Het beste brood van Nederland

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Het beste brood van Nederland

Bericht door papagena »

In het artikel "Op zoek naar het beste brood van Nederland" gaat Foodlog op zoek naar de beste bakker.
Heel mooi natuurlijk en ook heel lovenswaardig.
Het zal me echter benieuwen bij wie ze uitkomen.
Bij mij leeft nl. al lang het donkerbruine vermoeden dat veel thuisbakkers beter brood bakken dan de gemiddelde Nederlandse bakker. Wij maken, net zoals de Duitse bakker, voor een fractie van de prijs prima brood. Nou ja, misschien niet wij allemaal maar ik weet dat er prima bakkers hier zitten.
Misschien durven mensen de Foodlog handschoen op te nemen? Het zou leuk zijn.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door lekkermelig »

Interessant experiment. Eerlijk gezegd denk ik dat bijna elke thuisbakker die zich enigszins verdiept in de materie al snel beter brood bakt.
Zelf ben ik in september serieus begonnen, en ondanks de beperkingen van mijn houtoven lusten we al bijna geen brood meer van onze bakker en zeker niet van onze supermarkten.
Nou heb ik in een grijs verleden zonder internet en boeken in andere talen al veel brood gebakken, maar met wat goede informatie worden broden al heel snel spectaculair veel beter. Daar helpt een forum als dit en talloze blogs natuurlijk ook aardig aan mee.
MAAR:
Hoe je komt tot het predikaat 'de beste bakker', tja dat is nogal wat.

Een aantal criteria voor bakkers:
- zo min mogelijk verspilling van grondstoffen en energie. Daar voldoet natuurlijk geen enkele thuisbakker aan, onze ovens verbruiken behoorlijk wat stroom/gas/hout per broodje. Dat heeft vooral met schaalgrootte te maken. Misschien weer een centrale houtoven op het dorpsplein, en eens per week daar bakken?
- wat betreft de molenaars en grondstoffen een citaatje van foodlog: "De molenaar moet zorgen voor meel waar de bakker goed en lekker brood van kan bakken en dat goed moet kunnen rijzen. De molenaar maakt de mix en de bakker bakt. " Voor mij hoeft die molenaar helemaal geen mixen te maken. We zijn slim genoeg om zelf de juiste grondstoffen bij elkaar te mengen. Dus hooguit verschillende tarweoogsten bij elkaar mixen om het beste meel te krijgen, maar mijn molenaar hoeft me geen Woudkorenmix of Turkse zadenbroodmix te verkopen. En wat is dan het beste meel? Ons meel schijnt voor 90 procent binnen een straal van 10 km van onze molen biologisch geteeld te worden, dat is natuurlijk heel mooi qua transport en milieu, maar ik weet wel zeker dat ik op andere plekken in Nederland meel kan krijgen waar ik makkelijker mee kan bakken, beter rijzend, niet inzakkend als een pudding enzovoort. Je kan je methodes natuurlijk wel wat aanpassen en zo lekker brood bakken, maar optimaal is het zeker niet. Zelf vertik ik het nog om elders 'beter' meel te halen, maar ik vind het vooral wel raar dat je niet eens weet wat je in je handen geduwd krijgt als je meel koopt bij molen of supermarkt. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals bv de zuidmolen, maar op veel plaatsen heb je toch weinig houvast met je samenstelling van het meel. Mijn molenaar mag dus wel beter zijn best doen om te vertellen wat ie me werkelijk verkoopt (eiwitgehalte, herkomst van het graan enz).
- Wat betreft de Nederlandse akkerbouwers: die zullen zich er waarschijnlijk niet zo druk om maken dat hun graan niet in brood verdwijnt, maar eerder in andere producten of in veevoer.
Er zijn best wel een aantal bakkers in Nederland die proberen zoveel mogelijk met lokale grondstoffen een lekker brood te bakken, maar vaak wel tegen een fikse prijs. Ben je dan een goede bakker, als een grote groep mensen zich jouw broden niet kan veroorloven?

Als thuisbakker ben je meestal redelijk energie verkwistend en heb je tijd zat om je broden langzaam te laten rijzen. Je eigen arbeid wordt niet echt meegerekend. Dus in een competitie als deze kan je zeker wel lekkerdere broden bakken, maar als je dat voor het hele dorp moet doen tegen een betaalbare prijs en er ook nog zelf van moet eten wordt het toch wel een ander verhaal. Het is niet voor niks dat het beroep op een gegeven moment bijna uitgestorven was.
Uit deze link: http://www.innofood.org/nl/nieuws/1295/ ... akker.html
Aantal warme bakkers in Nederland (productieplaats met winkel)
1960: 10.139
1972: 5.071
1984: 3.645
2000: 2.099
2008: 1.983

Meedoen aan een dergelijke competitie lijkt mij dus niet helemaal eerlijk. Lekker brood maken kunnen we als thuisbakker wel, maar niet voor de rest van Nederland, dus het is lastig vergelijken met de echte commerciële bakker. En zijn we qua energie goed bezig als heel nederland elke dag zijn eigen oven of bbm aanzet?

Het blijft natuurlijk een fantastisch leuke hobby, dat dan weer wel!
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door papagena »

Zet je reactie nou eens op Foodlog!
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door lekkermelig »

papagena schreef:Zet je reactie nou eens op Foodlog!
Tja, dat vind ik toch meer iets voor de journalistieke of voedsel professionals, ook al vind ik een paar van de uitgangspunten in dit stuk op Foodlog te vaag of geschikt voor discussie . Ik heb net even gekeken, maar ze willen wel graag dat je je vakgebied opgeeft als je je aanmeldt. En als IT-er/ex micriobioloog voel ik me niet minder geroepen om boze bakkers over me heen krijgen omdat ik beweer dat thuisbakkers lekkerder brood bakken. Dat zeg jij trouwens ook, alleen iets voorzichtiger :) .

Het is natuurlijk een beetje onsamenhangend verhaal geworden (en wat te lang) maar wat ik er vooral mee wilde zeggen:

We hebben met zijn allen natuurlijk een hele leuke hobby, maar we moeten ons niet met echte bakkers willen vergelijken en ze dus ook niet willen uitdagen, want we verkeren in de luxe positie dat we veel meer tijd, energie en enthousiasme/liefde etc in het bakken kunnen stoppen, en meestal bakken we ook nog eens voor een bekend publiek.

Verder zou ik wel willen dat we in nederland eens wat serieuzer met onze belangrijkste brood grondstof om zouden gaan. Zowel in de supermarkt, molen als natuurvoedingswinkel krijg ik veel te weinig informatie over mijn product. Dat is in veel landen wel anders, en dat is misschien dan wel iets wat iemand op Foodlog zou kunnen uiten. Weet wat je eet.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Ik ben het in grote lijnen wel met lekkermelig eens, daar komt nog bij dat de profi een consistent produkt moet leveren, de klant verwacht volgende week precies zo'n broodje te kunnen kopen als deze week.
Wel vind ik dat je kritischer naar het brood van de vakman mag kijken naarmate er meer pretenties zijn ( en een hogere prijs wordt gevraagd!) Op 1 december 2012 had de NRC een leuk artikel waarin brood van een tiental min of meer 'trendy' bakkers werd getest door een panel bestaande uit Iens Boswijk ( van de site ' Iens' ) , Culinair journalist Ronald Houben en Edwin Klaasen van Desemenzo ( daar heb ik nog weleens een workshop bij gevolgd). Misschien is het artikel (titel: van de broodboetiek) nog na te lezen op NRC.nl? Het lekkerste brood was een 'Tourte' van ' Le Fournil de Sébastien ( Hilversum en Amsterdam) Verder werden getest broden van 'Le pain Quotidien, Menno,BBrood,Jordy's Bakery, AH (Boule Beurre), Bakken met Passie, het Vlaamsch Broodhuys, Gebr. Niemeijer en Le Salonard, waarbij de beoordelingen uiteenliepen van: 'dit is het soort bakker dat het ambacht begrijpt' (Sébastien dus) tot een discussie of het brood nu naar terpentine of afwasmiddel ruikt, of 'fabrieksbrood zonder smaak' (AH)
Zelf heb ik voor 'studiedoeleinden' ook een paar keer brood van enkele van deze bakkers gekocht, en dat viel me lang niet altijd mee. Dan vergelijk ik ook, maar zeker niet alleen met mijn eigen brood, maar ook met brood van de Franse Boulangers. Als ik in Frankrijk met vakantie ben bak ik nauwelijks zelf. Brood kopen bij een Franse bakker is voor deze bakker heel erg vakantie, en als ik dat aansnijdt en eet krijg ik vaak wél het gevoel dat ik nog wat te leren heb. Maar bijvoorbeeld tegen brood van Menno, die goede sier maakt met Franse bloem en een opleiding in Frankrijk, kijk ik bepaald niet op. Vanuit de pretenties valt het me zelfs een beetje tegen. Ik heb, anders gezegd, meer ontzag voor zijn public relations vaardigheden dan voor zijn bakkunst.

Maar ik ga dat 'Foodlog' eens volgen, kijken of daar een nieuwe superbakker opstaat!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door lekkermelig »

O ja, brood in Frankrijk :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Afgelopen zomer, toen stond de klei van mijn houtoven nog te drogen, en waren wij voor het eerst in tien jaar weer in Frankrijk. Op meerdere plaatsen gekampeerd, en telkens fantastisch brood. Toen heb ik ook echt besloten om elke week zelf te gaan bakken.

Er is trouwens ook niets mis met duitse broden, maar die zijn wel heel anders.

Ik ga meteen mijn desem voeren.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door papagena »

Ik haal vaak meel uit Duitsland. De biospelt is daar, jawel, al gauw 1 euro per kg goedkoper dan in NL. Ik vind dat veel geld.
Maar goed, ik koop dan ook altijd wat brood. Deze keer een roggedesembrood van 1 kilo voor maar 1,10 €. Ook de rest van het brood kost geen drol vergeleken bij NL en is, wat mij betreft een stuk beter dan de bakker in mijn woonplaats produceert.
Ik kan maar niet snappen hoe het komt dat de prijzen van brood en meel zoveel verschillen binnen pakweg 40 km.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Spelt is inderdaad een hoofdstuk apart in prijzenland. Kijk eens naar de prijzen van een biospeltbroodje in de groene winkel! Half zo groot en twee keer zo duur is het minstens! Ik weet eigenlijk niet wat ik voor bio speltbloem en bio speltmeel betaal, wel een beetje meer dan voor de tarwebloem, maar als ik dan 500 gram in een broodje gebruik is dat verschil een dubbeltjeskwestie. Mijn schoonzus, die zweert bij spelt, doe ik wel een enorm plezier als ik even een speltbroodje meebak in mijn dagroutine . Kleine moeite, grote vreugde
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakplaat »

bakkerdick schreef: Wel vind ik dat je kritischer naar het brood van de vakman mag kijken naarmate er meer pretenties zijn ( en een hogere prijs wordt gevraagd!) Op 1 december 2012 had de NRC een leuk artikel waarin brood van een tiental min of meer 'trendy' bakkers werd getest door een panel
Zo worden er wel vaker tests gehouden en jaren geleden (heb helaas het artikel niet meer terug kunnen vinden :mrgreen: ) was er ook eens zo'n test,gehouden door een team/panel van warme bakkers,waarbij een tiental ''ambachtelijke'' broden vergeleken werd met evenzovele ''fabrieksbroden''
En wat bleek...Enkele bakkers waren volkomen het spoor bijster en stelden eensgezind de kwaliteit en smaak van éénzelfde fabrieksbrood,boven al het amachtelijke brood. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Ik vind het altijd wel aardig als vooringenomenheden met dit soort testjes even sneuvelen. Hoeveel bierdrinkers zweren niet bij merk.... ( vul maar in) en kunnen het blind proevend niet van Buckler onderscheiden. Over de verkiezing van 'het beste brood van Nederland' dan nog dit. Criteria zijn (mij) nauwelijks duidelijk,( maar zijn in ontwikkeling, het woord Volkoren is gesneuveld, nu mag het 'niet wit' zijn), wat zijn de kwalificaties van de juryleden? Hoe kunnen ze jureren op, ik parafraseer ' energiebewust bakken met zo weinig mogelijk verspilling'? Het positieve vind ik dan wel dat er weer eens aandacht is voor 'goed' brood. Overigens komt de discussie op Foodlog nu een beetje los, en, mooie kruisbestuiving, mijn (voor)naamgenoot en hoofdredacteur Dick Veerman zit hier gezellig mee te lezen! Goedemorgen Dick!
groet, Bakkerdick
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door lekkermelig »

Ja, ik vind het ook wel een interessante verkiezing, ik zie de discussie nu ook wel een beetje loskomen. En papagena, je hebt je zin, want ik heb mijn reactie niet op foodlog gepost, maar bakkerdick in ieder geval wel.
Misschien moeten ze gewoon een van de thuisbakkers hier in hun jury vragen. Tenslotte hebben we hier een hele hoop bakkers die bijvoorbeeld bakken omdat ze vinden dat de smaak van zelfgebakken brood veel beter is. Altijd wel aardig als je dan de beste broden uit de winkels in Nederland mag proeven, tezamen met wat andere deskundigen. Het zou me wel grappig lijken, er lopen hier toch mensen rond die verschrikkelijk veel van brood weten...
Ennuh: 75 euro inschrijfgeld is natuurlijk peanuts voor een bedrijf, maar als particulier ga je dan natuurlijk niet inschrijven. Dus laten wij maar gewoon voor onze familie en vrienden blijven bakken. Ik blijf wel dit Foodlog verhaal in de gaten houden, is toch wel erg leuk om te weten wat daar uit gaat komen.

Dick, klopt het trouwens dat je alleen in de Randstad lekker brood kan kopen? Nav het artikeltje in NRC over zogeheten omfietsbrood, begreep ik dat het buiten de grote steden nauwelijks verkoopbaar is. Misschien dat mensen gewoon eerder zelf gaan bakken ipv naar de luxe omfietsbakker?
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door papagena »

Zoooo... op Foodlog vertelt 1 bakker iets over zijn recept.
Ik val van mijn stoel vanwege het hoge gistaandeel en dan ook nog broodverbeteraars ook he...

Echt Nederlands volkorenbrood bakken wij sinds 1896 in onze bakkerij van zelf gemalen tarwe. Onze tarwe groeit om de hoek en geeft tijdens zijn groei zuurstof terug aan de mensen. Ons tarwetransport is zo vriendelijk dat we hiervoor geen schepen en fabrieken nodig hebben. Met 4 eenvoudige ingredienten bakken de ambachtsmannen jouw Hartog's volkorenbrood. De broodverbeteraar waar wij gebruik van maken is de vakkennis van de bakker.
1 volkorenbrood:
500 gram volkorenmeel, 10 gram gist, 5 gram zout en om te beginnen 3 dl water.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Jullie moeten me nog maar eens leren hoe ik de tekst waar ik aan refereer in zo'n mooi groen vakje zet, ik reageer nu in elk geval op jouw vraag, lekkermelig, over de verkrijgbaarheid. Ik woon zelf als geboren Hagenaar inmiddels aan de 'buitenrand van de randstad', oost van Utrecht, dus ik kan bv in Utrecht bij het Vlaamsch Broodhuys terecht als ik weer eens een vergelijkinkje wil maken. Brood van Menno wordt tamelijk landelijk verkocht, zie http://www.vanmenno.nl/vanmenno/winkels/winkels.html . Hij is volgens mij in Rotterdam begonnen en heeft nu een forse broodfabriek in IJsselstein staan.
In het NRC artikel noemen ze lepainquotidien zelfs een wereldwijde keten, er staat wel een Nederlandse url bij: lepainquotidien.nl. Bij BBrood zeggen ze: Te koop in A'dam, Haarlem, Den Haag,om te vervolgen dat ze het geteste broodje hebben gekocht bij Marqt in Utrecht?? Utrecht ligt bij mijn weten niet in Den Haag, Haarlem of Amsterdam. Jordy is blijkbaar een telg uit een 'Klootwijk' dynastie (Klootwijk.com), Bakken met Passie en Niemeijer zitten alleen in A'dam, Le Salonard ook in Maastricht( en A'dam).
Nog even wat prijsjes uit de NRC test: Le Pain Quotidien verkoopt een half!!! lichtvolkoren zuurdesembrood voor €4,75. Commentaar van de proevers in NRC: E: 'Dit brood wordt in België gebakken'. R:'...en is halverwege Breda al taai'. Einde citaat. Gewichten staan er niet bij, maar de prijzen variëren verder van € 2,19(AH) tot € 4,95 (Menno)

Misschien is de (rand)stedeling sneller geneigd wat extra te betalen voor (de illusie van?) een landelijk brood, of is het gewoon de marktomvang die het starten van zo'n bedrijfje verantwoord maakt.

@papagena, uit jouw tekstje begrijp ik dat het om een Bakker Hartog gaat, ik las op Foodlog dat de klanten daar wèl in lange rijen voor de deur staan, en ik kreeg niet de indruk dat dat was omdat ze zo traag bedienen. Vraag blijft dus: wat is het beste brood? Wat het grote publiek lekker vindt, of wat goed en verantwoord gemaakt is. Het zou mooi zijn als dat samen ging, maar dat is een illusie. Foodlog gaat voor 'goed en verantwoord gemaakt', maar ik neem aan dat het ook wel lekker moet zijn ( en blijven, want dat is weer verantwoord, dan gooi je het niet weg!) Overigens vind ik 10 gram verse gist nog niet zo vreselijk veel, maar je het is onder 'foodies' toch wel een breed gedeelde opinie dat je mooier brood krijgt met minder gist en langere rijstijden of een opbouw in 'stapjes' ( poolish, biga etc). Ook vermindert naar mijn mening de houdbaarheid naarmate je meer gist gebruikt, maar dat komen die broodverbeteraars dan oplossen. Overigens: Water is je beste (en goedkoopste) broodverbeteraar, met een hoge hydratatie blijft brood langer mals, die 3 dl water in het recept is wat dat aangaat ook niet echt aan de bovenkant

Groet, Dick
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door lekkermelig »

bakkerdick schreef:Jullie moeten me nog maar eens leren hoe ik de tekst waar ik aan refereer in zo'n mooi groen vakje zet, ik reageer nu in elk geval op jouw vraag, lekkermelig, over de verkrijgbaarheid.
..
Misschien is de (rand)stedeling sneller geneigd wat extra te betalen voor (de illusie van?) een landelijk brood, of is het gewoon de marktomvang die het starten van zo'n bedrijfje verantwoord maakt.
..
Overigens: Water is je beste (en goedkoopste) broodverbeteraar, met een hoge hydratatie blijft brood langer mals, die 3 dl water in het recept is wat dat aangaat ook niet echt aan de bovenkant

Groet, Dick
Dick,
Je hebt rechts onderin een knopje "Citeer" Dat zet het woordje quote aan het begin en eind van je tekst, daartussen in kan je naar hartelust eruit slopen wat je er niet in wilt zien. (je zou zelfs nieuwe tekst kunnen neerzetten, maar dan is het geen citaat meer. Maar wel een groen vakje.

Wat betreft de animo om wat bijzonders te kopen: misschien lusten wij buiten de grachtengordel ook wel lekkere spullen, maar ik denk zeker wel dat er in Amsterdam sowieso meer mensen zitten, en procentsgewijs ook meer mensen die zich dat kunnen permitteren.

Wat betreft die 60% hydratatie: ons veel geroemde binnenlandse (en dus energievriendelijke?) graan wordt zo plat als een pannekoek als je er echt veel water bij stopt. Bij 65% en desem krijg ik mijn broden al nauwelijks meer in vorm. Moeten we nou buitenlands graan kopen, meer echte broodverbeteraar erin proppen, of gewoon genoegen nemen met een broodje met iets minder water? Of zullen we gewoon met zijn alleen in een hardetarwe land gaan wonen waar eigenlijk helemaal geen lekker brood te krijgen is, tenzij je het zelf bakt :G ?
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakplaat »

Inmiddels staat er ook nieuws over deze verkiezing op de professionele BAKKERWERELD website.

En lees ook hoe het komt,dat WITBROOD lekkerder ruikt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
ystava_nl

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door ystava_nl »

Gewoon een vraag, is het 10 gram gewone gist of 10 gram actieve droge gist. Als het gewone gist is is dat vergelijkbaar met ongeveer 3,5 gram droge gist. Dan valt het nog wel mee met de hoeveelheid toch ?

Verder een erg interessante discussie.
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

lekkermelig schreef:Je hebt rechts onderin een knopje "Citeer" Dat zet het woordje quote aan het begin en eind van je tekst, daartussen in kan je naar hartelust eruit slopen wat je er niet in wilt zien. (je zou zelfs nieuwe tekst kunnen neerzetten, maar dan is het geen citaat meer. Maar wel een groen vakje.

Wat betreft de animo om wat bijzonders te kopen: misschien lusten wij buiten de grachtengordel ook wel lekkere spullen, maar ik denk zeker wel dat er in Amsterdam sowieso meer mensen zitten, en procentsgewijs ook meer mensen die zich dat kunnen permitteren.

Wat betreft die 60% hydratatie: ons veel geroemde binnenlandse (en dus energievriendelijke?) graan wordt zo plat als een pannekoek als je er echt veel water bij stopt. Bij 65% en desem krijg ik mijn broden al nauwelijks meer in vorm. Moeten we nou buitenlands graan kopen, meer echte broodverbeteraar erin proppen, of gewoon genoegen nemen met een broodje met iets minder water? Of zullen we gewoon met zijn alleen in een hardetarwe land gaan wonen waar eigenlijk helemaal geen lekker brood te krijgen is, tenzij je het zelf bakt :G ?
Dank voor de tips, even oefenen, ik geloof dat ik het woord Quote aan het begin van jouw tekst al kwijtgemaakt heb, maar oefening baart kunst, bij bakken en bij meedoen aan een forum evenzeer.

Ik heb ook al heel wat 'pannekoeken ' afgeleverd, terwijl ik brood bedoeld had, maar met een desem en de bloem van mijn molen krijg ik nu toch aardige broodjes rond de 70% hydratatie. Soms ziet het er vrij wanhopig uit als het de oven ingaat, maar komt het toch fors op, en dan krijg je leuke grote gaten in het brood ( vaak meer aan de uiteinden da in het midden). Ik laat het wel altijd rijzen in een mandje, anders is het bij voorbaat kansloos
Op foodlog schrijft nu een enthousiasteling over een Zeeuwse tarwe met 17% eiwit ( die naar bakkers gaat) Het kan dus wel, in NL. Ik had ergens in mijn onderbewuste eigenlijk de gedachte dat Zeeuwse tarwe meer voor koekjes en gebak bedoeld is dan voor brood, maar dat is misschien een grote misvatting
Ik zet dit bericht er maar eens in, en zie dan wat ik aangericht heb met jouw citaat. Bij voorbaat mijn excuses :?
Laatst gewijzigd door Ballie op vr 18 jan 2013, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Oeps, dus.
2e poging, hierna hou ik daarmee op, ik wil het forum niet nog verder vervuilen
lekkermelig schreef:
bakkerdick schreef: Dick,
Je hebt rechts onderin een knopje "Citeer" Dat zet het woordje quote aan het begin en eind van je tekst, daartussen in kan je naar hartelust eruit slopen wat je er niet in wilt zien. (je zou zelfs nieuwe tekst kunnen neerzetten, maar dan is het geen citaat meer. Maar wel een groen vakje.

W :G ?
dick
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door Melinda »

8-)
bakkerdick schreef:Je hebt rechts onderin een knopje "Citeer" Dat zet het woordje quote aan het begin en eind van je tekst, daartussen in kan je naar hartelust eruit slopen wat je er niet in wilt zien. (je zou zelfs nieuwe tekst kunnen neerzetten, maar dan is het geen citaat meer. Maar wel een groen vakje.
Even proberen te "quoten", want het was mij nog niet gelukt. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

@ Ystava. Ja, mij lijkt 10 gram verse gist ook niet overdadig voor een 'gewoon' brood. V.w.b. de verhouding verse gist/droge gist( je bedoelt de instantkorreltjes neem ik aan) heb ik al heel wat getallen langs horen komen. Ooit begon ik met 7 gram instant gist, later ging ik over op het dubbele ( dus 14 gram) verse gist, allemaal bij 500 gram bloem, dan was het in een uurtje 'ovenklaar'. Die hoeveelheid gist ben ik gaan verminderen bij langere en koelere rijstijden, maar onder de 8 gram verse gist ben ik alleen gegaan met voordeegjes. Verdrievoudigen bij het gebruik van verse gist lijkt mij niet nodig
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door Ballie »

De verhouding droge gist - verse gist is 1:3, ofwel 10 gram droge gist is gelijk aan 30 gram verse gist. En voor wat betreft de hoeveelheid gist op 500 gram meel. Daarbij gebruik ik zelf altijd 10 gram droge gist. Ofwel 2% van de hoeveelheid meel. Maar in principe vind ik dat iedereen gewoon zelf moet weten hoeveel ze erin proppen.

En nog even over het quoten:

Je kunt een bericht quoten door op het quoteknopje onderaan elk bericht te klikken. De tekst staat dan tussen quotelabels:

Code: Selecteer alles

[quote="Jantje"]Tekst, tekst, en nog meer tekst.[/quote]
Geeft:
Jantje schreef:Tekst, tekst, en nog meer tekst.
Daarnaast kun je tijdens het schrijven een quoteblok invoegen door boven het bericht op het knopje "Quote" te klikken. Er worden dan 2 quote labels geplaatst:

Code: Selecteer alles

[quote]Eigen tekst[/quote]
Geeft:
Eigen tekst
Wanneer je eerst een stuk tekst selecteert, wordt die tekst tussen de labels ingesloten.

Overigens is het vaak niet nodig om iets te quoten. Wanneer je reageert op het laatste bericht hoeft het sowieso niet, en al helemaal geen complete berichten.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door papagena »

Ik zie dat de heer Flipse op Foodlog stelt dat Nederlands brood nergens naar smaakt en dat hij maar weer zelf gaat bakken van pure ellende.
Een feest van herkenning. Zit erg te twijfelen of ik daar nog zal reageren want het wordt daar erg technisch...
Maar goed, ik durf zelf rustig te stellen dat zowel mijn broodjes uit de Panasonic als mijn brood uit de oven een stuk betere bite heeft dan dat van de duur betaalde bakker.
Omdat ik desem toevoeg of mijn oerbacterie blijft het brood nog eens super lang eetbaar ook nog. Hier gaat gewoon niks meer de afvalemmer in.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door lekkermelig »

Dat is mijn ervaring ook.
Sinds ik zelf bak, wordt bijna alle brood gewoon opgegeten...

wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door CJ-Petra »

Vorige maand had ik een brood gekocht, omdat er alleen nog desembrood in de vriezer lag en de jongste daar niet van houdt. Wat denk je! Meneer laat het gekochte brood staan en eet desembrood, want dan toch liever brood van mam dan van de super/bakker.

Alleen de kapjes gaan naar het konijn, de kippen of de ezels.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door Melinda »

CJ-Petra schreef:Meneer laat het gekochte brood staan en eet desembrood, want dan toch liever brood van mam dan van de super/bakker.
Dat is het mooiste compliment!
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Laten we het 'beste broden fenomeen' eens internationaal trekken! Ik ben net terug van een lang weekend Parijs met mijn volwassen zoon, we hebben de tentoonstelling van Edward Hopper in het Grand Palais gezien, dat was het hoofddoel. Wel een hotelletje geboekt (hotel de Flore, Montmartre) omdat ze bij het ontbijt een prijswinnende baguette serveren ( meilleure baguette de Paris, 2007) . Ik had natuurlijk nog nooit van bakker Arnaud Delmontel op de Rue des Martyrs gehoord, maar wat een zalig stokbrood! Ook nog even op bedevaart geweest naar Poilâne.Een wereldvermaarde bakker, zijn beroemde broden zijn zo groot( het brood op de voorplaat van het boek 'The Bread Baker's Apprentice' is erop geïnspireerd) en duur dat ie ze daar ook per snee verkoopt. Dat brood was in de woorden van mijn zoon ook 'best lekker', maar het baguetje van Delmontel is ons meer bijgebleven.

Voor 'foodies' die naar Parijs gaan, of voor 'Market Trolls', zoals ik het laatst genoemd zag is de Marché Biologique' op de Boulevard Raspail ook een aanrader. Ik heb er een geweldig broodje met kruiden en olijven gekocht. De markt ligt op de lange Boulevard trouwens ter hoogte van de 'Rue du Cherche Midi', en daar zit de oerwinkel van Poilâne .
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door Lauralijn »

bakkerdick schreef:Voor 'foodies' die naar Parijs gaan, of voor 'Market Trolls', zoals ik het laatst genoemd zag is de Marché Biologique' op de Boulevard Raspail ook een aanrader. Ik heb er een geweldig broodje met kruiden en olijven gekocht. De markt ligt op de lange Boulevard trouwens ter hoogte van de 'Rue du Cherche Midi', en daar zit de oerwinkel van Poilâne .
Leuke tips, dankjewel hier voor! Ik ben ook wel een markttrol :lol: en heb nu helemaal zin in een weekendje Parijs!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door Ballie »

Als je dan toch van markten houdt, èn ook nog eens naar Parijs gaat, zou je ook eens een bezoekje aan Rungis moeten brengen. Dat is een groothandelsmarkt, dus ik vermoedt dat je daar als particulier niet veel zal kunnen kopen, maar proberen kan altijd. Maar dat is niet de reden waarom ik er naartoe zou gaan. Alleen al het daar rondlopen en alles te bekijken is al een ervaring op zich, en als ik mij niet vergis, worden er zelfs excursies georganiseerd naar deze markt.

{Edit}
Ook de groothandelsmarkt Agora in Kontich (België) is erg interessant, maar uitsluitend gericht op bloemen en planten...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Rungis, dat moet prachtig zijn. Is in feite de opvolger van de oude 'buik van Parijs', de Hallen, die rond 1970 zijn gesloten. Ik denk dat je nergens in Europa meer eten bij elkaar kan zien dan daar. Lauralijn, ik geef jou en eventuele andere markttrollen die naar Parijs willen gaan nog twee redenen:
De Marché des Enfants Rouges, bij de Rue de Bretagne in de Marais (3de arrondissement). Klein maar fijn overdekt marktje, lekkere spulletjes,flink wat bio, ook een Marokkaan. Oudste markt van Parijs! ik geloof dagelijks open.
De weekmarkt aan de Boulevard de Grenelle (15e arr, beetje zuid van de Eiffeltoren) Woensdagochtend en zondag tot 15.00 uur. Ligt onder het metrospoor dat hier dan gelukkig wel 4 meter boven de grond ligt op de middenberm van de Blvrd. Aan dezelfde Boulevard de Grenelle waar deze grote, drukke markt ligt zit op nr 49 de tweede winkel van Poilâne.
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Om nog even bij het onderwerp van dit door Papagena geopende topic te blijven ( of erop terug te keren): Op foodlog was een paar dagen geleden in het item 'Het beste brood van Nederland' nog niet veel te doen, maar nu is de discussie over het beste brood van Nederland leuk losgebarsten. Er zijn drie draadjes die elk interessante meningen en discussies opleveren:
De Bakker
De Akkerbouwer
De Molenaar

een kijkje waard!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door Ballie »

Ik zag dat zelfs de grote "Dick Veerman" ons forum kent (dat ben jij toch niet?). Het forum wordt in elk geval minimaal 1 keer genoemd.

Kijk HIER maar...
Laatst gewijzigd door Ballie op di 22 jan 2013, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: URL toegevoegd...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Hi Ballie, nee, dat ben ik niet, maar mij was het ook wel al opgevallen. Op 17 januari ( nog net, 23 uur 59) heb ik dat ook terloops vermeld in een eerdere bijdrage in dit topic. Maar toen had ik ditzelfde topic al zo ondergesneeuwd met mijn pogingen een 'quote' in zo'n mooi groen paneeltje te krijgen dat dit laatste berichtje je natuurlijk niet opgevallen is. Begrijpelijk.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door papagena »

Het is een boeiend draadje aan het worden daar. Echte bakkers hebben overduidelijk andere problemen dan ik heb. Ik maal niet zo om constante kwaliteit. Het is de ene keer wat beter de andere keer wat minder. Dat kan natuurlijk? niet in een echte bakkerij. Lees vooral het draadje waar ene dick met 2 sterren reageert. Is dat soms bakker dick? de bakker
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Jij kan beter raden dan ballie
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Voor wie het interesseert± Op Foodlog.nl is inmiddels een lijst met kandidaten verschenen ( beste brood: de kandidaten). Het zijn er 20, globaal gezien uit alle hoeken ( en het midden) van het land, en in een documentje van zowat 50 pagina's schrijven ze op wat zo bijzonder aan hun winkel en hun deelnemende brood is. Ook als dat je niet boeit is het misschien aardig om te kijken wie er uit jouw eigen regio denkt hoge ogen te kunnen gooien bij deze verkiezing.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door papagena »

Nou, het is echt naadje met de spreiding over het land...
Geen enkele noorderling zit erbij.
Ik heb het al vaker gedacht maar het lijkt echt alsof iedere ambitie hier ontbreekt.
Heel jammer hoor.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Bij nadere beschouwing heb je wel gelijk. Lettele, Elspeet, Oldebroek, daar ligt toch zo'n beetje de Noordgrens van onze Broodbeschaving. Of zou het liggen aan de oneindige bescheidenheid van de Noorderlingen, die het heerlijkste brood bakken maar zich er niet zo gauw voor op de borst kloppen?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door Ballie »

Oh, maar ze zitten daar vast wel hoor, bovenin ons land, maar ze willen hun geheimen niet met ons delen... :crazy:

Of ze durven niet :mrgreen:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Het noorden heeft gewoon een hele eigen broodcultuur, robuust verankerd in het verleden. Zo zag ik dit tekstje op de site van het Bakkerijmuseum in Hattem (http://www.bakkerijmuseum.nl, er is vlgns mij ook een bakkerijmuseum in Medemblik):
citaat:

stoetbomen

Op het Groningse platteland is het nog steeds gebruikelijk de nieuwe leerlingen te trakteren op stoetboompjes. Volgens de overlevering groeiden deze stoetbomen op de zolder van de school. Jongens uit de hoogste klassen zorgden er tijdens de eerste schooldag voor dat deze bomen met veel lawaai werden ‘omgehakt’.
Een stoetboom bestaat van oudsher uit een tak waaraan broodjes worden gebakken. Begin 20e eeuw waren deze broodjes een traktatie op zich; normaliter werd er alleen witbrood gegeten op zon- en feestdagen. Behalve broodjes worden er nu krentenbollen en dikbuikige broodmannetjes in de takken opgehangen, evenals een zakje met lekkers en een sappige sinaasappel.
Waarom deze traditie alleen in de provincie Groningen heeft standgehouden is niet bekend. Het stoetboompje wordt wel beschouwd als een variant op de Palmpasenstokken en Meitakken uit de meer zuidelijk gelegen provincies.

Einde citaat

Heb jij al eens een stoetboompje gebakken, Papagena? Voor meer broodhistorie zie dus http://www.bakkerijmuseum.nl. Zoek ook eens naar de symboliek van vlechtbroden, minder vrolijk dan ze eruit zien!
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door papagena »

Nou nee, ik kom uit Friesland he, daar hebben we geen stoetbomen. Wij hangen geen krentenbollen in takken, rare gewoonte van Groningers. Maar wij bakken gelukkig wel fryske dúmkes, sûkerbôle en sukerlatten.
Nou ja, ik bak eigenlijk alleen maar suikerbrood dus, met een beste bats kaneel en wat gember. Jammmm.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Mijn zoon heeft aan één of twee zeilkampen in Heeg een ware suikerbroodverslaving overgehouden. En ik mag graag met hem meeëten als hij er ééntje ingeslagen heeft en ik ben in de buurt. Als het een echt zoete is loop je een flink risico dat de vullingen spontaan uit je kiezen springen, maar je moet er wat voor over hebben, vind ik
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Het beste brood van Nederland

Bericht door bakkerdick »

Door een onderwerpje elders op dit forum werd ik weer aan de verkiezing van 'Het beste brood van Nederland' herinnerd. Ik had nog wel een keertje op de discussietjes op 'Foodlog.nl geklikt, maar daar leek 'iedereen' in slaap gevallen. Leek, want de discussie had zich verplaatst naar een nieuw geopend 'draadje' :http://www.foodlog.nl/artikel/bestebroo ... andidaten/. Opmerkelijk is dat in dit draadje de voorselectie van kandidaat-finalisten geheel op papier ging op grond van hun informatie, ik heb het even gescand, het onderwerp 'lokale grondstoffen gebruiken' woog zo te zien zwaar. Begin februari bleek de verkiezing al geregeld te zijn, de winnaar is een bakker uit 'de Steeg' bij Arnhem. Zie: http://www.foodlog.nl/artikel/halls-des ... nederland/, of deze link waar tenminste ook het brood te zien is: http://www.biojournaal.nl/nieuwsbericht ... p?id=11593.
één van de deelneemsters aan de discussie is Ineke Berentschot, volgens mij nu of ooit journaliste van een/het bakkersbrancheblad, die nog even naar een brood geïnspireerd op deze wedstrijd verwijst, dat ze op haar mooie en interessante blog beschrijft:
http://www.wiebaktmee.nl/boule%20%28nac ... od%29.html

Genoeg leesvoer weer voor de geïnteresseerden, neem ik aan.
Plaats reactie