bijna croissants

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steef
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: za 14 feb 2015, 21:26
Locatie: Roermond

bijna croissants

Bericht door Steef »

Zo'n mooi deeg met zo veel liefde en aandacht gemaakt en dan nog mislukken. Mijn croissants voelden zwaar aan, waren niet gaar van binnen, maar wel goed gekleurd. Heb ik het goed dat dit komt

- omdat ik ze in een te hete Rofco B20 (op bakplaat) heb gebakken? Is het advies dan toch in de gewone oven bakken? En moet het dan op Onder/bovenwarmte of Hetelucht ?

- omdat ik het gevormde deeg heb ingevroren en na ontdooien en rijzen heb gebakken? Ik vond het deeg trouwens moeilijk te beoordelen (qua rijzen).

Het viel me erg tegen, omdat het deeg zo goed was gelukt (weekendbakery). Er waren veel laagjes en veel geknoei, dus dat was wel goed. Nu de volgende keer goed en gaar bakken en dat moeten ze toch wel echt lekker zijn . Wie kan mij helpen met de laatste stappen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
KA HD, Rofco B20 en "gewone" oven
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bijna croissants

Bericht door bakplaat »

Zoals je foto laat zien Steef, is er weinig mis met je Croissants. :2th: De enige klachten...dat ze zwaar aanvoelden en van binnen niet gaar waren, zijn gemakkelijk te voorkomen, door de oventemperatuur wat te verlagen. Omdat de temperatuur aan het begin van het bakproces te hoog is krijgen je Croissants onvoldoende kans voor een goede ovenrijs, er wordt dan te snel een korst gevormd.
Hoeveel je de oventemperatuur moet verlagen is moeilijk aan te geven, elke oven is wel wat verschillend, daar zul je door ervaring achter moeten komen.
Dit geldt uiteraard ook voor allerlei andere soorten brood en broodjes.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Steef
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: za 14 feb 2015, 21:26
Locatie: Roermond

Re: bijna croissants

Bericht door Steef »

Dank je vor je reactie! Ik heb maar meteen weer een deegje gemaakt voor een volgende ronde croissants. Hopelijk morgen of zaterdag een foto van gelukte buiten- en binnenkant.
Nog een vraag. Ik houd meestal een hoogte/breedte aan van 20/12,5 cm zoals genoemd bij de WB. Bijde bakker zie je vaak toch grotere croissants. Zijn dat dan andere afmetingen of hebben zij gewoon een extra grote (onnatuurlijke?) rijs ?
KA HD, Rofco B20 en "gewone" oven
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: bijna croissants

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik vind het al ontzettend knap dat je zover gekomen bent, en ben heel benieuwd naar de komende croissants!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bijna croissants

Bericht door bakplaat »

Steef schreef: Nog een vraag. Ik houd meestal een hoogte/breedte aan van 20/12,5 cm zoals genoemd bij de WB. Bijde bakker zie je vaak toch grotere croissants. Zijn dat dan andere afmetingen of hebben zij gewoon een extra grote (onnatuurlijke?) rijs ?
Het lijkt me eerder dat de echte bakker zijn Croissants wat zwaarder maakt door de driehoeken nog iets breder te maken en dan op te rollen,ik kan me geen onnatuurlijk rijsproces voorstellen. Je zou ze evt. ook nog wat langer kunnen laten rijzen dan je bij je laatste poging gedaan hebt, worden ze niet alleen groter,maar ook nog wat luchtiger van.

Mijn Croissants maak ik meestal iets kleiner...driehoeken van 11x 20 cm.

Afbeelding

En snijd ze voor het oprollen in het midden 1cm in

Afbeelding

Na het oprollen op een licht ingevette bakplaat zetten (of gebruik bakpapier) en voldoende narijs geven.

Afbeelding

Evt. bestrijken met losgeklopt ei, (heb dat zelf niet gedaan) en daarna afbakken.

Afbeelding

Veel succes Steef met je volgende keer :2th: ...en we wachten op je foto's :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
reinthco
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 12:53
Locatie: Lent

Re: bijna croissants

Bericht door reinthco »

Ik bak ook mijn Croissants van weekend Bakery in een rofco oven en heb onder de bak plaat een rekje van IKEA ook voor taarten e.d. iets smaller gemaakt anders past de waterbak er niet bij bak ze meestal rond de 190/200 graden ongeveer 20 min. 8 min, daarna op 50 en dan de stoomklep open en dan nog 5 min.
Dus 8+5+5 min.
:2th: Hobby bakker.
Gebruikersavatar
Steef
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: za 14 feb 2015, 21:26
Locatie: Roermond

Re: bijna croissants

Bericht door Steef »

:oops: helaas..... Waarschijnlijk heeft het toch niet (alleen) aan de temperatuur gelegen!!!
Ook vandaag heb ik weer knisper mooie croissant van buiten en massieve , niet gare van binnen. Ik heb deze keer gebakken op 200 hetelucht in de gewone oven. Ik kan allerlei theorieën bedenken, maar voor deze week laat ik het even los.
Ik neem voor de volgende keer weer al jullie tips mee .... En misschien nog langer laten rijzen ? De "drukproef" ( wat betreft t rijzen) wil namelijk ook niet echt lukken op deze croissantjes .
Ben er voor nu weer even klaar mee.
KA HD, Rofco B20 en "gewone" oven
Plaats reactie