Rofco, maar welke

Over ovens in alle soorten en maten
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Even voor de goede orde, ik heb een B30 (maar overweeg ook de aanschaf van een B40 .......iemand interesse in de B30 :D,?).

Ik heb de Rofco op een aparte groep staan en ook de kneder, de kn4 van Rofco, staat op deze groep.

Je kunt natuurlijk alleen dingen tegelijk bakken die dezelfde baktemperatuur hebben. Bij voorkeur niet de oven opendoen tijdens het bakken, maar dat doe ik weleens hoor.

Ik strooi geen extra rijstemeel direct op de steen, alleen op de pizzaschep/schietplank. Ik zou niet weten waarom ik extra rijstemeel op de steen zou strooien, dat gaat alleen maar verbranden. Volkorenmeel moet je nooit gebruiken want dat verbrand meteen op de hete stenen. Ooit 1 x gedaan (eigenwijs hè ...), maar geen succes.

De minimumtemperatuur die je kunt instellen is 50 graden. De maximumtemperatuur is 300 graden, maar ik zet de temperatuur nooit hoger dan 230 graden. Is ook niet nodig. Micha raadt dat trouwens ook af. De stenen zijn zo heet dat hoger niet nodig is, ook niet voor pizza.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Jacqi »

Levinebaktbrood schreef:Even voor de goede orde, ik heb een B30 (maar overweeg ook de aanschaf van een B40 .......iemand interesse in de B30 :D,?)
Nou Levine...stuur maar op :rofl2:
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Ballie »

@Sanderijn:
Ik denk dat het zeker geen slecht idee is om hier een aparte groep voor aan te leggen. Dat ding vraagt 3.1 kW op 230 volt (krachtstroom is dus niet nodig). Dat trekt 13.5 Ampere, gezien een huiszekering over het algemeen slechts 16 Ampere is, en deze vaak meerdere stroompunten bedient, lijkt het mij niet verstandig om deze ergens bij te prikken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef:Even voor de goede orde, ik heb een B30 (maar overweeg ook de aanschaf van een B40 .......iemand interesse in de B30 :D,?).

De minimumtemperatuur die je kunt instellen is 50 graden. De maximumtemperatuur is 300 graden, maar ik zet de temperatuur nooit hoger dan 230 graden. Is ook niet nodig. Micha raadt dat trouwens ook af. De stenen zijn zo heet dat hoger niet nodig is, ook niet voor pizza.
Een B40 is echt aan jou besteed, Levine. Leuk.

Is er een algemeen advies voor de temperatuur m.b.t. het bakken van koekjes? Ik neem aan, dat het net als met kleine broodjes ook lager moet en kort?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

Levinebaktbrood schreef:Even voor de goede orde, ik heb een B30 (maar overweeg ook de aanschaf van een B40 .......iemand interesse in de B30 :D,?).
Ja, ik had het je al een keer gesuggereerd, had hem best wel willen overnemen. Maarruh, nu niet meer want ik heb twee weken geleden net een B40 besteld :) .
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Jacqi schreef:
Levinebaktbrood schreef:Even voor de goede orde, ik heb een B30 (maar overweeg ook de aanschaf van een B40 .......iemand interesse in de B30 :D,?)
Nou Levine...stuur maar op :rofl2:
Met een grote strik er omheen? :rofl:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Melinda: ik heb weleens geprobeerd koekjes te bakken in de B30, maar was geen succes. Daar moet ik de juiste werkwijze en temperatuur nog voor uitvinden :?:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

lekkermelig schreef:
Levinebaktbrood schreef:Even voor de goede orde, ik heb een B30 (maar overweeg ook de aanschaf van een B40 .......iemand interesse in de B30 :D,?).
Ja, ik had het je al een keer gesuggereerd, had hem best wel willen overnemen. Maarruh, nu niet meer want ik heb twee weken geleden net een B40 besteld :) .
Soms doe ik heel lang over beslissingen ;K

Maar geweldig dat je ook een Rofco hebt besteld :2th:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef:Melinda: ik heb weleens geprobeerd koekjes te bakken in de B30, maar was geen succes. Daar moet ik de juiste werkwijze en temperatuur nog voor uitvinden :?:
Da's jammer. Met die grote bakplaten had ik grote illusies. ;B
Nou, dan houden wij het voorlopig gewoon bij brood in de B30, want daar moet ik ook nog routine in krijgen.
't Is alleen lastig dat het werk zoveel vrije tijd kost. :rofl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
sanderijn

Re: Rofco, maar welke

Bericht door sanderijn »

Beste Levine en Ballie,

Bedankt voor jullie reacties. Levine wat gaat er precies mis met de koekjes? Ik kan me b.v. voorstellen dat de onderkanten te donker worden, dan helpt misschien een extra bakblik op de bakplaat?

Mvg,
Sanderijn
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: Rofco, maar welke

Bericht door miranda »

Levinebaktbrood schreef:Even voor de goede orde, ik heb een B30 (maar overweeg ook de aanschaf van een B40 .......iemand interesse in de B30 :D,?).
Levine ik heb wel interesse in een rofco oven,
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Rofco, maar welke

Bericht door winkje »

Hi,

Heel, heel lang geleden begoon dit topic met een vraag over stoombakken..... en daardat ik afgelopen maanden heel, heel druk met m'n werk ben geweest heb ik niet de tijd genomen om ook mijn zegje hierover te doen.... Sorry!

Ik heb al een tijdje de kleinste Rofco, de B5. Ik haal er per bakronde 2 nette broodjes uit en gegeven onze bak/eet ratio voldoet de maat prima. Ik heb er wel op aanraden van Rofco een stoombak in gezet en ik moet zeggen dat deze voor mij echt het verschil maken. Vooropgesteld: ik bak enkel zuurdesem broden op basis van voordegen. Deze broden probeer ik zoveel mogelijk met de traditionele 'gringe' (het oor) te krijgen en daarvoor is een stevige ovenrijs nodig. Om deze ovenrijs te krijgen moet het deeg wel 'zacht' blijven; iets wat ik met veel stoom voor elkaar krijg. Als ik de broden inschiet, gaat er nadat ik de deur heb gesloten maar zo dan ook zo snel mogelijk ca 150 ml kokend water met een stevige straal de stoombak in via de dampsleutel (een klein gaatje in de deur dat open kan worden gezet). De oven vult zich dan met enorm veel stoom en 2 tot 3 minuten later heb ik de zo gewenste ovenrijs.....

Ik realiseer me dat een grotere oven ook een andere aanpak zou moeten krijgen; ik weet ook werkelijk niet of mijn methode bij een B20 en grotere modellen gaat werken omdat je daar meerdere lagen en minder dampsleutels hebt; je zult dan met open deur de stoombakken moeten vullen en het lijkt me dat je dan veel stoom verliest.

Dus.... ik ben erg tevreden met deze stoombakken en wil ze vooralsnog niet kwijt! En oh ja, waarom Rofco ze initieel adviseerde? Ik had met de plantenspuit het lampje geraakt waardoor mijn broden bedekt waren met glassplinters... Dat risico wil ik simpelweg niet meer lopen en ja, dat kwam enkel omdat ik niet netjes genoeg met de plantenspuit bezig was....

Groet, vincent

PS: ondanks dat ik enorm blij ben met de B5, droom ik wel eens van een B10.... dus mocht iemand willen upgraden vanaf een B10.....
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Het topic is, Rofco, maar welke. In mijn geval is dat een B40, en was de vraag uiteindelijk iets meer: Rofco, maar wanneer! Hij zou eind februari gekomen zijn, dus had ik een afspraakje gemaakt voor een workshopje met 5 dames afgelopen zaterdag. Genoeg tijd om te wennen, dacht ik zo. Lang verhaal kort, door problemen met leveranciers, aldus Rofco, en uiteindelijk vorige week ook nog wat sneeuwval stond er vorige week donderdag eindelijk een pakket van 97 kilo in mijn garage. Vrijdag eerst de fabrieksgeuren eruit laten walmen en daarna een (één, 1, uno) proefbroodje gebakken, me een beetje ingehouden met de temperatuur, dat ging prima. Zaterdag met de dames volle bak een stuk of 20 broden gebakken, ook dat ging ( gelukkig) naar wens, en ik moet zeggen dat de (brood)bakkwaliteit van deze oven die van ons Siemensje in de keuken ruimschoots overtreft . Nog afgezien van de smaak rook het in mijn keuken altijd best lekker, maar nu ruikt het als een echte bakkerij in mijn.....garage. Want daar staat ie. Als mijn huisgenoten wakker willen worden met de geur van vers brood moeten ze in de garage gaan slapen, in de keuken was geen plaats meer. Al met al een beetje rommelige start met de Rofco, maar de eerste bakresultaten zijn véélbelovend. Ik maakte altijd al meer brood dan ons gezin opat, maar in de afgelopen paar dagen heb ik wel erg veel buren blij gemaakt met een proefbroodje.

Ik ben nu een beetje druk met andere zaken, maar binnenkort ook maar eens de bakplaten inbranden en een keertje met de stoombakken bakken, kortom, verder kennismaken. En ik hoop natuurlijk snel mijn Rofco KN-4 knedertje te krijgen, die is nog serieuzer vertraagd dan de oven!
Bij Gastrosteel in Zwolle heb ik een RVS kneedtafel op wielen besteld, die staat naast de Rofco in de garage, en is zodanig op maat gemaakt dat ik er precies ons oude tafelmodel ijskastje onder kan schuiven. Op maat gemaakt, levertijdbelofte 7 werkdagen, levering in 6 werkdagen, het staat er netjes bij zo. Nu moet ik ook eens gaan bedenken wat ik komende winter ga doen,mijn garage is ( nog?) onverwarmd en zeker niet geÏsoleerd. Maar eerst eens flink broodjes bakken met de Rofco!
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Bakkerdick, gefeliciteerd met je nieuwe Rofco B40! Een geweldige aanwinst. Ik ben ook zo blij met mijn B30. Jammer dat werk zoveel vrije tijd kost, maar anders.....
Dat je maar heel veel lekkere broden mag bakken in deze B40. Wat zul je zo goeie sier maken in de buurt. :rofl2:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Dankjewel Melinda. Ik werk al een jaar of vier niet meer, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik ooit tijd heb gevonden om naast mijn hobbies gewoon ( ruim meer dan) 40 uur per week voor een bedrijf in de weer te zijn!
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Rofco, maar welke

Bericht door TigerManZ »

Gefelicitaart Bakkerdick :G
Veel (bak)plezier met je Rofco

Ga je een plaat je van de opstelling in de garage plaatsen?

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Met die workshop zijn wel wat plaatjes geschoten, maar toen had ik de kneedtafel even de gang in gerold (geremde wieltjes). Ik wilde natuurlijk niet dat de dames ( en hun deegjes!) kou zouden vatten. De Rofco staat op een tafeltje van een cm of 40/50 hoog in de categorie 'onverwoestbaar lelijk', gescoord op Marktplaats voor 2 tientjes. Iets fijnere werkhoogte. De kneedtafel staat er normaal naast, kan ik ook nog een beetje zien wie er mijn oprit opwandelt als ik daar aan de slag ben. Nu stond er even een tuintafeltje voor in de plaats. Toch alvast maar 2 plaatjes, als het spulletje compleet is ( met kneder) zal ik nog wel een keer wat laten zien.

Afbeelding,Afbeelding
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Rofco, maar welke

Bericht door TigerManZ »

Bakkerdick,

Wat een grote oven :!:
En och wat dat tafeltje betreft, als het werkt is het toch prima, bovendien staat het in de garage.
Persoonlijk vind ik het dan niet zo belangrijk hoe het er uit ziet, als het maar functioneerd... In de keuken of woonkamer vind ik wel dat het toonbaar moet zijn.

Strak tafeltje ook! Kan me voorstellen dat zo'n RVS blad makkelijk werkt en schoon te houden is. Vraag me wel af of dat niet koud is met kneden?
Kan me tenminste herinneren dat bij mijn opa in de bakkerij houten werktafels stonden. Kan natuurlijk ook dat dit toen normaal was in een bakkerij...

Nu fijn wennen en uitproberen met je Rofco :G

Suc6
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Dat tafeltje onder mijn oven is natuurlijk alleen op robuustheid en prijs geselecteerd. Voor een werktafel vind ik hout ook mooier, en de warmte van het werkblad prettiger. Maar het ding staat in de garage( waar nog nooit een auto ingestaan heeft denk ik , de garage is in 1930 gebouwd en ik geloof niet dat er na WO 2 nog auto's zijn gebouwd die smal genoeg zijn om er in te passen). In die garage hebben we wel tuingereedschap ,fietsen, kippenvoer en wat al niet, dus ik vind het belangrijk dat ik het werkblad echt héél makkelijk en heel grondig schoon kan maken. Bovendien werk ik vaak wat kouder dan de meeste aanbevelingen, dus dat koude blad hindert me niet zo. Ik compenseer dat met langere rust/doorlooptijden. Zolang het geen winterse temperaturen zijn ontwikkelt het deeg zich dan eigenlijk altijd mooi. Wat ik hartje winter ga doen weet ik nog niet. Of ik heb een verwarminkje in mijn garage geregeld tegen die tijd, of ik wijk een paar maanden uit naar de keuken
Gebruikersavatar
Casper

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Casper »

Ik lees B30 en B40, dus misschien is dit niet interessant. Maar toch: ik ga mijn Rofco B10 verkopen. Ik heb te weinig tijd om lekker rustig te bakken en ik wil dat dat ding naar een andere broodfanaat gaat. Als er geinteresseerden zijn hoor ik dat graag. Stuur me een bericht.

mvg

Casper
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Ik wed dat je hier zeker interesse wekt met een B10. Jammer dat je te weinig tijd hebt om ten volle van je bakhobby te genieten. Maar wel een goed idee om eerst eens te kijken of je er hier een echte liefhebber ( die lopen hier bij bosjes) een plezier mee kan doen Misschien is het wat voor Levine, die wil van een B30 naar een B40, het verschil is natuurlijk jouw B10 ;)
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: Rofco, maar welke

Bericht door miranda »

Casper,

Ik heb je een PM gestuurd voor meer informatie.
Als je hem niet heb ontvangen hoor ik het graag.

Miranda
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Riet »

Heel veel bak plezier met je rofco BakkerDick.
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Dankjewel, Riet. Wat mij ook aan deze B40 aansprak is dat je ook de bovenste oven apart kan gebruiken. 12 broden bak ik niet dagelijks( daarover straks meer), maar 2 tot 4 broodjes in de bovenste oven voor eigen gebruik, en de optie van méér voor bijzondere gelegenheden is wel lekker. Mijn broden vallen vaak wat groter uit dan de 850 gram waar Rofco van stelt dat er 4 per verdieping in kunnen, en ik geloof dan ook eigenlijk dat voor mij het meest comfortabele bakken is om gewoon uit te gaan van 2 flinke (1200-1400 gram) broden per plaat. Maar ik werk er nog geen week mee, dus ik zal mijn mening misschien nog moeten bijstellen
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Ballie »

miranda schreef:Casper,

Ik heb je een PM gestuurd voor meer informatie.
Ik ben bang dat Casper nog geen PB kan versturen. Dat kan 'ie pas nadat 'ie tenminste 5 berichten op het forum heeft geplaatst. Dus mogelijk kun je beter op het envelopje onder zijn naam klikken. Dan gaat het contact verder via E-Mail...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: Rofco, maar welke

Bericht door miranda »

Balie

Het is wel gelukt
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Ballie »

Heel mooi...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: Rofco, maar welke

Bericht door miranda »

Vandaag mijn rofco b10 opgehaald, natuurlijk meteen uitgeprobeerd, bruin brood met 5 zaden vindt ik de korst
Iets te donker. Het Frans landbrood is super en de stollen staan er nog.
Ik ben er super blij mee.
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Gefeliciteerd Miranda :2th:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Rofco, maar welke

Bericht door TigerManZ »

Dat is MOOI Miranda!
Suc6 met het leren kennen van de Rofco :!:
En veel plezier met je nieuwe oven :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Ik ben nu net een weekje aan het experimenteren met mijn Rofco. Duidelijk is dat je even moet wennen. Ook in mijn B40 heb ik her en der een iets te donkere korst, vooral de onderkant, gescoord. Broden zijn in elk geval sneller gaar ( en bruin) dan in het Siemensje in de keuken. Naar mijn idee is de middelste oven ( B40) het warmst, dat heb ik hier geloof ik ook al eens gelezen, de onderste het koelst ( warmte stijgt, dat kan dus kloppen). In de Siemens ligt ook een 'pizzasteen', en ik ben gewend bij het terugzetten van de oven van 220 naar 200 graden het bakpapier of bakfolie meteen even weg te trekken. Misschien moet ik dat bij de Rofco even niet doen,het zou de bodem van het brood kunnen behoeden voor al te veel verkleuren
Gebruikersavatar
prutske

Re: Rofco, maar welke

Bericht door prutske »

Heeft iemand soms een tweedehands Rofco B10 over te nemen aub ?
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Elizabet »

Succes he prutske ;-) Iedereen is zo blij met z'n Rofco's dat ze m niet zo heel snel zullen verkopen, of misschien om een grotere aan te schaffen (zo ben ik aan mijn B30 gekomen) Laatst bood er wel nog iemand een B30 aan (een Nicky geloof ik? Stond in t te koop-afdelinkje) Kwestie van Marktplaats in de gaten houden dus vooral..
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Schietplank voor Rofco

Bericht door Melinda »

Bij mijn Rofco heb ik gelijk een set met schietplanken besteld.
Echter, het gebeurde wel eens dat de broden beschadigd raakten als ik meer broden naast elkaar op dezelfde steen deed.
Toen zag ik op de pagina van Levine een filmpje van Tilburg Sourdough, waarin een grote schietplank met meer broden tegelijk gebruikt werd. Ha, dat moest het zijn.
Maten van Micha gekregen en daarmee naar de houthandel gegaan. Daar hebben wij 3 planken (multiplex 6 mm) op maat laten zagen. Die meneer kon er ook een gat in maken voor de handgreep en ook maar gelijk de randen mooi opschuren.
Wat ben ik hier blij mee. :G
Tip van Micha om pistolets, kleine broodjes op een bakvel op de schietplank te doen en zo met bakvel en al op de steen te schieten. Geprobeerd en het gaat prima.

Misschien ook een tip voor andere Rofco gebruikers.
Afbeeldinghttps://picasaweb.google.com/lh/photo/S ... directlink

De link van het filmpje van Tilburg Sourdough: http://vimeo.com/64123886
Bij 1:05 is de schietplank te zien.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Elizabet »

Ik heb van de week gewoon met de hand schietplanken uit multiplex gezaagd. Zat eerst nog moeilijk te doen over handgreepjes enzo inderdaad, maar bedacht me dat rechthoekige planken het toch heus net zo goed gingen doen. Ik heb 3 maten: 43 x 43 (voor hele platen broodjes op bakvel inderdaad bijvoorbeeld) ca 35 cm breed (voor grote broden als miches) en 22 cm breed (dus de helft van een steen) om broden naast elkaar te kunnen leggen. Randjes een beetje afgeschuurd en toch zo 80 euro bespaard in 2 uur knutselen, als ik t met de schietplanken van Teetraume vergelijk ;-)
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Elizabet »

Die van jou zijn wel sjieker hoor, met die mooie afgeronde hoekjes ;-)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

@ Elisabet, ik was 23,70 EUR kwijt voor de 3 planken, inclusief zaagwerk. Mooi toch?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb ook gewoon platen triplex laten zagen bij de houthandel. Iets kleiner dan de steen en ook zodat de stoombakken ook nog in de oven kunnen (al gebruik ik die niet altijd :o). Voor 5 euro had ik 4 platen :G .

Stokbroden laat ik op die platen rijzen op bakpapier. Tijdens het rijzen trek ik het bakpapier tussen de stokbroden omhoog zodat het deeg steun aan elkaar heeft en niet aan elkaar kan rijzen (zoals beschreven + foto's in dit recept: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... brood.html). Vlak voordat ze de oven in gaan trek ik het bakpapier weet vlak en hoppa in 1 keer 3 of 4 stokbroden op de steen ^)^.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Elizabet »

Ook allemaal heel keurig natuurlijk :) De bakpapiertruc doe ik ook wel met stokbrood Levine, maar ik heb me in m'n hoofd gehaald dat direct op steen bakken nog net iets beter resultaat geeft. Ik weet natuurlijk eigenlijk niet of dat wel echt waar is, maar ik denk het toch :geek: Maar stokbroden van doek afpeuteren en dan ook nog recht in de oven krijgen gaat nog niet helemaal vlekkeloos..
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik merk geen verschil tussen stokbroden direct op de steen gebakken of op een stuk bakpapier :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Rofco, maar welke

Bericht door bakkerdick »

Ook ik heb een oplossing voor een euro of 5. Een standaardplaatmaat in de bouwmarkt is 122 x 61. Daar heb ik een plaat van 46, één van 42 en de rest is dan 33 cm ( en één cm kwijt voor 2 zaagsneden) van laten zagen, allen dus 61 cm diep. Die 61 cm is dieper dan de oven, de extra lengte is mijn randje om de plank vast te houden. De plaat van 46 cm is mooi als ik zonder stoombak werk, die van 42 gedoogt de stoombak ernaast op de steen, en de rest van 33 is mooi als ik één grote jetzer van een brood bak. Schuurpapiertje langs de randen van alle plankjes, en hij is voor de bakker!

Dan kan ik mezelf weleens afvragen, is dat penny wise/pound foolish? Maar het antwoord geef ik dan niet aan mezelf :G
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Rofco, maar welke

Bericht door brood daar zit wat in »

Hallo allemaal,

Ik heb de kans om een 8 jaar oude Rofco B20 te kopen voor een prijs van 300 euro. We moeten er alleen 2,5 uur voor rijden, dus er komt ook nog een volle tank benzine bij.
Mijn gewone oven is eigenlijk te klein om brood te bakken, dus ik ben op zoek naar iets anders. Dit lijkt mij een mooie manier om met Rofco kennis te maken en zo de eerste jaren met de 2de hands te bakken.
Dan kan ik mooi kijken welk model daarna het beste bij mij past. Misschien heb ik genoeg aan de B20, misschien ga ik toch gelijk voor de B40 :lol:

Kunnen jullie advies geven of een 8 jaar oude Rofco 300 euro waard is?

Alvast bedankt!
Marja
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

brood daar zit wat in schreef:Hallo allemaal,

Ik heb de kans om een 8 jaar oude Rofco B20 te kopen voor een prijs van 300 euro. We moeten er alleen 2,5 uur voor rijden, dus er komt ook nog een volle tank benzine bij.
Mijn gewone oven is eigenlijk te klein om brood te bakken, dus ik ben op zoek naar iets anders. Dit lijkt mij een mooie manier om met Rofco kennis te maken en zo de eerste jaren met de 2de hands te bakken.
Dan kan ik mooi kijken welk model daarna het beste bij mij past. Misschien heb ik genoeg aan de B20, misschien ga ik toch gelijk voor de B40 :lol:

Kunnen jullie advies geven of een 8 jaar oude Rofco 300 euro waard is?

Alvast bedankt!
Marja
Haha Marja,
Het kriebelt hè, ik ken dat. Maar advies vind ik moeilijk te geven. Ik weet niet wat een B20 nieuw kost. En hoe de staat ervan is. Het is natuurlijk wel een mooie gelegenheid. Misschien is een mailtje of telefoontje naar Rofco verhelderend.
Misschien heeft Levine een wijs advies?
Succes. We horen het wel hè?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco, maar welke

Bericht door lekkermelig »

brood daar zit wat in schreef:Hallo allemaal,

Ik heb de kans om een 8 jaar oude Rofco B20 te kopen voor een prijs van 300 euro. We moeten er alleen 2,5 uur voor rijden, dus er komt ook nog een volle tank benzine bij.
Mijn gewone oven is eigenlijk te klein om brood te bakken, dus ik ben op zoek naar iets anders. Dit lijkt mij een mooie manier om met Rofco kennis te maken en zo de eerste jaren met de 2de hands te bakken.
Dan kan ik mooi kijken welk model daarna het beste bij mij past. Misschien heb ik genoeg aan de B20, misschien ga ik toch gelijk voor de B40 :lol:

Kunnen jullie advies geven of een 8 jaar oude Rofco 300 euro waard is?

Alvast bedankt!
Marja
Marja,
Een nieuwe B20 stond een half jaar geleden op de prijslijst voor 1350, een B40 over de 2000 euro. Als de oven geen defecten heeft lijkt het mij een acceptabel bedrag, er kan vrij weinig slijten aan zo'n oven, maar ze staan bijna niet te koop dus er is weinig vergelijkingsmateriaal. Een mooie gelegenheid om kennis te maken te maken met een rofco oven.
Ik heb zelf een B40. Voor de capaciteit alleen heb ik die misschien niet nodig. Ik bak best vaak een stuk of 8 broden op een dag, maar ik zie mezelf regelmatig een paar ladingen achter elkaar op EEN plaat bakken. Wat wel handiger is aan een B40: je kan een plaat verwarmen of alle drie, en je kan continu bakken, dus je hoeft de oven niet tijdens het bakproces laag te zetten en weer op te warmen voor de volgende lading. Of dat voor jou handig is? Tja, dat is maar net hoeveel je bakt, en binnen welke tijd het de oven uit moet komen. Er zijn zat mensen die perfect gelukkig zijn met een B20. Daar kan je ook een respectabele hoeveelheid brood in bakken.

Groeten, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Marja, Steenbakkertje heeft een B20, dus misschien kan hij zijn ervaringen met je delen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Rofco, maar welke

Bericht door brood daar zit wat in »

Bedankt voor jullie reacties!! Ik hoop dat de meneer in kwestie snel terug mailt en dat we zaterdag naar België kunnen.
Ik laat het jullie weten, ohhhh spannend!!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Rofco, maar welke

Bericht door brood daar zit wat in »

Jippie!!!! Net een reactie terug en zaterdag mag ik de Rofco komen halen :crazy:
Morgen gaan we nog een dagje naar de Julianatoren, onze dochter telde het laatste nachtje af. Ik tel nog TWEE nachtjes...oh ik ben als een kind zo blij ;-)
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco, maar welke

Bericht door Melinda »

Leuk, Marja. We krijgen natuurlijk ook foto's te zien van je Rofco hè.
Veel plezier bij de Julianatoren. :G
Bedankt trouwens voor je lieve kaart! :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Plaats reactie