Houdbaarheid

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Gebruikersavatar
Gerard

Re: Houdbaarheid

Bericht door Gerard »

Het speltbrood dat ik bak is na 4 dagen nog lekker, iets minder vers, maar nog altijd heel smakelijk.
Ik vraag me nu af wt er anders is aan brood dat dezelfde dag nog droog wordt. Waar kan dat mee te maken hebben? Zout, vet, verhouding vocht / meel, rijstijd, baktijd, baktemperatuur, de korst?
het speltbrood: 60 % vocht, 3% boter, 2% zout, mengen, autolyse 15 min, kneden 9 min, voorrijs 40 min, bolrijs 15 min, narijs 45-60 min, baktijd 60-70 min. Bakblikken met 5 gr. boter ingevet, na bakken bovenkant met boter bestreken.
Bewaren: in een keukenkast, indien aangesneden met de open kant op een bord in de keukenkast.

Altijd bij kamertemperatuur bewaren, nooit in de koelkast.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Houdbaarheid

Bericht door Bakkersdochter »

In mijn beleving is ongeraffineerde suiker en ongeraffineerd zout beter, net als ongeraffineerd brood. :G
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Houdbaarheid

Bericht door Ballie »

En dan ook nog ongeraffineerd water?

Bij een raffinage proces wordt er ook allerlei vervuiling verwijderd. Daarbij sneuvelen weliswaar sporen die niet slecht voor ons zijn, maar ook zaken die dat wél zijn. En dat laatste vind ik toch wel net ff wat belangrijker.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: Houdbaarheid

Bericht door Jacqi »

Zelf gebruik ik altijd gejodeerd zout omdat we geen brood uit de super eten en je lijf jodium nodig heeft.
Volgens mij voegen bakkers dit ook aan het brood toe....toch?
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: Houdbaarheid

Bericht door Evert »

Altijd een beetje bedenkingen gehad tegen het jodium in keukenzout,
lijkt me dat ik dat zelf bepaal of ik jodium tot mij neem.
Ik heb er de JodiumWiki even bijgepakt,
Ter preventie van schildklierhypertrofie wordt aan keukenzout een kleine hoeveelheid van een jodide toegevoegd. Dit zout wordt jozo, jodiumhoudend zout genoemd. Er is echter ook nezo, om mensen de keus te geven zout zonder jodium te kopen. Aan bakkerszout dat in brood gebruikt worden is iets meer jodium (50-65 mg kaliumjodide per kilogram zout[1]) toegevoegd dan aan jozo (50 mg kaliumjodide per kilogram zout). Het voedingscentrum stelt dat voor een volwassene elke dag 150 tot 300 microgram jodium nodig is om struma te voorkomen; voor kinderen gelden lagere doses.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Houdbaarheid

Bericht door bakplaat »

Van het Voorlichtingsbureau Brood komt deze uitleg over...BROODZOUT/BAKKERSZOUT
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Gerard

Re: Houdbaarheid

Bericht door Gerard »

Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Houdbaarheid

Bericht door Bakkersdochter »

Heel diepgravend, zelfs de samenvattende conclusie is enorm uitgebreid. En dan dat staatje waarin staat welke voedingsmiddelen jodium bevatten....zeehondenvet, zeehondenlever....
Maar ik ga het toch nog een keer opnieuw doorlezen, en misschien wel uitprinten om het iemand mij uit te laten leggen. Staat zoveel vakjargon in.... ook ivm verhoogde schildklierwerking in de familie.
Gebruikersavatar
Gerard

Re: Houdbaarheid

Bericht door Gerard »

Heet is een hele...uitdaging :D
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Houdbaarheid

Bericht door TigerManZ »

Houdbaarheid/versheid van brood...

Het is me tijdens onze vakantie weer opgevallen dat het brood in Duitsland echt maar heel kort vers is.
Dan smaakt het ook heerlijk maar de volgende dag is het al oud en droog :(

Gebruiken de Duitse bakkers geen broodverbeteraar of hoe komt dat toch?

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Houdbaarheid

Bericht door Danuta »

Hi Tigermanz, het is vooral wat ik de beleving van brood noem. Wij willen altijd zacht en vers brood eten als ik het zo even mag stellen. Dat wordt bereikt door het amerikaanse brood model wat opgang deed na de oorlog, veel vet erin dan blijft het langer 'vers'. Duits brood, en dan heb ik het over gistbrood, bevat geen of weinig vet waardoor je denkt dat het niet meer 'vers' is maar een Duitser beziet een beetje droger brood met andere ogen dan wij, smeren er een laag boter op of verse kaas en eten het smakelijk op.... Broodjes zoals Semmeln worden maar 1 dag zo gegeten, daarna worden ze verwerkt tot andere zaken zoals Semmelknödel etc. Vers gistbrood werd eigenlijk alleen maar gegeten vroeger op Backtag.... er werd 1 keer in de week gebakken thuis of in een algemeen gebruikte oven, dan werden er zuurdesembroden gebakken voor de gehele week en gelijk wat lekkers voor de eerste dagen daarna, Semmeln voor de zelfde dag, boterpuntjes en Striezel voor het weekend daarna, die laatste 2 zijn langere tijd 'vers' omdat er een hoog percentage boter in zit.

Duitsers en Oostenrijkers eten vaker eigenlijk de zuurdesembroden , vooral met rogge erin, deze broden zijn 'sappiger' normalerwijze en drogen slechts langzaam uit mits goed bewaard (liefst in een dikke katoenen doek in een speciale keramieken pot) blijven ze een week goed maar zijn een stuk 'stugger' dan wij van ons lichte gistbroodjes gewend zijn en bevatten ook weer geen vet. Voor Duitser en Oostenrijker en nog een paar landen is brood pas oud als er schimmel op staat....

Ow en veel bakkers in Duitsland en Oosternijk gebruiken weinig of geen broodverbetraars.....


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Houdbaarheid

Bericht door TigerManZ »

Danuta,

Bedankt voor de heldere uitleg :G

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Houdbaarheid

Bericht door Elizabet »

Juist. Eigenlijk is zuurdesem (en rogge inderdaad ook) gewoon dé broodverbeteraar ;)

Ik las vandaag in Bread van Jeffrey Hamelman dat hij ns weinig geld had voor een vakantie, en toen een bepaalde trail ging lopen, ergens in het noorden van Amerika. Om wat te eten te hebben onderweg en dat niet allemaal van het begin af aan mee te hoeven slepen, sturen wandelaars voedselpakketten voor zichzelf naar postkantoren langs die trail. Hij stuurde natuurlijk pakketten met zijn eigen brood vooruit (zuurdesem met veel rogge) en zelf bij het laatste postkantoor (vier weken later!) bleek het brood nog goed eetbaar. Dan wel droog natuurlijk, maar goed genoeg voor de hongerige wandelaar. Goed verhaal, vond ik :)
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Houdbaarheid

Bericht door TigerManZ »

Dan zal Jefrey wel flink in een kop soep of in de thee hebben zitten soppen met dat droge brood..... :rofl2:

Tsja, ik ken het niet en vind het daardoor wat vreemd om zulk oud brood te eten.
Aan de andere kant, het is zoals Danuta al aangeeft, maar net wat je gewend bent of geleerd heb.

Het zou niet verkeerd zijn als we in NL eens wat meer bewust worden dat wij dus eigenlijk vaak prima brood weg doen alleen omdat het droog is geworden.
Hier gaat het "oude" brood regelmatig op als tosti of in de broodrooster of naar onze 3 krielkiepkes....
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Renee

Re: Houdbaarheid

Bericht door Renee »

Ideeën genoeg voor oud brood. Bij mij gaat dat ook niet weg. Lekker geroosterd 's morgens of inderdaad een tosti. Of 's avonds met dit weer pizza sneetjes en in het weekend: wentelteefjes, heerlijk...
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Houdbaarheid

Bericht door Danuta »

Ik heb een pinterest account en daar een compleet board vol met ideeen voor French toast en Breadpudding, hier in Oostenrijk wordt oud brood gebruikt om allerlei Knödels mee te maken en echt heel oud brood gaat naar de kippen, varkens enz, en die maken er dan weer lekkere eieren en spek van bvb :))

http://pinterest.com/waetherwax/french- ... -so-yummy/


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Houdbaarheid

Bericht door Levinebaktbrood »

Wow Danuta, dank voor de link en het pinnen :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Houdbaarheid

Bericht door Danuta »

Grijns, graag gedaan, ik heb jou ook gelijk even gefollowed :)) Leuk hoor, lekker veel brood enzo ook bedankt voor het pinnen :))

Als je eenmaal gaat pinnen ben je verkocht, zoveel makkelijker dan een lijst met url's :))

MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Houdbaarheid

Bericht door Ballie »

Alleen jammer dat sommige pins soms ineens niet meer bereikbaar zijn vanwege vermeende kwaadaardige inhoud. Als je dan langs een andere weg alsnog op die pagina terecht komt blijkt er vaak niets aan de hand te zijn.

Ook jammer dat sommige pagina's ineens niet meer bestaan. Dan is een off-line kopie toch vaak handiger. Neemt niet weg dat ook ik mij heb overgegeven aan de Pinterest Rage.

Over het algemeen ben ik niet zo'n mak schaap dat de massa na-(sch)aapt. Ik ga liever mijn eigen weg.

Zo zul je mij niet op Twitter tegenkomen. Dat probeer ik zo lang als mogelijk buiten de deur te houden. MSN staat bij mij niet op de computer. Ik had wel skype geïnstalleerd, maar zodra dat werd gebundeld met MSN en ik dat niet kon uitschakelen, heb ik het verwijderd. Die troep komt er bij mij niet op.

Ik ben ook stukje bij beetje afscheid aan 't nemen van Windows. Maar da's weer een hele andere discussie...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Houdbaarheid

Bericht door Danuta »

Grijns, ik heb een Apple al vanaf 1997, geen windows !@#$%^&*() :) Skype heb ik speciaal om dagelijks met mijn dochter de kunnen praten als het moet/kan enz (is een MCDD autist) Facebook heb ik genomen en afgetimmerd om niet iedere keer dagelijks tientallen mailtjes van vrienden en familie te moeten beandtwoorden, houd daar een soort blog voor hen bij en Pinterest heb ik omdat mijn lijsten met URL's te lang werden en ik van de meeste niet meer wist waar het van was.... :))

Adressen van blogs, foto's en recepten kunnen nogal aan verandering onderhevig zijn, das zeker waar maar zo is dat ook met mijn URLs die ik normaal opsla... En als ik alles moet uitprinten wat ik pin op bookmark dan heb ik wekeleijk een een paar pakken papier en bijbehorende inkttanks nodig :)) Twitter om te proberen mijn keukentuin forum te promoten :)

Ach heel vroeger had ik ook nooit gedacht om te schrijven op een forum, dat was voor oudjes.... ik deed alleen usenet, das nu dood en forums, tenminste sommige, vind ik leuk :))


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Houdbaarheid

Bericht door Ballie »

Och, uitprinten doe ik ook niet, maar de ècht interessante recepten (die ik dus ècht niet meer kwijt wil raken) zet ik in een Word document op mijn schijfje... Da's een kwestie van datgene selecteren wat je nodig hebt, kopiëren, en in een nieuw document plakken. Indien nodig kan ik 't dan altijd nog uitprinten.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Houdbaarheid

Bericht door Danuta »

Ah, die zet ik in mijn notities en veel gebruikte print ik uit, lamineer gelijk en vinden een plaats in de keuken...ik wordt ouder en kan echt niet meer ieder recept precies herinneren , zeker de mediterraine met vele verschillende kruiden hebben dan echt wat ondersteuning nodig in de vorm van een receptlijstje ingredienten :)

Belangrijke die nauw komen die zet ik in een groot boek handmatig met eventuele aantekningen veranderingen etc.


MVG



Danuta
Plaats reactie