Broden van Anna

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Broden van Anna

Bericht door Anna »

Met een eigen topic, moet ik wel weer foto's gaan maken van mijn brood. Allemaal dezelfde foto's is niet leuk, dus moet ik door dit topic ook maar weer eens andere recepten uitproberen :D,

Vandaag gelijk maar 2 nieuwe recepten gemaakt en op verzoek ook weer eens krentenrozijnenbrood. Het Five-Grain Bread en het Honey Spelt Bread van Hamelman. Had 10% minder water genomen dan Hamelman voorschrijft, maar voor mijn speltmeel was dat nog steeds teveel. En toch probeerde ik van dat slappe deeg nog 4 batards te maken. Vormen ging eigenlijk niet, dus na twee pogingen de laatste twee deegstukken maar in een bakblik gekieperd. Toen ik 1 van de 'batards' uit het rijsmandje loste, werd het meteen een pannenkoek. De andere heb ik toen maar in broodblik gelost, ehm ik bedoel ik heb gewoon een nieuwe vorm uitgeprobeerd, de bustard ^)^
Het Five-Grain Bread is met biologische tarwebloem gemaakt, die bloem kon 10% minder water wonderlijk genoeg wel aan. Zoals op de foto ook te zien is zijn het twee megabroden. Ze wegen 1100g per stuk. Tja ik had nog niet bedacht hoe ik 2500g deeg in een keer in de oven kon krijgen. 4 broden past eigenlijk niet op mijn steen.. Toen zag ik ineens die twee grote nog ongebruikte rijsmandjes staan (30cm lang). In de oven zette het brood uit in de breedte en toen was er bijna geen steen meer te zien :G
Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door Levinebaktbrood »

Een 'bustard' vind ik eigenlijk wel heel leuk :G.

Die twee grote broden zijn heel erg mooi :2th:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door Ballie »

De "Bustard" is eigenlijk ook nog best goed gelukt. Leuk brood geworden :2th:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Broden van Anna

Bericht door jasmon »

Zien er lekker uit
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Hoi Anna,

Ze zien er mooi uit, zelfs je busbroden :-) Die speltbroden, tja. Misschien heb je ze wel te lang gekneed? Ik begrijp van de speltbakkers hier altijd dat je die met beleid moet behandelen (kort kneden).

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

@Levine, het insnijden van die grote broden ging toch nog niet helemaal zoals ik wilde.. Zie je na het bakken iets minder van gelukkig, maar ik kom over een paar weken toch nog even kijken hoe jij je brood precies insnijdt ;)

@Wil, had inderdaad al korter gekneed. Kleine 6 minuten geloof ik. Als het te lang gekneed zou zijn, dan rijst het ook niet meer toch? Dat donkere achterste busbrood heb ik op tijd de oven in gedaan en had nog best veel ovenrijs. Toen moesten alleen die twee grote broden erin, tja de planning klopte niet helemaal meer, en die mochten voor. De bustard en dat platte ding moesten maar wachten, maar hadden toch nog ovenrijs dus helemaal te laat was het niet.
Gebruikersavatar
broodjebak
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 11:07

Re: Broden van Anna

Bericht door broodjebak »

Ze zien er uit om op te vreten :2th: :D ....
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Broden van Anna

Bericht door CJ-Petra »

Anna, mooie broden!
Slimme oplossing van die bustard. :D
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Wat een leuk verslag en je hebt prachtige broden gebakken! Je reuze broden zien er ook heerlijk uit en ik heb nu zin in een lekker dik plak krentenbrood met roomboter :kwijl:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Broden van Anna

Bericht door miesje1959 »

Anna, mooie broden met een wel hele aparte :G , die er overigens erg mooi uitziet :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Woensdag zat de mixer vol met deeg voor het Buttermilk Bread van Hamelman. Ik heb er vier kleine broodjes van gemaakt, waarvan er hier twee te zien te zijn:
Afbeelding
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door bakplaat »

Prachtig brood Anna. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Mooi gebakken Anna :kwijl:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

En toen had ik het heel druk, geen nieuwe broden uitgeprobeerd en er moesten zelfs wat snelle bierbroden (recept uit Home Baked van Yvette van Boven) aan te pas komen om niet naar de winkel te hoeven. Na ruim een week niet zulk lekker brood uit het verre zuiden te hebben gegeten, gelukkig nu weer wat uit eigen oven. De 'bolletjes van Stillekracht' waarbij ik als experiment een deel van het deeg in een broodbus heb gedaan. Verhouding bloem/volkorenmeel was 60/40 waarbij de bloem nog opgedeeld was is 50 % biologische tarwebloem en 50% T55. 's Avonds rond 19.00u gekneed, 00.00u gevormd (tja was 't deeg helemaal vergeten), 7.45u in de oven, 8.00u verse bolletjes :D Ik vind dit een fijn methode voor als je overdag geen tijd hebt/niet thuis bent.

Afbeelding
Afbeelding

Met nog ietsje minder dan 0,1% gist was de nacht rijzen voor het busbrood toch net iets te lang, hoewel het deeg misschien ook wat te soepel was ;K Hij zakte wat in bij het in de oven schuiven, maar toch is het een zeer luchtig brood geworden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Lekkere broodjes en brood Anna. Ik maak ze ook regelmatig in de weekenden, echt ideaal en de kinderen zijn reuze blij met een vers bolletje.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Tadaaa, weer een nieuw recept geprobeerd! Met mijn kersverse desem heb ik een 'Heuvelrugdesem' gemaakt :D,
Na ruim 5,5u rijzen moest het brood de oven in, maar had ik mijn handen vol aan plakkerig pompoengnoccideeg. De twee megabroden doorstonden daarna de vingerproef nog wel, bij het storten liep het een beetje uit (door het te? natte deeg?) bij het inschieten waren ze opeens nog maar 4cm hoog ;K Tot mijn grote verbazing rees het brood daarna gewoon de oven uit! Het scheurde zelfs nog langs de onderrand ipv op de plek waar ik het wilde. Maar, het is echt superlekker brood!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Broden van Anna

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

Ik vind ze prachtig :2th:
Gebruikersavatar
crisdaniels77
Deegroller
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 21:01
Locatie: Boxmeer

Re: Broden van Anna

Bericht door crisdaniels77 »

Mooie broden Anna.
Ziet er allemaal erg lekker uit.
:2th: :2th: :2th:
Wens :???

Werkmateriaal :

Spiraalkneder Sm15
Rofco B40
Rijskast rk48
Bear teddy varimixer.
Veel kasten met materiaal / grondstoffen


www.bakkerfijnebol.nl
facebook.com/bakkerfijnebol
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Ziet er mooi gebakken uit!! :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Vreemd, ik weet vrij zeker dat ik hier zaterdagochtend een bericht hebt geplaatst, maar het is weg :? Poging twee dan maar.

Vrijdag heb ik van 8-17u gebakken, had wat in te halen ^)^. Alle recepten zijn van Levine, dat is zo lekker makkelijk als ik veel tegelijk wil doen. In omgekeerde volgorde:

Chocoladebroodjes :kwijl: (poging2).
Afbeelding

Bij de eerste poging 1 had ik biologische bloem gebruikt en dat deeg was best nat en wilde maar niet van de kom loskomen. Wilde het bijna weggooien, maar toch niet gedaan. Met veel bloem erbij werd het toch nog hanteerbaar deeg en de broodjes zijn uiteindelijk ook gelukt (geen foto). Het deeg van poging twee heb ik direct achter de eerste aan gemaakt en dit keer met T65. Dit deeg was prima qua vochtigheid, maar het kwam toch ook niet los van de kom ;K. Ligt dat dan toch aan de Bear :?: Of hebben de berengebruikers hier nooit last van?
Afbeelding

Amandelkoekjes met maanzaad, omdat de oven toch aan stond en de chocoladebroodjes nog moesten rijzen:
Afbeelding

Frans landbrood:
Afbeelding

Dit had volkorenbrood met zaden en pitten moeten worden. Niet helemaal gelukt... Het deeg was zeer nat. Zou ik teveel water hebben toegevoegd? :roll: Is het kraterlandschap op de bovenkant nog kenmerkend voor een bepaald probleem?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door Levinebaktbrood »

Niet iedere bloem is hetzelfde, het kan dus best dat je minder water kunt toevoegen om een mooi deeg te krijgen. Biologische bloem heeft vaak een lager eiwitgehalte en kan minder vocht opnemen. Het is altijd beter om minder water te gebruiken dan om bloem toe te voegen tijdens het kneden.

De chocoladebroodjes bak ik nooit met T65. Voor dit soort deeg (met boter, melk, ei, vulling) gebruik ik altijd Amerikaanse patentbloem.

Het deeg voor het volkorenbrood met zaden en pitten hoort niet heel nat te zijn. Ik gebruik daarvoor volkoren natuur. Als je biologisch meel gebruikt kun je het beste wat glutenpoeder toevoegen en waarschijnlijk ook minder water.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Ik weet dat inderdaad, maar in de haast.. :oops: Normaal doe ik altijd iets minder water en voeg ik meer toe als het nodig is. Met minder water wordt het deeg vaak wat stug, niet zo soepel als bij de workshop. Dus de laatste tijd probeerde ik de hoeveelheden van het recept gewoon en dat leverde een zachter deegje op. Tja.

Tja, T65 is de enige bloem die ik nog in huis heb ;) Moet nodig naar de molen. Gelukkig zijn ze allemaal eetbaar en lekker! Alleen nog even op zoek naar betere chocoladestukjes. Die van de Aldi en Jumbo hebben een bijsmaakje..

Gluten had ik voor de zekerheid al toegevoegd. Misschien heb ik met mijn slaaphoofd de weegschaal niet goed afgelezen..
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door Levinebaktbrood »

Bij de Zuidmolen verkopen ze ook bakvaste chocoladedruppels. Gebruik ik ook altijd.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Afgestudeerd en toen drie weken de tijd om de vriezer vol te stouwen ;) Nog 1 weekje te gaan en de vriezer is alweer leeg.. Een nieuw poging dan maar en die moet wel lukken want straks kan er minstens een week niet gebakken worden vanwege een nieuwe enkeloperatie en bijbehorend krukkengedoe daarna.

Desem met koekkruiden en pecannoten (die uiteraard allang op zijn):
Afbeelding

Bolletjes (met weinig gist en nachtrijs):
Afbeelding

Busbrood (op de foto een minibroodje en halfje uit een 25cm-blik) van hetzelfde recept als de bolletjes hierboven. Gisterenavond om 22u gekneed en om 23u gevormd, vanmorgen om 7.45u afgebakken:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik zie geen foto's Anna?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Hmm, die foto's waren er eerst wel. Had het nog gecontroleerd vanwege de overgang van picasa naar google photos, maar het werkt dus niet. Ik ga iets anders zoeken om foto's te plaatsen!
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Broden van Anna

Bericht door Melinda »

Anna schreef:overgang van picasa naar google photos, maar het werkt dus niet. Ik ga iets anders zoeken om foto's te plaatsen!
Hetzelfde probleem had ik. Ben daarom overgegaan naar Flickr.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Zo, eindelijk een nieuw onderkomen voor mijn foto's. Nu mis ik de 'wijzig-bericht-knop' ;K

Deze foto's hoorden bij de post van 15 september:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisterenavond bedacht ik opeens dat ik weer brood moest bakken, want de vriezer is op 1 rozijnenboterham na leeg. Dus maar weer wat brood met nachtrijs gemaakt, zodat ik het brood de oven in kon delegeren (balancerend op 1 been brood in de oven doen is te gevaarlijk :oops: ). Dit keer gebruikte ik 0,1% gist, brood was niet veel gerezen (koud geweest blijkbaar) maar vriendlief moest weg en had brood nodig, dus 't brood moest de oven in. Met een minimale ovenrijs werd het maar liefst half zo hoog als op de laatste foto hierboven.. Tja, volgende keer beter.

Heb afgelopen maand ook wat lekkere desembroden gemaakt, maar niet gefotografeerd. Helaas is mijn desem nu overleden.. Had het uit de koelkast gehaald om na 1,5 week weer te voeden. Het duurde wel 2 dagen voor ie omhoog kwam. Op dag 4 rook ik iets onfris en bleek dat er een bruinrozige laag op mijn desem lag. Heb 't met m'n neus dicht in een zakje de prullenbak in gedaan. Als m'n desem wat verhongerde kwam er eerder altijd alleen een laagje hooch, dit keer dus niet Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Dat is wel jammer van die desem. Op een been kan je vast wel een nieuwe desem in elkaar fabrieken, maar ik hoop voor jou dat je gauw weer beide benen gewoon kan gebruiken.
En die foto's staan hier mooi hoor :2th: Ik zou ze voor je kunnen verplaatsen, maar zo snappen we het ook nog wel :-)

Groeten,

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Vanmorgen snel even Triangels met walnoten uit het eerste boek van Levine gemaakt. Ik bakte een dubbele hoeveelheid die ik gelijktijdig bakte. De ene helft in de heteluchtoven, de ander helft in de oven met boven- en onderwarmte, omdat ik benieuwd was of dat uitmaakt. Saai experiment, want ik kon geen verschillen vinden.
De laatste zonnestralen op een paar broodjes:
Afbeelding

Sinds vrijdag heb ik het nieuwe boek van Levine in huis en het eerste brood wat ik wilde maken was het semolinabrood met rozemarijn en rozijnen. Dus gisteren vast een biga gemaakt en vanavond gebakken. Foto's van het eindresultaat volgen nog, het is nu te donker. Ik kan niet wachten om het brood met deze overheerlijke ruikende vulling te proeven:
Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Aha, experimenten, daar hou ik van :D, Het mag dan wel saai zijn, maar als je het niet probeert weet je dat niet :-)
Ik krijg al honger van die rozijnen en rozemarijn. Maar dat komt misschien wel omdat ik mijn avondeten ietwat overgeslagen heb ^)^ Het is in ieder geval lekker brood!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Mooi Triangels Anna! Leuk dat je geen verschil ziet tussen het afbakken, goed om te weten haha.
En ik ben heel benieuwd naar je brood met rozijnen en rozemarijn, ik vond het heerlijk bij Levine. Ga het zelf ook zeer zeker snel maken...
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Broden van Anna

Bericht door miesje1959 »

Laat ik nu toch ook benieuwd zijn naar het rozijnen/rozemarijn brood :lol:
Die foto moet er dus zeker komen. :D,

De triangels zien er lekker uit :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Tadaa, overheerlijk semolinabrood met rozemarijn en rozijnen waar iemand al driftig boterhammen uit had gesneden :D,
Afbeelding
Afbeelding

En mijn eeuwige frustratie.. waarom daar wel en niet op de plek waar het de bedoeling is? Het scheurt ook altijd aan dezelfde zijkant, die (bijna) in het midden van de oven ligt. Zou het daar te warm zijn of is de bovenkant te snel korst geworden ofzo :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Dieven, dat zijn het :D,
Maar hij ziet er mooi uit hoor.
Ik ga deze vanavond ook even bakken, ben benieuwd...
Wat betreft dat scheuren, ik denk dat het per oven verschillend is. Ik denk dat je korst redelijk snel hard word aan de bovenkant en dat ie dan aan de zijkant ontploft. Meer stoom kan helpen, nog iets dieper insnijden ook.
Of het helpt weet ik niet, maar dan heb je in ieder geval weer wat te experimenteren.
En ik zou voortaan een muizenval zetten in de buurt van dat brood, want het ruikt gewoon te lekker.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Broden van Anna

Bericht door miesje1959 »

Anna, helemaal mooi :2th:

Scheuren aan de zijkant gebeurt bij mij ook wel eens en dat is vaak als het brood bijna, of helemaal, door ovenrijs, tegen de zijkant van de oven komt, waar het natuurlijk erg heet is.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Lekkerrrr Anna!
Ik heb ook regelmatig een scheur aan de zijkant, vooral met busbroden. Heel irritant, maar gelukkig smaakt het er niet minder om.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Gelukkig ben ik niet de enige met scheuren, dat verzacht de pijn alweer wat ;) Maar het brood smaakt echt geweldig. Wat is het toch fijn dat Levine dat allemaal voor ons bedenkt en test 8-)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Broden van Anna

Bericht door Melinda »

Lekker bezig geweest, Anna. Mooi rozemarijn-rozijnenbrood.
En ja, die "dieven" kan ik wel begrijpen. ^)^ Eer van je werk toch?! :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Broden van Anna

Bericht door TigerManZ »

Mooi :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

De vriezer was leeg, dus ik zat te bladeren in Levines nieuwe boek voor een recept waar minder dan 375g volkorenmeel (het laatste meel alweer ;K) in moest en wat toch even wat voorraad opleverde. Gelukkig liep ik een tijdje geleden zomaar zwarte sesamzaadjes tegen het lijf en kon ik aan de slag met 'Brood met zaadjes' (2 stuks gemaakt):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door Ballie »

Je weet toch dat je met behulp van het bakkerspercentage ieder recept kunt omrekenen naar elke gewenste grootte? Je hoeft dan niet te zoeken naar recepten, maar kunt ieder recept nemen dat je maar wilt. Aan de hand van de percentages komen de andere hoeveelheden vanzelf goed.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat ik mijn broodbus maar eens met de bakkersformule ga omrekenen naar de gewenste grootte.... ik ben bang dat je in dit geval de wereld op zijn kop zet Ballie. Overigens lijkt Anna me meer dan capabel om een broodrecept om te rekenen, ik verdenk haar er zelfs ernstig van dat ze haar verstand soms zelfs voor andere dingen gebruikt :rofl2:

Mooi broodje trouwens Anna :2th: :G

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Broden van Anna

Bericht door Melinda »

Mooi brood met zaadjes, Anna. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Broden van Anna

Bericht door CJ-Petra »

Anna, mooi brood! :2th:

Ik heb zaterdag ook gebakken omdat de vriezer leeg was, maar vergeten foto's te maken.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Broden van Anna

Bericht door miesje1959 »

Anna, ik wilde je broodje 'liken', maar miste de like knop, dus bij deze.
Mooi broodje Anna. :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broden van Anna

Bericht door brood daar zit wat in »

Mooi en lekker Anna! Hoe is de smaak met de zwarte sesamzaadjes? Veel verschil tussen de gewone?
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door Ballie »

lekkermelig schreef:Ik denk dat ik mijn broodbus maar eens met de bakkersformule ga omrekenen naar de gewenste grootte.... ik ben bang dat je in dit geval de wereld op zijn kop zet Ballie.
Volgens mij zeg ik toch niets geks.

Ze geeft zelf aan dat ze op zoek was naar een recept voor een bepaalde hoeveelheid meel. Met het bakkerspercentage kun je ieder recept nemen en omrekenen naar de hoeveelheid meel die je wenst. Wat is daar moeilijk aan? Ik heb nergens gezegd dat ik de maat van een broodbus aan kan passen. Al kun je de inhoud van ee nbus we lkleiner maken als je wilt, maar daar ging dit niet over.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broden van Anna

Bericht door bakplaat »

Ballie schreef: Ik heb nergens gezegd dat ik de maat van een broodbus aan kan passen. Al kun je de inhoud van een bus wel kleiner maken als je wilt
Kijk maar eens naar...dit voorbeeld ...zoals ik het wel eens bij een Krente/Rozijnenbrood gedaan heb, toen ik een restje deeg van Krente/Rozijnenbollen over had, wat te weinig was om een broodbus mee te vullen. Een 'schotje' van een stukje karton (ingevet) en een leeg blikje hield het deegstuk op z'n plaats.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Broden van Anna

Bericht door Anna »

Bedankt voor alle reacties!

Ballie, ik weet dat ik recepten kan omrekenen ja, maar ik heb ook te maken met een beperkte hoeveelheid deeg in kneedmachine en in mijn bakblik en een beperkte plek in de oven. Kleiner wilde ik niet, beetje voorraad nodig. Dus ik zocht gewoon naar een (nieuw) recept voor 2 broden wat ik zo kon gaan maken ;B
brood daar zit wat in schreef:Mooi en lekker Anna! Hoe is de smaak met de zwarte sesamzaadjes? Veel verschil tussen de gewone?
Nog een een smaaktestje gedaan gisterenavond: 2 personen vonden geen tot weinig verschil in smaak ;) Alleen door het zien van zwarte zaadje proefde mijn vriend in eerste instantie nigellazaad.. :lol: Maar bij nader inzien smaakte het zwarte sesamzaadje direct na het proeven van een wit sesamzaadje toch ongeveer hetzelfde.
lekkermelig schreef:(...), ik verdenk haar er zelfs ernstig van dat ze haar verstand soms zelfs voor andere dingen gebruikt :rofl2:
Zo af toe gebruik ik die bovenkamer wel eens ja. Woensdag nog een groot uitgevallen papiertje met mijn naam en nog wat Latijnse tekst erop van een handtekening voorzien en in een kokertje mee naar huis genomen ;)
Plaats reactie