Ideeën of hulp gevraagd ivm nieuwjaarsbrood

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lauralijn

Ideeën of hulp gevraagd ivm nieuwjaarsbrood

Bericht door Lauralijn »

Nieuwjaar is al lang voorbij en vergeten, maar ik zit nog steeds te worstelen met een (Grieks) familierecept voor een nieuwjaarsbrood. Traditioneel wordt een groot rond brood aangesneden met oud en nieuw. Er zit een geluksmuntje in verstopt, iedereen krijgt een stuk en de vinder van het muntje heeft een jaar lang geluk en voorspoed.

Tot daar het simpele gedeelte (het snijden en eten :G ). Dat brood wordt erg groot gemaakt, zodat er genoeg is voor iedereen, maar net die hoeveelheid maakt het moeilijk om dat ding gaar te krijgen in het midden en niet te verbranden aan de buitenkant.
Eerst even -min of meer- het recept:

1300 gr bloem
290 gr roomboter
400 gr suiker
300 ml melk
5 eieren
80 gr verse gist

Er komt nog een kruid bij dat we hier niet kennen, maar dat speelt verder geen rol in dit probleempje.
Het deeg wordt met de hand gekneed en het wordt zacht en soepel. Daarna moet het bijna 3 uur rijzen voor je het doorslaat en voor de 2de keer laat rijzen. Dat gebeurt in een ronde bakvorm met een doorsnede van 30 cm. Voor het bakken worden er amandelen op gedrapeerd.

Het recept schrijft voor dat je het brood bakt in een oven van slechts 150 graden. Ik (eigenwijs als ik ben) ben het daar niet mee eens en heb gisteren geprobeerd om te bakken met een starttemperatuur van 200 graden, en na 10 minuten naar 180 graden.
Resultaat: na 1 uur was het brood veel te donker aan de buitenkant (ik had de bovenkant wel afgedekt omdat het door het eilaagje anders te zwart wordt) en nog helemaal "rauw" in de kern. Zelfs na nóg 25 minuten was het niet gaar, terwijl de buitenkant echt al verbrand was....

Weet iemand hoe het wél moet?
Ingrediënten veranderen is geen optie, dat is heiligenschennis in de schoonfamilie :twisted:
We hebben al veel mislukkingen gehad en ik hoop dat er nu iemand is die een goede tip kan geven.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Ideeën of hulp gevraagd ivm nieuwjaarsbrood

Bericht door bakplaat »

Misschien zit 'm het wel in je eigenwijs zijn Lauralijn ;B...Zo'n enorm stuk deeg heeft de tijd nodig om gaar te worden.Ik zou dan toch maar gewoon die 150ºC aanhouden.Als het voldoende uitgerezen is (ovenrijs) dan kun je als je wat meer kleur op de korst wil,de temp. nog wat verhogen tot 180ºC.
Het zou ook nuttig kunnen zijn,als je je schoonfamilie nog eens om advies zou vragen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Ideeën of hulp gevraagd ivm nieuwjaarsbrood

Bericht door Lauralijn »

Hmmm, daar was ik al bang voor ^)^

In de schoonfamilie kunnen ze allemaal goed koken en het receptenboek van grootmoeder staat barstensvol heerlijke recepten voor allerhande taarten en koekjes en meer zoets dan een mens kan eten, maar het zijn geen broodbakkers. Bovendien zijn ze ontzettend kritisch wanneer iemand anders iets maakt. Ik ga het hen dus niet vertellen dat ik met hun recept geëxperimenteerd heb, haha!

Maar goed Cor, ik neem het blindelings van je aan dat ik die lage temperatuur moet aanhouden. Is ook logisch eigenlijk. Ik ga het dus stiekem nog een keer proberen. Bedankt voor de reactie.
Plaats reactie