Boekweitbrood

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Boekweitbrood

Bericht door CJ-Petra »

Dank je wel voor de tips. Interesante website met veel info.
Ik sta open voor lekkere ideeen voor haar. Haar moeder gaat waarschijnlijk na de vakantie zelf boekweitbrood bakken met 'mijn' recept.

Op de bestellijst (die je eerst moet downloaden) staat onder kastanjeproducten:
Kastanjemeel 500gram 412 € 4,75_- € 0,00
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Boekweitbrood

Bericht door Soepkipje »

Bakkersdochter schreef: Maar kan nog niet alle soorten meel vinden zoals Kastanjemeel. Boekweitmeel komt er ook in voor.
De winkels van "De Nieuwe Band" verkopen in ieder geval zowel kastanje- als boekweitmeel. Zoek hier http://www.nieuweband.nl/verkooppunten/nld/ voor een verkooppunt bij jou in de buurt.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Boekweitbrood

Bericht door Bakkersdochter »

Super Soep Kipje (he dat klinkt leuk) Er is er eentje in de buurt. :2th:
Gebruikersavatar
cha

Re: Boekweitbrood

Bericht door cha »

Hai,

Ik weet niet of je het 'perfecte' recept al gevonden hebt, en of het om alleen een glutenallergie gaat, maar anders heb ik hier een recept voor je.. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, want ik heb het zelf echt net pas gevonden in mijn speurtocht naar glutenvrije recepten:

"Glutenvrij Brood" recept

Ingrediënten voorbeeld glutenvrij brood

500 g rijstmeel
200 g quinoa
200 g teffmeel
1 theelepel zout
1 zakje wijsteen bakpoeder of 1 eetlepel droge gist
1 theelepel xanthaangom
900 ml water

Werkwijze

Meng alle droge ingrediënten. Het is belangrijk dat de xanthaangom goed gemengd is. Voeg het water toe en meng alles met een houten lepel. Het deeg van glutenvrij brood is vloeibaarder dan dat van normaal brood. Bedek het deeg met een vochtige doek en laat het rijzen op een warme plaats gedurende 30 min. Meng het deeg nogmaals.

Doe het deeg in een goed geöliede bakvorm. Het deeg mag de bakvorm maar tot de helft vullen. Laat het nog eens rijzen. Zet het in een voorverwarmde oven (200°C) wanneer het midden van het deeg gerezen is tot de hoogte van de bakvormen. Bak gedurende 60 min.

Het glutenvrij brood uit de bakvorm nemen en laten afkoelen.

Meer is te vinden op: http://www.voedingswaar.nl/voeding_glutenvrij.htm

Succes en als je inmiddels al hele lekkere dingen (Ook taartjes en koekjes ed.) hebt gevonden, hoor ik het graag!

Groetjes.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Boekweitbrood

Bericht door CJ-Petra »

Het gaat niet om een gluten-allergie, maar ze heeft er wel baat bij om tijdens het hooikoortsseizoen o.a. 'gewoon' brood te laten staan en te vervangen door boekweitbrood. Zij vindt dit boekweitbrood veel beter te eten dan het boekweitbrood van de reformbakker.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Boekweitbrood

Bericht door Levinebaktbrood »

Kijk voor glutenvrije recepten ook eens op http://glutenvrijerecepten.come2me.nl/
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie