Hallo iedereen...

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
birgit

Hallo iedereen...

Bericht door birgit »

De afgelopen dagen heb ik met veel belangstelling je blog gevolgd, mn complimenten hiervoor.
Mijn starter is erg goed gelukt :D
Ik heb het recept gevolgd van 2 witte broden, maar dan met spelt bloem afgemaakt deeg is idd wel natter.
Deeg is nu bezig met zijn 2de rijs (3 uur) van tevoren wel met bloem op werkplek gedaan om t nat wat tegen te gaan, echter blijft toch nog vrij nat, voelt niet zo aan als ik brood maak met instant gist. In hoeverre zou ik bloem nog kunnen toevoegen?
Over 1 uur kijken of er groei in zit en dan opnieuw met bloem bestuiven en dan vouwen weer wachten net zolang dat mijn deeg niet uitzakt als een pudding?
Ik hoor graag advies
Greetz Birgit
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hallo iedereen...

Bericht door Ballie »

Welkom op het forum Birgit,

Heb je in het recept rekening gehouden met de hoeveelheid vocht in het desem?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
birgit

Re: Hallo iedereen...

Bericht door birgit »

Hallo Ballie,

Thx
Ik heb een 100% hydratatie en rijst goed alleen this een dikke pudding. Ik heb 50 gram tarwebloem toegevoegd en omgevouwd maar toch nog best slap. Niet lachen heb dikke 'pudding'in een gietijzer steelpan laten rijzen (3 uur) goed gegroeid en toen maar in oven gezet 220 graden 20 min en 20 min op 200 graden. In katoenen doek is deze nu nog aan t afkoelen. Morgen met starter brood bakken met tarwemeel, deze starter is nu gevoed dus nu afwachten wat de resultaat gaat worden.
hmm jammer kan niet vanuit mijn computer foto sturen zie ik

PS
hoe moet t deeg aanvoelen of wat is de toevoeging als je met spelt brood bakt?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hallo iedereen...

Bericht door Ballie »

Ik weet niet welk recept je volgt, maar het desem is altijd "maar een ingrediënt", waarbij je rekening houdt met de samenstelling van het desem. 50% hiervan is water, de andere 50% wordt tot het meel gerekend. Dus als je 100 gram desem gebruikt, heb je 50 gram water dat aan het recept wordt toegevoegd. Als daar in het recept geen rekening mee wordt gehouden, kunt je in het uiterste geval een dikke soep (of pudding) krijgen.

Een "normaal" brooddeeg voelt aan als de plakrand van een post-it.

Open voor verdere behandeling hiervan een nieuw onderwerp in "De Koffiehoek". Geef aan welk recept je gebruikt en wat je werkwijze is. Dan zal er voldoende hulp komen om je hier doorheen te loodsen...

Je zit nu in "Even voorstellen". Deze plek is alleen bedoeld om je aan het forum voor te stellen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie