ZOUT

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

ZOUT

Bericht door bakplaat »

Via de website van de Belgische Professionele Bakkerij las ik dit bericht over ZOUT en Gezondheid:

Dat zout en een goede gezondheid niet samengaan, wordt ons om de haverklap ingepeperd. Een nieuwe, internationale studie in The Lancet trekt dat in twijfel. Wie met een verhoogde bloeddruk kampt, moet zijn zoutconsumptie weliswaar beperken, zo luidt het. Maar in vergelijking met een gemiddeld zoutverbruik kan een zoutarm dieet mogelijk zelfs het risico op hartziekten verhogen.
De studie werd geleid door onderzoekers van het Population Health Research Institute van McMaster University in Canada, en omvat de gegevens van meer dan 130.000 mensen uit 49 landen. Specifiek werd gekeken naar het verband tussen de consumptie van n…
Lees verder:

Zou hier dan toch iets van waarheid in zitten en is de Nederlandse overheid, die het toch zo goed met ons voor heeft, niet wat voorbarig geweest met het wettelijk regelen, om het zoutgebruik in de Broodbakkerijen te reduceren?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: ZOUT

Bericht door Hans0166 »

de overheid verbied niet het gebruik van zout, maar wil het gebruik reduceren. Dat is in mijn visie iets heel anders.
Een teveel van sommige stoffen is gewoon gevaarlijk voor ons lichaam. En toch kunnen we niet zonder.
Kijk maar naar sommige vitamines die in hoge dosering erg gevaarlijk kunnen zijn, of probeer maar eens nootmuskaat... dat wordt zelfs als drug gebruikt, boven 5 gr krijg je daar hele rare verschijnselen van en kan zelfs dodelijk zijn... dus voorzichtig volgende keer met de boontjes/bloemkool ;) niet te veel...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: ZOUT

Bericht door Anna »

Voor alle duidelijkheid: over het algemeen eten we met z'n allen nog steeds te veel zout. De gemiddelde zoutconsumptie in België bedraagt 9,5 gram per dag. De Hoge Gezondheidsraad beveelt aan de zoutinname te beperken tot minder dan 5 gram per dag. Een zoutarm dieet, zoals in de nieuwe studie, betekent minder dan 3 gram zout per dag.
Zolang mensen nog kant-en-klaar-maaltijden, zakken chips, gezouten noten e.d. eten kan er best wat minder zout in het brood. Pas als de gemiddelde mens een zoutarm dieet volgt zouden er problemen kunnen ontstaan, tenminste als de uitkomsten van dit onderzoek door meer onderzoekers kan worden bevestigd.
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: ZOUT

Bericht door 24zeven »

Niet te veel minderen.
Te weinig zout is ook ongezond.

zie:
http://www.nu.nl/gezondheid/4265993/te- ... ekten.html

Wat ik overigens mis in het hele verhaal is de verschillen in zouten en het effect daarvan op je gezondheid.
In het algemeen is ons supermarkt natrium 'zeezout' uit mijnen gewonnen.
Maar er is zoveel meer dan dat 'witte' zout.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: ZOUT

Bericht door Ballie »

Meer over de zin en onzin van de verschillende soorten zout vind je HIER...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Redikim
Deegkneder
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 mar 2015, 15:26
Locatie: Roosendaal

Re: ZOUT

Bericht door Redikim »

Ik weet wel dat de hoeveelheid zout per brood vroeger hoger lag dan nu.
Toen mijn vader ruim een jaar geleden weer eens zijn eerste brood gebakken had na 40 jaar niet te hebben gebakken, spugde ik bij de eerste hap het brood meteen uit.
Zijn boeken en formule gingen uit van van iets meer dan 2% zout op een deeg, terwijl jaren geleden bepaald is dat dit maximaal 1,8% is.
Zelf hanteer ik 1,7% en dat bevalt mij qua smaak zeer goed, ben proefondervindelijk al naar 1,6% gezakt en zelfs dat smaakt uitstekend.
Beetje schipperen en uitproberen, en dan kom je een eind.
Eigen brood bovenal
MAXIMA PLANETARY MIXER MPM 7 BLUE
Siemens MS65500N Snijmachine
Indesit I5TMH2AGWNL B.jaar 2015
De Zuidmolen

Meesterlijk Brood van Robèrt van Beckhoven
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: ZOUT

Bericht door PWD »

Zout en beleving zijn denk ik erg veranderd.

Voorbeeldje uit de praktijk waar ik van geschrokken ben:

Ik heb jaren als freelance kok gewerkt in horeca/catering/zorg en industrie.
Bij een klus (voor de hypotheek....) stond ik te koken in een "maaltijdfabriek" voor de zorg. Dagelijks enkele tonnen eten produceren.

"Groot" koken kon ik al wel dus van mijn eerste keer 1000 kilo bami schrok ik niet zo. Gemaakt en op smaak gemaakt en de chef komt even langs om te proeven. Hij zij dat ik 2 keer zoveel zout moest gebruiken.
Ik maak het hoger op smaak en laat het weer proeven, afgekeurd, niet zout genoeg!
De chef heeft he nu op smaak gemaakt, BREMZOUT! Oneetbaar!

Wat is de kwestie, het wordt gasverpakt met een tht van 10 dagen. Om na 10 dagen een normale "zoutbeleving" te hebben moesten ze het beginprodukt oneetbaar maken!

Ongemerkt krijgen duizenden mensen dus meer dan 2x zoveel zout binnen dan als ze zelf zouden koken.

Was een eye-opener voor mij...
Plaats reactie