Rechtstreeks op steen bakken?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fermenter

Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Fermenter »

Hallo,

Rofco adviseert de bakplaten voor degen met suiker en vet.
Geldt dat ook voor dat beetje boter of olie dat soms in een brooddeeg gaat?
Zorgt dat snel voor vlekken op de steen?

F
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Fermenter »

Mijn chamottesteen is trouwens nogal korrelig: als eens gestofzuigd om de losje steentjes eruit te halen, maar dat lijkt te blijven.
Ook zo bij anderen?
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Melinda »

Fermenter schreef:Hallo, Rofco adviseert de bakplaten voor degen met suiker en vet. Geldt dat ook voor dat beetje boter of olie dat soms in een brooddeeg gaat? Zorgt dat snel voor vlekken op de steen? F
Voor de zekerheid doe ik er (bijna) altijd een bakvel onder. Zo probeer ik mijn stenen mooi te houden.
Fermenter schreef:Mijn chamottesteen is trouwens nogal korrelig: als eens gestofzuigd om de losje steentjes eruit te halen, maar dat lijkt te blijven. Ook zo bij anderen?
Weet je zeker dat het losse steentjes zijn en niet "ingebrande" rijsstrooimeel (of wat je ook gebruikt om je broden erop te schieten)?
Ik heb geen last van losse steentjes. Als ik rechtstreeks op de steen bak, blijft er natuurlijk "gruis" achter en dat veeg ik weg.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door lekkermelig »

Ik veeg de stenen meestal eerst even schoon.
Hele vette dingen gaan op een blik, maar voor de rest ben ik niet zo heel zuinig op de stenen. Het is een illusie dat de stenen volledig zonder vlekken blijven, dus daar maak ik me dan maar niet druk om.
Ik was ook niet van plan om m'n Rofco te verkopen....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Fermenter »

Melinda schreef:Voor de zekerheid doe ik er (bijna) altijd een bakvel onder. Zo probeer ik mijn stenen mooi te houden.
En gebruik je dat bijgeleverde vel?
Dat voelt anders dan een standaard bakmat (minder duurzaam)
Melinda schreef:Weet je zeker dat het losse steentjes zijn en niet "ingebrande" rijsstrooimeel (of wat je ook gebruikt om je broden erop te schieten)?
Ik heb geen last van losse steentjes. Als ik rechtstreeks op de steen bak, blijft er natuurlijk "gruis" achter en dat veeg ik weg.
De oven is nieuw, ik moet hem nog de eerste keer gebruiken.
Toen ik met mijn hand over de stenen voelde, waren die 'steentjes' er.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Melinda »

Fermenter schreef:En gebruik je dat bijgeleverde vel?
Dat voelt anders dan een standaard bakmat (minder duurzaam)
Ja, ik gebruik de bakvellen van Rofco. En die zijn van prima kwaliteit, beter dan wat je in de winkel koopt (vind ik).
Fermenter schreef:De oven is nieuw, ik moet hem nog de eerste keer gebruiken.
Toen ik met mijn hand over de stenen voelde, waren die 'steentjes' er.
Dan is het logisch dat er wat gruis op ligt. Gewoon wegvegen, geen probleem.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Fermenter »

Ik had net mijn stoombak op de bakplaat geplaatst en natuurlijk een jaap van een kras er in :x
Hoe die twee best te combineren?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door lekkermelig »

goede dikke handschoenen gebruiken, en niet te veel schuiven maar tillen. En je verder niet te druk maken hoe de stenen er over een maand uit zien...het is een gebruiksvoorwerp.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Melinda »

Fermenter schreef:Ik had net mijn stoombak op de bakplaat geplaatst en natuurlijk een jaap van een kras er in :x
Hoe die twee best te combineren?
Heb je het over een stoombak van Rofco? Die moet je op de chamottesteen zelf leggen en mee verwarmen.
De bakplaat kun je er niet naast leggen, die is dan te groot.
Als je broden direct op steen (of met bakvel) bakt, dan gebruik je de stoombakken. Die doe je erin als je de oven gaat voorverwarmen. Tegen de tijd dat je deeg erin gaat zijn de bakken heet, waardoor je stoom krijgt als je er water in schenkt. Ik doe dat trouwens met een knijpfles waar vroeger alcohol in zat om instrumenten schoon te maken. Daar heb ik de punt van afgeknipt, waardoor het water er snel doorloopt.
Maar Wil doet inderdaad de stoombak op de bakplaat. Ik vind hem dapper. :rofl:
Als je brood bakt waar boter, suiker, etc. in verwerkt is, zoals krentenbollen, Kerststollen, etc. dan doe je dat op de bakplaat (ik doe dan wel een bakvel op de bakplaat), zodat het vet, suiker, enz. niet op de stenen terechtkomt.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Succes. :2th:
Afbeelding
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Fermenter »

Eerste brood net gebakken (spelt, hoge hydratatie). Korst zwart ;K
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Fermenter »

lekkermelig schreef:goede dikke handschoenen gebruiken, en niet te veel schuiven maar tillen. En je verder niet te druk maken hoe de stenen er over een maand uit zien...het is een gebruiksvoorwerp.

Wil
:2th:
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Fermenter »

Melinda schreef: Heb je het over een stoombak van Rofco? Die moet je op de chamottesteen zelf leggen en mee verwarmen.
De bakplaat kun je er niet naast leggen, die is dan te groot.
Ik wilde de "nieuwe" steen beschermen met de bakplaat, maar dan zat ik in de rats met de stoombak.

Ongelofelijk trouwens wat een stoomrendement die geven.
Melinda schreef:Als je broden direct op steen (of met bakvel) bakt, dan gebruik je de stoombakken. Die doe je erin als je de oven gaat voorverwarmen. Tegen de tijd dat je deeg erin gaat zijn de bakken heet, waardoor je stoom krijgt als je er water in schenkt. Ik doe dat trouwens met een knijpfles waar vroeger alcohol in zat om instrumenten schoon te maken. Daar heb ik de punt van afgeknipt, waardoor het water er snel doorloopt.
Supergoed idee!!
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Fermenter »

Wat zijn algemene baktips?
Doorgaans starten op 230° en na een kwartier op 50°?
Dat hangt vermoedelijk af van het gewicht?

Maakt het aantal ml vocht iets uit?
Die stoombakken zijn eigenlijk ontzettend groot voor een simpel bodempje water ;K
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door Levinebaktbrood »

Starten op 230 en na 7-10 minuten (als het brood kleur krijgt, dus niet als het al bruin is/wordt) temperatuur terugdraaien naar 50 graden. Als je te laat de temperatuur terugdraait krijg je inderdaad een zwarte korst.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
tarkin

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door tarkin »

Als je bang bent dat je oven vuil wordt, en daardoor minder goed bakt, niet bang zijn. Hij mag heel vuil worden en de smaak van je brood (en uitzicht is nog heel goed).

Een voorbeeldje van onze rofco oven, die door de goede zorg van mijn grootvader er na 15 jaar zo uitziet: (niet verschieten)
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben hem nu weer aan het proper krijgen, maar dit is wat 15 jaar aan bakken met je oven doet, als je hem niet regelmatig poetst. Overigens heb ik de buitenkant wel al volledig weer proper gekregen, dus niets is onmogelijk!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rechtstreeks op steen bakken?

Bericht door lekkermelig »

Melinda schreef: Maar Wil doet inderdaad de stoombak op de bakplaat. Ik vind hem dapper. :rofl:
Haha, dat is niet dapper, dat is een kwestie van dikke handschoenen! Met daaromheen nog een dikke handschoen of doek!! En lange mouwen! (en alle beesten/kinderen/andere mensen en obstakels de keuken uit!). Een iets andere constructie had best handig geweest...
Ik heb nu nog een streep op mijn arm staan, van toen ik mijn oven nog geen dag had... Dus je leert heel snel om voorzichtig te zijn :shock:
Maar het kunstje met stoombakken op bakplaten doe ik niet zo heel vaak hoor. Eigenlijk vooral als ik broodjes bak of af en toe stokbroden. Maar 9 van de 10 keer gaan er grotere broden de oven in.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie