Schlemmertopf 833

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Schlemmertopf 833

Bericht door TigerManZ »

Hallo Allemaal,

Ik heb een tijd geleden een schlemmertopf 833 gekregen. Dat is er een voor 2-4 personen, althans dat staat op de doos.
Het is een oudje maar nog hagelnieuw!

Ik heb net een voordeegje gemaakt.
150gr bloem
150gr water
1gr gist
5gr suiker

Suiker toegevoegd omdat de gist al wat ouder is.

Het deeg moet kunnen rijzen maar niet belemmerd worden door de deksel, toch?

Ik schat de inhoud op ongeveer 2,5 liter.

Mijn vraag is hoeveel gram bloem/meel ik morgen toe kan voegen?
Dus 150gr bloem + ..x.. gr bepaalt dan mijn brood wat zou moeten kunnen passen in deze schlemmertopf...

Ja ik weet het, ik lees hier alleen nog mee en reageer niet of nauwelijks...
Heb een tijdje brood gebakken en was hier toen ook actief maar door allerlei andere hobby’s en bezigheden gebeurt dat bakken niet vaak meer. En ineens stel ik hier zomaar een vraag... Veel zullen me niet (meer) kennen...
Ik hoop dat jullie me toch ff op weg kunnen helpen...

Alvast bedankt :oops:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door bakplaat »

Hallo Han
Je staat hier nog niet in het vergeetboek hoor, je bent me nog wel bekend :G . Leuk dat je een keer brood wil bakken in je nieuwe Schlemmertopf. ook wel Römertopf genoemd. De rekenformule voor de hoeveelheid bloem/meel voor normale broodbussen...en deze is zonder probleem ook toe te passen voor jouw schlemmertopf... is de inhoud te delen door 5. Bijvoorbeeld stel dat jouw topf idd. een inhoud heeft van 2,5 liter, deel dat dan door 5, dan om je uit op 500 gram bloem/meel.
In je voordeeg heb je al 150 gram, vul dat dan aan met 350 gram en als je dan uitgaat van minimaal 60% vocht= 300 gram water/melk, waarvan ook al 150 gram in je voordeeg zit, gebruik er dan nog eens 150 gram bij, waarschijnlijk zul je nog wat extra vocht nodig hebben, maar gebruik dat pas indien echt noodzakelijk.
Enkele jaren geleden heb ik ooit eens een Fotoalbum aan de Römertopf gewijd en daar mooi brood in gebakken,
https://get.google.com/albumarchive/113 ... UkUPxyJg_J

Zowel met als zonder deksel, dus twee vormen apart gebruikt en dat ging ook goed.(zie de foto's) gebruik dezelfde hoeveelheid deeg en verdeel het in twee stuks.

Bestrijk voor je het deeg in de topf doet met een dun laagje water en daarover heen een laagje rijstemeel of griesmeel, dan zal het brood er ongeschonden uitkomen, zoals je ook op de foto kunt zien. Het water zal ook wat stoom in je topf brengen tijdens het afbakken van je brood.
Dan hoop ik dat het je zo duidelijk is Han, ik wens je er veel succes mee en zie er graag een foto van verschijnen. :2th:
Laatst gewijzigd door bakplaat op zo 06 jan 2019, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door Bakker Henk »

Goh, leuk ding. Gewoon de formule gebruiken toch zoals bij een bakblik? Dus 2,5/5 is 500 gram. Vind ikzelf altijd te weinig. Ik zou zelf eerder naar 600 gram gaan. Het blijft toch uitproberen!
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door Bakker Henk »

Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door TigerManZ »

bakplaat schreef: zo 06 jan 2019, 01:36 Hallo Han
Je staat hier nog niet in het vergeetboek hoor, je bent me nog wel bekend :G . Leuk dat je een keer brood wil bakken in je nieuwe Schlemmertopf. ook wel Römertopf genoemd. De rekenformule voor de hoeveelheid bloem/meel voor normale broodbussen...en deze is zonder probleem ook toe te passen voor jouw schlemmertopf... is de inhoud te delen door 5. Bijvoorbeeld stel dat jouw topf idd. een inhoud heeft van 2,5 liter, deel dat dan door 5, dan om je uit op 500 gram bloem/meel.
In je voordeeg heb je al 150 gram, vul dat dan aan met 350 gram en als je dan uitgaat van minimaal 60% vocht= 300 gram water/melk, waarvan ook al 150 gram in je voordeeg zit, gebruik er dan nog eens 150 gram bij, waarschijnlijk zul je nog wat extra vocht nodig hebben, maar gebruik dat pas indien echt noodzakelijk.
Enkele jaren geleden heb ik ooit eens een Fotoalbum aan de Römertopf gewijd en daar mooi brood in gebakken,
https://get.google.com/albumarchive/113 ... UkUPxyJg_J

Zowel met als zonder deksel, dus twee vormen apart gebruikt en dat ging ook goed.(zie de foto's) gebruik dezelfde hoeveelheid deeg en verdeel het in twee stuks.

Bestrijk voor je het deeg in de topf doet met een dun laagje water en daarover heen een laagje rijstemeel of griesmeel, dan zal het brood er ongeschonden uitkomen, zoals je ook op de foto kunt zien. Het water zal ook wat stoom in je topf brengen tijdens het afbakken van je brood.
Dan hoop ik dat het je zo duidelijk is Han, ik wens je er veel succes mee en zie er graag een foto van verschijnen. :2th:
Bedankt Cor :G

Mooie foto's van mooie broden in de Römertopf :2th:

Ja dat was'tie... inhoud delen door 5... was me ff ontschoten, fijn dat je me dit door gaf.
Vanmorgen herinnerde ik me dat dit ook op het forum op te zoeken was want er is vaker over geschreven, sorry, zal de volgende keer eerst zoeken!

Ik heb uiteindelijk een deeg gemaakt maar het niet in de schlemmertopf gebakken. Blijkbaar beetje verkeerd de inhoud geschat en daardoor werd mijn deeg te klein om in de grote topf te leggen. Dus opgebold en zo de oven in.
Heb later met een litermaat water in de schaal en deksel gegoten zodat duidelijk is wat de inhoud is...
Had ik beter eerst kunnen doen :oops:

Haha... ben het nog niet helemaal verleerd, zie de foto's hierna... :grin:

brood1.jpg
brood2.jpg
brood3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door TigerManZ »

Bijlages niet beschikbaar...
Dit was het voordeeg na een nacht op het aanrecht.
Ondanks de wat oudere gist toch actief geworden :)
brood1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door TigerManZ »

Hier staat het brood af te koelen nadat het uit de oven kwam...
brood2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door TigerManZ »

Bedankt voor het linkje Henk, heb ernaar gezocht want bij mij werkt het linkje niet.
Xandra heeft het leuk beschreven op haar site :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door TigerManZ »

Het is de koffiehoek...
Ik had mijn resultaten in een andere rubriek moeten laten zien...

Moderators, willen jullie dat ik dit alsnog doe?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door brood daar zit wat in »

Leuk om weer iets van je te zien Han en broodbakken verleer je niet :2th:
Ga je nu weer vaker bakken?
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door TigerManZ »

brood daar zit wat in schreef: zo 06 jan 2019, 17:18 Leuk om weer iets van je te zien Han en broodbakken verleer je niet :2th:
Ga je nu weer vaker bakken?
Hallo Marja,

Ik kan niet beloven dat ik hier wat vaker een baksel laat zien...
Maar wie weet, die schlemmertopf gaat echt een keer gebruikt worden om een brood te bakken :!:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door Melinda »

TigerManZ schreef: za 05 jan 2019, 23:25 Veel zullen me niet (meer) kennen...
Hoe zou ik mij jou niet meer herinneren. We hebben zo'n leuke keksi-bakdag gehad, jaren geleden (2013). Dat vergeet ik niet hoor. Leuk om zo af en toe wat van je te zien. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Schlemmertopf 833

Bericht door TigerManZ »

Hallo Melinda,
Inderdaad, dat was een erg leuke dag met Marja erbij :2th:
Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie