Broden van Anna

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Toen ook het geen-tijd-dan-maar-bierbroodje op was moest ik afgelopen week zomaar brood kopen. Bij Vroeg in Bunnik hebben ze 'het beste brood van Nederland'. Het Roodkorn vloerbrood, dat minimaal 16-18uur heeft gerezen, is erg lekker! Heeft iemand daar wel eens mee gebakken?
Nu dat brood ook bijna op is en ik voor de verandering eens een lege agenda had, heb ik vandaag de oven maar weer eens opgestookt. Wat standaard busbroden en het desem-meerzadenbrood met volkorenmeel van lekkermelig:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Broden van Anna

Bericht door Bioloogje »

Mmmm! Ziet er heerlijk uit Anna!


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Nelsbakery
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 28 apr 2017, 12:00

Re: Broden van Anna

Bericht door Nelsbakery »

Hallo Anna,

Als nieuw lid net even door je broden gebladerd. Wat kun jij bakken zeg!! :2th:
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Dankje! Oefening baart kunst zeggen ze, al gaat het hier ook wel eens mis hoor ;B
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door bakplaat »

Weer mooi en lekker bezig geweest Anna. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Aangezien mijn oven nog steeds buiten gebruik is kan ik daarin niks bakken. Afgelopen weekend maar een bakdagje met lekkermelig georganiseerd. Onder andere deze Iraakse broodjes met mahleb en geurige watertjes gebakken of met de moeilijke naam Shubbak el-Habayeb:
Afbeelding

Hier kan je het recept vinden.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Broden van Anna

Bericht door Bioloogje »

Lijken wel wat zoetige fougasses. Wel interessant! Was het geen droog deeg om mee te werken?


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Zeker geen droog deeg, integendeel! Er moest aan het einde van de kneedtijd nog 100ml water bij, maar dat hebben we toch maar achterwege gelaten..
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Broden van Anna

Bericht door Bioloogje »

Dat valt mee dan. Ik vergat trouwens te schrijven dat ze er wel erg mooi uitzien. Leuk Blog ook; die voeg ik bij mijn favorieten.
Wat is dit forum toch leuk[emoji5]


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Obelix-BBQ
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 22:29

Broden van Anna

Bericht door Obelix-BBQ »

Heel mooi allemaal zeg. Zover ben ik nog niet dat ik van die mooie broden krijg.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Haha, Anna laat natuurlijk alleen de mooie zien :rofl2: We hadden ze ook in de kleur donkerbruin, ook wel lichtzwart genoemd :G , maar nog geen houtskool. Maar met een beetje liefde en aandacht en niet teveel dingen tegelijk doen zijn het best makkelijke en zeer smakelijke broodjes. Denk zelf dat ze zonder Rofco nog beter te bakken zijn :D,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Deze keer blijft de nieuwe (vervangende) oven het wel gewoon doen :grin: Tijd om weer eens wat brood te bakken, al dat ingeslagen meel bleef maar liggen en moet nu echt wel opgemaakt worden. Daar heb ik nog ongeveer 2 maanden de tijd voor, daarna begint het krukkengebeuren weer ;K

Brood met nigellazaadjes, wat bloem ingeruild voor volkorenmeel en geen moutmeel gebruikt:
Afbeelding

Boekweit-tarwe-walnotenbrood wordt toch best hoog in een 21cm-blik, zag pas later dat het recept voor een 23cm-blik was. Ach die heb ik toch niet, maar nu heb ik wel eens een keer een hoog brood :lol:
Afbeelding

En nog een notenbrood met voordeeg dat ik al heel lang wilde bakken, dus nu m'n kans gegrepen. Ik vind zelf dat m'n batards wel wat hoger mogen in plaats van dat ze in de breedte uitzakken nadat ze uit de rijsmandjes komen. Tips zijn welkom!
Afbeelding
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Fijn weer broden van je te zien Anna!
Wanneer komt de uiteindelijke oven of is dese voorlopige prima?
Ga maar lekker los de komende 2 mnd...balen dat je daarna weer op krukken moet :(
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Dit fornuis is het definitieve, een nieuw exemplaar van het kapotte fornuis. Ik hoop dat deze het gewoon blijft doen, want ik ben er wel een beetje klaar mee..
Dat losgaan komt goed, er staan hier nu alweer 3 soorten deeg te rijzen, misschien straks nog een vierde :grin:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Leef je uit! Helemaal top dat je tenminste weer normaal kan bakken :DB2:
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Broden van Anna

Bericht door Melinda »

brood daar zit wat in schreef: Fijn weer broden van je te zien Anna!
Ga maar lekker los de komende 2 mnd...balen dat je daarna weer op krukken moet :(
Sluit ik mij bij aan, Anna. :G Bakze!
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Oeps, wel foto's gemaakt van het brood dat ik tussen mijn laatste bericht en nu maakte, maar nog niet laten zien. Dus nu maar even een paar tegelijk ;-) Op 18-9, zie mijn vorige bericht, heb ik inderdaad 4 soorten brood gemaakt waaronder een paar nieuwe uit 'Meer brood uit eigen oven'.

Wat meer werk maar dan heb je ook wat, erg lekker brood met geroosterde havervlokken:
Afbeelding

Boterhoningbroodjes met pistache en amandel:
Afbeelding
Afbeelding

En in september heb ik ook nog m'n desem weer eens afgestoft ontgeurd en donkergrijs water eraf laten lopen :| Toen ie na een paar dagen weer fris en fruitig stond te bubbelen heb ik nog wat desemgrisini (geen foto) en Heuvelrugdesem met volkorenmeel geproduceerd:
Afbeelding

Ik wilde heel veel bakken, maar ik moest me toch wel een beetje inhouden, want de vriezer zit vol met de halve moestuin. Gisteren eindelijk weer een bakdagje kunnen organiseren om wat brood voor mezelf en op verzoek voor iemand anders te maken. Met wat herindelen kreeg ik het net in de vriezer gestouwd :grin:
Busbrood met zaadjes en karnemelk, de bigaversie van semolina met rozemarijn en gele rozijnen (note to self, laat de rozemarijn heel en plan iets beter zodat ze niet zo lang staan te rijzen..), en weer eens een nieuwe uit Hamelman, Harvest Bread, desem, pietsie gist, walnoten, cranberry's en rozijnen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Zo, dat ziet er weer vlijtig uit :D
Mooie broden ook, en zo lekker gevarieerd. :2th:
Je hoeft je natuurlijk helemaal niet in te houden als je eeuwen zonder oven gezeten hebt. Alleen die vriezer ruimte, dat snap ik dan nog wel. Dat is bij mij ook zo'n beetje de limiet.
Vriezer vol, dan maar even niet bakken....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Waarom heb ik toch altijd dit forum nodig om weer het "ik MOET bakken" gevoel te krijgen.
Prachtig gebakken Anna!!
En ik ga gelijk de keuken in om een brood te bakken!!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Broden van Anna

Bericht door Bioloogje »

Prachtige broden, Anna! *zet meteen het boek van Hamelman op het verlanglijstje*.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door BakkerGerrit »

Hele mooie broden. Complimenten! :2th:
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Ik wil al een tijdje eens wat meer broodjes bakken en dat heb ik nu maar eens gedaan, 23 stuks. Maar eens begonnen met de kaasbroodjes van Levine. Naast de vorm in het recept ook eens lekker gefröbeld met allerlei geknoop. Bij gebrek aan oude kaas, maar een nog verdwaald zakje geraspte kaas (gered van de weggooidrift na een brugklaskamp) gebruikt. Hmm, nu weet ik waar geraspte kaas van wordt gemaakt en had ik dus beter kunnen weten, maar de smaak valt erg tegen. We beleggen ze maar gewoon met echte kaas ;) Geen foto's want het was al te donker. Elders in dit topic staat nog wel een foto van echt lekkere kaasbroodjes.

Daarnaast ook nog tahinbroodjes gebakken uit het boek Comptoir Libanais, een Libanees kookboek met ook wat broodrecepten. Volgende keer wat meer tahin, maar verder lekkere zachte broodjes. Kan ook bijna niet anders met melk en een flinke lading boter in het deeg :grin:
Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Mmmmm, zien er lekker uit.
Tja en zakjes geraspte kaas moet je natuurlijk niet redden en in broodjes stoppen. Ik ben niet zo gecharmeerd van eten weggooien, maar voor zakjes vieze kaas maak ik graag een uitzondering :D,
Dat libanese kookboek ziet er trouwens ook erg smakelijk uit! Ik word een beetje hebberig.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Tja, misschien moet ik dat redden de volgende keer toch maar laten ja. Waarom maakt de industrie toch van die ellendige nepproducten.
Haha, dat kookboek heeft iets simpelere recepten (ook qua smaak) dan Ottolenghi bijvoorbeeld. Ze hebben sinds eind oktober een restaurant/souk in Hoog Catharijne in Utrecht, kun je 't eerst even proeven en dan het boek kopen ;)
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Broden van Anna

Bericht door Br00dd00s »

Oh, dat is inderdaad handig [emoji14] edankt voor de tip. De volgende keer dat We weer in Nederland zijn wil ik mijn vriend Utrecht laten zien. Weet ik In ieder geval waar we lekker wat kunnen eten/testen :)

Gesendet von meinem Handy

Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Tijdje terug alweer, maar toen hier weer wat tijgerpapjesvragen verschenen stond dat bij mij net in de oven. Had hier op het forum de werkwijze voor de tijgerpap van bakplaat opgespoord. Mijn paneermeel was misschien te grof ofzo, het werd een soort deegje waarvan ik hoopte dat het wat vloeibaarder zou worden. Helaas, tegen de tijgertijd heb ik er maar een heleboel water bij gedaan. Veel te veel pap natuurlijk, dus de rest in de vriezer gedaan. Uiteindelijk zat er toch wat tijger op:
Afbeelding

Vorige week het meest recente volkorenbrood van Levine haar blog uitgeprobeerd. Wow, wat een luchtigheid! Heb stiekem nog iets meer water toegevoegd dan in het recept stond ^)^ . En, het brood kwam zowaar een goed eind boven het bakblik uit, dat lukte niet met een lichtbruinbrood met hetzelfde volkorenmeel...
Afbeelding
Had volkoren natuur gebruikt en om uit te zoeken of het daaraan ligt of aan het water staat dit deeg nu met regulier volkorentarwemeel (Zuidmolen) alweer in de narijs. Dit deeg lustte nog meer water :o Pieppieppiep..wordt vervolgd met nog veel meer brood ;)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Aha, een jonge onderzoekster. Dat zien we graag hier :rofl2:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Broden van Anna

Bericht door jasmon »

Mooie brood,

Ik vond mijn volkoren tarwebrood met de volkoren natuur van de zuidmolen TE luchtig en ben overgestapt op de volkoren tarwe op molensteen gemalen en die vind ik precies goed!
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door bakplaat »

Mooi Volkorenbrood Anna :2th: En ook je Tijgerbollen zien er mooi getijgerd uit :2th:
Dat je wat moeite had met het 'papje' zou idd. wel eens kunnen liggen aan het grove paneermeel, wat er voor zorgt dat het meer vocht opneemt. Een tijgerpap dient goed smeerbaar te zijn. Zelf gebruik ik altijd liefst fijn paneermeel. Kijk ook eens naar een van mijn voorbeelden hierover.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Zoek de verschillen :P
Afbeelding
Ik vind de versie met 'gewoon' volkorentarwemeel prima gelukt, ook qua smaak. Nu nog uitproberen met de biologische variant, maar die heb ik niet (meer) in huis wegens verdenking van het niet meer goed lukken van mijn broden. Daarom had ik wel die andere twee soorten erbij gekocht.

Na het volkorenbrood (2x) kwamen er 2 broden met geroosterde havervlokken uit de oven. De gistvariant met T65, T80 en rogge 1150 en die broden rezen de pan oven uit!
Afbeelding

Toen was de 100%-desemafdeling aan de beurt. Die mooi oren komen toch echt niet per se van het desem hoor, mijn gistbrood deed dat veel beter..
Lang geleden dat ik poging 1 stokjes bakken deed (2015 geloof ik). Ik herinner me alleen nog de enorme plakbende. Dit keer het recept uit Levines tweede boek gebruikt en ja waarom ook niet gelijk de desemversie. T65 gebruikt, maar het bleef een grote kleefbende. Steeds als ik iets met het deeg gedaan had zat er een flinke plaklaag op mijn handen. Met ruim bloem kon ik het enigszins vormen, maar insnijden lukte voor geen meter. En dat terwijl ik bij het brood hierboven nog vond dat het mesje nog goed scherp was dus daar kan het niet aan liggen. Ze zijn ook te plat naar mij zin.
Afbeelding

En om 19u kon dan eindelijk het spelt-tarwebrood met vijgen en anijs uit Levines tweede boek de oven in. 1 grammetje extra anijs, want ik houd wel van anijs :grin:
Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Mooi!

We moeten maar eens stokjes gaan bakken met T65. Dat recept van Levine vond ik heel makkelijk, niks geen plakbende. Dus ik ben wel benieuwd wat je anders doet..

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door Levinebaktbrood »

Lekker bezig geweest Anna :2th:.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Goed plan Wil, stokjes bakken lukt vast beter in jouw oven :grin: Maarem, dat wordt wel iets voor over een paar maanden hoor. Moet eerst weer even met gips en krukken spelen, mijn sinterklaascadeautjes dit jaar..
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Dan hoop ik maar zeer van harte dat de Sint de komende jaren wat originelere cadeaus voor je kan verzinnen, pfff
Ik had het al zo ongeveer begrepen, met al die goede raad over bureaustoelen laatst.

Sterkte in ieder geval!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Het herstel gaat tergend traag, ik krijg vrij snel alweer een dikke pijnlijke enkel ook al doe ik vrij weinig naar mijn idee. Tja, maar dat plofbrood is ook niks, weer voorzichtig aan het bakken geslagen, maximaal 1 recept per keer.

Alweer even terug maakte ik nog dankbaar gebruik van de bureaustoel om 'pan amasado', Chileense broodjes, te maken. Het recept schrijft 200g (gesmolten) reuzel voor op een kilo bloem en ook een eitje om de bolletjes voor het inschieten mee in te smeren. Die reuzel vond ik wel wat veel, toch maar gedaan, vet deeg! Het nut van het met ei besmeren zag ik ook niet, dus niet gedaan. Nou net bladerdeeg zonder ei, het werd niet echt bruin... Zou het komen door al dat vet?
Afbeelding

Gisteren maar eens wat gebakken uit Das Brotbackbuch nr 3, dat doe je niet zomaar even. Bijna elk recept vraagt 2 of 3 voordegen met verschillende rijstijden (4-24u)en/of (voor)degen die in de koelkast moeten.
Spelt-emmerbrood. 's Ochtends een vast desem en een voordeeg gemaakt, s'avonds het deeg dat 1 uur op kamertemperatuur moest staan en daarna tot baktijd in de koelkast. Volgende ochtend direct uit de koelkast gebakken, volgens het recept wel 90 minuten, na 75min geloofde ik het wel! :shock: Volgens het recept moest ik volkoren spelt gebruiken, maar in die zak zag ik wat beweging dus nam ik een zak spelt T110 die ik uit Frankrijk had meegenomen en gebruikte wat minder water. Na 75 min heb je wel een harde korst die ook niet meer zacht wordt, m'n broodmes moet echt hard werken! :lol: Smaak: niet bijzonder.
Afbeelding

Eenkornvolkorenbrood met vast desemdeeg dat eerst 2u bij 28 graden moest staan en daarna 4-12u in de koelkast, voordeeg 10-12u bij kamertemperatuur en kookstuk op kamertemperatuur (max24u houdbaar). Kost wat voorbereidingstijd maar dan heb je ook wat, dit brood smaakt wel bijzonder. Heb ook hier de baktijd van 1u, maar ingekort naar 40 minuten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Koos de bakker »

Op de foto's lijken de broden niet luchtig te zijn maar een erg vaste structuur te hebben. Is hier bewust voor gekozen?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Broden van Anna

Bericht door Bioloogje »

Lijkt me een pittige klus Anna, met al die voordegen... En dat met je blessure (waarmee overigens sterkte gewenst)! Vond je het de moeite waard?
@Koos de bakker: Die vaste structuur was mij ook opgevallen maar die kom je bij Duits brood wel vaker tegen. Ik vind dat die structuur zich niet automatisch vertaalt in 'stevig' smakend brood trouwens.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Aha,

Aan het testen met de recepten van Lutz :-) Nou snap je misschien een beetje dat ie af en toe overdrijft met al zijn moeilijke stapjes. Het ziet er inderdaad wat compact uit, maar die laatste lijkt me toch wel heel smakelijk.
Ben zelf juist even bezig met ultra simpel, met Ken Forkish en receptjes zonder mixer. Dat levert tot nu toe verrassend goed brood op, en zijn manier van werken staat me wel aan, lekker flexibel en weinig gedoe.
Sterkte met het zere pootje, kan me het ongeduld wel wat voorstellen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Typisch Duits brood ja, het ruikt ook Duits :lol: De foto's in het boek laten ook een vaste structuur zien, dus dat hoort. Viel me trouwens op dat dat in het hele boek zo is. Zou het aan de Duitsers liggen of aan het volkorenmeel (boek gaat daarover)?
Ik kan me er bij de broden die ik maakte ook wel iets bij voorstellen, 100% volkoren en dan ook nog eens met granen waar minder sterke gluten in zitten.

Al die voordegen hoeft van mij ook niet per se, maar het eenkorenbrood is wel erg lekker. Toch nog eens een eenvoudiger recept met 100% eenkoren maken om te kijken of dat aan de voordegen of aan het eenkoren ligt. Suggesties voor recepten zijn welkom! ;)
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Broden van Anna

Bericht door Bioloogje »

Haha, hoe ruikt Duits? [emoji1].
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Hoognodig weer eens wat gebakken. Het valt me toch altijd weer tegen hoe lang je bezig bent met maar 6 broodjes. Het schiet niet echt op met 2 broden (of 3 kleine) per keer in de oven. Maar ja gelukkig heb ik nu nog de tijd en het brood is te lekker om het niet zelf te maken ;) Misschien toch nog maar eens een balletje opgooien over een grotere oven, op zolder is nog wel plek :grin: Volkorenbrood, rozijnenroggebrood (1150 gebruikt) en omdat ze zo leuk en lekker zijn tabatières met nigella en sesam:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Broden van Anna

Bericht door Bioloogje »

Nou ja, langzaam of niet: het ziet er toch weer uit als een heerlijke productie Anna! :kwijl:
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Broden van Anna

Bericht door Rik59 »

Ben ik nou scheel?? Maar ik tel er 7.. :shy:

Je zegt 3 per keer in de oven.. ik neem aan dat je een "normale" oven hebt met 2 lagen?.. ik plofte er van de week 6 in.. (moest ik wel tussendoor even plaats wisselen) en als je de zelfde maat hebt als ik moet dat bij jou ook kunnen. Alleen geen boules maar busjes of batards

Zoiets (is niet mijn oven maar een voorbeeld):
Afbeelding

Maar je broodjes zien er fraai en lekker uit hoor Anna en ja er gaat niets boven zelfgebakken!! :DB2: :DB2:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door BakkerGerrit »

Rik59 schreef: zo 18 mar 2018, 12:49 Je zegt 3 per keer in de oven.. ik neem aan dat je een "normale" oven hebt met 2 lagen?.. ik plofte er van de week 6 in.. (moest ik wel tussendoor even plaats wisselen) en als je de zelfde maat hebt als ik moet dat bij jou ook kunnen. Alleen geen boules maar busjes of batards .........
Bak jij dan met hete lucht? Ik altijd met boven en onderwarmte......
toch eens proberen...

PS: Mooie broden Annelies! :2th:
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Broden van Anna

Bericht door Melinda »

Lekker bezig geweest, Anna, met een mooi resultaat. :2th:
En ja, een grotere oven is best wel prettig. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Broden van Anna

Bericht door Rik59 »

Nee hoor Gerrit want hete lucht is bij mij ook een ramp..
Ik heb er tot nu wel twee pizzastenen van 1cm dik ingelegd maar ga volgende sessie zonder kijken wat hij doet..
Hete lucht verbrand snel en wordt dan niet gaar...

Enne Gerrit.. jij met één broodje hoef je toch geen zorgen te maken :grin:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

@Rik: Je hebt gelijk hoor 7 broodjes! Die 3 tabatières zijn zo klein, dat hadden ook 2 batards kunnen zijn ;)

Wat de oven betreft, ik heb een fornuis met een kleine (lage) en een normale oven. Ik bak met hete lucht omdat het niet anders kan en mijn brood verbrandt niet en wordt wel gaar hoor! 2 lagen batards boven elkaar is wat krapjes en ik heb maar 1 pizzasteen die met zijn 3 cm ook al een boel ruimte inneemt. Heb wel eens vloerbrood op de pizzasteen en bolletjes erboven gedaan, maar het resultaat is toch minder goed. Er is ook veel warmteverlies want het ding blaast alle hete lucht de oven uit als je de deur open doet..
De kleine oven heeft alleen boven- en onderwarmte (en grill enzo), maar is te laag voor een pizzasteen met brood. Ik verwarm de pizzasteen tegenwoordig wel voor in die kleine oven, dat gaat stukken beter dan in hete lucht.

:ugeek: Verder heb ik mijn eigen topic maar even geschoond van al die grijzen blokken.. In plaats van quoten kun je ook verwijzen naar een bericht door @forumnaam: te gebruiken bijvoorbeeld of als het bericht waar je naar verwijst echt al ouder is kun je alleen het relevante deel van de quote laten staan en de rest weghalen. Het wordt zo onoverzichtelijk met al die herhalingen. Bovendien neemt het onnodig meer ruimte in beslag op de server. :ugeek:
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Broden van Anna

Bericht door Melinda »

Anna schreef:Er is ook veel warmteverlies want het ding blaast alle hete lucht de oven uit als je de deur open doet..
Tip van Robèrt: oven 10 graden hoger verwarmen dan aangegeven baktemperatuur. Juist omdat bij het opengaan veel warmte verloren gaat en je oven er dan een tijd over doet voordat weer de juiste temperatuur is bereikt.
Met steen heb je daar iets minder last van, lijkt mij.
Maar bij het bakken van cakes of zo pas ik dit wel toe en het scheelt.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Mmmm, lekker gebakken hoor.
Rozijnen roggenbrood? Welk recept?
Ennu met een grotere oven heb je ook een grotere mixer nodig enzovoort. Ik bak meestal 2,5 kilo op èèn rofco plank.
Wel handig als je vier stokbroden tegelijk wil bakken, of twaalf als ik in een dolle bui ben :-)

Maar als je meerdere soorten brood bakt kost het sowieso veel tijd hoor. 12 of 16 dezelfde broden en dan een Rofco volgooien, dat werkt wel. Maar dat is nou net niet leuk, dat noemen we productiebakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Broden van Anna

Bericht door Rik59 »

@Anna Veel plezier met je nieuwe oven op zolder...kun je daar geen klein bakkerijtje kwijt (heb ik ook gedaan op de eerste verdieping)

@Melinda.. Ik hou niet zo van zwart brood.. misschien Robert wel.. Ik hoef het niet te proberen om 10 graden meer te geven..

@Wil nou met mijn 6 broodjes in die oven ploffen val ik nog op het randje van productie niet?
Verder tja ik heb dan wel zonnepanelen maar ons blief zuunig.. Ben geen sponsor van de nutsbedrijven.. Mars ook niet al zit die in Veghel.. :D,
16 broodjes is wel hendig.. hoef je lang niet te bakken.. of je huis moet overbevolkt zijn...

Maar ik blijf jaloers op je broodjes Anna..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie