wat is het beste "oefenbrood"

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door Peetje »

Hoi beste mede forummers,

Na lang wachten heb ik dan eindelijk een kneedmachine met een spiraalkneedhaak (zie lijntje apparatuur en dan Maxima) en ik moet zeggen dat ik stukken tevredener ben dan zonder de spiraalkneedhaak, maar tevreden ben ik nog niet.
Gisteren brood gebakken, ziet er mooi uit, maar was toch al weer wat met het recept aan het rommelen (volkoren brood met voorrijs, recept Levine). Was veel te nat, bloem (had geen meel meer) toegevoegd. Kon geen vliesje trekken. Brood zag er goed uit. Dag later lekker, maar niet bijzonder en lijkt al wat "oud". heb het overigens veel langer gekneed, in de hoop alsnog vliesje te kunnen trekken. Ik wil zo graag een vliesje zien...
Dus: wat is het beste recept om mee te oefenen. Zodat ik een aantal keren hetzelfde kan proberen en het een beetje in de vingers kan proberen te krijgen? Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door lekkermelig »

In feite kan je elk brood ervoor nemen, als je maar telkens hetzelfde doet. Dus kies brood wat je lekker lijkt, en varieer net zolang tot het een goed brood wordt.
Maar ik zou niet zo snel iets volledig volkoren nemen om te oefenen, eerder een landbrood of een bruin brood.
Ik weet niet of je het boek van levine hebt, maar zowel in het boek als op de site staan een aantal recepten die bijna niet kunnen mislukken, als je tenminste de hoeveelheden netjes afweegt en probeert de temperatuur correct te krijgen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door Peetje »

oke, maakt dus niet zoveel uit, maar niet volkoren. Ik ga aan de slag!
O, dan misschien nog: welk brood blijft wat langer vers smaken?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door papagena »

Tja, dat is dan toch wel desembrood, vrees ik. Maar ik zou niet met desembrood beginnen. Eerst wat gevoel voor het brood krijgen met gistbrood en dan knallen met desembrood.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door john-b-bak »

Hoewel ik het al in een van mijn eerste keren gezegd heb is het belangrijk dat je datgene wat je doet opschrijft.
dus receptuur (exakte gewichten aanhouden),werkwijze,temperaturen,tijden en bijvoorbeeld afwijkende zaken op papier zetten.als je dezelfde bloem hebt gebruikt en je hoeveelheid water verschilt dan zie je aan je deeg dat hij de ene keer veelte slap was en daarna primazodat je de laatste hoeveelheid aan moet houden.heb je andere bloem gebruikt met bijv.de 1e keer 9% eiwit en daarna een met 14%eiwit dan zal de laatste veel meer water kunnen opnemen.beperk je tot een basisrecept en je krijgt door oefening snel in de gaten wat de gevolgen zijn en houdt vooral de 1e tijd alles zo constant mogelijk. Omdat ik na tientallen jaren niets meer gebakken had heb ik op exel overzichten gemaakt welke ik voortdurend aanpas aan mijn bevindingen. Ik kan zo elke keer zien wat er is gebeurd,iets dat ik normaliter na 5 min. Kwijt ben blijf zo na enige dagen nog bruikbaar om iets aan te passen.als ik nu e en deeg draai cf een gebruikte exelsheet kan ik op een kwartiertje zeggen wanneer het eindprodukt klaar is,hetgeen wel gemakkelijk is wanneer je 's morgens opstaat om voor het ontbijt
je baguette klaar te hebben.veel succes en wilje eens een sheet zien stuur ik je die graag! Groet en veel plezier john
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door lekkermelig »

De informatie wordt zeker gewaardeerd maarhetiswelhandigalsjepuntenenkommasmetspatieserachtergebruiktenmisschienookhoofdletterswaarvoorzebedoeldzijndatisnanemijkvooralprettigerleesbaaralsjeredelijklangeberichtengebruikt.erzijnzelfsmensendieweleenseennieuwealineabeginnenomhetgeheelwatduidelijkertemaken.

Ik heb het niet alleen over dit bericht, maar ook anderen. Het is maar een flauw grapje natuurlijk, maar het leest echt prettiger ! :G

Groetjes,
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door Soepkipje »

john bruurmijn schreef:Hoewel ik het al in een van mijn eerste keren gezegd heb is het belangrijk dat je datgene wat je doet opschrijft. Dus receptuur (exacte gewichten aanhouden), werkwijze, tijden en bijvoorbeeld afwijkende zaken op papier zetten als je dezelfde bloem hebt gebruikt en je hoeveelheid water verschilt dan zie je aan je deeg dat hij de ene keer veel te slap was en daarna prima zodat je de laatste hoeveelheid aan moet houden. Heb je andere bloem gebruikt met bv. de 1e keer 9% eiwit en daarna een met 14% eiwit dan zal de laatste veel meer water kunnen opnemen.Beperk je tot een basisrecept en je krijgt door oefening snel in de gaten wat de gevolgen zijn en houdt vooral de 1e tijd alles zo constant mogelijk.
Helemaal eens met John om alles op te schrijven en de veranderingen bij te houden. Zo en op deze manier mede heb ik daardoor destijds brood leren bakken.
Ennu verander niet teveel tegelijk aan basisrecept in begin, want dan kun je het effect niet meer beoordelen.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
boomboukje
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: di 21 okt 2014, 22:16

Re: wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door boomboukje »

Peetje schreef:Hoi beste mede forummers,

Na lang wachten heb ik dan eindelijk een kneedmachine met een spiraalkneedhaak (zie lijntje apparatuur en dan Maxima) en ik moet zeggen dat ik stukken tevredener ben dan zonder de spiraalkneedhaak, maar tevreden ben ik nog niet.
Gisteren brood gebakken, ziet er mooi uit, maar was toch al weer wat met het recept aan het rommelen (volkoren brood met voorrijs, recept Levine). Was veel te nat, bloem (had geen meel meer) toegevoegd. Kon geen vliesje trekken. Brood zag er goed uit. Dag later lekker, maar niet bijzonder en lijkt al wat "oud". heb het overigens veel langer gekneed, in de hoop alsnog vliesje te kunnen trekken. Ik wil zo graag een vliesje zien...
Dus: wat is het beste recept om mee te oefenen. Zodat ik een aantal keren hetzelfde kan proberen en het een beetje in de vingers kan proberen te krijgen? Iemand ideeën?
Hoi,

Ik was erg benieuwd hoe het bakken nu bij jou gaat? En of je een goed brood deeg hebt kunnen vinden. Ik zelf begin ook net en heb dezelfde problemen... deeg te nat, droog brood enz.
Ik heb gekeken of ik je ook een privé berichtje kan sturen maar dat lukt geloof ik niet via het forum.
Groetjes boukje!
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: wat is het beste "oefenbrood"

Bericht door stillekracht »

Om de kruim zachter te krijgen en het wat beter houdbaar kan je roomboter toevoegen. Begin eens met 5% van het meel gewicht.

Eerst het deeg met het vocht draaien en pas daarna de boter toevoegen. Doe je de boter eerder, dan wordt het vocht niet goed opgenomen.
Plaats reactie