Tuinbonenmeel

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Tuinbonenmeel

Bericht door Levensplezier »

In het boek "The Village Baker", aanbevolen door Levine, las ik dat er in Frankrijk FAVA BEAN FLOUR = TUINBONENMEEL gebruikt wordt als broodverbeteraar. Wie weet waar je dit kunt kopen?
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik laat het weg als het in een recept staat, kom het echter zelden tegen.

Het is te koop bij Ketex: http://www.ketex.de/online-shop/bohnenm ... -p-73.html
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Levensplezier »

Dank je Levine, maar ik ben zo nieuwsgierig. Ik heb het ook nog niet gemist maar Ortiz beschrijft dat de geur van het stokbrood in Parijs mede komt door het tuinbonenmeel en het water liep me in de mond. Ik ga eens proberen of ik het ergens kan kopen. Ik heb nogal relaties in Duitsland dus wie weet.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door lekkermelig »

Ik weet niet of het nou uitmaakt voor je stokbroden, maar als ik de site van Ketex moet geloven is het meel wat hij verkoopt witte bonen meel. Dat lijkt me toch wat anders dan tuinbonen, maar hij zegt dan wel weer dat het voor stokbroden gebruikt wordt.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Ballie »

Misschien een optie om, wanneer je bonenmeel wilt, gewoon verse bonen te vermalen en de pulp vervolgens te drogen. Hierna de gedroogde pulp nog eens vermalen. Dat moet toch een aardig eindje in de buurt komen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Levensplezier »

Ik sprak iemand die zei dat je de tuinbonen moet drogen. Hetzij in een lauwe oven óf los in de vriezer. Eerst wegen en als het minimaal 20% minder in gewicht is, dan malen in bijvoorbeeld de graanmolen van de Kitchenaid. Ik ga het eens proberen. Ik heb zo'n molen :)
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Ballie »

Dat is ook te proberen. Ik zou er zelf voor kiezen om ze eerst tot pulp te vermalen, omdat een hele boon, wanneer deze gedroogd is, erg hard kan zijn. Wanneer deze al een keer tot pulp is vermalen droogt 'ie ten eerste sneller en ten tweede is 'ie makkelijker tot poeder te vermalen. Ik ga hierbij wel uit van een rauwe boon.

Ik zou overigens eerder kijken naar het materiaal, dan naar het gewicht.

Een manier van drogen die totaal geen energie kost is in een schoenendoos. Deze aan de binnenkant zwart schilderen met schoolbordverf. De te drogen objecten erin, en afdekken met plastic folie. Hoewel een glasplaat beter werkt, maar die moet je maar net hebben. Dit zet je vervolgens lekker in 't zonnetje. Wel zorgen voor wat luchtgaten in de doos, zodat het vocht afgevoerd kan worden.

Het enige nadeel van deze methode is dat je nogal afhankelijk bent van het weer. Wanneer de zon niet schijnt wordt het lastig. Je zou dan kunnen overwegen om er een (halogeen) lamp op te zetten. Maar dit kost weer energie.

Ik heb dit ooit eens ergens gelezen. Ging geloof ik over het drogen van vruchten.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door TigerManZ »

Geinspireerd door dit bericht over tuinbonen heb ik gisteren droge witte bonen tot meel gemalen...
Die had ik in huis dus waarom niet?
Ik hou jullie op de hoogte :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Levensplezier »

Wel een goed idee van die pulp want ik wilde het al korter hakken in de Magimix maar op deze manier hoeft dat dan niet echt. Als het klein gemaakt is dan wil ik het door de graanmolen van de Kitchenaid doen. Dat moet zeker lukken. Maar ik houd jullie op de hoogte.

Droge witte bonen lukt misschien ook wel. Ik vroeg me ook al af of er ook gedroogde tuinbonen te koop zijn dan hoef je dat hele droogproces niet door.

Overigens, ik ben in het gelukkige bezit van een AGA fornuis en dus alle mogelijkheden om te drogen!!! Heerlijk hoor.

Nu ik dit lees, schaam ik me wel een beetje dat ik zo rijk bedeeld ben met allerlei fantastische 'machines'. Het leven lacht me toe!!! :2th:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door bakplaat »

Zeker in deze tijd Fini,zijn er altijd gedroogde tuinbonen te koop.In elk tuincentrum is men druk bezig,met het zaai-en pootgoed voor het komende voorjaar.
Daar vind je vast wel pakjes gedroogde tuinbonen,die eigenlijk bedoeld zijn om in de grond te steken en er later heerlijke verse tuinbonen van te oogsten.Maar die zullen waarschijnlijk ook wel geschikt zijn om te malen,evt. eerst even kneuzen,in een stevige (plastic) zak en ze dan even met de hamer bewerken.
Succes en laat het ons maar weten als het gelukt is.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Levensplezier »

Zo, de tuinbonenmeel is gemalen! Ik had ze nog in de vriezer. Heb ze gedroogd en toen ze nog maar 30% wogen van het oorspronkelijke gewicht waren ze droog. In de graanmolen en nu heb ik mooi groen tuinbonenmeel. Nu wordt er dus stokbrood gebakken! Kijken of het net zo lekker ruikt als in Parijs!

Ik had 2 x 100 gram afgewogen. 1 x 100 gram heel gelaten en de andere in de Magimix tot pulp gehakt. Deze op de AGA ook laten drogen. Dit was uiteindelijk geen makkelijkere oplossing. Veel smurrie in de Magimix (is dus verlies) plus op het bordje waarop het droogde. De bonen in een bakblik eerst een uur op 60 graden in de oven en daarna op de oven. Beiden waren tegelijkertijd 'droog'. In de graanmolen gingen die hele boontjes net zo makkelijk erdoor als de pulp. Dus voortaan, tenminste als het de moeite waard is, alleen nog maar hele bonen drogen. Niets af te wassen, geen verlies en dus veel makkelijker. Maar het was het proberen waard.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Levensplezier »

Het volkorenbrood is gebakken. De vorige keer had ik er de gluten van de molen in gedaan en het is erg luchtig geworden. Naar mijn idee té luchtig. Het begint wel op winkelbrood te lijken terwijl wij van een wat steviger brood houden. Niet zozeer van de bakstenen die ik vorig jaar bakte maar wel er iets tussenin. Het blijft wel lekker van smaak!

Bij het laatste brood heb ik ook het tuinbonenmeel toegevoegd maar ik kan nou niet zeggen dat het er veel lekkerder door ruikt! Ga ook maar eens wat witte brood proberen. Misschien dat dit een andere geur geeft want het volkoren ruikt gebakken toch iets anders vermoed ik. Ik laat het wel weer weten.

Ga ook maar weer eens een zuurdesem opzetten. Dat vind ik ook erg lekker. :D
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door TigerManZ »

Mooi dat het gelukt is met tuinbonenmeel :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Tuinbonenmeel

Bericht door Levensplezier »

Het tuinbonenmeel is inmiddels helemaal op. Maar ik ga het niet opnieuw maken want zoveel voegt het niet toe. Ik rook geen verschil met mijn vorige broden. Zoals Levine al zei is het ook weg te laten en dat ga ik dus maar doen.

Het was een leuk experiment maar daar blijft het bij. :G
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Plaats reactie