Rofco voor "ander" gebruik

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fermenter

Rofco voor "ander" gebruik

Bericht door Fermenter »

Ik lees her en der dat een Rofco minder geschikt zou zijn voor gebak.
Wat is daar eigenlijk de reden van?
Hitte die op een andere manier wordt verdeeld?

En hoe zit het met pizza's?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco voor "ander" gebruik

Bericht door Levinebaktbrood »

Pizza's kun je natuurlijk uitstekend bakken in een Rofco!

Omdat je de temperatuur altijd moet terugdraaien (behalve in de B40) is het wat lastiger om gebak te bakken in een Rofco, maar het kan uiteraard ook.

Als je cake of taart wilt bakken begin je op 160 graden. Na 20 minuten (zodra cake/taart gaat kleuren) draai je de temperatuur terug naar 50 graden. Ik heb er al regelmatig cake en appeltaart in gebakken en dat gaat uitstekend. Koekjes bakken lukte me nooit zo goed in de B30, in de B40 gaat het uitstekend.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Rofco voor "ander" gebruik

Bericht door brood daar zit wat in »

Jaaaa!!! Heerlijk pizza uit de Rofco! Ik heb er nog niet echt taart of koek in gebakken, maar nu bak ik dat ook niet meer zoveel taart en koek sinds ik het broodbakken ontdekt heb :G
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Rofco voor "ander" gebruik

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef:Pizza's kun je natuurlijk uitstekend bakken in een Rofco!

Omdat je de temperatuur altijd moet terugdraaien (behalve in de B40) is het wat lastiger om gebak te bakken in een Rofco, maar het kan uiteraard ook.

Als je cake of taart wilt bakken begin je op 160 graden. Na 20 minuten (zodra cake/taart gaat kleuren) draai je de temperatuur terug naar 50 graden. Ik heb er al regelmatig cake en appeltaart in gebakken en dat gaat uitstekend. Koekjes bakken lukte me nooit zo goed in de B30, in de B40 gaat het uitstekend.
Prettig om te weten, Levine, want ik durfde het toch niet aan om koekjes te bakken in de Rofco.
Maar als jij zegt dat het goed gaat, zal ik dat ook eens proberen.
Met pizza's hadden we al ervaring. Moest nieuwe bakvellen bestellen, want de mannen hadden die aan gort gesneden (met pizzasnijder :crazy: )
De pizza's gaan overigens prima. En niks zo lekker als zelfgebakken. :kwijl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
tarkin

Re: Rofco voor "ander" gebruik

Bericht door tarkin »

Als je een Rofco B40 hebt, moet je hem vooral goed kennen als je gebak wilt maken. Anders ga je de eerste paar keer een houtskooltje eruit nemen.

Eenmaal je de sweet spot vindt (aantal graden + tijd) dan kan je heel snel en heel veel tegelijk bakken.

Bij de bakker waar ik vroeger weekend werk gedaan heb, werden de taarten enz ook op de steen gebakken (met platine uiteraard) en niet op de rekken onderin (zo met rollen voor een groot rek tegelijk erin te steken).
Plaats reactie