Baksels van Jette

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Slechts een paar maanden ervaring, dus ik moet nog een hoop leren. Maar... ook als beginneling dan toch maar een beetje delen wat ik er van bak :)

Vandaag gemaakt: zuurdesembrood met walnoten en dadels, volgens het recept van Emmanuel Hadjiandreou. Na een mislukt gevuld brood de vorige keer, nu dan iets dat wél goed is gegaan, ook al heeft 'ie een wat donkere korst. Heerlijk avondmaaltje :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Baksels van Jette

Bericht door Vitamine C »

Ziet er toch goed uit. :thumbup:
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Bedankt! :D
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Baksels van Jette

Bericht door BakkerGerrit »

Mooi broodje hoor Jette! :thumbup:
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Dank je :D
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Baksels van Jette

Bericht door papagena »

Mooi! Smaakte het brood goed?
Niet bij brood alleen....
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Ja! Ik vond het echt heerlijk. Zou bijna zo het hele brood opeten :lol: Maar nu heb ik nog wat liggen waar ik morgen van ga genieten :)
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Voor het eerst wit én nat brood gemaakt: zuurdesemciabatta. Wat een wereld van verschil met volkorenmeel! Het bubbelde wel heel vrolijk.

Recept van Emmanuel Hadrijandreou voor drie ciabatta's: 500 gr bloem/ 10 gr zout/ 150 gr zuurdesemstarter (roggemeel in mijn geval) / 400 gr water / 30 ml olijfolie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Baksels van Jette

Bericht door BakkerGerrit »

Top broodjes Jette!
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Ondertussen ben ik weer wat desem(volkoren)broden verder.

Waar ik eerder het deeg na de 1e rijs met een kopje heet water in de magnetron zette bij wijze van rijskastje, heb ik nu maar eens geprobeerd hoe het ging om het 'gewoon' op het aanrecht te laten staan (de verwarming staat bij mij overdag op 18 graden). De deegtemperatuur was in het eerste geval meestal tussen de 24 en 27 graden, maar ik had niet tot nauwelijks ovenrijs - op basis van wat ik hier lees, is dan de tweede rijs waarschijnlijk te lang geweest. Heb als beginneling de exacte rijstijden aangehouden van het recept. Ik begin geloof ik langzamerhand te leren hoe ik het deeg kan 'lezen' om te zien wat het nodig heeft. Het brood smaakte evengoed prima! Bijkomend voordeel van die compacte baksels is dat er een hoop brood in een broodtrommeltje past ;) Voor de volgende volkorenbroden ga ik eens proberen het vochtpercentage ietsje op te krikken. Zien wat dat oplevert.

Op basis van Sue's volkorenbrood (site van Levine) was dit mijn laatste baksel:
Afbeelding

En vandaag een desembrood met halloumi (=kaas) en munt: 500 gr. bloem, 300 gr. water, 25 gr. desem, 10 gr. zout, 100 gr. halloumi, 6 gr. munt, sesamzaad (voor de buitenkant). Uit het boek van Emmanuel Hadjiandreou.
Hierbij wel veel verschil gemerkt bij de 2e rijs (moest van 'ver' komen: erg koud vanochtend na rijs vannacht) en ovenrijs (veel!).
Afbeelding
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Sinds een maand of wat heb ik een nieuwe oven; een tweedehands Kulinarisk van Ikea. Een enorm verschil met de oude combimagnetron waar ik tot nu toe in bakte; ik ben erg blij mee. Sindsdien bak ik eigenlijk nog nauwelijks in bakblikken. Een paar broden van de afgelopen tijd :)

Sue's volkoren, eerste keer in nieuwe oven: grote rijsmand ipv twee bakblikken
Afbeelding

Pain Naturel (Weekendbakery), waarvan 100 gram meel ipv bloem, voor het eerst met remrijs (na het vormen) geprobeerd zodat ik het de volgende ochtend kon bakken
Afbeelding

Pain naturel (Weekendbakery), 75% speltmeel/ 25% speltbloem
Afbeelding
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Baksels van Jette

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb ook een Ikea oven en ben er dik tevreden mee.
Ik bak (bijna) op de bodem. Dat geeft een nog betere ovenrijs. Rooster ondersteboven op de bodem en daar de bakplaat op.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Baksels van Jette

Bericht door RedYssel »

Ziet er goed uit maar hoe komt die naar onder uitstekende vorm?
Passie voor de ambacht!.
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Bedankt Gerrit! Dat zal ik eens uitproberen!

Redyssel: ik heb het brood niet goed gevormd en had iets te veel olie op mijn werkblad: het laatste stukje bij het oprollen van het deeg bleef daardoor niet goed 'plakken' en heb ik ook niet genoeg aangedrukt waarschijnlijk. Vandaar de driehoekige uitstulping :)
Gebruikersavatar
Arie
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 21:17
Locatie: Leiden

Re: Baksels van Jette

Bericht door Arie »

Ziet er ècht lekker uit... Is het lekker stevig brood? Zo ziet het er wel uit toch :?:
Mijn dagelijks brood... :D
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Baksels van Jette

Bericht door Jette »

Dank Arie! Ja, het is inderdaad vrij stevig, in ieder geval als je het vergelijkt met de structuur van supermarktbrood. In 't begin van mijn bakkeritus was 't te vast en moest ik wennen, maar inmiddels lukt het steeds beter én vind ik het heerlijk. Als ik gebakken heb en het brood in plakken heb gesneden voor de diepvries, trakteer ik mezelf op de kapjes - geen beleg nodig!
Gebruikersavatar
Arie
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 21:17
Locatie: Leiden

Re: Baksels van Jette

Bericht door Arie »

Jette schreef: vr 03 apr 2020, 18:26 Dank Arie! Ja, het is inderdaad vrij stevig, in ieder geval als je het vergelijkt met de structuur van supermarktbrood. In 't begin van mijn bakkeritus was 't te vast en moest ik wennen, maar inmiddels lukt het steeds beter én vind ik het heerlijk. Als ik gebakken heb en het brood in plakken heb gesneden voor de diepvries, trakteer ik mezelf op de kapjes - geen beleg nodig!
Haha... daarom oefen ik zo veel op het bakken van "hele" halfjes busbrood i.p.v. een heel busbrood, per saldo meer kapjes, want die zijn gewoon het lekkerst... :D :clap:
Mijn dagelijks brood... :D
Plaats reactie