Fjord broodmix

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcVS
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 15:48

Fjord broodmix

Bericht door MarcVS »

Heeft er iemand ervaring met Fjord broodmix omschrijving:Fjord is een uitermate donkere, stoere en compacte broodmix)?
Ik heb dit vandaag voor de eerste keer gebruikt.
Ik ben begonnen met 58% hydratatie (volgens recept op de zak - met 6 gr droge gist) maar in mijn Kitchenaid met Super deeghaak bleef alles erg plakkerig en plakte het deeg in een dikke laag aan de kom. Telkens losmaken hielp noet echt. Ik voegde 30 gr bloem toe (55 %) maar dat veranderde niet veel.
Na 15 min kneden was het iets minder plakkerig.
Dan een bol gevormd die wel erg stevig was.
Na 45 min rijzen 2 broodjes gevormd. Het deeg was dan nog wat plakkerig maar niet erg.
Normaal laat ik nog 1u15 rijzen, maar de broodjes bleven vrij klein. Heb dus 1u50 laten rijzen, iets beter maar toch veel kleiner dan bij andere bloem. Het lijkt me beter om het bij één brood te houden, i.p.v. 2 toch wel vrij kleine. Of meer bloem te gebruiken :-)
Op Thuisbakkerswinkel.nl staat een ander recept met 24 gr verse gist (10 gr droge), en ook 58 % hydratatie. Zou dat meer laten rijzen?
Doe ik iets verkeerd of is dat normaal voor die bloem?

Het eindresultaat zag er uiteindelijk wel goed uit, alleen een stuk kleineer dan anders. Maar misschien is dat voor een ‘stoere en compacte broodmix ‘ normaal?
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Fjord broodmix

Bericht door Bakker Henk »

Wat is het percentage van de gebruikte gist op het meel? Met grammen op een onbekende hoeveelheid meel is het moeilijk rekenen namelijk.

Mogelijk is een autolyse welk goed om hier te doen. Alles mengen zonder gist en zout, een half uur laten staan, en dan zout en gist toevoegen en kneden maar.

Overigens is het ook weer niet zo erg dat een deeg nog wat plakt. Toch bij 58%...?
Gebruikersavatar
MarcVS
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 15:48

Re: Fjord broodmix

Bericht door MarcVS »

Ik zie dat ik inderdaad het gewicht bloem vergeten ben. Het ging om 600 gr bloem.
Met 58% hydratatie heb ik normaal een vrij droog deeg en uiteindelijk een bol. Hier bleef het deeg tijdens het kneden in een dikke laag aan de kom plakken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Fjord broodmix

Bericht door Levinebaktbrood »

Deeg mag best plakken. Daar moet je wel mee leren omgaan.

Je schrijft dat het een mix is, wat zit er verder in? Het is namelijk erg lastig om uit te rekenen hoeveel water je kunt gebruiken op een mix omdat er nog andere ingrediënten dan alleen bloem of meel in zitten.

Meer gist betekent alleen dat het deeg sneller zal rijzen, niet dat het brood luchtiger/groter wordt.

Rijstijden zijn afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid gist, de temperatuur van de ingrediënten, temperatuur deeg na het kneden en omgevingstemperatuur. Zijn dus nooit precies aan te geven. Het deeg is altijd leidend.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
MarcVS
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 15:48

Re: Fjord broodmix

Bericht door MarcVS »

https://www.dosschemills.com/nl/gamma/b ... ipur-fjord

Ik heb een foto gemaakt van het label, en een foto van het brood zelf

Ik weet ondertussen al wat beter hoe om te gaan met plakkerig deeg, maar dit was toch wel erg plakkerig :-)
Vooral het feit dat het deeg in een dikke plak aan de rand van de kom hing en daardoor dus niet echt gekneed werd vond ik moeilijk.
Regelmatig losmaken hielp wel en het eindresultaat was wel goed (maar wel vrij klein)
IMG_20190430_144132.jpg
IMG_20190430_144218.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Fjord broodmix

Bericht door Levinebaktbrood »

Dit blijft een compact brood door de samenstelling.Het is een koolhydraatarme mix. Mijn ervaring met dit soort mixen is dat het deeg in het begin erg plakt maar later beter handelbaar wordt. Aangezien het een mix is zou ik het recept aanhouden wat zij geven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
MarcVS
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 15:48

Re: Fjord broodmix

Bericht door MarcVS »

Inderdaad, is ook mijn ervaring...
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Fjord broodmix

Bericht door KeesR »

Op de site van de producent kan je ook foto's vinden van hoe het moet worden en dat is idd heel compact. Wat wil je ook met al die zaden. Deeg is heel plakkerig door de extra gluten en mout wat ze erin stoppen.
Gebruikersavatar
Hermanusb
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: do 25 apr 2019, 19:11

Re: Fjord broodmix

Bericht door Hermanusb »

Dit soort broden is sowieso lastig om er een luchtig brood van te maken.

Zodra je met maximaal veelgranen gaat werken krijg je vaak stevig brood.

Misschien dat de vormrijs een stuk langer kan maar dan heb je ook geen ovenrijs.
Die je nu ook amper had.

Edit.

Je kan overwegen om bijv iets erbij door te doen wat wel heel makkelijk wil rijzen maar dan heb je een ander brood.

Zelf gebruik ik nooit mixen,
Plaats reactie