Waarom een Rofco?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LizvandeVal

Waarom een Rofco?

Bericht door LizvandeVal »

Ik ben me aan het orienteren en ik kom uit op een B5 of een B10. Ik bak voor mijn plezier maar ook wel eens op bestelling. Zitten die stoombakken er bij of moet je die bij eerste aanschaf er bij aanschaffen? Het staat niet op de site, maar op wat voor prijs moet ik zo ongeveer rekenen? Ik kan er om rijden, het is niet zo ver weg voor mij. Alvast bedankt

Liz
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door Levinebaktbrood »

De stoombakken zitten er niet bij, apart bestellen dus. Als ik me goed herinner zijn ze 50 euro per stuk. Ik heb ze er later bijgekocht, maar gebruik niet altijd.

Over je keuze: ik zou voor een B10 gaan, zeker gezien je ook wel eens op bestelling bakt. De B5 zou ook minder geschikt zijn om pistolets/zachte broodjes mee te bakken. En de B5 is wel erg klein.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Merik

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door Merik »

Ik heb aan Micha, de bouwer van Rofco gevraagd waarom de B5 niet geschikt zou zijn voor kleinere baksels. Dit is zijn reactie:

"De B5 bakt even goed als de andere modellen. Alleen is er te weinig plaat in om kleingoed zoals pistolets te bakken.In de B5 kunnen er 8 pistolets in. Dat is maar 300 gram bloem. Zo’n klein deegje kan je onmogelijk goed kneden. Bij de B10 gaat het al veel beter."

Conclusie, de B5 is wel geschikt voor kleine baksels, zolang je maar een 'klein deegje" goed weet te kneden. Ik begreep van Levine dat je met de Bear Teddy Varimixer prima ook kleine deegjes kan kneden. De B5 is dus de ideale oven voor kleine hobbybakkers, zeker in combinatie met Levines lieveling, de Bear Teddy.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door Levinebaktbrood »

En toch zou ik de B5 nooit kopen, ook al zou ik een kleine hobbybakker zijn ....... :roll: . Dan volstaat een gewone oven ook.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door stillekracht »

Zo'n B5 is als MyFirstOven.

Ik zou nooit zoveel tijd besteden aan het bakken en dan zo weinig bakken.

Stoombakken zie ik zelf niet echt de toegevoegde waarde van in. Ik spuit met de plantenspuit wat op de zijwand. Werkt uitstekend.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door Levinebaktbrood »

stillekracht schreef:Zo'n B5 is als MyFirstOven.
:rofl2: haha, die stille kracht toch .....
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door winkje »

Tja.....

En dan komt er een enorm enthousiaste B5 gebruiker langs.....

De B5 geeft me de mogelijkheid om artisanale broden te bakken die ik tot op heden in mijn 'gewone' oven niet voor elkaar heb gekregen; super ovenrijs, mooie gringe en dat met tenminste 50% minder zout in het deeg. Mogelijk vanwege het gebruik van stoom in combo met de steen... ik weet het niet maar de resultaten die ik uit de B5 haal vind ik echt erg goed. In het begin heb ik wel erg lopen zoeken naar de juiste temperatuur en hoeveelheid stoom maar dat ligt nu weer even achter me. Wat mogelijk wel meetelt: wij zijn met z'n tweeen dus zijn nog niet op zoek naar de veel grotere capaciteit van oa B20, B30 en B40. En daarmee zeg ik gelijk dat ik stiekem wel al eens naar de B10 kijk......

groet van jullie myfirstoven baker! :-)

Vincent
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door Fermenter »

Ik overweeg ook een Rofco en heb enkele simpele algemene vraagjes:
Hoezeer verslijt zo'n oven? Ik las op dit forum over de rubber en kijkglaasje dat al eens stuk gaat. Andere?
Iemand schreef dat het verwarmingselement van zijn Miele stuk ging door de stoom. Niet bij Rofco?

Waarom lukken koekjes en taarten niet? Te heet? :) Hitteverdeling anders?

Stel dat ik een pizzafeestje hou. De oven gaat continue open/dicht. Hoe gaat dat met de warmte? Blijven bijwarmen? Want de Rofco warmt trager op.
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door winkje »

Hi!

Ik reageer alleen even op je opmerking van pizzafeestje. Ik ben een absolute pizza-fan en bak gemiddeld 40 to 50 pizzas per maand. Geen gein: er is altijd wel een feestje van vrienden/kennissen en vage bekenden die me vragen pizzas te bakken. Ik gebruik hierbij een of meerdere G3 Ferrari pizzaovens: deze worden serieus warm (350 graden of hoger) en zijn enkel alleen daarom al beter geschikt dan een Rofco; hebben overigens ook een steen waarop gebakken wordt om de warmte beter vast te houden maar deze is qua dikte niet te vergelijken met de steen van een rofco. Mijn pizzas bak ik 4 tot 5 minuten in deze ovens en ik verras werkelijk iedereen met het resultaat. Oven is ook redelijk klein zodat je 'm ook makkelijk kunt opbergen.

Ik heb zelf geen ervaringen met het bakken van pizzas in mijn Rofco; ik weet dat enkelen hier op het forum het ook doen maar ik kan me niet voorstellen dat de resultaten gelijkwaardig zijn aan die uit de G3. Warmte is mijns inziens het belangrijkste punt; omdat het verwarmingselement heel laag boven de steen (en dus ook tov de pizza) zit kan de temperatuur snel veel hoger oplopen. Daarnaast is ook de direct hitte van dit verwarmingselement is het voordeel bij pizzas bakken. Nadeel is de afmeting: een pizza per keer en niet een hele oven vol.

Al met al een heel verhaal om je de G3 Ferrari te laten leren kennen. In mijn ogen een van de betere ovens voor het bakken van pizzas thuis en zolang je nog geen rofco hebt zeker een alternatief voor je pizzafeestjes....

Succes, groet, vincent

PS als ik je nog een tip mag geven ten aanzien van pizza's....... Gebruik Caputo meel (Chef's flour, rode zak) Favoriet van oa Heston Blumenthal en ondergetekende :D Fantastische lichte bodem en super te gebruiken....
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door Ballie »

@Fermenter:
De warmte van de Rofco wordt opgeslagen in de stenen. Deze houden de warmte zeer lang vast. Wanneer je de oven open doet, dan lijkt de temperatuur wel te dalen, maar zodra de deur weer dicht gaat, zie je dat deze weer zeer snel oploopt naar de ingestelde temperatuur. Dit komt doordat de hitte in de stenen zit.

Volgens mij moet het overigens wel mogelijk zijn om ook koek en gebak in de Rofco te bakken. De banketbakker gebruikt immers ook een oven met stenen waarin het banket wordt gebakken. Dit gebeurt dan meestal op de restwarmte van de oven.

Hoewel ik ooit een bakker (volgens mij was dat Holtkamp uit Maassluis maar dat is al zeker 30 jaar geleden) wel eens heb horen zeggen dat dat eigenlijk niet mag van de warenwet. Maar als je je energie efficiënt wil benutten dan is dat wel de manier. Gezien ik die opmerking zo'n 30 jaar geleden kreeg te horen, kan ik mij voorstellen dat de warenwet die regel inmiddels, onder druk van de milieulobby heeft laten vallen. Let wel, dat is mijn interpretatie, dat wil niet zeggen dat dit zo is.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door Melinda »

Ballie schreef:@Fermenter:
De warmte van de Rofco wordt opgeslagen in de stenen. Deze houden de warmte zeer lang vast. Wanneer je de oven open doet, dan lijkt de temperatuur wel te dalen, maar zodra de deur weer dicht gaat, zie je dat deze weer zeer snel oploopt naar de ingestelde temperatuur. Dit komt doordat de hitte in de stenen zit.

Volgens mij moet het overigens wel mogelijk zijn om ook koek en gebak in de Rofco te bakken. De banketbakker gebruikt immers ook een oven met stenen waarin het banket wordt gebakken. Dit gebeurt dan meestal op de restwarmte van de oven.

Hoewel ik ooit een bakker (volgens mij was dat Holtkamp uit Maassluis maar dat is al zeker 30 jaar geleden) wel eens heb horen zeggen dat dat eigenlijk niet mag van de warenwet. Maar als je je energie efficiënt wil benutten dan is dat wel de manier. Gezien ik die opmerking zo'n 30 jaar geleden kreeg te horen, kan ik mij voorstellen dat de warenwet die regel inmiddels, onder druk van de milieulobby heeft laten vallen. Let wel, dat is mijn interpretatie, dat wil niet zeggen dat dit zo is.
Ballie, waarom zou dat zo zijn? Ben ik benieuwd naar.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door bakplaat »

Ballie schreef:
Volgens mij moet het overigens wel mogelijk zijn om ook koek en gebak in de Rofco te bakken.
De banketbakker gebruikt immers ook een oven met stenen waarin het banket wordt gebakken. Dit gebeurt dan meestal op de restwarmte van de oven.


Hoewel ik ooit een bakker (volgens mij was dat Holtkamp uit Maassluis maar dat is al zeker 30 jaar geleden) wel eens heb horen zeggen dat dat eigenlijk niet mag van de warenwet. Maar als je je energie efficiënt wil benutten dan is dat wel de manier. Gezien ik die opmerking zo'n 30 jaar geleden kreeg te horen, kan ik mij voorstellen dat de warenwet die regel inmiddels, onder druk van de milieulobby heeft laten vallen. Let wel, dat is mijn interpretatie, dat wil niet zeggen dat dit zo is.
Hallo Ballie,
In een specifieke 'banketbakkerij' kent men geen restwarmte,daar worden immers de (meestal) etageovens (een bakplaat per bakruimte) de hele dag door gebruikt voor banket.

http://www.dijko.com/images/profile/history3.jpeg

Anders is het in een 'gemengd bedrijf' waar brood èn banket gebakken wordt,daar kan men idd. gedeeltelijk de restwarmte van de oven,na de broodproduktie benutten.Veel bakkers hebben toch nog een aparte oven voor banket erbij.

En bemoeienis van de warenwet,hoe men zijn ovens dien(de) te gebruiken? Nog nooit van gehoord en ik loop dan toch ook al wat langer dan 30 jaar mee...Fabels :mrgreen:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Waarom een Rofco?

Bericht door Ballie »

Het waarom van die regel weet ik helaas niet meer, ik kan me nog wel 't 1 en ander uit die periode herinneren, maar niet alles meer. Dit is in elk geval het verhaal dat mij werd verteld.

Holtkamp in Maassluis is overigens een Brood- en Banketbakker... En een hele goeie...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie