Stoombakken vullen....

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Stoombakken vullen....

Bericht door winkje »

Hi,

Ik heb sinds 2 weken de Rofco stoombak in de oven. Mooi ding, neemt wel wat ruimte weg in de toch al niet al te grote B5 maar sinds vandaag ben ik overtuigd. Aanvankelijk had ik de uitdaging de bak snel met water te vullen; als je kopjes en bekers gebruikt mag je hand de oven in... iets wat ik niet wil. Dus op zoek naar de oplossing. Na wat verschillende pogingen heb ik voor mij het ei van Columbus gevonden; een grote spuit (type Ziekenhuis). Ik kan precies nagaan hoeveel water ik er doe en belangrijker; in minder dan 2 seconden heb ik 60ml in de bakken gespoten zodat de warmte binnen kan blijven.

Voor mij werkt het perfect; mogelijk dat anderen ook blij van deze tip worden....

Succes, groet, vincent
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Stoombakken vullen....

Bericht door Levinebaktbrood »

Zo'n spuit gebruiken kan als je maar 1 stoombak moet vullen, ik heb er 3 in mijn Rofco. Ik gebruik als ik de stoombakken in de oven heb staan een bidon om water in de stoombakken te spuiten, dat gaat ook razendsnel en je hoeft je hand niet in de oven te steken.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de stoombakken lang niet altijd gebruik. Ik gebruik vaker een plantenspuit die ik eerst kan oppompen zodat er een constante straal uitkomt, die richt ik op de wanden. Gaat ook erg goed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Stoombakken vullen....

Bericht door winkje »

Hi Levine,

Ik heb de stoombak aangeschaft nadat ik 2 weken op het glaasje van de lamp heb mogen wachten... Met mijn plantenspuit raakte ik het glas en pats, in stukken over het brood..... Ik ken mezelf goed genoeg om het weer eens te laten gebeuren...

Een bidon klinkt overigens goed in de oren!

Groet, vincent
(die je vooralsnog eeuwig dankbaar is voor het duwtje naar de Bear....)
Gebruikersavatar
martinh123

Re: Stoombakken vullen....

Bericht door martinh123 »

Ha Winkje,

Het gebruik van een spuit is zeker goed doe ik al meer dan een jaar.
Maar heb jij toen je de stoombak kreeg uitleg gekregen hoe je zoiets gebruikt.
Waarom ik vraag, je schrijft dat je 60 ml in een keer gebruikt.

Zelf heb ik ook een B5 met een stoombak, heb de oven en stoombak in België opgehaald.
Kreeg daar uitleg over het gebruik van de stoombak.

Zal nog even vertellen wat mij verteld werd over het gebruik van de stoombak.
Voor je de oven in gebruik neemt doe je de stoombak diagonaal in de oven zodat hij geleidelijk opwarmt.
Als je hem voor de oven aanzetten al langs de kant zou zetten zal de stoombak niet geheel goed verwarmen.

Als de oven op temperatuur is zet je de stoombak langs de zijkant van de oven.
Bij gebruikt van een frisdrank flesje 30 cl die tot de helft gevuld is, gooi je ongeveer 2 cm water uit het flesje in de stoombak.
Bij een spuit van 60 ml is dit ongeveer 30 ml.

Veel meer heeft geen zin omdat het water in de stoombak dan niet verdampt maar gaat koken en dat is niet de bedoeling.
Als je het water met de spuit in de stoombak spuit en de deur dicht doet zal de stoom op het deeg terecht komen.
Dit heeft te maken omdat het deeg kouder is dan in de oven.
Vaker spuiten heeft ook geen zin omdat na 5 minuten het deeg aan de buitenkant al te warm zou zijn.

Dus bij het inschuiven van het deeg zo snel mogelijk binnen 30 sec water in de stoombak doen.

Ook ik gebruik een 60 ml spuit koop je trouwens voor 30 eurocent in de apotheek.
Samen met de stoombak gebruik ik hem veel, zelf doe ik 20 ml voor een brood en 30 ml voor broodjes.
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Stoombakken vullen....

Bericht door winkje »

Hi Martin,

Sorry dat ik pas zo laat reageer maar enorm bedankt voor je uitleg!

Ik ben ondertussen al wel naar kleinere hoeveelheden toe dus wat dat betreft zitten we op een lijn. De tip om de bak in het begin diagonaal in de oven te zetten is geniaal doordat het zo simpel is en goed lijkt te werken: ik heb er ook nooit aan gedacht maar ga het vanaf nu direct zo doen, super!

Groet, vincent
Plaats reactie