Hobby delen

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steef
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: za 14 feb 2015, 21:26
Locatie: Roermond

Hobby delen

Bericht door Steef »

Vandaag een mooie tekening gekregen ...zie foto.
Lijkt me zo leuk om ooit in de toekomst anderen aan te steken met het broodbakvirus. Gewoon gezellig samen bakken, samen het resultaat bekijken/brood proeven, mensen de basis leren... Vanuit enthousiasme ( zakcentje is altijd leuk natuurlijk) . Er zijn genoeg mensen in mijn omgeving die nieuwsgierig zijn hoe het allemaal moet.
Heeft ooit iemand de stap genomen? En wanneer is het moment daar? De kennis en kunde zoals veel mensen op dit forum hebben, is natuurlijk ook verkregen door gewoon te doen.
Wie heeft hier een mening/wijsheid over?

Steef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
KA HD, Rofco B20 en "gewone" oven
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hobby delen

Bericht door Ballie »

Prachtig toch? Wordt 't in elk geval gewaardeerd wat je maakt :D,

Maar om over het geven van workshops gesproken, (want daar heb je 't ook over), dat moet je uiteindelijk uiteraard helemaal zelf weten of je dat gaat doen, maar daarvoor moet je (naar mijn mening) toch wel heel zeker weten dat je verschillende soorten brood zonder problemen kunt maken met redelijk constante resultaten. En wanneer er iets gebeurd, ook weten wat en waarom het gebeurt, ook wanneer het een keer niet goed gaat.

Daarnaast moet je natuurlijk de ruimte en de apparatuur hebben om een paar mensen tegelijk ook zelf te laten werken.

Heb je dat allemaal in de vingers, dan zou ik zeggen: Ga ervoor...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hobby delen

Bericht door lekkermelig »

Steef,

Het is best leuk om heel af en toe samen met anderen wat te bakken, maar om workshops te geven is toch wel een ander verhaal. Ik heb wel eens een miniworkshop bakken in de houtoven gegeven, in mijn achtertuin, dat was wel ontzettend leuk. En met familie en vrienden ook wel eens baksessies gedaan, ook erg gezellig. Ik heb wel eens overwogen om wat regelmatiger workshops te geven, maar het betekent ook vreemde mensen in en om je huis, en dat moet je (en je huisgenoten) ook maar weten te waarderen, vooral als je het regelmatig gaat doen. Het gezelschap waar je bakt verschilt ook best wel per keer, ik heb meerdere keren bij Levine cursussen gedaan, en vond de cursussen altijd prima en goed verzorgd, maar mijn cursusgroepjes varieren van erg inspirerend tot dodelijk saai (daar ben ik zelf natuurlijk ook bij haha).
Zodra je buitenshuis gaat werken moet je al snel behoorlijk veel meer verdienen of heel veel cursussen geven om je huur en investeringen terug te verdienen. Dus hou ik het voorlopig maar bij wat incidentele bakfeestjes.
Wanneer ben je geschikt om zelf cursussen te geven? Dat hangt sowieso af van je publiek (beginners?). Je hoeft niet perse een prof te zijn, maar je moet zelf toch wel redelijk wat gelezen hebben en vooral ook behoorlijk wat verschillende dingen gebakken hebben. Het helpt ook als je eens bij een paar anderen een cursus volgt, al is het maar om eens te zien hoe anderen zoiets organiseren. Dat kan varieren van strak georganiseerd in een eigen ruimte met een grotere groep, tot met twee of drie mensen die hun schoenen uit moeten doen omdat de benedenburen anders teveel lawaai horen :-)
En vergis je niet in het organiseren van een cursusje. Je moet behoorlijk goed kunnen plannen, en je ook in de denkwereld van anderen kunnen verplaatsen. Maar als het je leuk lijkt zou ik zeggen gewoon doen, en in het begin de lat niet al te hoog leggen. Je hoeft niet perse gediplomeerd te zijn om anderen enthousiast te maken voor een leuke hobby.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Steef
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: za 14 feb 2015, 21:26
Locatie: Roermond

Re: Hobby delen

Bericht door Steef »

Dank je voor jullie reacties! Weer wat om over na te denken.
Hoe bruikbaar en herkenbaar ook allemaal. Inmiddels ook her en der workshops gevolgd en allemaal waren ze verschillend (lees: niet allemaal voor herhaling vatbaar), maar bij Levine was het inderdaad allemaal naar wens : :2th:
Qua kennis en kunde, ik blijf oefenen en bijlezen. En ben dan ook blij met dit forum.
Misschien is een bakparty ( ;) ipv tupperware) misschien wel een idee.
En ach ... altijd een goede reden om dan toch maar een grotere kneder aan te schaffen. Mijn HD-Kitchenaid trekt mijn eigen hoeveelheid aan baksels soms al niet meer. Tenminste ik neem aan dat een rokende, stinkende Kitchenaid niet de bedoeling is. Ik zal me maar eens storten op de berichten die over de kneders zijn geschreven.
Thx!
KA HD, Rofco B20 en "gewone" oven
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Hobby delen

Bericht door Judith1973 »

Hoi Steef,
Misschien kun je eerst eens eenmalig een (basis)les brood bakken geven aan een aantal geinteresseerden bij jou in de buurt of zoiets dan. Dan merk vanzelf wat er allemaal bij komt kijken, waar je rekening mee moet houden (vooral als je thuis de workshops gaat geven) en of je het leuk vindt. Zelf ben ik 2 jaar geleden als hobby een thuisbakkerij begonnen en dat is behoorlijk uit de hand gelopen en daar komt nog best veel bij kijken als het steeds groter wordt. En ik denk dat dat met workshops ook zo zal zijn. Mij wordt regelmatig gevraagd of ik ook workshops geef, maar daar heb ik geen tijd voor en is ons huis ook veel te klein voor en wil ook rekening houden met mijn man want hij woont hier ook nog ;)

Als je het leuk lijkt, denk er dan gewoon eens over na hoe je het zou willen/kunnen aanpakken. Waar een wil is is een weg!

Groetjes van Judith
Plaats reactie