Stroomverbruik oven

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Beste Bakkers,

Ik was benieuwd wat het aan energie kost om broden te bakken dus heb ik een meeting uitgevoerd. Van het voorverwarmen van de oven tot het brood gereed is. De oven die ik heb is een Miele combi oven met een maximaal opgenomen vermogen van 3,6 Kw. Tijdens het bakproces varieerde het opgenomen vermogen tussen de 1000 en 2250 W.
Ik heb drie volkoren broden tegelijk gebakken van elk 800 gr. (begonnen met 1,5 kg meel in de bear teddy *). Het volgende proces heb ik daarbij doorlopen:

oven voorverwarmd tot 230 °C
broden erin in drie bussen (de temp zakt hierdoor terug naar 198 °C)
1) Hetelucht plus, 200 °C, 5 min
2) Hetelucht, 200 °C, 10 min
3) Hetelucht, 180 °C, 35 min. In totaal dus 50 min.

resultaat:
- het opwarmen duurt precies 20 min en kost 0,584 kwh
- de 50 minuten met het brood kost 0,889 kwh
- totaal dus 1,473 kwh
- 1 kwh kost ca 0,24 euro. Dus het bakken koste dus 1,473 x 0,24 = 0,35 euro voor drie broden

*) het mengen met de bear koste 0,031 kwh. (0,031 x 0,24 = 0,007 euro (dus verwaarloosbaar)) Dit was voor 1500 gr meel gedurende 12 minuten op de stand "eerste punt onder stand 1" (op advies van Levine).

Per brood ben je dus 12 ct aan stroom kwijt. Van belang is wel te vermelden dat iedere oven anders is maar het is wel een indicatie. Een stroomverbruik van een steenoven zoals rocfo zal beslist anders zijn.

met vriendelijk bakgroeten

Jo
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Itslein »

Wat goed dat je dat hebt berekend! Omdat ik m'n oven langer laat voorverwarmen (ovensteen) en er maar 2 broden op de steen passen, ga ik hier dan maar uit van zo'n 30/35 cent/brood aan kosten. Oven is A of A+ hier.
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Jo,
Interessante informatie! Hoe heb je dit gemeten, speciale apparatuur of gewoon in de meterkast lopen loeren?
Ben natuurlijk erg benieuwd hoe een Rofco presteert qua stroom. Toevallig heb ik er hier een staan, dus ik zou het wel eens willen meten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Melinda »

Ben ik ook wel benieuwd naar. Maar ik zou echt niet weten hoe. Dus, Wil, jij bent op dat vlak zo'n bolleboos. :lol:
En misschien zijn er nog andere Rofco bolleboos bakkers, die dat kunnen meten. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

De metingen heb ik gedaan met een "Voltcraft energy check 3000". Die heb ik ooit aangeschaft bij conrad voor zo'n 15 euro (dacht ik). Die stop je in het stopcontact en daarin de stecker van het te meten apparaat. Werkt prima.

Als iemand met een rofco in de buurt woont wil ik hem best wel lenen/helpen met een meting.

groetjes

Jo
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

(In de buurt is Nieuwstadt bij Sittard) :D

Jo
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Haha, dat is net even een tikje te ver weg... Dan fiets ik wel even naar de gamma voor een Cresta RCE 1106 van een tientje, dat is goedkoper dan de benzine :-)

Maar zonder flauwekul, leuk idee. Ik had me er nog nooit in verdiept, maar ze vragen me thuis continu of zo'n oven niet heel veel energie kost. Ik wist niet dat die metertjes zo goedkoop waren. Dus eerst maar even een bakdagje plannen, en dan meten maar :-). Gaan we daarna wel eens naar al die telefoonopladers, elektrische tandenborstels, waterkokers, hopeloos verouderde koelkasten en vloerverwarmingspomp kijken :2th:
Dus ff wachten tot het weekend, dat weet ik meer :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Melinda »

Lekkermelig schreef:Dus ff wachten tot het weekend, dat weet ik meer
Ik wacht in spanning, Wil. :lol:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Hallo meesterbakkers,

Enkele tips voor de meting:

stel de meter in op de mode "kwH" en reset de meeting naar 0
meet de tijd en het stroomverbuik totdat de oven de ingestelde temp bereikt heeft.
je kunt zo bepalen wat de oven onnodig aan stroom verbuikt als je hem te vroeg inschakeld.
Hoe meer broden je erin stopt hoe hoger het energieverbruik zal zijn immers hij moet de koude broden opwarmen.

als het programma afgelopen is kan het zijn dat het stroomverbuik niet naar 0 gaat. Bij mijn oven blijft nog enige tijd een ventilator lopen.

Ook ik ben benieuwd wat eruit komt

succes :B:

Jo
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakmiep »

Goed onderwerp dit. Ik wist ook niet dat die apparaatjes zo goedkoop waren. Ik ga er ook 1 aanschaffen. Niet alleen om oven te checken, maar gelijk alles. Ik zie dat de Volcraft een vermogensbereik heeft van 1,5 - 3000 W en de Cresta van 7 - 4416 W. Zou dat nog wat uitmaken voor het meten vanaf 1,5 of 7 W?
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Deze meetinstrumenten zijn alleen geschikt voor 220/230 Volt. Een stopcontact is afgezekerd op 16 Ampère. D.w.z dat het vermogen uit dat ene stopcontact niet meer is dan 16 x 230 = 3680 W. En dan mag al niks anders op dezelfde groep zijn aangesloten. Maar als het goed is heeft een oven altijd een eigen groep in de meterkast.
Een oven zal nooit uitgelegd zijn om op dit maximale vermogen van 3680 W te werken want dan zou bij het inschakelen van de verwarmingselemnten het risico te groot zijn dat de zekering doorslaat.

Als je het meetinstrument ook wilt gebruiken om andere apparaten te meten moet je kleine vermogens kunnen meten. Zo ben ik erachter gekomen dat de bear teddy 1,7 W stroom verbruikt als hij stilsaat! Blijkbaar zit er electronica in dat stroom verbruikt.

Groetjes

Jo
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakmiep »

Bedankt voor de uitleg. Dan ga ik voor de Volcraft.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Die meetapparaatjes zijn niet allemaal even nauwkeurig, maar voor het meten van zo'n stroomslurper als een oven zal het vast niet zo veel uitmaken. De gamma schijnt de Cresta niet meer te verkopen, maar ze zullen vast een ander stroom genie hebben.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bern

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door bern »

Mijn broodmachine verbruikt ook 11 cent per brood lange cyclus.
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Beste Bakkers,

Dit lijntje gaat over energieverbruik. Het toeval wil dat ik twee dagen geleden de afrekening kreeg van het energie verbruik. Eén feit uit die afrekening wil ik graag met jullie delen nl het piek en dal tarief. Bij de bouw van ons huis is gelijk krachtstroom (3 fase 380 V) aangelegd vanwege andere hobby's. Destijds was het zo dat je dan automatisch z.g. dag en nacht tarief kreeg (nu piek en dal). Het tarief verschil en de meerkosten was toen zo dat het lonend was om op te letten om de stroomverbruikers zoveel mogelijk in de dal-tijd te gebruiken. Er is echter e.e.a. veranderd in de tarieven en toeslagen. Voor ons betekend dit het volgende:

Van ons totale stroomverbruik (5100 kWh) was 60% in het dal en 40% in het piektarief. Netjes toch?. Echter de tarieven zijn niet zo verschillend meer:
Piek: 24,22 ct/kWh en dal 22,32 ct/kWh. Dit is voor onze regio en incl alle belastingen, transportkosten toeslagen en wat ze nog meer verzinnen. Dal is van 21.00 hr tot 7.00 hr en in het weekend.
Gebeld met Essent.:
- Er is geen toeslag meer voor gebruik van dal en piek tarieven, dit zit verwerkt in de tarieven.
- Als we hiermee stoppen en voor één tarief kiezen wordt dat tarief 22,57 ct/kWh nauwelijks meer dan het dal tarief.
- Rekenmachine erbij gepakt: als we dat laatste tarief over het totale verbruik hadden gehad waren we afgelopen jaar 26,16 euro goedkoper uit geweest!!!

Conclusie:
- Wij stoppen met het dal en piektarief en hoeven op die manier niet meer zo op te letten wanneer je wat inschakelt. Wel zo gemakkelijk, zeker ook met bakken.
- We blijven natuurlijk verstandig omgaan met energie en ons milieu.
- We gaan verder met onze hobby brood bakken want daar gaat het tenslotte toch om. Hobby's kosten nu eenmaal geld.

De bedragen die genoemd zijn gelden voor onze regio (oa Limburg) en kunnen in andere regio's anders zijn met name ook de tijdstippen van piek en dal. Maar de verschillen zullen zeker niet groot zijn. En, als je zonnepanelen hebt kan het best zijn dat het gunstig is om op bepaalde tijden te bakken

Iets om over na te denken en een telefoontje naar je energieleverancier is zo gebeurt.

met vriendelijk bakgroeten

Jo :B:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Tja, wij hebben ook een dubbele meter, en een energieleverancier waar ik met een druk op een knopje op de website het verschil in prijs kan zien als we een meterwissel zouden doen. Scheelt me vier euro per jaar, dat is ook niet echt de moeite. Het grappige is wel dat ik aan de hand van dit topic me volop in de energie van ons huis heb zitten verdiepen. Besparen doe je vooral door te weten wat je verbruikt, met alle losliggende opladers, mediaboxen, verouderde koelkasten enzovoort. Of de wetenschap dat we genoeg ruimte op het dak hebben voor zonnepanelen die binnen tien jaar terugverdiend zijn ;B
Ik heb wel van de week uit nieuwsgierigheid vast eens een energiemeter aan mijn Rofco gehangen. Als ik alle verdiepingen aan heb staan knalt er toch in een keer 3kw op deze aansluiting, bij een plank maar de helft. Ben benieuwd of ie dat een uur volhoudt, of dat het wel meevalt, maar dat ga ik morgen dus eens uitproberen. Kan je je natuurlijk afvragen of het de moeite is om veel brood in een keer te bakken, dus 12 broden in EEN baksessie op drie planken, of EEN plank aanzetten en dan drie keer achterelkaar bakken. Als de oven een beetje goed geisoleerd is, denk ik dat het laatste efficienter is. Genoeg stof voor een leuk proefje dus voor deze onderzoeker :-) en deze keer met heuse meetapparatuur van maar liefst 12 euro bij de plaatselijke bouwmarkt. Of ga ik nu vier keer achter elkaar een Rofco vol bakken, en dan maar eens in de zes weken bakken ^)^ Heb ik wel een nieuwe vriezer nodig, en hoe zuinig zijn die nou weer :rofl2: RijK wordt je er in ieder geval niet van, van al dat bezuinigen :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door stillekracht »

Als je 1 vak van de Rofdco verwarmd, wordt de helft van de sprialen ingeschakeld. Dat is 2x800W=1600W

Dat lijkt mij interessant voor 1 of 2 platen, maar niet voor 3
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

stillekracht schreef:Als je 1 vak van de Rofdco verwarmd, wordt de helft van de sprialen ingeschakeld. Dat is 2x800W=1600W

Dat lijkt mij interessant voor 1 of 2 platen, maar niet voor 3
Nee dat snap ik. Mijn idee is meer: wat is efficienter, alle drie de platen aanzetten met 2 uur opwarmen en 3 kWatt, dan in een keer 12 broden bakken gedurende een ruim half uur of drie keer 4 broden bakken in zo'n 2 uur (met twee keer bijwarmen) nadat je maar EEN verdieping aangezet hebt met 1,5 kWatt. Ik doe nu meestal het laatste, ook uit overwegingen met de mixer, daar kan maar 2,5 kilo deeg in, dus drie batches met enige tussenpoos is wel handig, alleen sta je de hele dag te bakken met desem.Als de oven eenmaal op temperatuur is verbruikt ie niet zo veel meer... Ik bak meestal zo'n 8 a 12 broden per keer, vandaar mijn vraagtekens. Ben vooral benieuwd hoeveel stroom het ding nog verbruikt als ie eenmaal op temperatuur is, en ik denk dat je daar wel veel verschil gaat zien of ie op half vermogen of heel vermogen staat te bakken. Morgen ga ik het scenario met 1 bakvlak eerst eens uitproberen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Vandaag eens enthousiast temperatuur lopen meten bij de Rofco. Ik heb de oven 's morgens aangezet, slechts een bakvlak, en iets meer dan twee uur gewacht en vervolgens drie stokbroden de oven ingeschoven. Energie verbruik na 2 en half uur iets meer dan 3 kWh oftwel 66 eurocent.
Daarna de oven twee uur ongebruikt op 230 C laten staan, omdat mijn desem nog niet klaar was.
Energieverruik na 5,5 uur ongeveer 5,6 kWh oftewel 2,5 kWh ongebruikt, is toch mooi meer dan 50 eurocent.
Vervolgens 2,5 kilo desemdeeg gebakken (na 10 minuten de temperatuur teruggedraaid naar 190) en na uithalen de oven weer opgewarmd naar 230.
Vervolgens nogmaals 2,5 kilo desemdeeg gebakken volgens hetzelfde principe.
De teller bieef na 7,5 uur uiteindelijk steken op zo'n 7,3 kWh oftewel 1 euro 60. Energiekosten voor 7 desem broden en 3 stokbroden in totaal 1,60 maar met een beetje slimmere planning had dat dus ook een derde minder kunnen zijn.
energie.png
Ik heb ook nog even wat rekensommetjes gemaakt wat efficienter is, met drie bakvlakken bakken of met een bakvlak. Ik heb natuurlijk nog geen meetgegevens van drie vlakken, maar ga er vanuit dat de verbruikte energie verdubbeld, in ieder geval tijdens het opwarmen. Als je tijd genoeg hebt, is het bakken van 24 broden op een bakvlak nog steeds efficienter dan op drie bakvlakken, maar je moet wel de tijd hebben en goed kunnen plannen. De totale kosten maak ik me persoonlijk niet zo druk om, maar ik heb wel een hekel aan energie verspillen.
En als je natuurlijk gigantische stapels broodjes of een pizzafeestje in de planning hebt zijn die drie bakvlakken wel handig.
Alhoewel ik baktechnisch groot fan ben van de Rofco ben ik wel erg teleurgesteld in het enorme energieverbruik als de oven al op temperatuur is. Na de eerste twee uur heeft ie per uur nog steeds 70% van deze energiebehoefte nodig, terwijl ie alleen de temperatuur constant hoeft te houden. De Rofco wordt aan de buitenkant ook heel heet, belachelijk heet zelfs, dus zo goed isoleert ie ook niet. Op de site van Rofco wordt beweerd dat de oven erg zuinig is. Vergeleken met een 'gewone' oven misschien wel iets zuiniger, maar vergeleken met de oven van Jo moet ik al acht broden bakken om die zogenaamde zuinigheid te bereiken. Meestal bak ik zo'n drie rondes, dus ongeveer 12 broden.
Met drie bakvlakken krijg je weer een ander plaatje. En een B20 zou weer een ander beeld opleveren, ik vermoed dat die minder efficient is omdat je geen bakvlakken uit kan zetten.

Ik vind het wel een leuk topic. Binnenkort maar eens aan een Rofco met drie bakvlakken meten...

Wil
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door TigerManZ »

Hoi Wil,

Kun of mag je de oven niet in een soort geïsoleerde kast zetten? Het is jammer dat er zoveel warmte verloren lijkt te gaan. Op deze manier is het verbruik misschien iets terug te dringen...

Gebeurt bij Rofco-ovens van andere gebruikers hetzelfde? Is daarvan de ombouw ook zo warm/heet?
Misschien die temperatuur maar eens meenemen in deze metingen? Zo komt men er misschien achter dat dit bij alle Rofco ovens het geval is of dat de ene beter is geïsoleerd dan de ander...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Ach, ik bak 2 a drie keer per maand denk ik, dus met die energieverkwisting valt het misschien wel mee als je puur kijkt naar het totaal.
Maar ik vind de claim dat het een zuinige oven zou zijn wel wonderlijk. Ik heb nog eens wat verder zitten neuzen, omdat ook Manz roept dat ze zo zuinig zijn. En leuk, in de folders daar vind je ook een grafiekje
manzenergie.PNG
Dit betreft het bakken van 3 kg deeg (net iets meer dan mijn 2,5). 40 minuten opwarmen in plaats van 2 uur en dan na 40 minuten opwarmtijd zie je dat het energieverbruik niet meer zo hard oploopt. Totaal na het bakken van 3 kg deeg zo'n 1,4 kwh, bij mijn rofco is dat al gauw 3 kwh voor minder deeg. Ik vind het nogal een verschilletje. Nou heb ik geen Manz en voor zover ik weet hebben we maar twee of drie Manz bezitters onder de forumleden, maar ik ben echt benieuwd naar het echte energieverbruik in plaats van de marketing grafiekjes. Niet dat ik de Rofco nu om ga ruilen, want als je het in kosten uit gaat rekenen kan je heel wat energie verspillen voordat je de meerkosten van een Manz terugverdiend hebt, maar het zou wel aardig zijn als ze wat efficienter zouden zijn.

Wil
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door miesje1959 »

Nou, dan moet ik maar eens een testje doen met de Manz.
Wilde ook al zo'n meetapparaatje aanschaffen.

De opwarmtijd die Manz aangeeft klopt wel.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Als bijlage een grafiek van het energie verbuik en oventemperatuur tijdens het bakken van de drie broden. (Zie eerste bericht uit dit lijntje). In de grafiek kun je zien dat het verbuik ná het plaatsen van de broden (20 min en 230 °C) niet echt veel afneemt. De knik aan het einde bij 65 minuten komt omdat de oven weet dat hij achter ca 5 minuten gaat stoppen en dan het energieverbuikt alvast teruggeschroeft wordt met handhaving van de ingestelde temperatuur. (Erg veel zoden aan de dijk zet dat laatste overigens niet maar het staat wel leuk in de folder van Miele ;) ).

Jo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door miesje1959 »

Vandaag heeft mijn man zo'n meetgeval gekocht.
Toevallig heb ik vandaag ook vier busbroden in de oven gehad, maar die waren al gebakken voordat ik de ELRO plug-in verbruiksmeter in huis had.

Het duurt dus een weekje eer ik weer vier broden bak, maar het eerstvolgende bakmoment zal niet lang op zich laten wachten. Er staan nog een couronne bordelaise en vier desem, noten, rozijnen en koekruiden broden voor deze week in de planning.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door miesje1959 »

Vandaag was het weer bakdag. Het verbruik valt erg mee en klopt toch wel aardig volgens de graffiek die in het boekje staat.

De oven heeft totaal 2.12 uur aangestaan, dat is dus ook incl. het opwarmen (35 min) en bakken van 2x 750 deeg en 1x 1400 deeg.
Het verbruik was 1.138 Kwh, vandaag was het laag tarief en de totale kosten kwamen op 0,19 euro
In het hoge tarief zou dit 0,216 euro.
De 2 degen van 750 gram heb ik achter elkaar gebakken, een half uur later de overige 1400 gram deeg.

Het is prettig dat de oven snel op temperatuur is. Op die manier kan ik vrijwel precies uitrekenen wanneer ik de oven aanzet.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Astrid,
Leuke info. Mag ik hieruit concluderen dat een Rofco B40 gewoon een energieverslinder is? Maar ja, als je dan naar de prijs van een _nieuwe_ Manz kijk, dan is dat weer een geldverslinder ;B, alhoewel de prijzen van een Manz 10/3 en een B40 niet zo heel ver uit elkaar liggen.
Volgens mij heb je een hele goeie deal gehad aan je tweedehands Manz, al hoewel het vast wel even wennen is met bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door stillekracht »

Wil,

Ik ben welnieuwsgierig als je gaat meteen als de gehele oven aan is. Die jongens van mij bakken zaterdag zeven ovens van twaalf broden.

1,5 uur opwarmen op 230 Daarna elk uur:
10 minuten afbakken met oven aan (230)
30 minuten oven op 160 (dan gaat ie af en toe aan)
Resterende 20 minuten weer op en doorwarmen naar 230

Dat zijn 84 broden van circa 900gram deeggewicht.


Ik heb een inschatting gemaakt van de energie kosten. Ben benieuwd of dat in de buurt komt van jouw meting.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Ja, dat wil ik binnenkort ook wel eens gaan meten, ik ga er in ieder geval vanuit dat de oven een stuk efficienter is alsje alle vlakken verwarmt.
Als ik zo een gokje doe denk ik dat je oven tijdens het opwarmen 4,8 kwh verbruikt, daarna voor elke bakronde zo'n 1,6, dus totaal ongeveer 16 kwh. Oftewel zo'n 4,3 cent per broodje, dat is natuurlijk een stuk efficienter dan wat ik vorige week deed.
Volgende week ga ik waarschijnlijk met de hele oven bakken, en de meter hangt nog op zijn plek, dus dat wordt het volgende proefje..

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door miesje1959 »

lekkermelig schreef:Astrid,
Leuke info. Mag ik hieruit concluderen dat een Rofco B40 gewoon een energieverslinder is? Maar ja, als je dan naar de prijs van een _nieuwe_ Manz kijk, dan is dat weer een geldverslinder ;B, alhoewel de prijzen van een Manz 10/3 en een B40 niet zo heel ver uit elkaar liggen.
Volgens mij heb je een hele goeie deal gehad aan je tweedehands Manz, al hoewel het vast wel even wennen is met bakken.

Wil

Wil,

Ik denk ook dat ik zeker een goede deal heb gehad met de Manz. Het bakken is totaal anders dan met de Rofco. Tenminste als ik zo lees hoe daar in gebakken wordt. Inmiddels is het bakken in de Manz voor mij een eitje. Heel prettig en geen gedoe met stoom, hij regelt dat immers zelf en dat is zeker voor mij toch wel een pré. Mocht hij ooit eens aan vervanging toe zijn dan wordt het weer een Manz. Maar dan moet ik wel even sparen.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

De meting van de Manz ziet er erg goed uit. Is dit het model 10/3? Die heeft nl. een aansluitwaarde van 3,4 kW. Uit jouw meting blijkt dat gemiddeld het opgenomen vermogen ongeveer 500 W is en dat vind ik erg weinig. Heb je gekeken naar het opgenomen vermogen tijdens het bakken? Als het goed is kan de energiemeter dat ook aangeven.

@Wil. Heb je de Rofco kneder al eens gemeten?

Groetjes

Jo
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Ho Jo,

Ik heb geen Rofco kneder, maar een Bear. Die heb ik niet gemeten, omdat dat al gedaan is. Verwaarloosbaar tov de rest.
De oven van Astrid is een enkelvoudige Manz, als ik het me goed herinner. Dus minder gloeispiralen, en minder vermogen. IK denk dat het een 10/1 is of een ouder model, maar dat trekt hooguit 1.6 kWatt. Volgens mij is een Manz echt zuinig, die zijn heel goed geisoleerd.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Hoi Wil,

Dan nog blijft het stroomverbruik erg laag. Een beetje verwarmingselement bijv. een strijkijzer gebruikt al zo'n 800 W.
Maar we wachten op de reactie van Astrid die kan ons verlossen van onze onzekerheid :D

Jo
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door miesje1959 »

Dit is inderdaad een enkelvoudige oven en wel de 10/1.

Het gemiddeld opgenomen vermogen ligt inderdaad rond de 500 W. Tijdens het opwarmen/bakken is het opgenomen vermogen 1600 W. Het lampje verbruikt 14 W, om helemaal precies te zijn. Het duurt ook lang eer de oven weer bij

De oven is heel erg goed geïsoleerd. Dat is ook het mooie van de Manz, het vocht uit het brood blijft in de oven. Tijdens het kleuren van het brood verlaat het vocht de oven weer, Je ziet dan ook flink wat stoom de oven verlaten.
Je hoeft dus geen vocht/stoom toe te voegen.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Mega bakdag van Wil

Mooie broden Wil, jammer dat ik niet naast je woon. ;)
Heb je nog het energieverbruik gemeten met de hele oven vol?
Was dit de aanleiding om over de Manz workshop na te denken. Het bedrijf ligt niet ver van Ingolstadt waar de Audi fabrieken liggen. Misschien krijg je zo ook andere mensen mee :D

Jo
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Ik heb inderdaad het stroom verbruik wel gemeten. Een prachtige 12 kwh voor een dagje bakken, met de hele Rofco aan gedurende de hele dag. Dit keer kwamen er dan wel 18 kaiserbroodjes, 6 stokbroden, 3 zadenbroden, 7 desembroden en 2 miche broden uit.

Maar ik ben prima tevreden met mijn Rofco hoor. Ik ben alleen ook nieuwsgierig naar andere mogelijkheden, zoals bv Manz of gewone ovens. Rofco is niet echt goedkoop, maar Manz is nog wat prijziger, maar in Duitsland behoorlijk populair. Maar een van de fanatiekste broodbakkers van Duitsland (Lutz Geissler van Ploetzblog) vind Manz veel te duur en te beperkt. Hij heeft een Miele met stoominjectie. Ook niet goedkoop trouwens, maar wel minder beperkt. Het is ook een beetje hoeveel brood je in een keer wil bakken. Zelf ben ik ook wel nieuwsgierig of je in een gewone oven (met of zonder stoom) ook zulke prachtige broden kan bakken als in een Rofco.
Dus eigenlijk moet ik eens een keer bij Miele en bij Manz broodjes gaan bakken... en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Rest me nog te zeggen dat ik thuis een verschrikkelijke prutoven heb, een combioven/magnetron die met zuchten en steunen 200 C haalt. En een houtoven in de tuin, dus er valt wel wat te vergelijken :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Levinebaktbrood »

lekkermelig schreef: Zelf ben ik ook wel nieuwsgierig of je in een gewone oven (met of zonder stoom) ook zulke prachtige broden kan bakken als in een Rofco.
Dus eigenlijk moet ik eens een keer bij Miele en bij Manz broodjes gaan bakken... en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Rest me nog te zeggen dat ik thuis een verschrikkelijke prutoven heb, een combioven/magnetron die met zuchten en steunen 200 C haalt. En een houtoven in de tuin, dus er valt wel wat te vergelijken :-)

Wil
In een gewone oven met boven- en onderwarmte kan je zeker net zulke goede broden bakken als in de Rofco. Feit is wel dat je dan de oven met daarin een steen zeker 1 uur van tevoren moet aanzetten, maar 2 uur is nog beter. De oven en steen moeten echt heel heet zijn. Zodra het deeg in de oven gaat, giet ik ± 1,5 dl water in een meeverwarmde braadslede. Na 20 minuten baktijd haal ik die weer uit de oven. Zie de teksten bij de recepten in mijn boek.Toen ik nog thuis workshops gaf zette ik ook altijd mijn gewone inbouwoven aan om dat te laten zien. Ik bak niet zo vaak meer thuis, maar als ik dat wel doe worden ze net zo goed als uit de Rofco oven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Conclusie: Een Rofco koop je dus vooral voor het gemak (stoombakken), grootte van het bakvlak (48x48) en de bakcapaciteit (12 broden per keer in een B40), en hij is perfect voor broodjes voor grote groepen (ongeveer 48 per ronde) of drie enorme plaatpizza's tegelijkertijd. En toch ook wel omdat je er prachtige broden mee kan bakken.
Met goede steen en stoommogelijkheden kan je in een gewone oven ook goed bakken, alleen niet zoveel. Als ik even naar die Miele met stoom kijk, dacht ik te zien dat je alleen kan stomen met hetelucht, en niet met boven/onderwarmte.
Wat betreft het energieverbruik: als je twee uur moet opwarmen met steen zal dat ook nog wel aantikken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel nieuwsgierig was naar het energieverbruik, maar dat ik er echt geen andere oven voor ga gebruiken.Maar als je van plan bent om net te gaan bakken, is het nog wel de moeite waard om er eens over na te denken.

Ik ga eerder eens nadenken over zonnepanelen op het dak, dat is nog veel energievriendelijker....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Wat Levine beschrijft met het water heb ik ook ooit geprobeerd. De ovenschaal werd dus ook 230 °C en daar deed ik kokend heet water op maar dat spatte van jewelste alle kanten op. Ik vond dat nogal gevaarlijk. Niet meer gedaan daarna.

Het beste restultaat met mijn Miele combi (zonder stoom) haal ik met hetelucht. Met een plantenspuit maak ik het deeg wel nat voordat het de oven ingaat.
Boven en onderwarmte heb ik ook geprobeerd maar merkte geen verschil behalve dat het langer duurt. Heeft iemand wel ervaring met het verschil in hete lucht en boven/onderwarmte?

Ik ben best tevreden hoe het brood er nu uit komt. De korst een beetje krokant en de kruim perfect. Ik heb echter nog geen referentie van andere thuisbakkers maar misschien komt dat nog wel.

Jo
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door lekkermelig »

Jo,
Als je de schaal vol gooit met steentje of stalen moeren (of een oude fietsketting oid) heb je wat meer thermische massa. Ik heb zelf altijd hele dikke handschoenen aan en voor de zekerheid een bril op mijn neus (ook bij de rofco stoombakken ) en probeer gepaste afstand te houden, want het spettert wel ja. je zou ook kunnen overwegen om ijsblokjes in je schaal te gooien, dat levert wat minder spektakel. Of spuiten met een bidon, dan kan je ook al iets meer afstand houden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stroomverbruik oven

Bericht door Bakker Jo »

Hallo Dennis en Dries (en anderen)

Lees dit artikel/lijntje/topic van enkele weken geleden maar eens door en dan zie je dat Wil wel gelijk heeft. Het gaat om het plezier en hobby en maken die paar centen ook niet meer uit.

Wat in het onderstaande artikel staat over ovenverbruik klopt niet helemaal. De oven die op de ingestelde temperatuur komt gaat beslist niet uit: 1) ze zijn meestal niet geweldig geïsoleerd en verliezen dus veel warmte aan de omgeving en 2) bij het openen en plaatsen van het deeg verlies je zo 25-30 gr temp en 3) het koude deeg moet ook opgewarmd worden. Zie de grafieken. met bijbehorende uitleg.

Uit het artikel "berekening van ovenverbruik"
Zodra de oven op temperatuur is, slaat hij uit, dus ik ga ik er vanuit dat hij maar 75% van de tijd echt aan staat, vandaar baktijd X 0.75.
Hoe hoger de baktemperatuur, hoe hoger dit getal, bak je op een lagere temperatuur dan is dit natuurlijk lager.
vermogen: vermogen van je oven, zal rond de 3000 watt zijn


veel bakplezier :2th:

Jo
Plaats reactie