Rofco, maar welke

Over ovens in alle soorten en maten
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Hallo Rofco liefhebbers,

Ik heb buiten een houtoven en binnen niets fatsoenlijks om brood in te bakken. Een houtoven is wel leuk, maar in dit seizoen behoorlijk nat ^)^ en het is nog niet zo eenvoudig om de temperatuur onder controle te houden. Dus zit ik ook te denken over een mooie oven binnen. Nou zie ik redelijk wat mensen met een B20 maar ook sommige met een B30 of zelfs een B40. Ik vroeg me af wie kiest voor een B30? Alleen voor de capaciteit? (een B20 heeft tenslotte ook al plek zat voor 6 broden). Of is het echt handig om een bakvlak tegelijk op te warmen in plaats van drie, of is het grotere bakvlak nog handig voor dingen die je niet in een B20 zou kunnen bakken. Natuurlijk is een B20 iets minder duur, maar ik wil uiteindelijk niet belanden in de categorie mensen die een B20 uiteindelijk te beperkt vinden. Ik zou wel graag wat ervaringen horen van anderen. De keuken is in ieder geval groot genoeg, voor de niet brood gerelateerde zaken hebben we al een verschrikkelijke magnetron/oven die maar tot 200 C kan, en als ik twee kalkoenen zou willen braden {voor mijn vegetarische familieleden} of een stokbrood van 60 cm kan ik altijd nog de tuin in, gewapend met bijl en lucifers....

En zijn er ook mensen die uiteindelijk wel een Rofco overwogen hebben en toch iets anders gekozen?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik twijfelde ooit tussen de B20 en de B30. Uiteindelijk voor de B30 gekozen. Het handige aan de B30 vind ik dat je ook alleen het bovenste bakvlak kunt verwarmen. Je kunt dan max. 4 broden tegelijk bakken. Verder is het inschieten in de B30 veel makkelijker omdat je een vierkant hebt. Bij de B20 is het wat meer gepriegel om meerdere broden op 1 steen te krijgen (heb ik begrepen van iemand die de B20 heeft).

Ik heb nu eigenlijk spijt dat ik niet de B40 heb gekocht, omdat je daar continu in kunt bakken. In de B30 en lager moet je na 7 - 10 minuten de temperatuur terug draaien naar 50 C. Je kunt dus tussendoor niets bijschuiven en/of de oven direct nadat de 1e lading eruit is weer laden met nieuw deeg. Je moet minimaal 30 minuten wachten voordat je de volgende lading deeg erin kunt zetten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Rofco, maar welke

Bericht door stillekracht »

Ik heb ook een B30. Voor mij was het argument capaciteit van belang. Achteraf had ik beter een B40 kunnen kopen ivm de reden die Levine ook aangeeft.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Een groter bakvlak is altijd handiger. Buiten heb heb ik een cirkel van 80 cm diameter, maar ook daarmee is het soms best mikken, vooral vanwege de diepe ingang. Maar schietplankjes op de juiste maat helpen natuurlijk ook een stuk bij het gepriegel.
Als ik het goed begrijp stook je de B30 en lager vrij heet en moet je hem na een minuut of 7 a 10 volledig terugdraaien naar 50 C. Dat is wel enigszins vergelijkbaar met een houtoven, alleen valt daar niks terug te draaien, en moet je het doen met de warmte die je een kwartier voor het bakken hebt. As eruit, schoonvegen en daarna koelt ie alleen maar af, dus veel variatie heb je niet. En daarna nog een lading bakken is niet echt een optie omdat je dan eerst moet gaan bijstoken (en weer de kolen eruit vegen en afkoelen en dergelijke).

Maar zijn er broodsoorten die je met de rofco methode minder goed kan bakken (dus waarbij je de warmte niet terug zou willen draaien)? Over het algemeen zie ik de meest fantastische baksels langs komen (maar ik kan ze natuurlijk niet proeven....)
Kan je bij de B40 zelf het temperatuurtraject helemaal bepalen?

Naast de rofco ovens heb ik ook wel eens naar de duitse ovens gekeken van Manz en Haussler. Zijn wel mooi, maar nog een heel eind duurder. Aan de andere kant van het verhaal, zijn er ook mensen die bewust voor een veel goedkopere oven gekozen hebben? Rofco spreekt me wel aan, maar heeft er iemand enig idee over het energieverbruik?

Binnenkort ga ik toch Rofco ook maar eens even bellen/mailen.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Rofco, maar welke

Bericht door stillekracht »

Het bakvak van een B40 is hoger waardoor de afstand van de bovenkant van je deeg tot het verwarmingsspiraal groter is. Hierdoor verbrand je deeg niet als de kachrl aan blijft staan.

Pagweg de eerste 1,5 uur is hij continue aan voor het opwarmen. Daarna gaat ie met een thermostaat aan en uit.

Ga er van uit dat als je de oven 1x vult, je 2uur a3KWh verstookt aan energie. Dat is 6Kwh a 0,24 Euro = 1,5 Euro
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Lauralijn »

Het continu bakken is een van de redenen waarom wij een B40 gekozen hebben en dat is wel fijn.

Mijn opmerkingen bij de B40:

- Bakvlakken zijn niet helemaal gelijk afgesteld wat warmte betreft en soms heb ik normale broden op het bovenste niveau en zwarte broden op de onderste. Vervelend dat daar ook geen kijkgat zit.....

- Als je vaststelt dat de oven te heet is (als je broden te donker worden) dan duurt het nogal lang voor de temperatuur daalt. Vorige week had ik 2 verkoolde vijgenbroodjes :G

Maar verder ben ik nog steeds blij met de aanschaf!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Bij mijn B30 is de warmte ook niet gelijk. De broden die ik op het middelste bakvlak bak worden het bruinst, die op het onderste bakvlak het lichtst. Ik speel op advies van Micha van Rofco wat met de temperatuur instellen en dan gaat het prima.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakidee

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Bakidee »

lekkermelig schreef:Hallo Rofco liefhebbers,

Ik heb buiten een houtoven en binnen niets fatsoenlijks om brood in te bakken. Een houtoven is wel leuk, maar in dit seizoen behoorlijk nat ^)^ en het is nog niet zo eenvoudig om de temperatuur onder controle te houden. Dus zit ik ook te denken over een mooie oven binnen. Nou zie ik redelijk wat mensen met een B20 maar ook sommige met een B30 of zelfs een B40. Ik vroeg me af wie kiest voor een B30? Alleen voor de capaciteit? (een B20 heeft tenslotte ook al plek zat voor 6 broden). Of is het echt handig om een bakvlak tegelijk op te warmen in plaats van drie, of is het grotere bakvlak nog handig voor dingen die je niet in een B20 zou kunnen bakken. Natuurlijk is een B20 iets minder duur, maar ik wil uiteindelijk niet belanden in de categorie mensen die een B20 uiteindelijk te beperkt vinden. Ik zou wel graag wat ervaringen horen van anderen. De keuken is in ieder geval groot genoeg, voor de niet brood gerelateerde zaken hebben we al een verschrikkelijke magnetron/oven die maar tot 200 C kan, en als ik twee kalkoenen zou willen braden {voor mijn vegetarische familieleden} of een stokbrood van 60 cm kan ik altijd nog de tuin in, gewapend met bijl en lucifers....

En zijn er ook mensen die uiteindelijk wel een Rofco overwogen hebben en toch iets anders gekozen?

Wil

Ik heb gekozen voor een Hufkens bakoven. Hier stond ik al eerder voor in Broodnodig. Kijk maar wat ik er nu over geschreven heb.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Bakidee schreef:
Ik heb gekozen voor een Hufkens bakoven. Hier stond ik al eerder voor in Broodnodig. Kijk maar wat ik er nu over geschreven heb.
Ja, die heb ik al een keer gelezen, en meteen opgezocht. Lijkt wel wat op Rofco, alleen met een deur extra en extra kijkgaatje. Waarom heb je voor een Hufkens gekozen ipv een Rofco? En zijn de prijzen vergelijkbaar?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakidee

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Bakidee »

lekkermelig schreef:
Bakidee schreef:
Ik heb gekozen voor een Hufkens bakoven. Hier stond ik al eerder voor in Broodnodig. Kijk maar wat ik er nu over geschreven heb.
Ja, die heb ik al een keer gelezen, en meteen opgezocht. Lijkt wel wat op Rofco, alleen met een deur extra en extra kijkgaatje. Waarom heb je voor een Hufkens gekozen ipv een Rofco? En zijn de prijzen vergelijkbaar?

Wil
Ik heb de oven gekozen vanwege de 2 deurtjes met kijkvenster. Dat leek me veel praktischer als je iets wil bakken met verschillende baktijden. En ook vanwege de hogere bakkamers. En ís ook veel praktischer.
Ik ben naar Tessenderloo gegaan om hem te zien. Mijnheer Hufkens gebruikt en demonstreert hem zelf in z'n winkel. Daarna ben ik ook naar Rofco gegaan. Heeft me dus wel wat zaterdagen gekost, maar dat vind ik wel belangrijk voor zo'n besteding. De oven is goedkoper dan de B30 van de Rofco. Heeft dan weliswaar 2 bakvlakken, maar me lijkt dat dat wel echt voldoende is. Afmeting van de bakvlakken zijn dan dezelfde, maar de ruimte is hoger. Daardoor veel minder kans op verbranding , en rustige bakaard bij quiches en vlaaien en appeltaart. Je krijgt ook nog 2 bakplaten en 2 bakvellen erbij. Hufkens heeft maar 1 model.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Bij deze blaas ik mijn oude Rofco draadje nog wat nieuw leven in. Ik heb er nog steeds geen een, en stook nog braaf elke week een vuurtje in de tuin.
Maar ik zoek toch wat meer gemak en vooral meer controle over de temparatuur, dus een Rofco gaat er toch binnenkort een keertje komen.

Mijn vraag aan Rofco gebruikers is nu: gebruiken julllie stoombakken, bakplaten en bakvellen? En hoeveel heb je er dan, of heb je er dan voor elk bakvlak een, of heb je die alleen nodig als je elke zaterdag croissants voor de hele buurt bakt ;-)

Wat betreft de stoombakken hoor ik soms al dat mensen ze helemaal niet gebruiken omdat een plantenspuit net zo goed zo werken?
En bakvellen, zijn die handig, of kan je net zo goed met bakpapier werken?

Vragen vragen vragen... Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen. Dat het een goede oven is snap ik ondertussen wel, en het bakken wordt steeds fanatieker, dus ik denk nu serieus na over een B30.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Ballie »

Ook ik ben niet in het bezit van een Rofco, zou ik wel willen, maar ik denk niet dat ik daar toestemming voor krijg van "De Chef" :mrgreen: Ofwel: Zonder sponsor komt die er hier niet in :(

Wat ik mij kan herinneren uit eerdere discussies is dat de stoombakken bij een aantal Rofco bezitters wel aanwezig zijn, maar eigenlijk niet (veel) gebruikt worden, maar ik zou zo 1-2-3 ook niet weten wat ze daarvoor in de plaats gebruiken om stoom in de oven te krijgen. Ik weet niet of een plantenspuit zo'n goed idee is. Wanneer het koude water op de hete stenen terecht komt zou dit volgens mij tot scheuren in de stenen kunnen leiden. Ik zou alleen niet weten of dit ook voor de Chamottesteen geldt.

Over die bakvellen is volgens mij op het vorige Forum ook het een en ander geschreven. De meningen waren volgens mij verdeeld positief, maar daar durf ik geen eed op te doen. Het voordeel van bakvellen is dat je ze vaker kunt gebruiken en na gebruik weer schoon kunt maken. Rofco levert bovendien bakvellen op de maat van de bakplaten.

Ik gebruik zelf gewoon bakpapier, voordeel daarvan is dat je het na gebruik gewoon kunt weggooien en niet hoeft schoon te maken, maar nogmaals, wegens een chronisch gebrek aan Rofco, helaas in een doodgewone combimagnetron/hetelucht oven :crazy:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

@Lekkermelig/Wil
Mijn enige ervaring tot nu toe is tijdens de workshops bij Levine.
Ik ben intussen in blijde verwachting van een Rofco B30. :)
En omdat ik toch ook kleine broodjes als pistolets en krentenbollen wil bakken heb ik gelijk 2 bakplaten en bakvellen erbij besteld. Ik heb begrepen, dat je zoete broden als krentenbrood en suikerbrood b.v. beter niet op de steen doet. Ik heb bij Levine een kerststol gebakken op een bakvel op de bakplaat.
Tja en die stoombakken heb ik er om praktische redenen ook meteen bij besteld.
Dat waren zo mijn overwegingen. En nu maar geduldig wachten.... :?
Trouwens, ik bak nu ook op bakvellen en die veeg je zo schoon met keukenpapier.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb de B30 met drie bakvlakken en heb ook drie bakplaten en de bakvellen. Die bakvellen gaan heel lang mee, gebruik nog steeds dezelfde sinds ik de Rofco heb, april 2010. Nieuwe bakvellen heb ik ook al in huis. Voordeel is dat ze precies op maat zijn van de bakplaat. Met bakpapier moet je gaan knippen, passen en meten.

De stoombakken heb ik ook, maar die gebruik ik bijna niet. Ik gebruik een plantenspuit. Je moet natuurlijk niet op de chamoypttestenen spuiten, maar op de wanden ^)^. Je kunt de stoombakken niet tegelijk gebruiken met de bakplaten.

Vloerbroden/pistolets zonder melk, suiker, vet enzo bak ik direct op de stenen, andere broden/broodjes op de bakplaat. De bakplaten zijn eigenlijk een must om erbij te hebben.

Er is op dit moment trouwens een flinke wachttijd voor Rofco ovens. Ik heb eigenlijk spijt dat ik niet de B40 heb gekocht, maar dat is weer een heel ander verhaal :D,.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef:Er is op dit moment trouwens een flinke wachttijd voor Rofco ovens.
Daar weet ik alles (nou ja alles?) van, Levine. Ik hoop dat ik de 2de helft van maart toch wel een berichtje krijg :roll:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

@levine
Kan je een goede reden gebruiken om de stoombakken dan wel te gebruiken? Een plantenspuit kost tenslotte nog geen tientje :)
Bak je zoveel brood dat je echt een B40 nodig hebt? Dan heb je heel wat hongerige lieden om je heen. Ik bak zelf nu in mijn houtoven max zo'n 6-8 broden per keer, dat is zo'n 5 kg deeg en dat is bij mij wel genoeg voor een week.
Als je veel liever een B40 hebt, verkoop je je B30 toch gewoon? Daar zal best wel wat animo voor te vinden zijn lijkt me. Niet iedereen hoeft perse een gloednieuwe, maar 2e hands zie je ze bijna niet.

En wat betreft die wachttijden, daar hoorde ik wel wat geluiden over hier op het forum. Ik heb gelukkig niet zo'n extreme haast, omdat ik buiten ook redelijke hoeveelheden in een keer kan bakken. Maar ik ben het ondertussen wel zat dat er vijf kilo brood in een keer te donker wordt, dus een beetje meer controle over de temperatuur en wat meet gemak zonder houthakken en zo lijkt me ook wel wat :) Bovendien ben ik dan niet meer beperkt tot overdag (mijn houtoven staat achterin een pikdonkere tuin....) Maar tegen de tijd dat die rofco weer normaal leverbaar is heb ik al weer tien keer kunnen oefenen met de juiste manier van stoken en weer laten afkoelen naar de juiste temperatuur :rofl2:
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Ik heb begin December een Rofco B40 besteld, op de beurs in Antwerpen. Hij zou eind deze maand moeten komen, ik zal er eens een mailtje aan wagen hoe het ermee staat.

Hier een paar overwegingen, misschien heb je er wat aan:

- Ik heb de bakruimte van de B40 niet dagelijks nodig, maar je kan ook alleen de bovenste bakruimte verwarmen(= hittespiraal bovenin en hittespiraal onder de bovenste steen) Het voelt misschien al minder als verspilling als je alleen dat deel van de oven aanzet, en als ik eens méér wil bakken kan het ook door alles aan te zetten.
- Ik ben met andere apparaten soms bescheiden begonnen en kom na verloop van tijd toch op de grotere, professionelere spullen uit, da's dan twee keer kopen en uiteindelijk duurder
De B40 heeft meer ruimte tussen de bakstenen, volgens mij moet je met alle andere types aflopend/op restwarmte/ in de steen geaccumuleerde warmte bakken, de spiraal onder de bovengelegen steen verschroeit het brood eronder als die aanstaat. Als houtovenbakker weet je dat met aflopende temperatuur bakken een prima resultaat kan geven, hoeft dus zeker geen probleem te zijn, maar je moet ook tussendoor weer opstoken. Bij de B40 zou het ondergelegen brood door de grotere interne hoogte niet verschroeien als de spiraal erboven warmte geeft.
- Ik heb er bakplaten bij voor eventuele zoete broden. Een kanttekening bij het 'vervuilen' van de chamottestenen:
In mijn houtgestookte pizzaoven (400+ graden) kan ik de steen met van alles vies laten worden, kaas, vet, alles wat je maar in de buurt van een pizza aan kan treffen, de bakstenen zien er niet uit na een avondje pizza's. Maar als je de oven vóór de volgende baksessie opstookt naar 400 graden zijn de chamottestenen letterlijk weer 'brandschoon'. Hoe dat zou werken voor zoetigheid ( appeltaart, suiker, rozijnen, spijs, you name it) zou ik niet weten, maar ik gok dat 400 graden dat er ook afbrandt. De Pizzasteen in mijn keukenoven heeft al alle kleuren bruin, grijs en zwart. Hoewel hij nog doet wat ie doen moet blijven de bakresten bij 250 graden zichtbaar. Of de 300 graden van de Rofco warm genoeg zijn om iets schoon te branden weet ik niet, ik gok het maar niet, dus bakplaten.
-Ik heb ook een paar waterbakjes besteld, kost wel iets ruimte in de oven, maar het zag er op de beurs wel praktisch uit. Overigens was het proces daar: stoombakje vol water, deur dicht en knie ertegenaan, anders blaast de stoomstoot de deur uit het slotje!
Die bakvellen laat ik er ook maar bij leveren, mooi op de maat van de steen, een schietplank zaag ik nog wel uit een stuk plaatmateriaal op dezelfde maat, kantjes een beetje schuren, want ik wil geen splinters in mijn brood
Overigens zal het ding in mijn garage moeten bivakkeren, in de keuken is geen plaats meer ( ook geen plaats voor een kleinere oven, trouwens). Vóór de volgende winter wil ik daar iets hebben geregeld voor de verwarming, misschien een houtkacheltje, want er is een schoorsteen, maar nog géén warmtebron, en als het goed is is de Rofco zo geïsoleerd dat die de garage in zijn ééntje niet warmstookt
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Rofco, maar welke

Bericht door stillekracht »

lekkermelig schreef:Bij deze blaas ik mijn oude Rofco draadje nog wat nieuw leven in. Ik heb er nog steeds geen een, en stook nog braaf elke week een vuurtje in de tuin.
Maar ik zoek toch wat meer gemak en vooral meer controle over de temparatuur, dus een Rofco gaat er toch binnenkort een keertje komen.

Mijn vraag aan Rofco gebruikers is nu: gebruiken julllie stoombakken, bakplaten en bakvellen? En hoeveel heb je er dan, of heb je er dan voor elk bakvlak een, of heb je die alleen nodig als je elke zaterdag croissants voor de hele buurt bakt ;-)

Wat betreft de stoombakken hoor ik soms al dat mensen ze helemaal niet gebruiken omdat een plantenspuit net zo goed zo werken?
En bakvellen, zijn die handig, of kan je net zo goed met bakpapier werken?

Vragen vragen vragen... Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen. Dat het een goede oven is snap ik ondertussen wel, en het bakken wordt steeds fanatieker, dus ik denk nu serieus na over een B30.

Wil
Ik zou evenveel bakplaten nemen als het aantal bakvakken van je oven. Daarnaast is het makkelijk om bakvellen op je bakplaten te leggen. Dan hoef je de platen niet in te vetten. Wil je meer gangen achter elkaar bakken dan is een set extra bakvellen makkelijk. Je laat je deegstukken dan op de bakvellen rijzen. Zodra de bakplaten uit de oven komen laatje ze even afkoelen (5min) en kan je de bakvellen incl deegstukken op de bakplaten trekken. Dit gaat natuurlijk allemaal niet op als je rechtstreeks op de steen wilt bakken.

Ik zie zelf het nut van de stoombakken niet in. Gewoon de plantenspuit gebruiken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Ik heb even contact met Micha van rofco gehad. Volgens hem kan je met een plantenspuit 20% stoom creeren en met stoombakken 100%. Dat zou vooral veel verschil maken met stokbroden, pistolets en heel knapperige zaken. Dus met de plantenspuit werkt wel, maar met stoombakken zou voor sommige toepassingen beter zijn.

Met vriendelijke groeten,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Ik heb even contact met Micha van rofco gehad. Volgens hem kan je met een plantenspuit 20% stoom creeren en met stoombakken 100%. Dat zou vooral veel verschil maken met stokbroden, pistolets en heel knapperige zaken. Dus met de plantenspuit werkt wel, maar met stoombakken zou voor sommige toepassingen beter zijn.

Met vriendelijke groeten,

Wil
Dank voor de aanvulling.
Heeft hij ook nog iets gezegd over de levertijden?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Jazeker.
Dit was ongeveer zijn hele mailtje. Er staan weinig geheimen in dus ik zet het gewoon op het forum
Stoombakken gebruik je hoofdzakelijk voor pistolets en stokbroden. Met de plantenspuit haal je 20% stoom,
met een stoombak 100%. Het is dus een heel groot verschil en dat zie je duidelijk aan het gebak.
Bakplaten gebruik je voor alle degen waar suiker, ei, veel vetstof en melk in zit.
Je kan de bakplaat beschermen met een bakvel. Dan moet je de bakplaat ook niet meer insmeren.
Pistolets en stokbroden bak je op een bakvel op de steen. Zo krijg je ze makkelijk en snel in de oven.
Je zal dus het vel 4 cm moeten afsnijden zodat je langs de stoombak kan.
Het werkt dus als bakpapier maar is veel steviger zodat je beter kan inschieten. Het gaat ook jaren mee.
Een bakplaat kost 13 of 9 euro en het bijpassende vel 8 of 5 euro. ( B30 of B20 )
Handig is 3 platen en 6 vellen. Dus 3 vellen voor in de bakplaat en drie voor op de steen.

De levertijd is nu rond de 4 weken.
Valt me eerlijk gezegd nog mee met de levertijden.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Dank dat je de info wil delen.
En dat valt zeker mee met de levertijd van 4 weken.
Dan zou je nu zo ongeveer de B40 moeten krijgen omdat je al in december hebt besteld. Of zou hij bedoelen "4 weken vanaf vandaag".
Ik heb mijn bestelling 1e helft januari geplaatst. Ach, dan heb ik iets leuks om naar uit te kijken :D
Je laat wel weten hè, als de Rofco bij jou staat?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Ik neem maar even aan dat hij 4 weken bedoelt als je nu bestelt, mijn bestelling is nu een week of 8 oud, jouw bestelling van begin januari loopt ook al naar de 3 weken. Mijn bestelling is van vóór de Kerst, dan zal er sowieso wat produktiecapaciteit uitvallen, je moet die mensen ook een rustige en vredige Kerst gunnen, toch? Op de beurs is me destijds bovendien verteld dat er 2 wat grotere orders waren van 'overzee'. Één voor tien of twintig stuks voor een Aziatisch land, ik meen me te herinneren Hong Kong, en er was ook een wat grotere levering naar de USA. Ik heb geen idee van de produktieaantallen en omvang van het bedrijf, maar kan me voorstellen dat twee incidentele grote orders de planning flink onder druk zetten. Als ze die 'hobbel' nu genomen hebben kunnen ze dus blijkbaar weer met 4 weken plannen.
En, ja, ik meld het natuurlijk even als de Rofco geïnstalleerd is!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Dat is in ieder geval bijna letterlijk wat ik gevraagd heb. Wat is de levertijd als ik NU zou bestellen. Dus als het wat langer geduurd heeft hebben ze blijkbaar wat piekjes van het beursseizoen moeten wegpoetsen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

lekkermelig schreef:@levine
Kan je een goede reden gebruiken om de stoombakken dan wel te gebruiken? Een plantenspuit kost tenslotte nog geen tientje :)
Bak je zoveel brood dat je echt een B40 nodig hebt? Dan heb je heel wat hongerige lieden om je heen. Ik bak zelf nu in mijn houtoven max zo'n 6-8 broden per keer, dat is zo'n 5 kg deeg en dat is bij mij wel genoeg voor een week.
Als je veel liever een B40 hebt, verkoop je je B30 toch gewoon? Daar zal best wel wat animo voor te vinden zijn lijkt me. Niet iedereen hoeft perse een gloednieuwe, maar 2e hands zie je ze bijna niet.

En wat betreft die wachttijden, daar hoorde ik wel wat geluiden over hier op het forum. Ik heb gelukkig niet zo'n extreme haast, omdat ik buiten ook redelijke hoeveelheden in een keer kan bakken. Maar ik ben het ondertussen wel zat dat er vijf kilo brood in een keer te donker wordt, dus een beetje meer controle over de temperatuur en wat meet gemak zonder houthakken en zo lijkt me ook wel wat :) Bovendien ben ik dan niet meer beperkt tot overdag (mijn houtoven staat achterin een pikdonkere tuin....) Maar tegen de tijd dat die rofco weer normaal leverbaar is heb ik al weer tien keer kunnen oefenen met de juiste manier van stoken en weer laten afkoelen naar de juiste temperatuur :rofl2:
In de B40 kan je niet meer bakken dan in de B30, alleen de afstand tussen de bakvlakken is hoger. Je kunt dan continue bakken en hoef je de temperatuur niet naar 50 graden terug te draaien.

Er wordt hier heel veel brood gebakken :G. De Rofco staat zeker 4 dagen per week van 11.00 - 16.30 uur aan, waarvan 3 dagen tijdens de workshops. Nu moet ik steeds minimaal een half uur wachten totdat ik de volgende lading erin kan doen.

O ja, in mijn vorige bericht heb ik vergeten de schietplankjes te noemen. Ik heb er 12 bijgekocht bij de Rofco en die gebruik ik dus ook altijd om de broden mee in de oven te schieten.

Stokbroden bak ik direct op de steen en niet op de bakvellen zoals Micha noemt.

Ik heb een plantenspuit die je eerst moet oppompen, geeft behoorlijke straal water. Teveel stoom is ook niet goed voor het eindresultaat. Met de stoombakken ben ik weleens de mist ingegaan ..... ;K

Over mijn B30 verkopen en een B40 kopen heb ik ook weleens gedacht .....misschien ga ik dat nog wel doen. De B30 is belastingtechnisch toch al afgeschreven :rofl:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Ik ga maar niet uitrekenen hoeveel kilo brood er per week uit de oven komt bij jou :lol:

Heb jij de schietplankjes bij Rofco erbij gekocht of gewoon ergens laten zagen?
Ik heb zelf al aardig lopen knutselen met mulitplex en triplex, en na het al te enthousiast meel er afkloppen een van mijn plankjes al gesloopt.
Dus er staat al weer een nieuwe plaat multiplex in de gang. Ben alleen nog niet in de weer geweest met decoupeerzaag en schuurmachine...
Ook erg handig om een stapel te hebben voor een pizza feestje.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef: O ja, in mijn vorige bericht heb ik vergeten de schietplankjes te noemen. Ik heb er 12 bijgekocht bij de Rofco en die gebruik ik dus ook altijd om de broden mee in de oven te schieten.
O, ik wist niet dat je bij Rofco ook schietplankjes kon bestellen. Daar zat ik nog naar te zoeken. :?: of begrijp ik jou verkeerd?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

De schietplankjes werden bij mijn Rofco geleverd, bij Rofco bestellen dus als je ze wilt hebben.

Er kunnen 12 broden tegelijk in de B30 gebakken worden, ik heb dan ook 12 schietplankjes. Dan kun je de broden er achter elkaar inschieten.

Zie de foto
Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Levine,
Hoe groot zijn die plankjes? Ongeveer 20x30 zonder handvat?
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Ballie »

Als je graag een beetje aan de knutsel gaat, dan zijn hier een filmpje in 2 delen waarin een schietplank wordt gemaakt. Hoewel het wel een zeer bewerkelijke manier is, heb je daarmee wel een mooie schieter in huis...

Filmpje 1
Filmpje 2
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Ja wel mooi, en erg ambachtelijk.
Ik heb ondertussen al een pizzaplank van multiplex met een mooi lang handvat, en vier schietplankjes van triplex, waar eventueel ook pizza's op kunnen.
Maar als ik mijn oven nogal vol stop met brood, probeer ik de boel wat nauwkeuriger te plaatsen, dan zijn kleinere plankjes ook wel handig.
Dus staat er nu weer een plaatje klaar om in stukjes te zagen. Dat gaat trouwens prima met een decoupeerzaag, heb je geen hele timmerwerkplaats nodig.
Mijn vorige setje was in een kwartier klaar denk ik, maar misschien dat mensen wat meer stijl verwachten voor zoiets?
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Melinda schreef:
Levinebaktbrood schreef:Er is op dit moment trouwens een flinke wachttijd voor Rofco ovens.
Daar weet ik alles (nou ja alles?) van, Levine. Ik hoop dat ik de 2de helft van maart toch wel een berichtje krijg :roll:
Laat er vandaag toch een telefoontje komen uit België! De Rofco kan geleverd worden. Eerst betalen natuurlijk. :rofl:
Dat valt dus behoorlijk mee met die levertijd. :D
Mobiel plateautje was nog niet klaar. Gauw in beweging komen dus om Roffie met alle egards te ontvangen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Ballie »

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, ik hoop voor je dat je nu niet meer zo lang hoeft te wachten.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Rofco, maar welke

Bericht door TigerManZ »

Dat zijn leuke berichten :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

HIJ IS ER!!!! Rofco B30 :2th:
Nu bezig met de eerste ingebruikname. Oven 2 uur laten opwarmen, elke 10 minuten deurtje even openen.
Ha, kunnen wij morgen dan eindelijk aan de slag met brood?! :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Riet »

Gefeliciteerd Melinda en veel plezier met je rofco :2th:
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Klasse! allereerst feliciteer ik je met je nieuwe aanwinst, ten tweede ben ik blij met iedere Rofco die afgeleverd wordt, want dat maakt de 'pipeline' korter, en de wachttijd voor de mijne korter!
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

@ Riet: hartelijk dank.
@ Bakkerdick: ook hartelijk dank en ik hoop dat jouw Rofco ook snel geleverd wordt.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakplaat »

Heel veel gemak,plezier en vooral ook succes Melinda met je nieuwe ROFCO oven. :2th:
Zien we binnenkort je eerste resultaten?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Rofco, maar welke

Bericht door TigerManZ »

Mooi dat'ie is gearriveerd en gebruiksklaar is Melinda!

Veel plezier van deze oven :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Rofco, maar welke

Bericht door CJ-Petra »

Melinda, heel veel plezier met je nieuwe oven!
Ik ben benieuwd wat er komend weekend allemaal gebakken wordt bij jou.

/me is stiekem jaloers. ;)
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Han en Cor, dank voor jullie reacties.
Leuk als er zo enthousiast wordt meegeleefd.
En ik zal wel resultaten laten zien. Hopelijk lukt het allemaal prima, want ik heb wel begrepen dat je ermee moet leren omgaan.
Nou, morgen gaan we dat uitvinden. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

CJ-Petra schreef:Melinda, heel veel plezier met je nieuwe oven!
Ik ben benieuwd wat er komend weekend allemaal gebakken wordt bij jou.

/me is stiekem jaloers. ;)
Petra, je hoeft helemaal niet jaloers te zijn hoor. Jouw broden zien er altijd heel mooi uit, dus dat lukt met jouw oven heel goed. :2th:
Maar ik begrijp het ook wel. :lol: Ik was ook helemaal onder de indruk van de Rofco bij Levine. :kwijl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ronny

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Ronny »

veel bakplezier met je rofco ^)^
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Melinda,

Veel plezier met je Rofco!

@Petra
Met een Rofco kan je voldoende brood bakken voor een weeshuis. Maar als ik naar jou productie kijk, heb je helemaal geen Rofco nodig :) Stapels brood, en het ziet er altijd schitterend uit. Of spaar je altijd je brood vier weken op voor de mooie plaatjes :rofl:

Zelf heb ik een week geleden na veel wikken en wegen een B40 besteld, dus nog drie weekjes geduld hebben. Ik denk dat ik dan wel iets minder hout hoef te hakken ^)^
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Dank je wel.
En wat leuk, dat er bij jou nu ook een Rofco komt. Een B40 nog wel. Heel leuk! :2th:

De eerste broden zijn gebakken met een prachtig resultaat. Laat ik nog wel zien.
Nu zijn we bezig met het inbrandproces van de bakplaten. Want als het even meezit, wil ik vandaag nog krentenbollen maken. We zien wel hoever we komen. :roll:
O, en ik heb ook nog zin in desembrood... Doorwerken dus. :rofl:
Laatst gewijzigd door Ballie op vr 22 feb 2013, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd!
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
mamsjelief

Re: Rofco, maar welke

Bericht door mamsjelief »

heel veel plezier met je Rofco!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levensplezier »

Heel veel bakplezier met je Rofco! :2th:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
sanderijn

Re: Rofco, maar welke

Bericht door sanderijn »

Waar ik nog benieuwd naar ben: wat is de maximumtemperatuur van een Hufkens? Ik vind 300 graden voor een broodoven eigenlijk wel wat weinig.
Bakidee schreef:
lekkermelig schreef:
Bakidee schreef:
Ik heb gekozen voor een Hufkens bakoven. Hier stond ik al eerder voor in Broodnodig. Kijk maar wat ik er nu over geschreven heb.
Ja, die heb ik al een keer gelezen, en meteen opgezocht. Lijkt wel wat op Rofco, alleen met een deur extra en extra kijkgaatje. Waarom heb je voor een Hufkens gekozen ipv een Rofco? En zijn de prijzen vergelijkbaar?

Wil
Ik heb de oven gekozen vanwege de 2 deurtjes met kijkvenster. Dat leek me veel praktischer als je iets wil bakken met verschillende baktijden. En ook vanwege de hogere bakkamers. En ís ook veel praktischer.
Ik ben naar Tessenderloo gegaan om hem te zien. Mijnheer Hufkens gebruikt en demonstreert hem zelf in z'n winkel. Daarna ben ik ook naar Rofco gegaan. Heeft me dus wel wat zaterdagen gekost, maar dat vind ik wel belangrijk voor zo'n besteding. De oven is goedkoper dan de B30 van de Rofco. Heeft dan weliswaar 2 bakvlakken, maar me lijkt dat dat wel echt voldoende is. Afmeting van de bakvlakken zijn dan dezelfde, maar de ruimte is hoger. Daardoor veel minder kans op verbranding , en rustige bakaard bij quiches en vlaaien en appeltaart. Je krijgt ook nog 2 bakplaten en 2 bakvellen erbij. Hufkens heeft maar 1 model.
Gebruikersavatar
sanderijn

Re: Rofco, maar welke

Bericht door sanderijn »

Hallo B40-eigenaren,

Ik wil graag een Rofco B40, maar zit nog met wat vragen:

B.v. of ik qua elektra nog iets moet doen. Micha zegt dat we de oven gewoon in het stopcontact kunnen steken. Een vriend raadt ons echter aan hiervoor een aparte groep te maken, zodat er geen andere apparaten dan de Rofco op dat stopcontact zijn aangesloten. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Omdat er maar één deur is, vraag ik me af wat er gebeurt met gebak met verschillende baktijden, als er bijvoorbeeld cakes of biscuitgebak bij is, waarvan ik geleerd heb dat je nooit tussentijds de ovendeur open mag doen omdat het gebak dan inzakt? Ik weet dat de jij be B40 continu kan bakken, maar gaat dat ook op voor zulk kwetsbaar gebak? Heeft iemand daar ervaring mee?

Als jullie broden en pizza's direct op de steen bakken, strooien jullie dan nog extra (rijst)meel op de steen alvorens je het brood erop schuift?

Tenslotte vraag ik mij af wat de minimumtemperatuur is? Dit in verband met schuimgebak, macaronen en Friese roggebroden die heel lang op een lage temperatuur moeten 'bakken'.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Met vriendelijke groet,
Sanderijn
Plaats reactie