Voor het eerst zelf brood gebakken...

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Het resultaat van mijn allereerste baksel. Een sesam volkorenbrood naar het volkorenbroodrecept van Levine.
Op vrijdagavond een poolish gemaakt met koud water en meteen in de koelkast geplaatst. Na ongeveer 12 uur de poolish op kamertemperatuur laten komen. Het poolish volume was ongeveer verdubbeld. Duurde wel ruim 2 uur om de poolish boven 20 °C te krijgen.
Het lukte niet om een vliesje te krijgen bij het kneden met de hand. Na een half uur kneden toch doorgegaan met de 1e rijs. Daarbij verdubbelde het volume wel. Na het doorslaan en het vormen wat denk ik aardig lukte. Bij de tweede rijs in het bakblik werd het volume ook weer ongeveer verdubbeld.
Eenmaal in de oven ook nog wat ovenrijs. Het deeg kwam niet boven het blik uit.

Maar het resultaat was heel verrassend, een lekker smakelijk brood, een mooie korst. Brood was niet heel luchtig, wat ik enigzins had verwacht. Maar ook weer niet zwaar, een stevig sneetje zal ik maar zeggen. Een deel is al op [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] lekker bij een homemade uiensoep met port, naar een recept van.....

Ben benieuwd hoe het brood zich houd tot morgen in een papieren broodzak.

Afbeelding

Afbeelding

UAfbeelding

Afbeelding


Nu eens zoeken naar tips om het brood mischien wat luchtiger en hoger te maken. (Mischien Deel met tarwebloem of extra gluten.

Tot een volgende ronde,

Jan
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door stillekracht »

De kruim ziet er prima uit qua luchtigheid. Je mag het niet vergelijken met de rommel uit de winkel. Dat is geen brood maar een transportmiddel voor beleg!

Ik ken je recept niet, maar als je een paar procent roomboter toevoegd wordt de kruim iets zachter en wordt het brood minder snel droog.

Bewaren kan zonder zak met het snijvlak op de snijplank. Dan hou je de korst goed. De korst voorkomt uitdroging.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door lekkermelig »

Jan, dat ziet er toch al heel aardig uit! En als het dan ook nog heel lekker is, is het helemaal mooi.

Je vroeg je af hoe je het brood nog luchtiger kon krijgen. Ik heb nog wel wat tips voor je.
Over je poolish: ik zie dat je de poolish in de koelkast zet, dat doe ik persoonlijk zelden. Het is een beetje uitvogelen wanneer ie optimaal is, maar als je echt heel weinig gist gebruikt kan je (afhankelijk van de temperatuur van de omgeving) ook zonder koelen prima aan de slag. Je moet wel heel weinig gist gebruiken, en daar heb je echt een lepelweegschaaltje voor nodig voor de nauwkeurigheid. Weekend bakery heeft wel een mooi tabelletje
https://www.weekendbakery.com/posts/mor ... lish-biga/
Poolish up to 8 hours in advance – 0.23% – 0.33%
Poolish up to 12 hours in advance – 0.1% – 0.2%
Poolish up to 16 hours in advance – 0.03% – 0.08%
Verder hoef je natuurlijk geen twee uur te wachten tot je poolish 20C is, zodra je je poolish met water en meel gaat mengen kan je door het gebruik van wat warmer water de temperatuur van het hele deeg op de juiste waarde krijgen. Je streeft naar een deegtemperatuur van 27 C, dat is optimaal, en zorgt ervoor dat je deeg optimaal rijst.
Verder nooit alleen op tijden afgaan als je rijst, maar kijk wanneer je deeg klaar is met de bulk rijs. Dan kan je opbollen, even laten liggen, vormen, en dan nogmaals rijzen. Ook de tweede stap geduld hebben, maar zeker ook niet te lang wachten. Hier op het forum maar ook in het boek van Levine zijn al vaak de momenten beschreven dat je deeg goed is.
En natuurlijk: Juiste volume in een blik. Ruwe regel: bereken het volume van het blik, en je hebt eenvijfde daarvan aan meel nodig (in grammen) om je blik goed gevuld te krijgen.
Verder is het soort meel behoorlijk belangrijk. Zeker bij volkorenmeel heb je enorme verschillen in kwaliteit en eiwitgehalte. Sommige soorten hebben weinig eiwit, een beetje gluten wil dan wel helpen als je alleen volkorenmeel gebruikt (niet meer dan 2% erbij). Andere soorten bakken veel beter. Dat kan ook per molen enorm verschillen. Als er heel veel groffe deeltjes inzitten kunnen die het glutennetwerk weer enigszins beschadigen. Bij bijvoorbeeld de zuidmolen hebben ze al > 10 varianten volkorenmeel. Het is gewoon een kwestie van proberen welk meel het beste bevalt.

Succes,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door Levinebaktbrood »

Voor een eerste keer is het brood niet verkeerd, maar het moet wel luchtiger kunnen. Zie de foto van dit brood op mijn blog. Dat is een kwestie van vaker oefenen en wellicht ander meel proberen of wat gluten toevoegen. Ik gebruik volkoren natuur van de Zuidmolen.

In een ander draadje heb ik je antwoord gegeven op je vraag over het maken van de poolish, maar ik lees dat je het toch anders hebt gedaan. Nou zijn er uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden zoals ook Wil aangeeft. Ik heb dit recept al zo vaak gemaakt en met de werkwijze zoals op mijn blog krijg ik het beste resultaat (of poolish maken met water van rond de 20 C en na 6 - 8 uur gebruiken of poolish maken, 1 uur op kamertemperatuur, dan in de koelkast en 30 - 60 minuten voor gebruik uit koelkast halen).

Gewoon doorgaan met oefenen en dan komt het 'vanzelf' goed :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door jasmon »

Bedankt voor de tips en moed inpraten :2th:
stillekracht schreef: Ik ken je recept niet, maar als je een paar procent roomboter toevoegd wordt de kruim iets zachter en wordt het brood minder snel droog.
ik gebruikte het volkorenbroodrecept van Levine. en had in plaats van roomboter olie gebrukt.
lekkermelig schreef:Jan, dat ziet er toch al heel aardig uit! En als het dan ook nog heel lekker is, is het helemaal mooi.
Je vroeg je af hoe je het brood nog luchtiger kon krijgen. Ik heb nog wel wat tips voor je.
Wil
veel van wat je schrijft heb ik laatste week al over gelezen. Ik had het juiste bakblik, dat hand ik in eenandere draad al vastgesteld.

Levinebaktbrood schreef: In een ander draadje heb ik je antwoord gegeven op je vraag over het maken van de poolish, maar ik lees dat je het toch anders hebt gedaan.
Dat was ook niet de bedoeling. tijdens het kneden kwam ik er achter dat ik was vergeten om de poolish eerst een uur op kamertemperatuur te laten staan. na ruim een half uur kneden en het deeg een temp had van 27°C ben ik toch maar doorgegaan. al was het maar om in ieder geval alle stappen eerst een doorlopen te hebben.


De volgende keer gewoon
Levinebaktbrood schreef:poolish maken, 1 uur op kamertemperatuur, dan in de koelkast en 30 - 60 minuten voor gebruik uit koelkast halen
.

of ik moet de wekker maar eens zetten voor de poolish zonder koelkast ;B als ik in de ochtend, vroege middag wil bakken. Vandaar dat ik bij mijn eerste poging een poolish met 12 uur bewaren wilde maken.

Ook zal ik het natuurvolkoren van de Zuidmolen proberen. ik had het natuur volkorenmeel van de Windotter gebruikt en sesamzaad. En moet toch weer aanvullen.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door lekkermelig »

Jan, je hoeft voor een poolish geen wekkers te zetten of de boel perse in de koelkast te zetten.
Je moet gewoon wat met het gistpercentage spelen, dan kan je een poolish op elk tijdstip in de juiste vorm hebben om te bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door jasmon »

Wil,

Dan zou gezien mijn gewenste bakplanning de hoeveelheid om mee te gaan experimenteren uitkomen op
Poolish up to 12 hours in advance – 0.1% – 0.2%

We gaan het allemaal maar eens proberen en beleven. :G
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door jasmon »

De volgende ronde, baksels nummer 2 en 3

Nummer 2? Daar ging veel mis. Inmiddels is duidelijk waarom, ik had het verkeerde recept genomen. Waardoor ik 20 gram water teveel in mijn deeg had gebruikt. En kom ik er ook achter dat ik dat eigenlijk ook bij baksel nummer 1 had gedaan [emoji15]

De poolish voor de nacht in de ijskast. het samenvoeg was bij 19°C. En met de hand gekneed tot 27 °C. Het deeg bleef te plakkerig. Het vormen werd daardoor een fiasco. Toch maar afgebakken.

Meteen een nieuw poolish gemaakt en die bij kamertemperatuur 6 uur laten staan. Ook weer met de hand gekneed tot 27°C. Maar van een vliesje trekken was geen spraken.
Tijdens doorslaan en vormen al behoorlijke verbetering. De tweede rijs kwam net boven het blik uit. Tijdens het afbakken had ik de eerste 10 minuten een bakje water in de oven bijgeplaatst. Brood bij 95°C kerntemperatuur uit de oven gehaald.
Voor mijn gevoel was dit baksel nummer 3 waar ik maanzaad bij had gebruikt het beste gelukt. Wel even afwachten, tijdens het afkoelen vond ik dat de korst wel zacht was. Mischien wel te zacht.

baksel 2 wat mij betreft mislukt
Afbeelding
Baksel 3
Afbeelding

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door jasmon »

Het was deze week tijd voor de nummers 4 en 5.

Met opzet maak ik op dit moment steeds ongeveer dezelfde busbroden zodat ik die eerst onder de knie krijg.

Nummer 4 was een 50-50% tarwe met sesam. Met een poolish overnacht in de koelkast.

Onderstaand zijn de foto's van #5 een 100% volkorenmeel met sesam. We zijn hier nou eenmaal fan van sesam.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens een recept uit het boek van Levine. ( eigenlijk moest ik het boek inpakken als Kerstcareau maar voordat ik dat deed even een recept gescanned zodat ik voordat het Kerst is er toch al gebruik van kan maken [emoji6]

voor het eerst gluten toegevoegd en geen poolish gebruikt.

Vooruitgang wordt geboekt.[emoji41] En eigenlijk het beste resultaat tot nu toe. Kneden ging makkelijker. nog geen mooie vlies. Wel beter dan vorige keren.
Bij #5 wel veel sesam verlies tijdens het snijden van het brood. De korst mag iets harder mischien geen bakje water gebruiken maar de waterspuit. Mischien teveel stoom de eerste 10 minuten dat ik het bakje laat staan. Een deel van het brood ligt nu in de vriezer om morgen voor de lunch te gebruiken. Eens kijken hoe het dan smaakt.

In januari ga ik een steen en rijsmandje aanschaffen voor vloerbrood. En sta ook ik mischien aan het begin van een 50 broden project. [emoji1]
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken, het resultaat

Bericht door Levinebaktbrood »

Ziet er al een stuk beter uit, ook de binnenkant is prima :2th:.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Vanavond homemade burgers.

Een eerste poging om daar zelf de broodjes voor te bakken.

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door Molenbroodje »

Hmmmmm :DB2: ! Ziet er goed uit!
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door allema »

Ziet er allemaal prachtig uit :2th:
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

De volgende ronde, nu met een paar dagen vrij lukt dat best.

Het Franse landbrood uit het boek van Levine. Recept aangehouden. Ipv van twee boules een bus en een kleine boule gemaakt. Poolish 12 uur laten staan. Ik was op tijd begonnen stond op punt van inzakken. Volgende keer probeer ik iets korter te laten staan.
Het resultaat werd ik blij van. Het lekkerste baksel tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Een dagje Rijswijk levert weer mooie resultaten op. Nou nog handigheid in het insnijden krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Het heeft even geduurd. Een paar weken niks meer gebakken. Deels tijdgebrek. Maar vooral omdat ik tot de conclusie kwam dat onze 10 jaar oude oven niet meer warm genoeg werd. En de irritatie groeide [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]is inmiddels opgelost. Sinds twee weken een nieuwe oven, geen Rofco...

Vandaag voor het eerst dus met de nieuwe oven. Het zijn twee mooie busbroden geworden met vooral een mooie ovenrijs, die ik nog niet eerder had gezien. dit keer de tarwebloem 12,3 % eiwit vervangen door Amerikaans patentbloem van 14+% samen met volkoren natuur 16,4 %. Alles bij de Zuidmolen vandaan. Wat wel opviel is dat de rijs tussen de twee broden een groot verschil laat zien. Terwijl de werkwijze en deeg samenstelling gelijk was. Enig verschil waren twee bakblikken van verschillende merken.

Mischien dat ze qua kleur wat donkerder mogen zijn. En ook de korst harder. Daar gaan we aan werken. Liggen nu af te koelen. Benieuwd naar de binnenkant en smaak.
Wat ook nieuw was twee bus broden tegelijk gemaakt en in één batch met de hand gekneed.
20160214_155221.jpg
20160214_155649.jpg
Het rechterbrood was het linker blik in de oven
20160214_164210.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door miesje1959 »

Mooi brood! :2th: :2th: :2th:
Wat een verschil met je vorige baksels. Om trots op te zijn, maar dat ben je vast wel!! :G
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Afbeelding


Nu dan eindelijk een steen in huis! Mijn eerste brood op de steen. Een vloerbrood met pitten en zaden. naar recept van Levine.

De eerste verbetering zat in de korst. Die een stuk beter was dan van voorgaande broden can de bakplaat. Zelfs een knisperende krokante bite waar ik blij van werd. De laatste 5 minuten de oven deur op een kier gehad zodat laatste vocht kon wegtrekken. . Lekker op smaak. Mischien iets teveel kruim cq. droger. Ik vermoed dat dit komt door een iets te lange rijs in de mandjes. Ik had ook weinig ovenrijs.

loop ook nog te stoeien met de steen. Die staat nu op de een na laagste richel. Op de onderste heb ik een bakplaat met daarop een bakje water voor de stoom.

Afbeelding

Voor de twee busbroden die ik erna maakte en ook op de steen had gezet was dit te hoog. De laatste 20 minuten folie op de broden gelegd en de temperatuur verlaagd naar 200 graden. Broden waren bovenop toch nog te donker geworden. Wel had ik een mooie ovenrijs. En de smaak? Ik proef het nog....het blijft in mijn mond doorzingen [emoji1]

Nog een puntje is dat ik veel sesamzaad verlies bij het snijden wat bovenop het brood zit. Ik gebruik water bij het vormen en rol door de sesam heen. Wat kan ik doen om het beter te laten hechten?

Al met al 4 broden geproduceerd waar ik blij van werd.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door Ballie »

Zelf gebruik ik altijd wat eigeel in mijn brood. Ik hou dan de eiwitten over. Ik neem daar een klein deel van en klop dit los met een klein beetje water. Dit smeer ik over het brood waarna ik het door de sesam rol. De sesam blijf hierdoor zeer goed zitten. Al zul je altijd sesam verliezen tijdens het snijden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Twee vloerbroodjes, jammer genoeg niet van de steen. Kwam er te laat achter dat ik die was vergeten voor te warmen. Dus zonder rijsmandje op de bakplaat gedaan.

De broodjes gevuld met walnoten en zo'n gedroogde tomaten. Als ze net zo lekker smaken als het nu in huis ruikt, hoor je mij niet klagen [emoji39]

Vloerbrood met walnoten en zon gedroogde tomaten. Naar een recept van Levine.

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Ook hier komt het voor. Een mislukking. Het vormen van de batan is her de boosdoener. Dat wilde gewoon niet lukken. Tijdens de tweede rijs zag ik een misbaksel al aankomen.
Er ging wel meer mis. Timers niet gezet. Heet bakblik op plastic. Vingertjes die niet vuurvast bleken. Maar goed dat er wel iets gelukt is vandaag. Ach het moet maar gauw maandag worden [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Vandaag knoflookbroodjes.

Een poging om voor het eerst kleine broodjes te vormen. Wat natuurlijk de nodige behendigheid vergt die nog ontbreekt. Aldoende leert men. De smaak is er ook hier niet minder om [emoji39]

Afbeelding

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Naast de knoflookbroodjes ook nog een aantal Kaisebroodjes met sesam gebakken.

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door miesje1959 »

Ziet er goed uit :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door brood daar zit wat in »

Mooie broodjes hoor!!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Een walnoten zongedroogde tomaten brood.


Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

De knoflookbroodjes van de vorige keer opnieuw gemaakt. Dit keer de Tarwebloem vervangen Door Amerikaans patent. En de rest ongewijzigd. Het resultaat mag er zijn.
Vooral de structuur is super.

Afbeelding


Ook nog een Frans landbrood. Hier hetzelfde recept aan gehouden alleen hier ook weer de tarwebloem vervangen door Amerikaans patent.

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door miesje1959 »

Je broodjes en broden worden steeds mooier Jasmon, De knoflookbroodjes zien er prachtig uit en de boule mag er ook zijn :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Na drukte, eindelijk weer tijd om wat te bakken.

Dit keer een eenvoudig deeg met wat zaden en pitten een samenstelling nog niet eerder gemaakt. Vloer en een kleine bus, net als de vorige keer.

Denk dat het langzaam aan tijd wordt mij eens in desem te gaan verdiepen.


Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Een eenvoudige licht bruine boule.

Afbeelding

En voor het eerst een tarwe semolina bus. Eentje van 350 gram en de ander van 650 gram. Deze is erg lekker en een blijvertje.


Afbeelding
Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door miesje1959 »

Jan, het brood ziet er ook erg mooi uit hoor :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door Ballie »

Mooie broodjes, en mooi opengescheurd. Maar lijkt me niet ingesneden. Mag ik vragen hoe je dit hebt gedaan?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Ballie,

Ze zijn met een lame ingesneden.
Ik was zelf ook aangenaam verrast
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door Ballie »

Ah, dus toch... De scheur loopt wel aardig recht, maar met name bij het grotere brood vond ik de rand nogal onregelmatig, waardoor ik dacht dat je een ander trucje had toegepast...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Ik vermoed met een onvaste hand niet in één keer ingesneden. maar enkele herhalingen.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Een pittenbrood afgewerkt met sesam. 2e rijs gedurende de nacht in de koelkast en vanochtend afgebakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

nog een aanvulling van de bakdag vandaag

De favoriete Knoflookbroodjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En om het af te leren een volkoren sesam
Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door Sakura »

hmmm, die knoflookbroodjes zien er lekker uit!
Heb je daar een recept van?
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Sakura schreef:hmmm, die knoflookbroodjes zien er lekker uit!
Heb je daar een recept van?
Recept komt uit het boek van Levine.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door Sakura »

Bedankt! Dan kan ik het daar wel opzoeken :D
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Weer de volkoren met sesam. Daar zijn we nou eenmaal fan van. Verschillende testen om te komen tot de beste werkwijze om in de avond te vormen en ochtends af te bakken.

ten opzichte van het orginele Levine recept, toegevoegde gluten gehalveerd. Ook de hoeveelheid gist verminderd. 10,5 uur 2e rijs overnight in de koelkast.

1e rijs was 70 min. 10 min met stoom op 205°C daarna nog 24 min 205°C zonder stoom

Afbeelding

Staan nu af te koelen. Benieuwd naar de kruim.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Vanochtend maar eens het hartige afbreekbrood gemaakt.

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Vandaag Kloosterbrood met een brood mix van de molen en het hartige brood in herhaling.

Afbeelding

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Een eerste poging triangels maken.

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik zie allemaal lekkers voorbij komen. Ziet er goed uit hoor. Eet smakelijk :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Dan voeg ik deze ook nog even toe. [emoji12]

Gisteravond een autolyse van 2 uur en 2e rijs overnight in de koelkast. Geen gluten toegevoegd en 1% gist

Afbeelding

Afbeelding

Vanochtend af gebakken.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door Levinebaktbrood »

Goed gelukt allemaal Jan :2th: :2th:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Maverick
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 21:08

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door Maverick »

Zijn idd allemaal mooie broodjes! Toppie!
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Eindelijk weer gebakken. Na drukke weken dit keer italiaanse Mini broodjes. Zullen vast en zeker smaken bij de Italiaanse tomatensoep en huisgemaakte kruidenboter

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Voor het eerst zelf brood gebakken...

Bericht door jasmon »

Voor de verandering een sodabrood
Gebakken.

Afbeelding
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Plaats reactie