Knoflookbrood en bruine bollen

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amethyst
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 15:21
Locatie: Harlingen

Knoflookbrood en bruine bollen

Bericht door Amethyst »

Vorige week een heerlijk knoflookbrood gemaakt voor bij de soep en lekkere bruine bollen voor het ontbijt.
Zoals te zien kunnen mijn opbol- en vormkunsten nog wel een oppoetsbeurt gebruiken, misschien toch maar eens een workshop gaan volgen ;B


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Knoflookbrood en bruine bollen

Bericht door papagena »

Het lijkt mij dat die bollen prima zullen smaken! Dat knoflookbrood vind ik interessant. Heb je ergens een recept?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Amethyst
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 15:21
Locatie: Harlingen

Re: Knoflookbrood en bruine bollen

Bericht door Amethyst »

Hallo papagena,
Ik heb het recept van Jamie Oiver uit zijn boek Comfort Food iets aangepast:

Voor het brood:
800 gram tarwebloem ( ik heb Amerikaanse patentbloem gebruikt)
7 gram droge gist
12 gram zout
550 gram water
100 gram paneermeel of broodkruimels

Voor de knoflookboter:
500 gram ongezouten roomboter
1 hele bol knoflook
schil van een halve citroen, fijn geraspt
half bosje verse plate peterselie
flink wat verse oregano
zeezout naar smaak

Meng de bloem met de gist en het zout in een kom. Maak een kuiltje in de midden en giet daar beetje bij beetje het water in, terwijl je roert en steeds meer bloem door het water roert tot het geheel een ruw deeg vormt. Kneed het deeg vervolgens op een licht bebloemd werkvlak tot je er een vliesje van kunt trekken ( het originele recept zegt 10 minuten, maar ik weet inmiddels beter ;) )
Doe het deeg in een licht geoliede kom en laat afgedekt rijzen tot het in volume verdubbeld is.

Maak ondertussen de knoflookboter. Dit recept is meer dan je nodig hebt voor het brood. Wat ik over had heb ik in plakjes ingevroren voor later gebruik.
Knijp de knoflook boven de zachte boter. Voeg de citroenschil en de fijngehakte kruiden toe. Je kunt gerust ook de stelen van de peterselie toevoegen. Voeg naar smaak zout toe en roer alles door elkaar tot het goed gemengd is. Houdt een kwart van de knoflookboter apart voor het brood. Rol de rest tot een rolletje en vries het in.

Smeer een bakblik van circa 25*35 cm in met een derde van de achtergehouden boer. Bestrooi met de broodkruimels zodat de bodem en de zijkanten volledig bedekt zijn.
Sla het gerezen deeg door en verdeel in 35 stukjes. Bol ieder stukje deeg op en leg de bolletjes in 5 rijen van 7 bolletjes in het bakblik. Besmeer de bovenkant van het brood met een derde van de knoflookboter en laat het brood afgedekt nogmaals rijzen tot verdubbeld in volume.

Bestrooi het brood met wat zeezout en bak het in een op 190 graden voorverwarmde oven circa 30 minuten tot het goudbruin en gaar is.
Haal het brood uit de oven en smeer het laatste beetje boter over het brood uit terwijl het nog heet is. Laat het nog even afkoelen en zet het brood warm op tafel.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Knoflookbrood en bruine bollen

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb het recept van het knoflookbrood gekopieerd naar de recepten. Zo kan het niet verloren gaan :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie