Zilt water

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Zilt water

Bericht door PatrickD »

Ik vroeg mij af of iemand al eens met ziltwater brood gebakken heeft, ik heb er al wel eens mee gewerkt in de keuken.. Maar nooit over nagedacht om er brood mee te bakken tot dat ik in t boek keek van Edwin Klaassen

Heeft iemand al eens een ziltwater brood gebakken? Zit er veel smaak verschil in?

Ik heb in ieder geval een flesje meegenomen om het te proberen morgen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zilt water

Bericht door Levinebaktbrood »

Nee, want dat vind ik zonde van mijn geld :crazy:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Zilt water

Bericht door PatrickD »

Het is duur ja, ik was zelf toch benieuwd naar de smaak..
Gewoon voor een keertje dus!
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Zilt water

Bericht door papagena »

Dan zou ik eens wat keltisch zout oplossen in wat water. Het lijkt me dat je dan een heleboel bespaart.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Zilt water

Bericht door miesje1959 »

Toevallig vertelde een vriend van ons, die vaartochten organiseert met zijn kotter op de wadden, dat hij sinds kort brood inkoopt van een ambachtelijke bakker om aan boord te presenteren bij de maaltijd.
De broden zijn gebakken met zilt water en dat schijn je echt te proeven. Er hangt wel een prijskaartje aan de broden.
Zou het wel eens willen proeven, maar om er zelf mee te bakken lijkt me erg kostbaar. Daar komt bij dat je wel moet weten hoeveel zout er in het zilte water zit.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Zilt water

Bericht door PatrickD »

Nou voor wat ik bak (2 broodjes van 500 gram) in de week is t niet zo duur hoor.
Natuurlijk niet te vergelijken met gewoon water. Maar het is leuk om eens te proberen
2L kost 3 euro, dus daar haal ik 10 broden uit van 500 gram
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Zilt water

Bericht door PatrickD »

Zojuist een broodje gebakken, je proeft t wel! Het geeft een aparte twist.
Moet wel zeggen dat de smaak op de achtergrond ligt!
Maar het is leuk om eens te proberen!
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Zilt water

Bericht door Molenbroodje »

Voor herhaling vatbaar? Of niet?
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Aivlis
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: di 29 apr 2014, 13:48

Re: Zilt water

Bericht door Aivlis »

Het intrigeert me wel. Maar wil het dan gewoon zelf maken. Hoeveel zout op hoeveel water. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Zilt water

Bericht door PatrickD »

Ja zeker! Zo voor af en toe wel, anders wordt het wel duur natuurlijk

Als je water met zout mengt krijgt je niet helemaal t zelfde je mist dan de ziltige smaak
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zilt water

Bericht door lekkermelig »

PatrickD schreef:Nou voor wat ik bak (2 broodjes van 500 gram) in de week is t niet zo duur hoor.
Natuurlijk niet te vergelijken met gewoon water. Maar het is leuk om eens te proberen
2L kost 3 euro, dus daar haal ik 10 broden uit van 500 gram
Nou ja, als we dan toch aan rekenen zijn, da's nog steeds 30 cent extra per klein broodje. Dan moet je het natuurlijk wel proeven, maar dat is dus wel zo. Ik had het ook gelezen in het boek, en het leek me complete onzin, maar #ikbakmisschiennietzogeweldig #enbakkertjevrouwendeegmannendeegwel. Jaja, ik ben dol op het boek, op de ideeën dan, niet op de nauwkeurigheid, en zeker niet op de stijl :-) (dit weekend voor het eerst iets fatsoenlijks gebakken uit het boek, maar toch maar van het recept afgeweken om beton te voorkomen :D, )

Maar je maakt me wel nieuwsgierig, daarom is dit een leuk onderwerp :2th: Misschien toch eens zo'n fles op de kop tikken, dertig kilometer rijden naar de Macro of zo :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Zilt water

Bericht door PatrickD »

Achja, ieder zo z'n ding.

Nogmaals je proeft het, maar het is op de achtergrond.
Ik zelf zou er geen 30km voorover hebben, maar als je er toch bent dan zou ik t zeker eens meenemen!
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Re: Zilt water

Bericht door Krukel »

Ach ja, vroeger, tot begin-middden 19-de eeuw werd, zeker in Zeeland, brood (vrijwel) altijd met zeewater gebakken. Meestal ook uit de Oosterschelde.
Op 4 april 1857 vond een bakker in Zierikzee het nodig te adverteren dat hij ook een goed brood kon bakken zonder zeewater (zie plaatje). Op 7 februari 1884 vond er overigens in de gemeenteraad van Zierikzee nog een discussie plaats over het al of niet toestaan van het bakken van brood met zeewater (zie http://www.Krantenbakzeeland.nl ).
Het liep ook wel eens mis. Op 15 januari stond er in de Zierikzeesche Nieuwbode een klacht dat er vis(jes) in brood waren aangetroffen. Dat zal met dit (dure) water met zout wel niet zo gauw gebeuren.
Mocht iemand soms Oosterscheldewater willen dan kan ik haar/hem daar wellicht wel aan helpen. :lol:
Brood zonder zeewater.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Zilt water

Bericht door Molenbroodje »

Hihihi, wat grappig! Masteluinbrood?
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Re: Zilt water

Bericht door Krukel »

Zie dat ik, ondanks nalezen, toch nog wat vergeten ben. Dei 15 januari was in 1846.
Trouwens, wijn vader (bakker) vertelde vroeger dat er begin 20-ste eeuw in tijden van droogte (de regenputten waren leeg men was erg zuinig met het weinige welwater en er was hier op het platteland nog geen waterleiding) nog wel met water uit de Schelde gebakken werd.
Wanneer je googelt op 'ziltwaterbrood' kom je een heleboel over deze, voor mij nieuwe, hype(?) tegen.
Ben zeker van plan het eens te gaan proberen, water genoeg hier. Eerst even koken dan filteren en dan maar eens kijken.
Oosterschelde water bevat normaal iets meer dan 3% zout. Even uitgaan van 1 kg bloem met 640 gram zeewater. Dan heb je (iets meer dan) 19 gram zout en 620 (zuiver) water. Moet kunnen.
Je hoort er wellicht nog van.

Groet

Piet
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Plaats reactie