License to kill

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

License to kill

Bericht door raymonidas »

Wij worden al ruim 6 jaar geplaagd door de Indische Meelmot.
Zoals je op diverse site kunt lezen is het beestje lastig uit te roeien in huis. De enige remedie is consequent elk vliegend motje electrocuteren, vastplakken of opzuigen. Meest gebruiken we de zapper.
Elk jaar worden het er minder.
Nu ik een stap verder ben gegaan in het broodbakken (BBM de deur uit en een Bear gekocht) Hebben wij ook meer meel in voorraad. Volgende week komt de bestelling rijsmandjes uit Duitsland. Enkele geperste en enkele van riet en dat baart mij zorgen.

Deze mandjes mag je niet reinigen, er zal dus altijd meel ergens tussen zitten en dat vinden die motjes nou zo geweldig!! Volgens de fabrikant Birnbaum geeft aan dat de manden in papier moeten worden opgeslagen. Papier en zelfs een plastic zak zijn een uitdaging voor de larven en we vinden ze met regelmaat in gesloten plastic bussen. De Birnbaum producten mogen wel in de oven gezet worden (140gr) om ze te ontdoen van eitjes en schimmel sporen. Zo blijven ze goed.

Naast onze keuken heb ik mijn werkplaats. Die ruimte stof en zaagselvrij maken is onbegonnen werk. Dus daar vinden we veel larven die ingesponnen zitten tussen de bv houtvoorraad.

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hier mee omgaan.

Grt van Raymond Schrave
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door Ballie »

De mandjes kun je met enige regelmaat 30 seconden tot een minuut op maximaal vermogen in de magnetron zetten. Daar kunnen de eitjes en de larven denk ik niet tegen.

Zolang je het ongedierte in je werkplaats niet kunt uitroeien zul je er echter last van blijven houden. Het is dus zaak om dat aan te pakken. Je zou de zaak eens kunnen laten gassen. moet je alleen wel de ruimte hermetisch af kunnen sluiten (met plastic), zodat er geen gassen je huis in kunnen komen en ook het ongedierte niet je huis in kunnen vluchten.

Andere mogelijkheid is een aantal spuitbussen verdelger leegspuiten in je werkplaats. Ook in dat geval zul je de zaak met plastic moeten afsluiten zodat gassen, en het ongedierte niet kunnen ontsnappen.

Laat de zaak na het gassen rustig een dag met rust. Daarna goed luchten voor je er zelf in gaat en wederom zorgen dat er geen gassen in je woning terecht kunnen komen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

Gassen is idd redelijk definitief, maar dat ga ik echt niet doen. De werkplaats en andere garages zijn met de woning verbonden (boven de plafonds) dus gasdicht maken is niet mogelijk. Dan zouden wij een weekje elders gaan verblijven. Werken met gericht spuiten kan wel en is ook een praktisch redelijk haalbaar idee.
Echter het blijkt dat die dingen in elk stoffig hoekje kunnen leven, zoals bv achter kasten, of tussen een stapeltje theedoeken :yugh:
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door lekkermelig »

Raymond,

Die beesten raakt je echt niet zomaar kwijt hoor, zelfs niet als je je hele huis gaat lopen vergiftigen. Ik zou het ook echt niet doen op die manier.
We hebben hier ook last van meelmotten gehad, maar daar ben ik al weer aardig van verlost.
Ik heb mijn meel opgeslagen op drie verschillende plaatsen, een kast in de koude bijkeuken en twee kasten in de warmere keuken. In de zomer zagen we op een gegeven moment overal motjes fladderen. Wat helpt om de boel vrij goed te bestrijden:
Controleer eerst alles wat je aan voorraden hebt, en kijk op je iets hebt waar de motten inzitten. Met name allerlei vlokken zijn een prachtige broedplaats. Dat herken je direct omdat de vlokken als het ware een beetje aan elkaar kleven, dan is met verse vlokken niet. Misschien zie je wat draadjes. Bij meel kan je het ook zien, maar lastiger. Als je vers meel hebt of meel wat verdacht is, dan zet dat laaste er wat klonteriger uit, als je het een beetje schudt zie je wel verschil.
Wij hebben alles wat echt oud was, en alles wat besmet of verdacht was weggekieperd. Dat was een goed begin.
Vervolgens hebben we zo goed als alle voorraden in plastic bakken gestopt. Deze bakken zijn redelijk betaalbaar (5 euro) en er kunnen vier kilozakken meel in:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131909/
Ik heb nu zo'n zeven van die bakken staan, en alle veelgebruikte meelsoorten (bloem, volkoren, semolina, rijstmeel, twee soorten rogge) staan in gewone afgesloten voorraadbussen. Het enige wat ik (nog) niet in plasticbakken gestopt heb zijn mijn 5-kilo zakken. Deze zijn meestal binnen een a twee maanden op, en daar heb ik nog geen besmetting in gehad. Het kan natuurlijk wel, maar als het gebeurt gaat dit ook in plastic bakken.
Deze acties waren al aardig effectief maar nog niet helemaal voldoende. In de bijkeuken heb ik ook een stapel rijsmandjes staan. Die heb ik allemaal in een oven gezet bij 130 graden, en ik borstel ze na het bakken meestal redelijk flink uit. Voordeel is nu dat onze bijkeuken erg koud is, dus geen fijn mottenklimaat.
Volgens mij overleven meelmotten vooral op meel en dus niet op zaagsel. De vraag is wat je in je werkplaats vind, of dat wel dezelfde beestjes zijn. In ieder geval helpen die plastic bakken behoorlijk goed.
Men beweert wel dat je meel niet luchtdicht af moet sluiten maar volgens mij is dat maar beperkt waar. Ik het begin heeft meel wat zuurstof nodig om iets betere bakkwaliteiten te krijgen, maar zodra het herverpakt is voor de eindgebruiker maakt het weinig uit.

succes!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

Spuiten met zooi is idd niet fijn De bijkomende schade aan eigen gezondheid en andere zaken is aanwezig.

Rag, draadjes, klonters etc etc hebben we genoeg gehad. Wij denken het ook redelijk onder controle te hebben op dit moment. Die in het zaagsel zaten lijken op dezelfde soort. Ook wij gebruiken afsluitbare plastic bakken. o.a. konijnenvoer erin gehad. Ook inderdaad dikke klonters in het voer en veel rag met lege velletjes onder de rand.
Verder veel plakstroken ophangen die speciaal voor motten zijn. Ook in elke keukenkast twee van die dingen neergelegd (opvouwbaar tot een soort driehoekig huisje met de plakzijde aan de binnenkant. Na drie weken een goede vangst. Die vangen echt veel weg. Verder zoals gezegd elke mot die we zien met de zapper te grazen nemen.

Mijn meelverbruik is niet zo hoog als bij jou, ongeveer 2,5kg per soort (tarwe, spelt, mais, 1kg hennep, 1kg kastanje) per maand schat ik zo in. Ben ook pas vorige week begonnen met serieus brood te bakken nu ik een fatsoenlijke machine heb. De 15 jaren hiervoor deed ik alles met een BBM.
Wanneer er bakken (±2kg meel) vrij zijn gaan die eerst in de afwasmachine en daarna weer een nieuwe verpakking meel.
Die bakken van Ikea ga ik morgen kopen, top idee! Voorraad ga ik in de koele kelder bewaren en die 'vol' zetten met mottenvallen.
Gelijk twee van die timers/thermometers erbij aanschaffen. :G
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

Vanmorgen naar Ikea geweest en 5 van die bakken gekocht, gelijk ook deze superhandige vermikjes meegenomen: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/. Bakblikken en deegmessen niet gevonden.

Ik heb ook wel eens bedacht aan 'actieve geboortecontrole' bij die motjes.

Een platte bak licht bestrooien met meel en volgens mijn theorie gaan de motjes daarin de eitjes leggen. Zo van: 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan'. Als ik dan elke avond die bak buiten omkieper zijn alle eitjes er ook uit. Doe ik dat twee weken (of enkele dagen langer dan de levensduur van een mot), dan is er geen levende mot meer te bekennen, omdat al hun nakomelingen bij mij in het gras (merels) zijn geëindigd.

Wat een top idee !!!

Toch??? :G
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door lekkermelig »

Tja, het klinkt mij toch meer als een meelmotten kwekerij...ik zou het eerst maar eens met goede dichte bakken proberen voor je opslag. Er hoeft maar een mot te zijn die niet de makkelijkste weg kiest. Ben bang dat die beesten niet veel hersens hebben.... :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door Ballie »

@Wil: Daar moet ik je toch gelijk in geven. dat gassen niet de optimale oplossing is. Moet je ook alleen doen als niets meer lijkt te werken.

@Raymonidas: Ik heb nog wat informatie opgezocht. Mogelijk heb je die zelf ook al gevonden, maar ook anderen kunnen hier wat aan hebben. Kijk even HIER voor wat tips om van meelmotten (of levensmiddelen motten zoals ze het op die site noemen) af te komen.

Het is niet heel schokkend wat daar beschreven staat, en eigenlijk kunnen we dat zelf ook wel bedenken, maar het helpt wel om te lezen dat je het op die manier niet verkeerd doet.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

Ballie schreef:@Wil: Daar moet ik je toch gelijk in geven. dat gassen niet de optimale oplossing is. Moet je ook alleen doen als niets meer lijkt te werken.

@Raymonidas: Ik heb nog wat informatie opgezocht. Mogelijk heb je die zelf ook al gevonden, maar ook anderen kunnen hier wat aan hebben. Kijk even HIER voor wat tips om van meelmotten (of levensmiddelen motten zoals ze het op die site noemen) af te komen.

Het is niet heel schokkend wat daar beschreven staat, en eigenlijk kunnen we dat zelf ook wel bedenken, maar het helpt wel om te lezen dat je het op die manier niet verkeerd doet.
Dank voor de link. Wij doen dat altijd al. Discipline aangeleerd om elk motje wat we zien fladderen te 'zappen'. Dus ook als we een mooie film aan het kijken zijn en iemand bij ons roept 'meelmot alarm' dan gaat de tv op pauze, lampen aan en is de jacht geopend. De film gaat nier eerder verder dan dat de mot tot een rokend hoopje as is gezapt.

De nieuwe Ikeabakken zitten vol met plastic zakken met meel. Zorgvuldig ervoor gewaakt dat er geen meel op de rand terecht komt, labels erop en in de kelder. Binnenkort de Vapona mottenvalletjes kopen en overal neerzetten. Die vangen echt veel af.

In perioden dat er niemand thuis is (vakantie ed) hangen we overal van die plakstrippen op. Oppassen dat als je na de vakantie in het donker thuiskomt je vrouw niet met haar mooie lange haar in de val loopt.... :-)
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door Ballie »

Als je langere tijd weg bent, dan zou ik die plastic bakken ook nog eens dicht tapen met bijv. duct tape. Dan kunnen de larven ook niet meer tussen de bak en het deksel door kruipen. Dat lijkt misschien ver gezocht, maar die beessies hebben maar heel weinig ruimte nodig om ergens in te komen. Zeker als ze net uit het ei gekropen zijn, dan zijn ze nog zo minuscuul klein dat eigenlijk niets ze tegen houdt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

Ballie schreef:Als je langere tijd weg bent, dan zou ik die plastic bakken ook nog eens dicht tapen met bijv. duct tape. Dan kunnen de larven ook niet meer tussen de bak en het deksel door kruipen. Dat lijkt misschien ver gezocht, maar die beessies hebben maar heel weinig ruimte nodig om ergens in te komen. Zeker als ze net uit het ei gekropen zijn, dan zijn ze nog zo minuscuul klein dat eigenlijk niets ze tegen houdt.
Alweer een goed idee, hoewel ik daar Gaffa tape voor zou gebruiken. Heb ik toch liggen vanuit mijn fotografie. Gaffa tape laat nl geen lijmresten na, als je het weer verwijderd.
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door lekkermelig »

Nou, ik zou het niet overdrijven, met tape en zo. Die ikea bakken sluiten echt goed hoor. Er zit zelfs een vacuumventiel in de deksel, dus echt veel kan er niet door.
Ik weet niet hoe hardnekkig de plaag is, maar bij ons was het vrij snel over na het gebruik van deze bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

We gaan het beleven Wil.
Ze sluiten idd erg goed en twee dagen na het 'vacuum' trekken was er nog geen lucht bijgekomen. Luchtdicht dus. Maar aangezien wij al erg ver in de bestrijding van de plaag zijn zullen we zeker niet gaan verslappen. Als de finale knock-out slag o.a. het tapen is, dan ga ik dat zeker doen. Hopelijk kunnen wij net zo'n succes boeken als jullie :G
Laatst gewijzigd door Ballie op wo 04 mar 2015, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

Zaterdag weer een bestelling van https://www.pit-pit.comontvangen.
Normaal gesproken zit meel en zaden in plastic zakken, maar nu in zeer stevige plastic emmertjes.
Navraag leerde dat het een permanente verpakking is, omdat de plastic zakken te snel scheurden tijdens het transport.

Dus bakken van Ikea zijn eigenlijk niet meer nodig voor producten van Pit&Pit. Enkel nog voor meel dat ik bij de http://brood-bode.nl/workshop-brood-bakken in Enschede koop.

Ik ben blij, nu nog mottenvallen bestellen tegen voedsel motten en blijven zorgen voor een goede hygiëne. zie http://nl.wikihow.com/Zo-kom-je-van-motten-af
Hier heb ik weer wat wetenswaardigheden gelezen, zoals het 4 dgn invriezen. Ik vraag me wel af wat dat doet met je meel zelf......en de pitten, vijgen, noten, rozijnen etc.

Je zou het ook kunnen gaan verwarmen tot een graad of 50. Dat houden de eitjes niet vol en lijkt me niet schadelijk voor de producten.

Weet iemand dat ?
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: License to kill

Bericht door jbe »

Hallo,

Dit draadje met vreze gelezen nadat ik een motje had gevonden op een gekocht pak roggemeel. Toen wist ik nog niet wat het was, na het lezen van deze verhalen weer ik het wél: de Indische meelmot.

De molenaar dus maar eens gebeld en die stelt dat dit bijna niet te vermijden is, zeker met de hoge temperaturen van de afgelopen dagen.

Zijn adviezen: meel/bloem een paar uur in de koelkast bewaren en daarna in goed sluitende plastic bakken in de kelder.

Verder schijnt toevoegen van gedroogd laurierblad (waarmee je ook kookt) ook te helpen.

Past iemand dit toe en helpt het ook?

Ben benieuwd ...

Groetjes,
Jan



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Oud brood is niet hard, hard is het leven zonder brood.
(http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... p?t=5&h=49)
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

Enkele dagen in de diepvriezer!!!
Dat is het enige wat werkt. Doe het nu maar, want je komt er gewoon NOOIT meer vanaf!!
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
raymonidas
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 23:45
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door raymonidas »

Ik weet niet of het eerder vermeld is, maar wij hebben in de keuken van drie zichtbare plakstrips voor voedingsmiddelenmotten hangen. In drie kasten ook. Daar zit een kleefstof in met feromonen die de mannetjes aantrekt. Dat helpt uitstekend!! Tijdens de vakantie ook in de kelder gelegd waar alle meel licht opgeslagen in afgesloten plastic bakken. Geen mannetje erin. Verder ook op de eerste verdieping in de vensterbank van de overloop eentje neergelegd en tot onze verbazing zat die hartstikke vol na drie weken.
In de garages waar altijd stof en houtstof aanwezig is hebben we elk twee strips hangen: ook druk beplakt!

Die dingen zijn best prijzig, maar het is een van de weinige dingen die helpen om de populatie klein te houden.

Zien we een mot vliegen, dan gaat hij aan de electrische vliegenmepperd.

Letwel dit doen we altijd, al vijf jaar lang!!
Spiraalkneder - MyWeigh - inbouwoven - deeg manden
https://www.schrave.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door Ballie »

Laat ik het afkloppen, maar buiten 1 motje dat ooit uit het roggemeel is gekomen, heb ik ze hier nog geen enkele keer gezien. De genoemde mot is overigens zeer onvrijwillig aan zijn einde gekomen. Dit is alweer enkele jaren geleden en zoals gezegd ben ik er daarna nooit meer één tegengekomen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door Ballie »

Wat in mijn geval waarschijnlijk ook wel meewerkt, is dat ik mijn meel in voertonnen (met schroefdeksel) bewaar. Ik heb destijds HIER een aantal voertonnen gekocht.

Ik heb destijds voor de 27 liter versie gekozen, die achteraf eigenlijk net iets te klein zijn voor de 25 kilo balen die ik doorgaans gebruik, dus als je ook dergelijk grote hoeveelheden in huis hebt, dan is een grotere ton aan te raden. Heb je doorgaans kleinere hoeveelheden in huis, dan is zou je voor een kleinere uitvoering kunnen kiezen.

Wat je in elk geval kunt doen ter bestrijding van de aanwezige motten, is alle vliegende motten die je ziet doden d.m.v. een (elektrische) vliegenmepper, krant, elastiekje of mottenval (die plakstrips die aan het begin van dit topic al zijn genoemd), en het controleren van alle mogelijke voedingsbronnen voor de larven van de mot. De vliegende mot eet geen meel meer, die wil alleen nog maar voortplanten.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
jbe
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 11:28

Re: License to kill

Bericht door jbe »

Bij mij gaat het meel en de bloem voortaan dus maar standaard twee dagen in de diepvries, te meer omdat de plaatselijke molenaar met een ernstige plaag zit. Het pak meel dat ik daar eergisteren haalde zat vol met die krengetjes. Dus maar omgeruild voor een nieuwe en die meteen in de diepvries gelegd.
Ik vraag me af dat al dan niet ten koste gaat van de kwaliteit, iemand daar gedachten over?

Groetjes,
Jan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Oud brood is niet hard, hard is het leven zonder brood.
(http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... p?t=5&h=49)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: License to kill

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat er best wel verschil zit tussen de inspanning die sommige molenaars verrichten om de meelmot in bedwang te houden. Ik haal mijn meel op meerdere plaatsen, en waar ik de motten op de ene plek doodleuk door de molen zie vliegen heb ik er bij molen nummer twee nog nooit een gespot. Daar vertelden ze me ook dat ze met feromonen vallen werken om de motten in bedwang te houden. Thuis gaan de kilo zakken altijd in plastic bakken, en sinds kort heb ik een mooie 10 liter opbergbak van het geelblauwe warenhuis waar ik in een keer een 5 kg zak in kan mikken. Ben ik ook happy mee, want die 5 kilo zakken worden anders ook te grazen genomen door die irritante beestjes.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie