Busbrood

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janita bleeker%1
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 06 sep 2019, 21:57

Busbrood

Bericht door janita bleeker%1 »

Vandaag mijn eerste busbrood gebakken uit het boek van Levine.
Zoals jullie zien moet er nog geoefend worden[emoji4] de smaak en textuur is lekker [emoji39]Afbeelding
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Busbrood

Bericht door BakkerGerrit »

Mooi eerste resultaat Janita!
Gebruikersavatar
janita bleeker%1
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 06 sep 2019, 21:57

Re: Busbrood

Bericht door janita bleeker%1 »

Dankjewel Gerrit.
Kan jij mij misschien vertellen waarom mijn brood aan de zijkant is open geknapt?
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Busbrood

Bericht door BakkerGerrit »

Het kan meerdere oorzaken hebben maar als ik het zo van de foto kan bekijken denk ik dat je vormrijs (het rijzen in de bus) te kort is geweest.

Als je volgende keer het op dezelfde manier maakt en dan de vormrijs verlengt zou het beter moeten zijn.

Zo niet, beschrijf dan je recept en vooral je werkwijze met de tijden (hoelang kneden, hoelang rijzen, hoelang rusten, etc. Dan komen we er wel uit.

Succes!
Gebruikersavatar
janita bleeker%1
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 06 sep 2019, 21:57

Re: Busbrood

Bericht door janita bleeker%1 »

Hallo Gerrit.
Dankjewel voor je reactie. Ik had idd een beetje mijn twijfel bij de tweede rijs of het niet te kort was. Dat ga ik de volgende keer langer doen.
Groetjes Janita.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Busbrood

Bericht door bakplaat »

Hallo Janita...hierbij wil ik je verwijzen naar mijn Fotoserie Busbrood bakken.

Hier zie je de meest noodzakelijke handelingen voor het verwerken van een brooddeeg tot Busbrood. Het gaat in deze serie wel over Volkorenbrood, maar is evengoed toepasbaar op andere Busbroodsoorten.

Let er wel op dat de aangegeven tijden slechts ter indicatie zijn, de omstandigheden kunnen per deeg verschillend zijn, denk aan de kwaliteit van je bloem/meel, de deegtemperatuur/ omgevingstemperatuur,luchtvochtigheid, om er maar enkele te noemen.
Door regelmatig brood te bakken krijg je het op den duur vanzelf in je vingers en bereik je spoedig betere resultaten.

Een kleine greep uit mijn broodbaksels:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[Afbeelding

Alvast veel succes toegewenst. ;)
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
janita bleeker%1
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 06 sep 2019, 21:57

Re: Busbrood

Bericht door janita bleeker%1 »

Hallo Cor.
Dank je voor je reactie.
Ik denk dat de kwaliteit van mijn ingrediënten wel goed zijn ,die koop ik bij molens.
Waar het denk ik niet helemaal goed is gegaan is de tweede rijs. Die is ongeveer 60 minuten en ik heb 40- 45 minuten gedaan. Hier kwam ik tot voorkort mee weg vanwege de temperatuur in de keuken. Aangezien ik alleen een gaskachel heb wordt het in mijn keuken steeds kouder dus ik denk dat ik de ovenrijs ga proberen.
Zal een foto plaatsen van het resultaat.
Groetjes Janita.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Busbrood

Bericht door Vitamine C »

janita bleeker%1 schreef: za 05 okt 2019, 09:44 Hallo Cor.
Dank je voor je reactie.
Ik denk dat de kwaliteit van mijn ingrediënten wel goed zijn ,die koop ik bij molens.
Waar het denk ik niet helemaal goed is gegaan is de tweede rijs. Die is ongeveer 60 minuten en ik heb 40- 45 minuten gedaan. Hier kwam ik tot voorkort mee weg vanwege de temperatuur in de keuken. Aangezien ik alleen een gaskachel heb wordt het in mijn keuken steeds kouder dus ik denk dat ik de ovenrijs ga proberen.
Zal een foto plaatsen van het resultaat.
Groetjes Janita.
Ovenrijs is als het brood 1e en 2e rijs heeft gehad. Zodra je het brood in de oven zet krijg je nog ovenrijs.

Je kan ook je brood laten rijzen in de oven, (1e en/of 2e rijs) oven voorverwarmen tot 30 graden en dan brood erin. ( is wel verschil met ovenrijs)
Gebruikersavatar
janita bleeker%1
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 06 sep 2019, 21:57

Re: Busbrood

Bericht door janita bleeker%1 »

Goedemorgen Vitamine c.
Ik heb het niet goed beschreven/verkeerde woord maar ik weet het verschil :D
Bedankt voor je reactie.
Groetjes Janita.
Plaats reactie