bijkeuken, Bear op een krukje. Nog 10 min. kneden, vliesje oké. Dus in de eerste rijs.
Ondertussen manlief thuis, hèhè, gelukkig, nu kan niets meer misgaan. :mrgreen:
Weet je wat, we doen de Rofco ergens anders, waar er "zwaarder" stroom is. Daar staat ook een porseleinoven, die flink wat vraagt. Nou, dan moet Rofco het daar ook doen. PATS!!!! Nu de andere aardlekschakelaar uit.
:crazy: Dan ligt het aan de Rofco.
Bellen dus naar België..... zaterdagmiddag..... zou het lukken.... :?: :?: :?: Gelukkig "met Micha" ...... "heb je met stoom gebakken?" "Ja, de vorige week". "Is er een barst in het lampje" "Nee"
Advies: even de Rofco op een niet geaard stopcontact. Misschien dat er toch wat vocht ergens zit.
Ooooh :o , mijn deegje zit halverwege de 1e rijs. Hoe krijg ik dat voor mekaar :?: :?: :?: "geen probleem, even doorslaan en dan weer laten rijzen" .
Afijn, Rofco deed het bij het niet geaarde stopcontact. (Toch een beetje eng, ja, ik ben een vrouw ;) )
Ah we gaan het verhaal inkorten.
Broodjes (3 stuks) in de oven, de bovenste bakkamer (die alleen ingeschakeld). Temp op 220 gr, volgens recept. Moet 35 minuten kunnen. Na 7 min. naar 50 gr. En ondertussen worden de broden niet te stuiten bruin, zo erg..... HELP!!! Verbrand :crazy:
Foto's doe ik wel bij de misbaksels.
Nou ja, jammer dan, maar we gaan een nieuwe poging wagen. Met krentenbollen. Daar heb ik ook al een tijd zo'n zin in :kwijl:
Alles goed tot in de oven (200 gr). Deze keer zit ik op een krukje door het glaasje te turen want het zal mij niet weer gebeuren :| :geek:
Oeps, na 2 minuten gaat het (alsof er een raket wordt afgevuurd) zo snel, bruin, bruiner, bruinst. Oef, het moet toch ± 10-12 minuten bakken? Vijf minuten later, snel eruit. Boven bruin, onder zwart, in het midden licht en net of net niet gaar. :snif: :snif: :snif:

Of ik doe iets goed fout, of er is iets fout met de Rofco.
Dus maar na het weekend een e-mail naar Micha en afwachten.
Einde van een lang verhaal. ;B
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
ystava_nl

Re: Stroom

Bericht door ystava_nl »

Da's balen. Ik denk dat de oven toch iets warmer dan 200 C wordt.
Hopelijk lost Rocfo dat snel en goed op, Sterkte !
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Stroom

Bericht door bakkerdick »

Poeh hé. Er zijn mensen die ergernissen 'van zich af kunnen schrijven'. Waarbij het opschrijven van de frustrerende zaken een beetje therapeutisch werkt, zeg maar. ik hoop van ganser hart dat jij tot die categorie behoort, Melinda. Sterkte en ik hoop dat de oplossing zich snel aandient
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Stroom

Bericht door bakkerdick »

Zoals je weet ben ik ook Rofco novice, maar als ik naar de plaatjes kijk en jouw verhaal hierboven lees denk ik dat Ystava gelijk heeft. Er is wel erg veel hitte in die broden en krentebollen gegaan. Ik heb een B40, daar kan je denken dat de afstand van de hittespiraal boven het brood tot het brood zelf wat groter is, anderzijds moet een thermostaat gewoon de hitte meten en daar mee omgaan.
'Voorzichtigheidshalve heb ik nog niet boven 250 graden voorverwarmd ( ook niet eronder trouwens) brood in de oven, terug naar 220, 15 minuten later terug naar 200, zoals ik dat met de 'Siemens' in de keuken gewend was. Broden zijn absoluut véél sneller klaar dan in de Siemes, vanaf 35 minuten, en niet veel meer voor zware jongens van 1400 gram, en ik heb broodbodems gehad waar ik een randje vanaf moest snijden, maar nog niet het inktzwarte beeld wat jij ons bij de 'bloopers' voorschotelt.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Stroom

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef:Heb je de Rofco niet op een aparte groep staan? Hier wel ...
Nee Levine, maar de afgelopen week is juist de loodgieter/elektriciën langsgeweest om te kijken hoe wij dat het beste kunnen oplossen. Wij hebben geen ruimte meer voor een aparte groep, dus de Rofco komt samen met de magnetron, die we niet heel vaak gebruiken. Zal hem maandag bellen om alsjeblieft snel aan de slag te gaan. :)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Stroom

Bericht door Fermenter »

Hoeveel verbruikt een Rofco eigenlijk gemiddeld?
Heeft iemand hier al eens met zo een energiemeter geprobeerd?
Mijn Rofco B10 komt er immers spoedig aan... :)
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Stroom

Bericht door TigerManZ »

Oeps... Melinda... dat is geen leuke start met de Rofco... ;B

Ik hoop voor je dat dit alles netjes wordt opgelost zodat je fijn kunt bakken op de manier zoals het hoort en dus goed gaat :!:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Stroom

Bericht door Merlijn »

Het klinkt alsof je thermostaat op maximaal vast staat! Ik hoop dat ze snel de boel komen fixen, geen brood kunnen baken :crazy:
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Stroom

Bericht door Ballie »

Je zou inderdaad denken dat er met de thermostaat iets niet helemaal in de haak is... Meet de temperatuur eens na met een oventhermometer...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Stroom

Bericht door Melinda »

Ballie schreef:Je zou inderdaad denken dat er met de thermostaat iets niet helemaal in de haak is... Meet de temperatuur eens na met een oventhermometer...
Nou Ballie (en alle anderen die meeleven ;B ), dat hoeft volgens mij niet eens. Zie de resultaten hieronder.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Vandaag de hele oven aangezet. Linker groene lampje brandde niet.
Temp op 200 graden, na 7 minuten naar 50 gr., zoals het advies is. Al gauw brandlucht. Na 11 minuten oven geopend, oven uit en gauw het verbrande brood eruit. Oven dicht en zo het onderste brood nog erin gelaten tot totale tijd van 38 minuten.

Ik heb net een lange e-mail gestuurd naar Rofco met allemaal plaatjes. Het wachten is op een oplossing.
Jammer, net nu met de Paasdagen voor ons. Had een lekkere stol willen bakken. Dat moet dan maar in de "gewone" oven. :crazy: Er zijn ergere dingen. ;)
Ik heb er alle vertrouwen in dat het opgelost gaat worden. :!:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Stroom

Bericht door Merlijn »

Daar heb je inderdaad geen thermometer voor nodig, er is iets mis met de bovenste bak kamer, jemig 11 minuten, word die 500c of zo? Ik hoop dat Rofco het euvel snel kan verhelpen. Kun je zolang niet alleen in de onderste kamer bakken? Hmm na daar even over na te hebben gedacht, beter niet, geen idee hoeveel schade dat inferno feestje op de 2e verdieping aanricht als je dat vaker de kans geeft.. Is je bak blik wel onbeschadigd gebleven?
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Stroom

Bericht door Levensplezier »

Hoi Melinda, wat een teleurstelling zeg. Heb je zo'n mooie oven. Doet ie niet wat ie moet doen. Frustratie :crazy: !!!!!
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Stroom

Bericht door bakplaat »

Nou Melinda,wat een teleurstelling zeg...Eerst een poos geduldig gewacht en nou is 'ie' er eindelijk en blijkt er iets goed fout mee te zijn. :mrgreen:

Ik hoop ook voor je,dat Rofco het euvel spoedig komt verhelpen en je van dit 'crematorium' verlost bent en je er met veel plezier en succes mee verder kunt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Stroom

Bericht door TigerManZ »

Hoi Melinda,

Heb je al een reactie terug ontvangen op jouw mail aan Rofco?

Ik hoop voor je dat ze dit snel in orde maken zodat je fijn met de oven aan de slag kunt!

Gr. Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Stroom

Bericht door Melinda »

Beste allemaal, dank voor jullie reacties en meeleven. Dat doet mij echt heel goed. :G
We hebben intussen contact gehad met Micha. Dat de reparatie volledig onder garantie valt is duidelijk.
Intussen wilde manlief dan toch liever een B40, dus dat besproken met Micha. Na enig overleg kwam het voorstel om de B30 om te ruilen voor een B40, met bijbetaling uiteraard en zonder vrachtkosten. Hier zijn wij op ingegaan. Het is nu afwachten hoe het verder praktisch ten uitvoer wordt gebracht. Maar ik hou jullie natuurlijk op de hoogte. :)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Stroom

Bericht door Lauralijn »

Jammer dat je op die manier met Rofco aan de slag moest Melinda, maar ik ben zeker dat je helemaal blij wordt met de B40.

Ik ben dit onderwerp met interesse aan het meelezen, want ik heb ook een probleem met de thermostaat in mijn Rofco.
Ik hoop dat Micha ooit een keer richting Nederland komt, want de thermostaat is helemaal tilt geslagen: ik krijg ongeveer 50 graden meer in de oven (bovenste 2 bakvlakken) dan ik vraag! Dat heeft me een paar zwartgeblakerde korstjes gekost, maar nu ik dat weet, kan ik er toch nog mee werken. Garantie geldt bij mij niet meer, dus ik ben benieuwd hoe we dit gaan oplossen...
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Stroom

Bericht door stillekracht »

Micha levert gewoon onderdelen (post).

De Rofco zit simpel in elkaar. Thermostaat lijkt mij eenvoudig te vervangen.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Stroom

Bericht door Melinda »

Ik ben weer blij. :G
Het was best spannend om weer aan de gang te gaan met de nieuwe Rofco oven, maar het is goed gelukt.
De B40 werkte uitstekend.
Zie hier het resultaat: http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.p ... 074#p13074
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Stroom

Bericht door TigerManZ »

:D :D :D :D :D
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie