B5

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
danie
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 15:47
Locatie: Oedelem -8730 (België)

B5

Bericht door danie »

Ik voel me zo alleen op dit forum met mijn B5 want ik lees hier enkel over B20-30-40... is er dan werkelijk niemand die ook een B5 gebruikt en ervaringen wilt delen met mij ivm temperatuur regeling want zoals ik op dit forum lees is de B5 overgedimensioneerd en heb ik 30 graden - gemeten met een oventhermometer die rechtstreeks op de steen ligt - meer wanneer ik een 2de lading deeg erin schuif en is het moeilijk om de juiste baktijd te vinden. Dus daarom graag een ervaring van een andere gebruiker.

Dank
Rofco B5 & Bear Teddy
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: B5

Bericht door Melinda »

Je hoeft je echt niet alleen te voelen met je B5 hoor. Nergens voor nodig. Misschien zou je Micha van Rofco zelf kunnen bellen voor tips.
Hij kan je vast op weg helpen.
En wie weet reageert er nog een andere B5 bakker/ster. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: B5

Bericht door Levinebaktbrood »

Laat je de oven weer opwarmen voordat je de 2e lading deeg erin doet? Dat moet ook bij de B10, 20 en 30 omdat je altijd met dalende temperatuur bakt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
danie
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 15:47
Locatie: Oedelem -8730 (België)

Re: B5

Bericht door danie »

Tot 1 week geleden werkte ik slechts 1 lading deeg af, 2 broden van 900 gr of 3 van 600 en daarna nog gebak voorbereid door mijn echtgenote en dit met de restwarmte van de oven, met een kleine opwarming tot 150°.
Ik laat de oven ongeveer 45 minuten opwarmen tot 210°,schiet het deeg erin en na 12 minuten schakel ik hem uit en bak verder af met de warmte van de steen. Nu ik die procedure herhaal voor een 2de bak was mijn brood te donker op het randje van zwart en dan ben ik beginnen meten op de steen en stelde vast dat ik 240° had ipv 210°, dus daaruit leid ik af dat die 2de bak misschien maar 10 minuten moet laten staan op 210°?

Groet
Rofco B5 & Bear Teddy
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: B5

Bericht door Levinebaktbrood »

Je zet hem toch niet helemaal uit? Micha heeft mij verteld dat dat niet mag. Zodra het brood gaat kleuren, tussen de 8 en 10 minuten temperatuur terugdraaien naar 50 C en dan verder laten afbakken. Dus altijd naar de kleur van het brood kijken en niet naar de klok.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: B5

Bericht door Jean »

De oven moet aan blijven, zodat de ventilator blijft draaien.
Gebruikersavatar
danie
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 15:47
Locatie: Oedelem -8730 (België)

Re: B5

Bericht door danie »

Levine, Melinda en Jean,

Dank voor jullie reactie en ik pas jullie raad toe en kijk dus vooral naar de kleur van het brood en niet naar de klok
Rofco B5 & Bear Teddy
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: B5

Bericht door stillekracht »

Ik de dat jeoven na 45min nog niet voldoende is opgewarmd. De stenen zijn dan nog niet volledig warm. Dat verklaard het verschil met de tweede bak-gang.
Plaats reactie