Steenbakoven

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klawielke
Chef stoffer en blik
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 19:21
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Steenbakoven

Bericht door Klawielke »

Goedendag forumgebruikers,

Mijn naam is Hans de Jong en op 10 mei 2013 heb ik mij voorgesteld als nieuwe gebruiker van dit forum.
In de afgelopen maanden heb ik niet alle berichten gelezen maar wel veel en ik heb er veel van geleerd.
Op de weg naar het zelf brood bakken, begonnen met een bbm, wordt de broodbakmachine alleen nog gebruikt om te bakken, dus als oven omdat mijn oven net de 200 graden haalt. Mijn eerste wens is een broodbakoven en ik heb begrepen dat een steen bakoven de beste keuze is. Ik heb wel ruimte voor een oven maar geen tuin. Dus een houtoven valt af. Het onderwerp "ovens " heb ik uitvoerig gelezen en begrijp dat op het gebied van steenbakovens Rofco de marktleider is. De steenbakoven van Hufkens heb ik afgelopen zaterdag zelf in zijn bakkerij bekeken. Mijn vraag naar de andere forumgebruikers is of iemand nog andere ovenbouwers voor steenbakovens kent?
Ovens die duidelijk bestemd zijn voor hobby bakkers, in een redelijke afmeting. Niet alleen in Belgie maar misschien in Duitsland/Frankrijk/Engeland?
Ter informatie: van 5 t/m 20 oktober vind in Brussel wederom de Voedingssalon plaats.
Ik hoop daar een Rofco oven te kunnen beoordelen. Voor de toegangskosten hoef je het niet te laten, € 2,50 p.p. Zie ook http://www.voedingssalon.be.

Met vriendelijke groet,

Hans de Jong
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Steenbakoven

Bericht door papagena »

Ik vermoed dat je in Duitsland verder kunt komen. Misschien wel veel verder. Kijk hier eens. http://www.steinbackofenfreunde.de/
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Steenbakoven

Bericht door lekkermelig »

Dag Hans,

Voor het beste bakresultaten heb je vooral een oven nodig met fikse warmte opslagcapaciteit, dat kan steen zijn, maar eventueel ook een oven met dikke metalen platen.

Wat betreft steenovens: veel mensen hebben hier een Rofco, ikzelf heb een B40. Als je veel waarde hecht aan strak design moet je geen Rofco kopen, maar ze leveren m.i. wel een uitstekende prijs/prestatie verhouding. Op dit forum ben ik een keer iemand tegen gekomen met een hufkens ovens, en die had daar destijds nogal wat problemen mee, voornamelijk omdat het model nog niet lekker uitontwikkeld was.
In duitsland heb je bijvoorbeeld haussler met de Primo en Mono, dat zijn steenovens. Deze ovens zijn wat mooier afgewerkt dan Rofco, maar ook meteen een verschrikkelijk stuk duurder. Volgens mij liggen de prijzen van de eenvoudige modelletjes al hoger dan de meest luxe Rofco. Duitse hobbybakkers kopen ook vaak Manz ovens, met een grote metalen plaat voor warmteopslag. Ook Manz is luxer uitgevoerd (grotere kijkglazen, inbouwmogelijkheden) en eveneens peperduur. Qua energie schijnt een Manz veel beter te zijn dan Haussler, en de opwarmtijd is veel korter. Maar het is weer heel anders bakken dan met een Rofco. Als je ooit zin hebt in een Duits uitje, dan kan je bij beide firma's workshops volgen waar je deze ovens kan gebruiken.

En er zijn hier ook zat mensen die met 'gewone' ovens prachtige broden bakken, dus een Rofco of een andere oven is niet verplicht voor mooie broden. Als je veel bakt is het wel een prachtige oven. Ik heb mijn B40 nu een half jaartje of zo, en gebruik hem elke week.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Steenbakoven

Bericht door Danuta »

Yep, in Duitsland een heleboel, ikzelf ben zeer gecharmeerd van Häussler daar ze niet alleen kant en klare leveren maar ook bouwpakketten voor het binnenwerk, deurtjes ED, zo zijn er nog meer natuurlijk en ze zijn zeker niet de goedkoopste....ze hebben voor diegene die geen houtoven binnen kunnen bouwen, een mooie electrische platte steenoven die het in iedere keuken mooi doet....

http://www.backdorf.de/index.php?Elektro-Steinbackoefen

Dan heb je ook nog het merk Gaggenau met een electrische, ook met stenen aan de binnenkant

Ik probeer mij te herinneren wat dat andere merk ook al weer is, lijkt wat op Rofco ook een broodbakoven, kan er zo even enti opkomen maar er zit hier vast wel iemand die het wel meteen weet :)) edit, een Manz dus grin...

Je kunt natuurlijk ook brood bakken in een Green Egg bvb, daarvoor heb je maar weinig ruimte nodig...:))

Ik begin zelf eerst maar eens met een kleine buitenoven, meestal zijn wij maar met zijn tweeen en daarna als de keuken aan de beurt is komt er nog een electrische bij van Häussler.

Dit wordt de buitenoven, de sokkel wordt volgende week mee begonnen, de rest kopen we helemaal kant en klaar voorgebouwd.
http://www.willhaben.at/iad/viewimage?adId=64158476

We zitten alleen nog te verzinnen waar want we hebben veel grond maar meestal nogal schuin...:))


MVG

Danuta
Plaats reactie