B30 of B40

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

B30 of B40

Bericht door PeterD »

Vandaag heb ik informatie gevraagd en ontvangen van Micha van Rofco over de verschillen tussen de B30 en B40. Simpel gezegd moet je in de B30 met dalende temperatuur bakken en kun je in de B40 op constante temperatuur bakken. En er is in de B40 meer ruimte tussen de bakvlakken. Op zich duidelijk. Maar is het bakken op constante temperatuur wel wenselijk?
In een B30 begin je op bijvoorbeeld 230 graden en dat zorgt voor een goede ovenrijs. Binnen 10 minuten draai je de temperatuur omlaag en bak je op restwarmte voor, laat ik zeggen, 40 minuten.
Is de begintemperatuur van de B40 dan ook 230 graden en bak je dan korter. Bijvoorbeeld 30 minuten in plaats van 40? Of bak je dan op 200 graden constant?

Levine, Begrijp ik het goed dat jij een B30 en B40 hebt of beide hebt gehad? Hoe is jouw ervaring? Ik meen ergens gelezen te hebben dat jij in de B40 ook met dalende temperatuur bakt. Klopt dat?

Wat zijn de ervaringen met het plaatsen van een nieuwe stroomgroep? In mijn geval zal de Rofco (voorlopig) in de schuur komen, waar alleen een lamp op de groep zit. Ik neem aan dat de Rofco zonder problemen op dezelfde groep kan. Of is dat te simpel gedacht?
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: B30 of B40

Bericht door brood daar zit wat in »

Oei...wat spannend Peter!!
Bij ons staat de Rofco niet op een aparte groep, maar ik weet niet of de B30 of B40 wel op een aparte groep moet.
Ik ga dit "draadje" volgen...
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: B30 of B40

Bericht door Melinda »

Ben begonnen met een B30. Was op zich al heel mooi.
Maar toen kreeg ik problemen, met de thermostaat. Na een maand kon ik (uiteraard) met bijbetaling de B30 omruilen voor een B40. En wat ben ik blij met die beslissing (van mijn echtgenoot).
De B40 vind ik zelf veel plezieriger bakken. Ook het feit dat de bakkamers hoger zijn.
Je kunt inderdaad met een constante temperatuur bakken, maar toch doe ik regelmatig na een tijd de temperatuur omlaag. Net wat je bakt. Als ik na 10 minuten zie, dat het brood al begint te kleuren, draai ik de temp naar 50 graden.

Ik heb trouwens op advies van een bakker de temperatuur opgemeten. Bij een stand van 200c gaf de thermometer 230c aan. Daar houd ik dus rekening mee.

Je moet een nieuwe oven altijd leren kennen, maar dan gaat het erg mooi.
Als je de middelen hebt, zou ik voor de B40 gaan.

Succes in je keuze. :2th:

O ja, toen de B40 kwam hebben we die op de groep van een combi oven gedaan. Ook al omdat bij de B30 de stoppen doorsloegen (hoewel dat vermoedelijk kwam omdat de oven toen al niet helemaal goed was).
Als de B40 aan is, doen we de combi-magnetron niet aan. Gewoon uit voorzorg (en nog een beetje schrik). ^)^
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: B30 of B40

Bericht door lekkermelig »

Hoi Peter,
Ik ben geen Levine, maar ik heb ook een B40.
Wat betreft de stroomgroepen: wij hebben de oven niet op een aparte groep gezet, je moet er natuurlijk geen tweede oven of wasmachine naast zetten of een andere stroomvreter die aanstaat als de oven aangaat. Tot nu toe nooit problemen, dus ik zo pas een extra groep laten aanleggen als je problemen krijgt met stoppen die het begeven. Ik moet wel zeggen dat we een redelijk moderne stroomvoorziening hebben, toen we drie jaar geleden het huis gekocht hebben is de hele stoppenkast vervangen.
En wat betreft de oven, tja, kwestie van smaak en centjes
Ik wilde een Rofco kopen en toen kreeg ik ineens een aardige financiële verrassing in mijn voordeel, dus toen is het een B40 geworden, om de doodeenvoudige reden dat je dan geen beperkingen meer had in bak capaciteit, en vooral omdat ik van een aantal B30 eigenaren hoorde dat ze uiteindelijk liever toch... nou ja je snapt het. Een van de hele handige dingen aan een B40 is dat je gewoon lekker door kan blijven bakken. Bij een B30 en lager moet je de temperatuur gewoon lager zetten na een minuut of 10, anders brandt de boel aan, omdat de spiralen nogal dicht op de broden zitten. Daar heb je met een B40 minder last van, alhoewel ik dit weekend nog een paar busbroden heb laten aanbranden omdat ik nog liep te suffen... Bij een B30 moet je na het bakken de boel weer ff opstoken, en bij een B40 hoeft dat dus niet als je continu bakt. Volgens de instructies van Rofco moet je dan een half uur wachten. Als ik naar mijn eigen bakschema's kijk, zie ik dat ik heel vaak maar EEN steen tegelijk verwarm, maar dan wel redelijk kort achter elkaar doorbak, bv drie soorten brood op een ochtend.
Wat betreft het bakken bij dalende temperatuur: ik bak vaak op thermostaatstand 210 C en dan continu hetzelfde, of bijvoorbeeld even terugdraaien na een kwartiertje naar een iets lagere temperatuur als er bv veel pitjes op het brood zitten, maar de temperatuur neemt maar heel langzaam af. Als je een thermometer in de oven zelf hangt zoals bakker dick wel eens gedaan heeft met zijn B40 zal je zien dat de werkelijke temperatuur een stuk hoger ligt, zo'n dertig graden. Heel soms bak ik op veel hogere temperatuur omdat het recept daar om vraagt (dus 240 C instellen, maar dat is in werkeljikheid een eind hoger). Vooral met kleine knapperige broodjes of met stokbroden is dat wel een interessante mogelijkheid. Het kan dus gewoon allebei, maar als je je broden invriest en later weer ontdooit maakt het allemaal niet zo extreem veel verschil. Mijn ervaring is dat je zelfs met continu op 210 nog uit moet kijken dat het brood niet te donker wordt. Als je hele grote broden bakt, bv een miche zoals elizabeth en ik wel eens doen, is een B40 wel handig omdat je die langer op temperatuur kan houden, maar met haar B30 lukt het met iets meer moeite ook heus wel.
Ik bak elk weekend zo'n 7 kilo deeg, meestal in drie sessies achter elkaar, en dan gebruik ik vaak maar een steen. Mijn beperking zit vooral in de mixer, die kan maar 2,5 kg aan, anders zou ik beslist meer bakken (en weggeven...) Alleen als ik eens m'n hele vriendenkring voorzie van verse broodjes of krentenbollen, dan zijn die drie stenen wel erg handig. Of voor veel pizza tegelijk (alhoewel ik die dan meestal weer in m'n houtoven bak, dat is echt nog veel lekkerder). Kortom, ik ben erg tevreden met een B40, maar als ik een B30 zou hebben zouden de broden er niet minder van worden, je hebt hooguit wat meer tijd nodig voor hetzelfde resultaat. Dus als je het geld kan missen en veel verschillende broden bakt zou ik een B40 kopen. Als je dat te duur vind zal je met een B30 ook prima resultaten boeken.

Succes met je keuze.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: B30 of B40

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb inderdaad een B30 gehad en nu een B40 en over een week of twee komt er nog een 2e B40 bij ^)^.

In de B40 kan je wat meer met de temperatuur spelen, maar beide modellen bakken even goed. In een B30 moet je altijd de temperatuur terugdraaien. In een B40 niet, maar in de praktijk doe ik dat meestal wel omdat ik niet van die hele donkere korsten hou/wil. Ik draai de temperatuur dan niet altijd terug naar 50 graden maar iets hoger. Het brood is in een B40 niet eerder klaar, baktijd maakt geen verschil in vergelijking met de B30. Omdat ik vaak toch de temperatuur terug draai moet de oven tussen twee bakgangen weer op temperatuur komen, maar dat duurt niet langer dan een half uur.

Het inovenen is iets makkelijker door de hogere afstand tussen de bakvlakken.

In beide modellen is het mogelijk alleen het bovenste bakvlak te verwarmen als je niet zoveel broden tegelijk wilt bakken. Met een beetje passen en meten kun je dan 4 vloerbroden van ongeveer 600 gram op 1 bakvlak bakken als je dan ook nog een stoombak erin hebt staan. In de praktijk bak ik vaak op meerdere bakvlakken tegelijk.

Mijn ervaring is dat zachte broodjes uit de B40 mooier zijn dan die uit de B30. Deze bak ik wel op constante temperatuur.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je het geld ervoor over hebt ......... Beide modellen bakken uitstekend, de B40 heeft net iets meer voordelen.

Succes met je keuze.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: B30 of B40

Bericht door PeterD »

Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden.

Ik begrijp dus dat op een constante temperatuur bakken wel kan, maar niet altijd mogelijk is. Voor het brood wat ik zelf bak zal de aanvangstemperatuur altijd hoog zijn (230) om een zo goed mogelijke ovenrijs te krijgen, waarna de temperatuur iets kan zakken. Bij een B30 zal dat eerder moeten en goed getimed moeten worden en als je 'te laat' bent zal het brood te donker worden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de B40, omdat deze net even een paar voordelen heeft. En het prijsverschil is ook weer niet zo groot om daarvoor de B30 te kiezen. Ik bedoel, het is een behoorlijke investering en dan maakt dat relatief kleine prijsverchil mij persoonlijk niet zo heel veel meer uit.

Zijn de stoombakken echt nodig? Ik heb korte tijd de B5 te leen gehad en een paar keer met en zonder stoombakken gebakken en het lijkt dat als je de wanden goed met water bespuit de oven toch heel veel stoom vast houdt. Wat zijn jullie ervaringen?
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: B30 of B40

Bericht door Melinda »

Zowel met als zonder stoombakken, kun je goed bakken. Zonder stoombakken kun je dan inderdaad met een plantenspuit de wanden besproeien. Er staat daarover meer elders in het forum.

Omdat ik de stoombakken gelijk erbij had gekocht, laat ik ze standaard in de oven en ik vind dat wel makkelijk.
Is alleen wel een probleem als je na een bakronde iets op de bakplaten wil bakken. Want die passen dan niet en de stoombakken zijn echt te heet en te zwaar om er dan uit te halen. :shock:
Daarvoor heb ik dus een andere oplossing. Wij hebben 3 grote schietplanken laten zagen bij de bouwmarkt. Daar doe ik een bakvel op met daarop het kleine brood (bolletjes, pistoletjes, etc.) voor de 2de (na)rijs. Als de rijstijd voorbij is, schiet ik het hele bakvel op de steen en dat werkt eigenlijk wel prima.

Afbeelding

Eigenlijk vind ik die grote schietplank (doe er bijvoorbeeld ook de grotere broden op, op dezelfde manier als de kleine) wel heel handig en zo gebruik ik de kleine schietplanken niet (meer).
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: B30 of B40

Bericht door lekkermelig »

Ik heb wel stoombakken, en ik gebruik ze bijna altijd. Ik gebruik nooit de plantenspuit. Ik weet dat anderen ze niet altijd handig vinden, maar ik ben er zelf erg tevreden mee. Volgens Rofco kan je er veel meer stoom mee genereren, dat is vooral erg handig voor stokbroden en allerlei broodjes.
Ik heb zelf drie stoombakken, drie bakblikken en zes bakvellen. Drie bakvellen heb ik iets smaller geknipt zodat ze naast de stoombakken passen. Het is inderdaad af en toe wel eens prutsen om de stoombakken op de juiste plaats te krijgen of juist weg als je met bakplaten werkt, maar mij lukt het wel. Ovenwant aan en dan met een tweede ovenwant de bakken vastpakken, want met een enkel wantje brand je gegarandeerd je vingers. Ik vind het trouwens een groter gevaar dat de randen van de oven zo heet zijn, ik heb de strepen nog op arm staan van de eerste keer bakken in maart.... Dus tegenwoordig altijd LANGE ovenwanten en geen t-shirtje aan. Ben toch wel wat gewend met mijn houtoven, maar op de een of andere manier ben ik daar blijkbaar voorzichtiger.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: B30 of B40

Bericht door Ballie »

In het eerste bericht in dit topic vroeg Peter zich nog af of 'ie en aparte groep nodig had voor de Rofco. Ik heb even gekeken, en bede ovens vragen 3.1kWh, ofwel 3100 Watt.

Uitgaande van een normale huisinstallatie met een zekering van 16 Amṕere bij 230 Volt mag je maximaal 3500 Watt op een groep aansluiten zonder dat je problemen krijgt. Daarboven wordt het listig. De rekensom is Amṕere x Voltage = Max.Watt. In genoemd voorbeeld is dat 16 x 230 = 3680 Watt. Het is echter nooit slim om het net maximaal te belasten. Kortsluiting door gesmolten kabelisolatie en brand liggen dan op de loer. Vandaar 3500 Watt maximaal.

Met Bovenstaande ovens kun je dus nog wel 't 1 en ander naast de oven op dezelfde groep aansluiten. Het is (en blijft) natuurlijk wel zaak om goed in de gaten te houden wat er verder op dezelfde groep wordt aangesloten, hoeveel stroom dat allemaal vraagt en of dat ook tegelijkertijd aan staat.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: B30 of B40

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb mijn Rofco op een aparte groep en ook de nieuwe komt op een aparte groep. Heb wel een tijdje op dezelfde groep ook de kneder, ook van Rofco, gebruikt. Dat ging prima.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie