Uit de oven van Lekker melig

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Anna »

Op p.44 staat in de tabel inderdaad 'water 75%', maar misschien werkt het beter als je Amerikaanse Patent als bloem neemt? Trouwens, op p.42 staat: 'Als je nog niet gewend bent aan werken met natter deeg dan kun je de extra 35g water achterwege laten' Valt me van je tegen hoor Wil :mrgreen:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Haha,
Alle details lezen is nooit mijn sterkste kant geweest. Ik heb net een stukje van het brood gegeten en het smaakte prima.
Maar er moet in ieder geval meer gluten in dan nu in het biomeel, of minder water. Ik ga het gewoon nog eens proberen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Levinebaktbrood »

Het is een recept uit deel 2 hè. Is altijd iets moeilijker dan deel 1 ^)^ :D, :DB2:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Levinebaktbrood schreef:Het is een recept uit deel 2 hè. Is altijd iets moeilijker dan deel 1 ^)^ :D, :DB2:
Haha, zo'n beginneling als ik had dat zich dat natuurlijk moeten realiseren :D,
Maar echt, met mijn meel geen land mee te bezeilen, toch maar eens wat sterkers nemen. En ik had natuurlijk die opmerking helemaal in het linkerhoekje van de foto niet gelezen, was gewoon met het recept begonnen. Het smaakte trouwens prima ondanks de pannenkoekvorm :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Vandaag een duits/oostenrijks boerenbrood gebakken, volgens recept van mijn oostenrijkse cursus.
Met behoorlijk wat rogge, en de manier van bakken/rijzen is eigenlijk zo anders dan je gewend ben dat je bijna niet kan geloven dat het goed komt. Dit broodje is 2 kilo, en het ruikt heerlijk :-)
AfbeeldingKärntner Baurnbrot by Lekker Melig, on Flickr
Daarna de rozemarijn/rozijnenbroden uit het nieuwe boek van Levine gebakken, dit keer in de de desemversie. Helaas geen foto's want het was al veel te laat.
Uit het eerste boek van Levine de driegranen desembroden gebakken, wat eigenlijk drie soorten zaadjes zijn :-)
Afbeeldingdriegranen desem by Lekker Melig, on Flickr

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door brood daar zit wat in »

Zoals altijd...prachtig gebakken.
Had je het brood al bij de Oostenrijkse cursus geproefd of is de smaak nog spannend?
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Dat boerenbrood was nog een dingetje. Een van de Oostenrijkse deelneemsters had vroeger altijd erg lekker Kärntner Bauernbrot gegeten, dus we moesten zoiets gaan bakken. Alleen wist niemand wat daar nou zo speciaal aan was.
Maar het was een van de grootste recept verrassingen, het was op de cursus erg goed gelukt en smaakte prima (je moet wel van stevig brood houden). Ik had het ook mee naar huis genomen en mijn proefpanel was ook enthousiast. Dus moest ik het hier ook bakken. Ik heb het hier nog niet geproefd, het moet minstens een dag blijven staan voor je het aansnijdt. Maar ik heb er wel vertrouwen in.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door CJ-Petra »

Prachtige broden, vooral het boerenbrood heeft een mooie rustieke uitstraling. :2th:
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door miesje1959 »

Mooi brood en inderaad,.....het boerenbrood ziet er geweldig uit. :2th:

Het Driegranenbrood uit het eerste boek is mijn dagelijks desembrood. Zo lekker :kwijl:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

miesje1959 schreef:Het Driegranenbrood uit het eerste boek is mijn dagelijks desembrood. Zo lekker :kwijl:
Mmm, hier is het ook populair hoor. Pas twee keer gebakken, maar het is het een na populairste brood van mijn proefpanel. Of zo iets, want er is wel meer lekker :D, Desem met zaadjes uit het nieuwste boek viel niet in de smaak, maar dat kwam door de pijnboompitten.
Grondstofverspilling, daar moet je pesto van maken :crazy:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door miesje1959 »

Haha, lekker home made pesto. Mét pijnboompitten ^)^
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Gisteren een relaxed bakdagje, dus tijd voor wat experimenten.

Omdat ik ze nou eindelijk ook maar eens moest maken: fries roggebrood volgens recept van de weekendbakery. 10 uur in de oven, in hele kleine suikerbroodvormen. Nouja, dan hoef je geen cracker formaat meer te snijden :-)
Afbeelding
Er valt nog wel wat aan te verbeteren, maar voor een eerste poging ben ik best tevreden.

De inmiddels fameuze hamburgerbroodjes van Levine en mijn eigen Veluws desem moesten het gisteren zonder foto's doen en liggen nu in de vriezer.
Het laatste experiment was wel weer leuk: 3 kilo desembrood zonder kneden, recept voor Tartine brood van de weekendbakery. Leuk hieraan was dat hoeveelheden desem poolish redelijk vergelijkbaar was met mijn veluws desem en toch moest dit volgens het recept bijna anderhalf uur (!) langer rijzen. Geen mixer nodig, maar je bent wel drie en half uur lang elk half uur braaf aan het vouwen. Keurig volgens recept gewerkt, ook temperatuur. Ik vermoedde dat het eigenlijk wel wat warmer had gekund en met mijn biomeel messchien iets minder water, en dat bleek na meten ook wel: 21,5 graden in een vrij koude keuken, dat is eigenlijk te laag. Na zes uur rijzen gingen er pannekoeken de oven in (teveel water? of overrijs, ik ben er nog niet helemaal uit). Maar met een mooie ovenrijs kwamen er toch nog wel aardige broden uit, en het belangrijkste: ze smaakten heeeeeeeeel goed.
Afbeelding
Mooi recept, al moet ik er nog wel wat aan sleutelen. En je moet wel heel vaak vouwen, maar dan kunnen we nog even wachten met die nieuwe mixer :D,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door miesje1959 »

Leuk dat je het roggebrood hebt gemaakt. Hoop dat je proefpanel het lekker vind.

Gelukkig is je andere brood nog goedgekomen en de smaak is zeker het belangrijkste, maar het oog wil ook wat.
Op de foto ziet het er prima uit :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door brood daar zit wat in »

Jammie roggebrood! Hier gaat het binnenkort weer gemaakt worden.

Je brood op de foto ziet er ook goed uit! Lekker gebakken weer :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Er dreigde oproer hier in huis, want er was al een week geen brood. De laatste tijd heel weinig tijd gehad, en ik was van plan morgen te bakken. Volgens mijn proefpanel is het brood van de dichtsbijzijnde supermarkt het allersmerigste brood wat er in deze plaats verkocht wordt, dus er moest even ingegrepen worden met een snel lunchbroodje, pain cordon uit het tweede boek van Levine
AfbeeldingPain cordon by Lekker Melig, on Flickr

Morgen maar weer desem bakken, het oproer is even bedwongen :G

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Jan
Deegkneder
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 08:38
Locatie: Maas en Waal

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Bakker Jan »

Zien er mooi uit.
De broden doen mij denken aan strengelbrood wat ik vroeger wel eens gebakken heb op school.
Bear Teddy en een gewone combi inbouwoven van Siemens
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Melinda »

Dat heb je toch mooi opgelost, Wil. :2th:
Hier hetzelfde euvel. Tijd. En zoveel te doen. Maar het idee van brood uit de supermarkt zet mij meestal gelijk weer aan het bakken. ;B
Mooie pain cordonbroden trouwens. Neem me vaker voor om die ook eens te bakken. ;B
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door miesje1959 »

Oproer in huis kan je niet hebben natuurlijk en zeker niet als het om brood gaat, want dat kunnen we heel lekker zelf bakken.

Net als Melinda laat ik het ook niet zover komen. Niet door tijdgebrek, want tijd heb ik zat, maar soms gewoon geen zin of andere omstandigheden, waardoor ik toch de Bear en de Manz maar aan zwengel.

Trouwens je Pain Cordon zien er top uit! :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door bakplaat »

Mooi brood Wil :2th:
Bakker Jan schreef: De broden doen mij denken aan strengelbrood wat ik vroeger wel eens gebakken heb op school.
Jan... je bedoelt vast dit Strengelbrood:

1 Afbeelding
2 Afbeelding

Heb het ook op school geleerd en later nog in verschillende bakkerijen gebakken en nu af en toe nog eens hier thuis.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakker Jan
Deegkneder
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 08:38
Locatie: Maas en Waal

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Bakker Jan »

klopt Cor, precies zo!
Jou strengelbrood ziet er trouwens prachtig uit.
Bear Teddy en een gewone combi inbouwoven van Siemens
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Vandaag de oven maar eens wat langer aangezwengeld om de voorraden wat aan te vullen.
Een vriezertje vol met veluws desem, en twee losse projectjes.
Dit is Naan barbari, lijkt wel een beetje op fougasse, maar alleen vanwege de inkepingen. Verder zit er semolina in en een serieuze hoeveelheid olijfolie. Lekker om op te smikkelen bij het avondeten.
AfbeeldingNaan barbari by Lekker Melig, on Flickr
Daarnaast ben ik ook al een paar weken bezig om een Roggeknar achtig iets te bakken. Stevig volkoren brood met noten en rozijnen, bij voorkeur met desem. Eerst eens een recept van Edwin Klaassen geprobeerd, maar dat werd (hoe verrassend) nogal matig, veel te snel oud, en veel te weinig desem. Vandaag een recept van Hamelman geprobeerd, 100% rogge, en dat is nu weer behoorlijk zuur en niet zo gerezen. Ik hobby nog ff door, heb nog wel meer ideeën voor een dergelijk brood.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door miesje1959 »

De naan barbari ziet er heerlijk uit. Waar heb je dat recept vandaan?

De roggeknar, kan je dat ook vergelijken met kletzenbrot, maar dan zonder de kletzen?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Komt uit Persiana van Sabrina Ghayour. En eigenwijs als ik was heb ik me niet zoveel van de manier van kneden enzo aangetrokken.

Even snel googlen, de ingredienten staan hier
https://theartofgluttony.wordpress.com/ ... n-barbari/
Kneden, paar keer vouwen, dan drie uur met rust laten. Uitspreiden op een bakblik/vel bakpapier en nog een half uurtje laten rijzen. Het is eigenlijk een heel simpel brood om te maken, omdat je het nauwelijks hoeft te vormen is hydratatie en rijstijd wat minder kritisch.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Anna »

Ik zou ook in opstand komen als ik zulk vies brood moest eten. Je proefpanel heeft groot gelijk :D, Maar voor de volgende keer is een bierbroodje is ook erg makkelijk, dat kunnen ze zo zelf maken: Oven op 180graden (hete lucht), 350g bloem/meel, flesje Oud Bruin of anders speciaal bier, 1 el bakpoeder, 1,5 tl zout evt 50g honing oid, 50g zonnebloempitten door elkaar roeren, in een klein broodblik of cakevorm 2el (gesmolten) vetstof erover, 40-45minuten bakken.

Mooie 'koordjes' hoor! De naan ziet er ook heerlijk uit. Pak ik net mijn exemplaar van dat boek uit de kast, blijkt de 'n' niet in het register te staan. Maar toch snel gevonden, er zat al een briefje bij. Heb je 100% semolina gebruikt?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Dat klinkt wel makkelijk dat bierbrood. Vooral niet vertellen wat erin zit hier met een heel huis vol geheelonthouders. Ik ben de enige vleesetende bierbarbaar hier :-)
Het recept van Levine met het koordje was ook makkelijk zat trouwens, wel even de avond van te voren beginnen, maar zover vooruit kon ik nog wel plannen :-) Ik heb het aan mijn Duitse broodbakvrienden en vriendinnen laten zien, en die wilden het meteen nabakken, behalve een paar roggeschrot fanaten uit het noorden van Dld. In augustus gaan we in Ulm een paar dagen broodbakken in een soort cursusreunie, dan moet ik ze de fijne details van het koordje maar eens bijbrengen :-)

Het meel voor het barbarenbrood was bij mij Semola rimancinata, oftewel dubbel gemalen semolina. Denk dat het willekeurige semolina van de lokale oosterse supermarkt ook wel lukt, maar dat de structuur dan iets groffer word. Het was iig erg smakelijk

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Vandaag eerst maar eens een heel snel broodje gebakken: Delbrücker flockenbrot van Ketex.
http://ketex.de/blog/allgemein/delbruecker-flockenbrot/
Het was hard nodig om voor lunchtijd wat klaar te hebben, want alle voorraden waren reeds geplunderd. Helaas heb ik geen foto's want het waren twee lelijke broodjes. Te nat, of te lang gerezen met dat gist erin, ik weet het eigenlijk niet. Maar wel smakelijk opgepeuzeld :-)
Daarna aan de slag met iets nieuws. Deze kennen jullie wel, dat zijn mijn standaard veluws desembroden, die komen vrijwel elke bakronde uit mijn oven.
AfbeeldingVeluws desem by Lekker Melig, on Flickr
Maar deze zijn nieuw, desem speltbroden. Jawel echt, spelt. Na ons kleverige spelt avontuur bij Levine vorige week met smakelijke broodjes wilde ik toch eens echt wat met spelt bakken. Mijn spelthatende proefpanel werd even genegeerd. Dit was het resultaat.
Afbeeldingspelt brood by Lekker Melig, on Flickr
Dit recept had ik zelf in elkaar geknutseld, min of meer op basis van mijn veluws desem. Alle bloem vervangen door speltbloem, flink meer volkoren spelt, allemaal in de poolish, en vijf procent van het meel in een kookstuk verwerkt. Ik stond verbaasd hoeveel water dat spelt opnam. Ik ging er vanuit dat spelt minder water aankon dan tarwe, maar uiteindelijk heb ik er wel 6% meer water ingestopt, en dat zat nog lang niet aan de grenzen.
Speltbrood smaakt toch duidelijk anders, maar deze broden zijn zeker niet te droog!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door bakplaat »

Mooie broden Wil. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door jasmon »

Ze zien er inderdaad lekker uit!

Jan

Rofco KN4
AEG normale oven
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Bioloogje »

Mooi! Ik ga dat ook eens proberen, bakken met een kookstuk. Want spelt blijft een uitdaging [emoji13]


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Caro
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 31 jan 2017, 23:04

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Caro »

Dat ziet er echt top uit. [emoji7]
Ik ben nog een beginneling als het aankomt op brood bakken en vooral met desembrood.
Nu heb ik net opgezocht wat poolish betekend [emoji13], betekend dat dit desembrood niet wordt gemaakt met een moederdesem, maar op een fermentatie of voorrijs v laag gist gehalte?

Ander vraagje hoe realiseren jullie dit bij de lage temp.? Hier is het smachts 19graden en overdag 20,5.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Dag Caro,

Ik denk dat ik een verwarrende term heb gebruikt. Het ligt er een beetje aan wat je onder een poolish verstaat. Voor mij is een poolish gewoon iets met evenveel water als meel en een desem starter, en geen zout toegevoegd, maar voor anderen is het misschien specifieker, dus evenveel water als meel, met een beetje gist.
Ik heb ook wel recepten waar het watergehalte hoger is, dus misschien had ik het beter Levain kunnen noemen of gewoon Voordeeg met desem. Als het beestje maar een naam hebt. Met een recept erbij wordt het natuurlijk wat begrijpelijker.

Wat betreft de temperaturen: qua smaak is desem wat gevoeliger voor temperaturen, desem wat bij 27 C zijn werk gedaan heeft is meestal iets minder zuur dan bij lage temperaturen, maar er zijn zoveel factoren die daar ook nog invloed op hebben dat je je daar ook niet al te druk over moet maken.
Ik maak meestal 's avonds na het eten mijn Levain klaar en zorg dat het redelijk warm is (27C). Dat koelt in de loop van de avond natuurlijk af, maar 's ochtends heb ik dan een prima bruikbaar Levain van een graad of 18-19. Als ik mijn deeg maak zorg ik weer (met correctie van warmteontwikkeling door de mixer) dat het na kneden zo'n 27 C is. Ik heb wel eens een testje gedaan, maar als je dat niet in de vrieskou zet maar gewoon afgedekt bij een graad of 20 neemt de temperatuur niet zo heel hard af hoor. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel deeg je maakt (die klont van 2,5 kilo van mij koelt natuurlijk minder snel af dan 800 gram voor één broodje. Maar op het forum staan genoeg mogelijkheden om zelf een sportgoedkoop rijskastje in elkaar te knutselen (bijvoorbeeld een piepschuim doos met fles warm water).
Bij mee levert dat na 2,5 uur bulkrijs deeg op wat ik kan vormen en na nog 2 uur rijzen in mandjes heb ik dan een smakelijk broodje. De speltbroden die ik hier heb laten zien zijn trouwens in een linnen doek gerezen, de tarwedesem in een rijsmandje.

Succes,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Caro
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 31 jan 2017, 23:04

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door Caro »

lekkermelig schreef:Dag Caro,

Ik denk dat ik een verwarrende term heb gebruikt. Het ligt er een beetje aan wat je onder een poolish verstaat. Voor mij is een poolish gewoon iets met evenveel water als meel en een desem starter, en geen zout toegevoegd, maar voor anderen is het misschien specifieker, dus evenveel water als meel, met een beetje gist.
Ik heb ook wel recepten waar het watergehalte hoger is, dus misschien had ik het beter Levain kunnen noemen of gewoon Voordeeg met desem. Als het beestje maar een naam hebt. Met een recept erbij wordt het natuurlijk wat begrijpelijker.

Wat betreft de temperaturen: qua smaak is desem wat gevoeliger voor temperaturen, desem wat bij 27 C zijn werk gedaan heeft is meestal iets minder zuur dan bij lage temperaturen, maar er zijn zoveel factoren die daar ook nog invloed op hebben dat je je daar ook niet al te druk over moet maken.
Ik maak meestal 's avonds na het eten mijn Levain klaar en zorg dat het redelijk warm is (27C). Dat koelt in de loop van de avond natuurlijk af, maar 's ochtends heb ik dan een prima bruikbaar Levain van een graad of 18-19. Als ik mijn deeg maak zorg ik weer (met correctie van warmteontwikkeling door de mixer) dat het na kneden zo'n 27 C is. Ik heb wel eens een testje gedaan, maar als je dat niet in de vrieskou zet maar gewoon afgedekt bij een graad of 20 neemt de temperatuur niet zo heel hard af hoor. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel deeg je maakt (die klont van 2,5 kilo van mij koelt natuurlijk minder snel af dan 800 gram voor één broodje. Maar op het forum staan genoeg mogelijkheden om zelf een sportgoedkoop rijskastje in elkaar te knutselen (bijvoorbeeld een piepschuim doos met fles warm water).
Bij mee levert dat na 2,5 uur bulkrijs deeg op wat ik kan vormen en na nog 2 uur rijzen in mandjes heb ik dan een smakelijk broodje. De speltbroden die ik hier heb laten zien zijn trouwens in een linnen doek gerezen, de tarwedesem in een rijsmandje.

Succes,

Wil
Djw Wil ik begrijp jou uitleg helemaal.
Ik moet alleen nog een berg leren merk ik wel, dus ga ik eerst maar eens op zoek meer info over rijskastjes en me eens in te lezen over de verschillende baktermen.

Vanaf november probeer ik een moederdeeg desem te maken, maar waarschijnlijk door de lage temp lukt het steeds niet.
Eerste 3 dagen gaat het goed en dan na dag 5-6 begint het geprut. Elke lichte rijs na een voeding is na 3-4 uur weer ingezakt.
Heb geexperimenteerd met meer meel, andere melen, in gepakt in een dekentje, meer voeden ... maar tot nu toe zonder succes.

Afbeelding
Mijn desempje nu, nog steeds in de testfase... [emoji23]

Ik denk dat ik jou methode eens verder ga onderzoeken en me inlezen. Nogmaals bedankt voor je uitleg. ;)



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Als het desem maken niet zo goed lukt kan je bijvoorbeeld die van de Weekendbakery eens proberen met Rogge

https://www.weekendbakery.com/posts/rye ... asy-steps/

Voor mij werkte die methode uitstekend, maar er zijn bijna meer methodes dan zuurdesem bakkers :-)
Als je desem het eenmaal doet kan je altijd de boel naar tarwe/spelt/semolina of wat je ook maar wilt omzetten.

Succes!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: De baksels van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Ik kijk nog eens naar de foto van je testdesem, maar volgens mij zakt ie gewoon weer heel snel in, want aan de randjes zie je dat het desem nivo veel hoger geweest is. Je moet maar eens voeren en hem dan de eerste uren eens goed in de gaten houden. Mogelijk is ie al heel snel door zijn voeding heen. Of verander de verhouding bij verversen eens, bijvoorbeeld 20% oude desem plus 80% nieuwe voeding. Weet niet in welke verhouding je nu ververst en welke methode je gebruikt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Caro
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 31 jan 2017, 23:04

De baksels van Lekker melig

Bericht door Caro »

lekkermelig schreef:Ik kijk nog eens naar de foto van je testdesem, maar volgens mij zakt ie gewoon weer heel snel in, want aan de randjes zie je dat het desem nivo veel hoger geweest is. Je moet maar eens voeren en hem dan de eerste uren eens goed in de gaten houden. Mogelijk is ie al heel snel door zijn voeding heen. Of verander de verhouding bij verversen eens, bijvoorbeeld 20% oude desem plus 80% nieuwe voeding. Weet niet in welke verhouding je nu ververst en welke methode je gebruikt.

Wil
Bedankt wil voor de link in je vorige reactie.
Inmiddels doe ik het heel erg in het klein, omdat ik al heel veel heb weggegooid.
Het is begonnen met 2 eetl volkoren rijstmeel en twee lauw warm water en elke dag voerde ik deze zelfde hoeveelheid.
Drie dagen geleden (dag7) ben ik begonnen met 2x per dag voeren.
Dat heeft verbetering gegeven, maar het lijkt idd dat hij heel snel door de voeding heen is, al na 5-6 uur.

Ik zou ook nog een deel kunnen weggooien en de hoeveelheid verse meel en water kunnen opvoeren.

Iemand vertelde me dat het wel twee weken kon duren.
Er zit wel veel leven in qua gasvorming, het knispert als ik het doorroer. Hopelijk zijn het geen slechte bacterieeen. [emoji51]

Hartelijke groetjes Caro en eet smakelijk

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Ik heb sinds een paar dagen twee nieuwe broodbakboeken, waaronder The Rye baker.
Wat een geweldig leuk boek is dat! Vooral als je van rogge houdt, en niet bang bent om nogal flink met desem te stoeien.
Gigantische variatie in smaak, met recepten uit allerlei landen waar je normaal nou juist niets uit bakt, zoals Rusland, baltische staten, scandinavie. Verder ook veel uit Duitsland, polen etc.
Nou wilde ik natuurljk twee prachtige baksels uit dit boek laten zien, dus mooie broodjes gemaakt, foto's en daarna de boel opgegeten. Wel jammer dat ze de memorycard niet in het toestel teruggestopt hadden :-) dus helaas geen foto's :crazy:
Ik heb een stapeltje Spitzkornlinge gebakken, erg lekkere broodjes met een flinke bite. Ketex heeft ze ook wel eens gebakken, en mijn broodjes en recept zijn min of meer gelijk. Redelijk wat werk, maar zeer de moeite waard.
http://ketex.de/blog/brotchenrezepte/spitzkornlinge/
Het tweede brood uit hetzelfde boek: Walliser brot, oftewel zwitsers roggebrood met behoorlijk wat walnoten erin. Daar heb ik dan nog wel één foto van
AfbeeldingWalliser brot by Lekker Melig, on Flickr
Een mooi roggebakdagje, en stiekem heb ik dan ook nog vier hazelnoot/vijgen/rozemarijn broden en 4x veluws desem gemaakt. Eten we gewoon op, ook zonder foto's :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door Anna »

Oeps, snel nog maar een keer bakken dan! Ik wil foto's zien ^)^ En gelijk ook maar even instellen dat je fotocamera geen foto's kan maken als er geen kaartje in zit ;) Zeer handige functie weet ik uit ervaring.

Rogge met walnoot klinkt wel als een goede combinatie. Is het dat ook?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Die Spitzkornlinge ga ik zeker nog eens bakken, uitermate smakelijke broodjes!
En de rogge/walnoot broden gaan we vanavond testen. Vanmiddag al een hap genomen, maar zeker bij rogge is geduld een schone zaak. Warm is minder lekker.
Die foto's, tja. Ik kan ook de handleiding van mijn camera eens bekijken. Had wel een lampje gezien, maar ga er vanuit dat noooooooooooooooooooooooooit iemand zou vergeten om de SD kaart terug te stoppen. Ik kan de gebruikers ook beter africhten natuurlijk :rofl2: Baalde er trouwens wel van, had net wat meer moeite gedaan om fraaie foto's te maken ;K

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door Ballie »

Heeft die camera geen eigen geheugen dan? Je zou dan kunnen proberen om de camera (zonder geheugenkaart) rechtstreeks op de PC aan te sluiten. Mogelijk staan ze dan toch op de camera zelf.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Ballie,
Daar had ik ook al aan zitten denken, maar ik vond het voor een paar van die broodfoto's te veel gedoe. Gezien de camera had het waarschijnlijk wel moeten kunnen, maar ik kon het niet direct vinden hoe. Het zal me in ieder geval niet nog een keer gebeuren :-)

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Vandaag een lekker vol bakdagje, want er moet wat mee naar een feestje.

Eerst deze aparte broodje: Sigteboller. Karwij, zout en rogge, dan denk ik meteen aan zuidduitsland. Maar nee, dit komt uit Denemarken ....
Afbeeldingsigteboller by Lekker Melig, on Flickr

en voor mijn feestje deze flatbreads van Bourke street Bakery. Geen bezwaar tegen als je het gewoon Focaccia noemt :-)
Afbeelding

En nog een smakelijk stapeltje: Wurzelbrot (zeg maar slordig stokbrood :-) ) veluws desen en walnoot/vijgen desembrood.
De oven kan weer even uit :D,
Afbeeldingbroodstapel by Lekker Melig, on Flickr

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door CJ-Petra »

Wil, je broden zien er prachtig en heerlijk uit! Je bent lekker bezig geweest vandaag. De feestgangers zullen vast genieten van je baksels. :2th: :B:
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door TigerManZ »

Dat is een flinke hoeveelheid prachtig brood Wil :2th:
Geniet er fijn van samen met de feestneuzen :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door Melinda »

Wat ben je weer lekker bezig geweest, Wil. Het ziet er allemaal even smakelijk uit. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door Bioloogje »

Ik krijg alweer trek![emoji39]


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door lekkermelig »

Vandaag even een internationaal bakrondje gedaan: broodjes met zonnepitten uit Polen, Rugbrød uit Denemarken, Münsterländer Bauernstuten en mijn eigen Veluws desem in iets ander uiterlijk. Dat was even lekker kleverig, met al die roggespullen ertussen :-)

AfbeeldingBulki Pzenno-zytnie z Slonecznikiem by Lekker Melig, on Flickr
AfbeeldingMünsterländer Bauernstuten by Lekker Melig, on Flickr
AfbeeldingRugbrød by Lekker Melig, on Flickr
AfbeeldingVeluws desem by Lekker Melig, on Flickr

En nu nog even pizza maken :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door Bioloogje »

Bijzondere broden weer. Vooral die zonnepittenbroodjes zien er erg smakelijk uit!


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Hamit
Gaat de goede kant op
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 13:18

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door Hamit »

Mooie oor op Veluws desem!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door bakplaat »

Ook hier weer een prachtig assortiment van heel mooi brood/jes Wil. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Uit de oven van Lekker melig

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik zeg "knap gebakken" :2th: :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Plaats reactie