Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Zoals als vele met mij vind ik het boek van Levine erg goed en er staan dan ook heeeeerlijke broodjes in. Maar toch maak ik altijd weer dezelfde[emoji16].

Daarom is het plan ontstaan om ze gewoon alle 50 een keer te maken. Dus van kaft tot kaft alles te bakken, maar dan in willekeurige volgorde (gewoon waar ik op dat moment zin in heb).

Foto's zal ik als 'bewijs' hier plaatsen en ook als ik vragen heb vuur ik ze hier af[emoji3]. Ik hoop stiekem dat op de foto's straks een duidelijke groei is te zien in mijn broodbakkunsten.
Laatst gewijzigd door Molenbroodje op ma 09 nov 2015, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Hier dus zo'n brood die ik normaal nooit maak, maar die echt heerlijk is: Wit brood (blz. 51)

Het is het eerste recept uit het boek en eigenlijk spreekt alles voor zich. Ik heb niet een van de variaties gemaakt, maar gewoon het recept aangehouden.

Lekker hoor!

Afbeelding
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door CJ-Petra »

Manon, mooi witbrood heb je gebakken!

En het is een leuk idee om alle 50 recepten uit Levines boek te gaan bakken. Succes!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Bedankt Petra! Het leuke is ook dat je er weer wat fanatieker van wordt. Heb vorige week 3 verschillende broden gebakken (die ook echt nieuw waren voor me) gewoon op de vrije gaatjes tussen mijn werk.

Zoals ook deze: Speculaasbroodjes met amandelspijs ( blz. 180)

Afbeelding

Die zijn echt heeeeeerlijk!! Kan ook niet anders met het amandelspijs en de kruiden[emoji39]. Ik had ze dit weekend gemaakt voor visite en ze hebben er van genoten, maar stiekem zijn ze het lekkerst als ze net uit de oven komen. Er was er al meteen 1 gesneuveld[emoji16]. Volgens mij zijn ze ook goed op te piepen/ warm te maken in de magnetron, maar moet ik nog proberen.

Het is wel een erg bewerkelijk broodje, maar ik hou wel van dat freubelen. Ik had het spijs zelf gemaakt 1 dag van te voren en geen citroenrasp van dr. Oetker, maar gewoon van 1 citroen en aangemaakt met 1 eidooier. Ik had ook lekker mijn eigen speculaaskruiden gemengd, wij houden wel van iets pittig.

Over dit recept had ik wel wat vraagjes:
Bij het vormen kwam ik er achter dat je ze niet te dun moet uitrollen (vormt niet makkelijk en je krijgt ook wat slungelige bloemblaadjes). Maar nu had ik er wel moeite mee om bij de tweede keer uitrollen, het spijs tot in de randjes te krijgen. Bij Levine zit het spijs tot in de topjes van de blaadjes en zoals je op de foto ziet is dat bij mij niet. Ik deed het zo: bolletjes deeg met mijn hand plat drukken (uitrollen met deegroller vond ik niet handig), dan bolletje spijs erop, inpakken, weer met mijn hand platdrukken en dan insnijden etc. Hoe doen jullie dat? Ik had dus ook af en toe dat er in 1 blaadje geen spijs zat. Bij mij zat het spijs meer in het midden. Niet erg, maar natuurlijk minder mooi.

En verder reken ik bij elk recept de percentages uit om een goed beeld te krijgen van het recept. Bij dit recept is het vochtpercentage (melk) 37%. Dat is best weinig. Nu zit er natuurlijk ook nog ei in en boter en moet ook niet te nat zijn voor het vormen. Maar nu vroeg ik me af: is daar ook een formule voor? Voor als je melk gebruikt, dan moet het ....% zijn? En als je ook nog ei gebruikt, moet je ..... % melk minderen?

Beetje lang verhaal geworden[emoji33]
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Levinebaktbrood »

Wat een leuk idee Manon :G. Ik ben benieuwd naar al je ervaringen.

Wat betreft de speculaasbroodjes: als je een deeroller(tje) gebruikt verdeel je de spijs mooier. Zie de stap voor stap foto's op blz. 182.

Ik heb het ei voor het grootste gedeelte als vocht meegerekend, daarbij komt ook nog boter en daarom krijg je toch een makkelijk verwerkbaar deeg. Het deeg mag niet te slap zijn anders kun je de broodjes niet goed vormen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Melinda »

Heel leuk idee, Manon. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door miesje1959 »

Zeker een leuk idee. hetzelfde had ik me ook voorgenomen, maar het is er nooit van gekomen.
Ben benieuwd naar al je baksels.

De eerste zien er alvast prima uit :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door brood daar zit wat in »

Super leuk Manon. Ik heb er ook al heel wat gebakken en allemaal erg lekker.
Wat jij al hebt gebakken ziet er heeeerrrrrrlijk uit. :kwijl:
Eens even kijken of ik de speculaasbroodjes nog kan bakken voor de intocht van sinterklaas zaterdag...past er goed bij :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Bedankt voor de leuke reacties! Dat geeft extra motivatie!

@ Levine: oké, met ei erbij kom ik inderdaad aan de 61% 'vocht' en dan moet ik maar opzoek gaan naar zo'n mini deegrollertje. Waar haal je zoiets, Cook en Co?

@ Marja: Wel oppassen hoor met die broodjes! Heel gevaarlijk! Ik zit de hele tijd te denken of ik er eentje uit de vriezer zal gaan pakken om hem op te piepen in de magnetron, en dat terwijl ik eigenlijk niet wil snoepen[emoji33][emoji29]
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Nu nog even de derde die ik vorige week had gemaakt: Volkoren sesambrood (blz. 63)

Afbeelding

Dit vond ik echt een meevaller! Ik ben normaal niet zo gek op volkoren brood, maar deze is vrij luchtig en dan heb ik hem gewoon volgens recept gemaakt, geen stretch and fold o.i.d. De smaak is ook erg lekker met het geroosterde sesamzaad. Ik had 68% vocht gebruikt, maar was variabel in het recept. Deze is zeker ook voor herhaling vatbaar.

Nu nog alleen bushbroden van mij, aangezien mijn vader mijn Pizzasteen nog ging verkleinen. Maar is uitstekend gelukt!

Afbeelding

Ik had mijn oude desem door vervelende omstandigheden helemaal vergeten deze zomer, dus mijn nieuwe desems staan ook weer te pruttelen (hoewel ze nu weer even stil staan ;K ) dus als die klaar zijn volgen er ook weer desembroden.

Afbeelding
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door lekkermelig »

Molenbroodje schreef:Bedankt voor de leuke reacties! Dat geeft extra motivatie!

@ Levine: oké, met ei erbij kom ik inderdaad aan de 61% 'vocht' en dan moet ik maar opzoek gaan naar zo'n mini deegrollertje. Waar haal je zoiets, Cook en Co?

@ Marja: Wel oppassen hoor met die broodjes! Heel gevaarlijk! Ik zit de hele tijd te denken of ik er eentje uit de vriezer zal gaan pakken om hem op te piepen in de magnetron, en dat terwijl ik eigenlijk niet wil snoepen[emoji33][emoji29]
Manon, ieder rond stokje voldoet om uit te rollen, als het maar een beetje dun is. Ik denk dat het zelfs met een potlood nog wel zou lukken, of een pollepel. Die kan je nog draaien als je je deegstuk iets hoger legt op een broodplank of iets dergelijks. Het hoeft niet perse van de kookwinkel te komen :D, al is dat natuurlijk altijd een mooi excuus om daar eens rond te neuzen :grin:
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Levinebaktbrood »

Manon, bij Dille en Kamille verkopen ze kleine houten deegrollertjes, maar je kunt ook een stukje van een bezemsteel gebruiken. Ik gebruik zelf deze.

Het volkorenbrood ziet er ook weer picobello uit :2th:. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van volkorenbrood, maar deze vind ik zelf ook erg lekker.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door CJ-Petra »

Prachtige speculaasbroodjes en volkorenbrood!

Ik heb een stukje bezemsteel als dunne roller, bevalt mij prima.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door bakplaat »

Er is weer prachtig brood en (Speculaas)broodjes gebakken... :2th:

Als ik mijn grote deegroller die ik niet altijd gebruik,

Afbeelding

dan rol ik het deeg ook uit met een stukje bezemsteel:


Afbeelding

Ook is het erg handig, als je de deegplak even moet verplaatsen om er bijv. wat bloem onder te kunnen stuiven, even om het stokje te rollen.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door CarlaB »

Ik zie deze topic vandaag pas voor het eerst. Van kaft tot kaft Levine's boek 'uit' bakken, wat een leuk en moedig project Molenbroodje! De baksels die je tot nu toe liet zien vind ik al :2th: :2th: :2th: Dat belooft nog wat!
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Bedankt voor de tips! Het verbaasd mij altijd dat zoveel mensen een stukje bezemsteel over hebben, ik heb dat nooit ;B . Maar gelukkig had mijn schoonmoeder nog zo'n kinder deegroller. Wat vervelend... Moet ik de broodjes nog een keertje maken ;) .

Ik had niet zo veel tijd helaas om te bakken, maar hier is hij toch: Stokbrood met zaadjes (blz. 91)

Afbeelding

(Wel moeilijk foto's maken met dit donkere weer)

Deze was echt heeeeel lekker. We zijn er allebei echt enthousiast over en ik weet zeker dat we die nog heel veel vaker gaan maken. Ik hou echt van zaadjes en noten, dus dat helpt (heel onze keuken staat ook vol met flessen en poten vol met noten en zaden).

Zoals je ziet moet ik nog een beetje oefenen met vormen, maar ik moet zeggen, dat hij voor mij doen erg goed gelukt is[emoji28]. Dat komt ook omdat het deeg nog best makkelijk te vormen was. Met kneden kreeg ik ook echt een heel mooi groot vlies, komt denk ik doordat je eerst een Poolish maakt. Ik had hem wel iets minder lang gemaakt zodat hij in de vriezer past. En misschien weer iets te donker afgebakken[emoji16].

Had ik al gezegd dat we deze nog veel vaker willen maken?
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door brood daar zit wat in »

Mooiiiiiii en lekkerrrrr!!! Is hier ook favoriet, snel maar weer eens maken... :kwijl:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Levinebaktbrood »

:2th: :2th: Manon.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door lekkermelig »

Manon, leuk idee en mooie stokbroodjes!
Ik ben vorig jaar ook met een soortgelijk iets begonnen in dit draadje:
http://broodbakforum.nl/viewtopic.php?f ... oek#p37254

Misschien dat je daar nog wat inspiratie uit kan halen :-). Maar na een stuk of tien broodjes ben ik er wel weer mee opgehouden, omdat er best wel wat recepten bij zitten die we thuis echt niet lekker vinden, zoals hele zoete dingen, dingen met veel kaas, en met twee vegetariërs in mijn proefpanel hoef ik ook niet met spekbroodjes aan te komen (alhoewel die nou wel weer heel lekker zijn). Het is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Met de recepten zelf is helemaal niets mis natuurlijk, integendeel!

Ben al benieuwd naar de volgende resultaten!

Groetjes, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door miesje1959 »

Het desembrood met spekjes heb ik gisteren geproefd bij de workshop 'stokbroden' van Levine en die was echt heel lekker. Vooral een heerlijk brood bij een kop soep. Ik ga hem zeker bakken :G
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door papagena »

Overigens kun je een stukje rond houd prima bij de bouwmarkt halen. Kost net niet niks.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door brood daar zit wat in »

miesje1959 schreef:Het desembrood met spekjes heb ik gisteren geproefd bij de workshop 'stokbroden' van Levine en die was echt heel lekker. Vooral een heerlijk brood bij een kop soep. Ik ga hem zeker bakken :G
Vast weer een heerlijke workshop gehad!! Fijn, dat je weer naar de workshop kon!!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door miesje1959 »

Ja hoor, het was weer een gezellige en leerzame workshop met allemaal leuke mensen . Echt een fijne dag gehad. :2th: met nog een leuke afsluiting na de workshop, maar dat is weer een ander verhaal. ;)
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Oehhhhh, ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor....maar ik wil gewoon graag alles weten! :crazy:
Laatst gewijzigd door Ballie op do 19 nov 2015, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door miesje1959 »

Ach Manon, het heeft niets met broodbakken te maken, maar zo'n leuke dag mag ook een leuke afsluiting hebben.
De buren hebben mij gebracht :2th: en we hebben de dag afgesloten met een heerlijk etentje. Het begint bijna een traditie te worden..... :G
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door CarlaB »

Aanrader: de Ham-kaasbroodjes op blz. 175 :kwijl: Heb ik leren bakken tijdens de workshop stokbrood/hartig brood bij Levine. Is hier inmiddels een herhaalrecept geworden. Zo krijg ik Levine’s boek natuurlijk nooit uitgebakken :)
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door lekkermelig »

miesje1959 schreef:Ach Manon, het heeft niets met broodbakken te maken, maar zo'n leuke dag mag ook een leuke afsluiting hebben.
De buren hebben mij gebracht :2th: en we hebben de dag afgesloten met een heerlijk etentje. Het begint bijna een traditie te worden..... :G
Mmmm, ik krijg al weer trek :rofl2:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door miesje1959 »

In december mag ik weer :D, Niet omdat ik dan naar een workshop ga , maar omdat ik dan een nóg ouder mens wordt.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Ballie »

Worden we niet allemaal elke dag een dagje ouder? :B:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Melinda »

Wat leuk allemaal. Die mooie stokbroden, die ook bij mij favoriet zijn. Heb ze al vaak gebakken.
Dan Astrid, die weer een gezellige workshop mocht volgen bij Levine. (Gelukkig ben ik niet jaloers. ;) )
En ja, Ballie, we worden elke dag een dagje ouder en dat is gewoon tof. :2th:
Van kaft tot kaft bakken, best hele klus, maar wel leuk als je alles gebakken hebt. Ik zal alleen een alternatief moeten vinden voor die ham en spekjes, want wij eten geen varkensvlees.
Manon, je mag wel opschieten, want straks is er nog een boek van Levine. :DB2: Toch Levine? We kijken er nu al naar uit. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Levinebaktbrood »

Melinda schreef: Manon, je mag wel opschieten, want straks is er nog een boek van Levine. :DB2: Toch Levine? We kijken er nu al naar uit. :G
Er komt inderdaad een 2e boek. Ik ben hard aan het werk met het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe recepten. Maar Manon heeft nog alle tijd hoor. Een boek maken kost tijd. Eerst moet ik alle teksten, recepten (weer 50) en stap voor stap foto's aanleveren (daar heb ik tot maart de tijd voor), dan worden er in april foto's van de eindresultaten gemaakt en dan gaan de vormgever en de uitgever ermee aan de slag en dan moet het nog gedrukt worden. Zoals het er nu naar uitziet verschijnt het herfst 2016.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door lekkermelig »

Melinda, begrijp ik nu dat je het boek ook van kaft tot kaft gaat bakken, inclusief een alternatief voor die spekjes? :D,

Maar ff serieus, als je een zout accentje in je brood wilt wat op spek lijkt, dan kan je natuurlijk van die vega spekjes nemen, daar komt geen varken aan te pas. Ik heb ze wel eens door een salade gegooid, maar mijn diervriendelijke proefpanel vind ze niet lekker. Dat zijn gewoon enorm verwende prinsesjes natuurlijk. Gelukkig lezen ze dit toch niet :D .
Maar serieus, ik denk dat het wel zou werken, onze zaanse grootgrutter heeft dat spul in ieder geval wel.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Leuk dat jullie allemaal cursus hebben gevolgd! Heb er jaartje geleden ook eentje bij Levine gevolgd, was echt top! Ik wil nu stiekem wel weer, maar weet niet welke. Desem lijkt mij leuk en handig, maar Italiaans brood ook! :?
Levinebaktbrood schreef:
Melinda schreef: Manon, je mag wel opschieten, want straks is er nog een boek van Levine. :DB2: Toch Levine? We kijken er nu al naar uit. :G
Er komt inderdaad een 2e boek. Ik ben hard aan het werk met het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe recepten. Maar Manon heeft nog alle tijd hoor. Een boek maken kost tijd. Eerst moet ik alle teksten, recepten (weer 50) en stap voor stap foto's aanleveren (daar heb ik tot maart de tijd voor), dan worden er in april foto's van de eindresultaten gemaakt en dan gaan de vormgever en de uitgever ermee aan de slag en dan moet het nog gedrukt worden. Zoals het er nu naar uitziet verschijnt het herfst 2016.
Pfiiieuw, ik kreeg het even benauwd :Z: . Maar gelukkig (eigenlijk ook jammer) heb ik nog even de tijd! Ik vind het ook best lastig om elke keer weer een foto te versieren van mijn baksels, maar achteraf wel leuk! Zie ook wel tegen de croissants op, maar heb wel al keertje zelf bladerdeeg gemaakt.

Heb net 'even' een boodschappenlijstje ( :mrgreen: ) gemaakt, met de ingrediënten die ik nodig heb voor dit van kaft tot kaft project (zitten jullie?):
- tarwebloem: 18.610 gram
- tarwemeel: 2.690 gram
- speltbloem: 700 gram
- speltmeel: 1.380 gram
- gebuild meel: 950 gram
- roggemeel: 165 gram
- moutmeel: 43 gram
- tarwegluten: 15 gram
- semolina: 530 gram
- zout: 440,5 gram
- gist: 424 gram
- water: 10.652 gram
- melk: 3.495 gram
- karnemelk: 610 gram
- ei: 1.170 gram + 10 eieren
- boter: 1.221 gram
- zonnebloemolie: 95 gram
- hazelnootolie: 35 gram
- sesamolie: 25 gram
- olie zongedroogde tomaten: 30 gram
- olijfolie: 40 gram
- walnoten olie: 45 gram
- suiker: 484 gram
- vanillesuiker: 15 gram
- poedersuiker: 40 gram
- honing: 115 gram
- zonnebloempitten: 187 gram
- pompoenpitten: 45 gram
- lijnzaad: 130 gram
- anijszaad: 1 theelepel
- sesamzaad: 102 gram
- chiazaad: 40 gram
- pijnboompitten: 50 gram
- blanke hazelnoten: 300 gram
- pecannoten: 230 gram
- blanke amandelen: 80 gram
- walnoten: 225 gram
- rozijnen: 710 gram
- krenten: 550 gram
- gedroogde tomaten: 135 gram en 1 potje :mrgreen:
- vijgen: 175 gram
- olijven: 125 gram
- cranberry's: 100 gram
- amandelmeel: 50 gram
- amandelspijs: 500 gram
- tarwedesem: 350 gram
- roggedesem: 175 gram
- tarwekiemen: 25 gram
- havervlokken: 65 gram
- 5 granenvlokken: 50 gram
- belegen kaas: 100 gram
- parmezaanse kaas: 150 gram
- gruyère: 220 gram
- ham: 75 gram + 4 dunne plakjes
- spekreepjes: 100 gram
Nog wakker?
- sinaasappelsap: 120 gram
- citroenzest: 0,5 citroen
- sinaasappelzest: 1,5 sinaasappel
- oranje snippes: 50 gram
- sukade: 25 gram
- citroenrasp potje: 50 gram
- gekonfijte sinaasappel: 75 gram
- sinaasappelextract: 1 theelepel
- vanilleextract: 3 theelepels
- Gran Marnier: 60 gram
- custardpoeder: 10 gram
- melkpoeder: 30 gram
- kaneel: 1,5 theelepel
- peterselie: 10 gram
- bieslook: 30 gram
- knoflook: 4 tenen
- Italiaanse kruiden: paar keer flinke snuf
- koekkruiden: 2,5 theelepel
- speculaaskruiden: 15 gram ( dacht eigenlijk dat dat hetzelfde was als koekkruiden)
- appels: 4 stuks
- cacao: 20 gram
- chocolade: 125 gram

En dan nog het een en het ander om te bestrijken, te bestrooien, te glazuren en.

.... Denk dat ik mijn man de boodschappen laat tillen :rofl:
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Melinda »

Goeiedag, Manon, je hebt bijna een sponsor nodig voor dit project. :crazy: :rofl2:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Levinebaktbrood »

En dan te bedenken dat ik al die broden uit mijn boek wel tig keer (= ontelbaar aantal keren) heb gebakken, dat is tig keer al die ingrediënten :o :shock: :D,
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Hahahaha, ik vond het wel geinig om het onder elkaar te zetten! ik ben stiekem een beetje een nerd.

Maar eigenlijk heb ik de meeste ingrediënten altijd wel in huis! Veel hè? Alleen geen potjes rasp en geen custardpoeder en tarwekiemen enz. en stiekem vind ik sukade vies. Hahahaha

En ik vroeg me af of de blanke hazelnoten echt blank moeten zijn? Denk het wel hè? Ik heb alleen gevliesde. Op internet staan er heel veel tips over hoe ' makkelijk' het is om te ontvliezen, maar dat geloof ik niet helemaal ;) ! Dus ga ik ergens blanke hazelnoten proberen te scoren.
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door miesje1959 »

Nou Manon, dan doe je er toch lekker hazelnoten met vlies in, daar zou ik me niet druk over maken. De sukade vind ik ook niet lekker, ook weglaten. We gaan natuurlijk geen dingen eten die we niet lekker vinden.

Zo heeft Wil verwende prinsesjes, maar er zijn ook verwende prinsen waar ik er een van in huis heb.
Iedere morgen eet hij naast de dagelijkse boterham (recept Astrid) een pistolet en rozijnenbol (recepten Levine) en tijdens de lunch, buiten de dagelijkse boterham, sinds kort ook het driegranendesembrood met zaadjes, recept Levine.
Tja, en als ik zeg dat hij eigenlijk verschrikkelijk verwend is, want dat eet niemand iedere dag. Zegt hij: ¨Dat doe je zelf" :o
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door bakplaat »

Molenbroodje schreef:Op internet staan er heel veel tips over hoe ' makkelijk' het is om te ontvliezen, maar dat geloof ik niet helemaal ;) ! Dus ga ik ergens blanke hazelnoten proberen te scoren.
En het is toch zo'n makkelijk karweitje wat we vroeger in de bakkerij ver voor de tijd van internet al zo deden...Spreid de hazelnoten uit op een bakplaat en zet ze in de oven op een temperatuur van ± 200°C. Schep de noten tijdens het roosteren enkele keren met een spatel om.De tijd is bepalend hoe bruin je ze wil hebben. Als je je oven hiervoor niet wil opwarmen, kun je het ook in een droge koekepan doen, schud ze dan ook enkele keren om tot ze egaal bruin zijn.
Direkt uit de oven/pan de noten in een doek doen en goed heen en weer wrijven tot alle vliesjes loslaten.
Geroosterde noten zijn heerlijk van smaak en als je blanke noten koopt,moet je ze toch ook roosteren voor de smaak, dus sla je met deze werkwijze twee vliegen in een klap.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Jaaaa! Mijn man is ook zo verwend! Hij wil ook altijd reuze krentenbollen i.p.v. kleintjes en ook graag van die puntjes met rogge of kaiserbroodjes en in het weekend het brood van Weekend Bakery met banketbakkersroom. Maarja hij support mij wel, gaat altijd mee naar de molen en naar kookwinkels en het boek van Levine heb ik ook van hem gekregen[emoji4]!

Hier het 5de brood: Brood met pitten en zaadjes (blz. 54)

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het brood wat hier thuis ons 'standaard' brood is. Heeeeeerlijk! Deze heb ik echt al heeeeeeel vaak gemaakt en doe ook nog altijd lekker zaadjes op! Ik geef deze ook vaak als 'cadeautje' en wordt altijd zeer positief ontvangen.

Mijn desems zijn nu ook actief en mijn eerste levain (sinds ik mijn oude desem dood had laten gaan) staat klaar voor morgen. Ben benieuwd[emoji16]
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door brood daar zit wat in »

Tja eigenlijk moet je niet op dit forum rond lunchtijd...en zeker niet als je zulke heerlijke zadenbroden ziet!
Klasse gebakken en veel succes met desembroden!!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Melinda »

brood daar zit wat in schreef:Tja eigenlijk moet je niet op dit forum rond lunchtijd...en zeker niet als je zulke heerlijke zadenbroden ziet!
Juist wel, Marja. Krijg je nog meer lekkere trek van.
Manon, wat een enthousiasme. Leuk en inspirerend. :G
En aangezien het nu toch lunchtijd is, ga ik even een paar sneetjes volkoren sesam opzoeken. :kwijl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Heel herkenbaar! Vooral broden met zaadjes. Daarom...[emoji6]

Driegranendesembrood met zaadjes (blz. 138)

Nu moet ik zeggen dat dit brood niet helemaal volgens plan ging. Ik begon om 7.30 met kneden en om 23.00 kwam hij uit de oven[emoji51]. Hij wilde niet zo snel rijzen, dus heb denk ik iets fout gedaan met de desem.

Ik had op maandagmorgen rond 11.00 mijn desem die gewoon op het aanrecht stond gevoerd. Daarna 's avonds rond 19.00 de levain volgens recept gemaakt ( misschien was de desem nog niet hongerig genoeg) en 's ochtends voor het kneden zag ik wel bubbels ( maar misschien niet genoeg). Wat heb ik verkeerd gedaan?

Maar goed, de moed zonk mij 's middags wel in de schoenen, maar volgens mij is hij alsnog best goed gelukt!

Afbeelding

Afbeelding

Ik was zelf ook wel trots op de luchtgaten! Alleen ik krijg nooit van de mooie 'oren'. Hoe doen jullie dat toch[emoji6]?
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door bakplaat »

Brood met oren...moet je eens horen :G Zorg dat je het deegstuk tijdens het opmaken voldoende op spanning brengt en voor het afbakken met een scherp mesje in een haal insnijdt.
Sommigen doen dit insnijden direct voordat het brood in de oven gaat,maar zelf prefereer ik dat te doen tegen ¾ van de 'narijs' tijd en laat het dan nog even staan.

Afbeelding

Enkele voorbeelden van mooi 'Wild gebakken' Voerbroden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Moet je eens horen :rofl2: ..

Ze zien er prachtig uit, Cor! Volgens mij doe ik dat allemaal al. Alleen dan wel insnijden vlak voordat het in de oven gaat. Hmmm...
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door lekkermelig »

Manon, als je mooie oren aan je brood wil zijn er een paar dingen waar je op kan letten

Ten eerste hoe je ze insnijdt: in ieder geval diep genoeg, een halve centimeter of iets meer, en bijvoorkeur een beetje schuin en de vorm maakt ook nog uit.
Ik snijdt vaak met twee parallele sneden, maar de laatste tijd ook wel eens van punt tot punt. Dat ziet er al heel anders uit. Beide broden zijn dezelfde middag gebakken, hetzelfde deeg, alleen de belichting is anders. Als je meer over de breedte insnijdt is het resultaat wat minder spectaculair, omdat het deeg wat minder kan werken.
AfbeeldingVd2 by Lekker Melig, on Flickr
AfbeeldingVd3 by Lekker Melig, on Flickr

Jouw broden zien er wel mooi luchtig uit, maar ik vermoed dat je niet zo heel veel ovenrijs hebt, dan gaan ze ook wat minder mooi open in de oven. Het juiste moment van in de oven schuiven helpt ook. Ik ben zelf begonnen met ze iets eerder in de oven te schuiven, veel stoom gebruiken, en behoorlijk wat hitte. Door het flinke stomen kan het nog even doorrijzen in de oven.
Ik merk dat het ook nog uitmaakt welke broden er gebakken worden. Mijn desembroden geven veel mooiere resultaten dan standaard gistbroden. Ik denk dat ook komt omdat de timing van desembroden wat makkelijker is, bij gist moet ik altijd opletten dat ik het niet te lang laat staan, en ik bak ook veel meer desem.
Ik weet niet precies wat voor oven je hebt, met een Rofco en stoombakken is er geen kunst aan, maar ook zonder kan je prima broden bakken hoor. Levine laat hier ook wel een broodjes uit de 'gewone' oven zie die ik niet van die uit de Rofco kan onderscheiden. Daar moet je dan wel iets meet moeite voor doen, met ovensteen en goede stoombak in je oven. En je oven moet flink heet blijven, vooral in de eerste tien minuten.

Succes, en vooral dat hele boek gaan bakken. Ben erg benieuwd naar de resultaten :grin:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Judith1973 »

Leuk project Manon en je broden zien er heerlijk uit!
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Bedankt voor de goede tips! Ik blijft gewoon proberen. Iemand nog enig idee wat ik fout heb gedaan met de desem?

Krentenbollen (blz. 118)

Lekker!! Deze maak ik vaak, mijn man is er gek op! Hij hoeft die uit de winkel ook niet meer ;) .

Ik maak ze meestal met 295 gram volle melk i.p.v. 270 gram water met 30 gram melkpoeder. Melk heb ik altijd in huis en melkpoeder dus nooit. En met rozijnen (het zijn dus eigenlijk rozijnenbollen, omdat ik die ook altijd al in huis heb).

Afbeelding

Wel al een wat oudere foto, maar de bollen zijn hetzelfde. Vaak maak ik ze wel wat groter, want mijn man houdt van superbollen ^)^ .
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door lekkermelig »

@Manon
Tips voor je desem heb ik in een ander draadje gezet maar kort door de bocht: ik denk dat je iets eerder moet beginnen als je wil dat het beter rijst, vooral als het desem een tijdje in de koelkast gestaan heeft.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door Molenbroodje »

Bedankt voor de tips! Ga ik wat mee doen!

Een nieuw stokbrood: stokbrood met semolina en sesamzaadjes (blz. 88)

Heeeeeeerlijk! Ik ben sowieso gek op stokbrood.

Op vrijdag moet ik tot 19.00 werken en voordat ik thuis ben is het 19.30, maar ik spaar mijn honger altijd op zodat we lekker stokbrood kunnen eten met zelfgemaakte salades en smeersels. Dus zeker 1 keer per week stokbrood, maar vandaag ook heerlijk met een goede zelfgetrokken soep en zelfgemaakte kruidenboter.

Nu even weer over het brood[emoji6]. Ik vind het kruim nog lekkerder dan bij het stokbrood met zaadjes (en die vond ik al goed!). Super luchtig en zacht. Hij was wel wat minder knapperig, komt misschien door de olie? Nu doet knapperig niks aan de smaak, maar voor wie KDVW kijkt is krokant erg belangrijk voor het mondgevoel[emoji6]. Smaak is fantastisch, vooral met die sesamzaadjes die in de oven geroosterd worden. Zeker voor herhaling vatbaar!!

Nu de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

(Bij de tweede foto was het al donker helaas.)

Ik bak gewoon door, alleen de vriezer zit nu vol[emoji16]
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken van kaft tot kaft: Brood uit eigen oven

Bericht door lekkermelig »

Molenbroodje schreef: Ik bak gewoon door, alleen de vriezer zit nu vol[emoji16]
Dan zou ik maar eens snel dooreten als ik jou was :rofl:

Prachtige broodjes weer. Mijn proefpanel van verwende nesten vind de gewone stokbroden lekkerder, maar dit lusten ze eventueel ook wel hoor :D,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie