Zwarte onderkant.....

Over ovens in alle soorten en maten
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door lekkermelig »

Kijk, dat vind ik nou nuttige informatie! Het kan dus wel en blijkbaar op 200C
Nou wil ik dus zelf wel een testje doen, met een geschikt broodje. Twee keer dezelfde broodjes maken, en dan de ene keer met constante warmte bakken, en de keer erop met dalende warmte. Ben benieuwd of er veel verschil tussen zit. Haha, misschien moet dick dat maar even doen, die zit zou enthousiast te experimenteren met thermometers en zo :-)
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

Wil, er komt even een druk weekje aan en een vakantie-tje ( spatie om ondeugende taal te vermijden) erachteraan, dus ik denk dat ik weinig in de experimenteerstand sta de komende tijd. Maar inderdaad, vergelijkend warenonderzoek tussen aflopend/niet aflopend bakken is de beste weg om meer aan de weet te komen denk ik. Ik bak wel met enige regelmaat 2 broodjes tegelijk bovenin. (beetje aflopende temperatuur, maar ik zet de thermostaat in tweede instantie wel op 180, dus lager dan 200 graden wordt het niet) Dat gaat eigenlijk steeds prima. Gisteren heb ik iets steviger uitgepakt. 2 broodjes bovenin, 2 roggetjes in de middelste oven. Middelste oven voorverwarmd naar 210 en terug naar 50 graden om de roggetjes aflopend langzaam gaar te laten broeien, bovenste oven van 180 weer opwarmen naar 230 voor 2 broodjes met gedroogde tomaatjes. Ik heb er zelf eerder voor gewaarschuwd, maar de middelste oven bleef gewoon boven de 200 graden door de invloed van de spiraal onder de bovenste steen. Lekker roggebrood, maar niet zoals ik het had bedoeld. Volgende keer de roggetjes maar eens in de onderste oven proberen als ik bovenin ook bak.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

Melinda schreef: Nou Wil, ik heb de afgelopen week pistoletjes gebakken, met continue temperatuur van 200 C in 20 minuten.
Daarna 2 vloerbroden met lijnzaad, ook op 200 C continue, ± 30-35 minuten. Ze waren prima. Hoewel er eentje een beetje helemaal open was gesprongen omdat ik wat te enthousiast had ingesneden. ;B
Ik zal er nog foto's van plaatsen, maar had het even druk. En ik wil ook nog wat andere broden bakken, dus misschien alle foto's in een keer plaatsen.
Dus dat continue bakken op 1 temperatuur moet wel kunnen. We houden elkaar op de hoogte. Wat heerlijk, zo'n forum. :lol:
Bij nader inzien alvast een foto van een van de vloerbroden.

Afbeelding
https://picasaweb.google.com/lh/photo/g ... directlink
He dat is mooi Melinda :2th:. Zachte wittte broodjes en amandelkaneeltwisters heb ik al wel zonder de temp terug te draaien gebakken. Vloerbroden nog niet, die waren na 12 minuten op 200 graden al zo gekleurd dat ik het niet aandurfde de temp te laten staan, dus teruggedraaid naar 50 graden. Na hoeveel minuten ging bij jou het deeg goed kleuren?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Levinebaktbrood »

En daar ging mijn Rofco B30 .......

Veel plezier ermee Elisabet :2th:.

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef:He dat is mooi Melinda :2th:. Zachte wittte broodjes en amandelkaneeltwisters heb ik al wel zonder de temp terug te draaien gebakken. Vloerbroden nog niet, die waren na 12 minuten op 200 graden al zo gekleurd dat ik het niet aandurfde de temp te laten staan, dus teruggedraaid naar 50 graden. Na hoeveel minuten ging bij jou het deeg goed kleuren?
Levine, ik had de B40 op 200 C voorverwarmd. In het recept stond 230 C. Vandaar dat ik de moed opvatte om op 200 C constante temperatuur te bakken. Ik stond wel in de aanslag om direct de knop omlaag te draaien als ze te donker zouden worden. :mrgreen: Na 10-12 minuten begonnen ze te kleuren. Toch zo gelaten tot 30 minuten.
Ik heb trouwens alleen op de bovenste plaat op een bakvel gebakken.
Nog niet echt alle 3 de bakruimten tegelijk gebruikt. Wel boven en midden voor de pistolets.
Ben dus voorzichtig begonnen. :)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Elizabet »

En hier staat-ie
Afbeelding

Ik heb er helemaal een beetje slecht van geslapen vannacht ;B Maar ben erg benieuwd, er staan nu 2 degen te rijzen, een volkoren miche (frans-achtig) en ciabattadeeg (wat wel erg slapjes is uitgevallen, heb ook nog ns andere bloem nu, van de molen in Cothen, ik hoop dat er wat van te maken valt) Later meer :)
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door bakkerdick »

De poes vindt het ook interessant. Bij ons thuis noemen we de (Siemens) oven ook wel de hondentelevisie. Als daar iets in staat wat lekker ruikt zitten ze er graag voor te kijken. Succes en veel plezier met je Rofco!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door lekkermelig »

Elizabet, veel plezier met je nieuwe aanwinst!

En wat betreft katten. Die van ons vinden het maar een raar ding, zo'n Rofco, vooral omdat er opeens iets groots en glimmends naast hun etensbakken staat. En zodra de deur opengaat gaat een van de twee er als een speer vandoor. Dus als dit kattentelevisie is, stond er bij ons blijkbaar een horrorfilm op :G Doodeng hoor, zo'n oven.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Melinda »

Elisabet, wat heb je een mooi plekje voor je Rofco. Gefeliciteerd hoor.
En nu maar gaan......
We wachten op de resultaten. :)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door Riet »

Elizabet heel veel bakplezier met je Rofco :2th:
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
wendelien49
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 13:03

Re: Zwarte onderkant.....

Bericht door wendelien49 »

Ook ik vecht nog met mijn Rofco B20 vorige week bakte ik de mooiste kwarkbollen vanmorgen niet mijn valt op dat mijn tweede steen wel wat verschilt met de bovenste steen .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie