Ester stelt zich voor

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ester
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 15:15

Ester stelt zich voor

Bericht door Ester »

Hallo allemaal, graag stel ik me even voor aan alle hobbybakkers op dit forum!
Ik ben Ester, 52 jaar en heb me al eerder bezig gehouden met brood bakken, desem maken etc. Ik maak daarvoor altijd dankbaar gebruik van Levine's waardevolle tips en adviezen :D
Helaas moest ik daar vorig jaar, vanwege een geblesseerde schouder, mee stoppen.
Inmiddels ben ik behoorlijk hersteld en, belangrijker, ben ik in het bezit van een Espressions Mix Master, waardoor het kneden niet meer zo'n zware aanslag voor me is. Ook heb ik nu een véél betere oven - een engels Stove-fornuis met 3 ovens, waarvan 2 traditionele (boven-en/of onderwarmte).
Vandaag staan 2 deegjes te rijzen; 1 voor Sue's volkoren desembrood (voor mijn man en mij) en 1 voor het lichtbruine desembrood met roggevlokken (voor mijn dochters - 14 en 10 jaar).
Het is me, ook dankzij dit forum, wel duidelijk dat een broodbak/pizzasteen eigenlijk onmisbaar is om een goed brood te krijgen. Die ontbreekt nog aan mijn lijstje. Wel heb ik nog (een stapel) portugese cementtegels over, en ik vraag me af of ik deze ook zou kunnen gebruiken. Ze zijn immers onbehandeld, licht poreus en hitte-bestendig. Graag hoor ik jullie mening - en wanneer ik die vraag beter bij het juiste onderwerp stel hoor ik dat ook graag!
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door jasmon »

Welkom en veel plezier!
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Ester :G.

Waar zijn die tegels eigenlijk voor bedoeld? Het gaat erom dat ze voedselveilig zijn. M.a.w. wat zit er in die cement waar de tegels van gemaakt zijn.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door Ballie »

Welkom op het forum Ester,

Het materiaal waar deze tegels van gemaakt zijn zal denk ik van het minste belang zijn. Cement is niet giftig, al zal ik niet aanraden het te eten. Eenmaal uitgehard zal het hooguit een beetje knarsen tussen de tanden.

Wat belangrijker is om te weten, is of deze tegels ongebruikt zijn. Indien het gebruikte tegels zijn is het wel zaak om te weten waar ze mee in aanraking zijn geweest. Chemicaliën, mest e.d. zijn geen stoffen die je wilt combineren met je eten en die je er ook niet ff uit wast.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Ester
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 15:15

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door Ester »

Bedankt voor jullie reacties!
Het zijn poreuze (vloer)tegels, onbehandeld en ongebruikt. De toplaag (4 mm) wordt met marmerpoeder, cement en kleurpigment gegoten. Daarop komt een dikke laag cement die onder hoge druk op de toplaag wordt geperst.
Hoewel dit met milieuvriendelijke materialen wordt gemaakt, betwijfel ik of het "veilig" genoeg is om brood op te bakken. Ik zou in elk geval de tegel moeten draaien zodat ik de cementlaag gebruik, en niet de motiefkant.
Misschien beter het zeker voor het onzekere nemen en een echte chamotte tegel kopen - gelukkig is het bijna Moederdag ;)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door Ballie »

De onderkant van die tegels gebruiken zou inderdaad kunnen, maar hoe gaan de stoffen uit de toplaag reageren bij hoge temperaturen. Pigmenten kunnen bij hitte gaan verbranden en daarbij giftige dampen gaan verspreiden. Let wel: Dit zou KUNNEN gebeuren. Het is dus niet zeker dat dit ook werkelijk zal gebeuren. Dat is afhankelijk van stoffen in deze pigmenten. In elk geval zouden deze dampen zich kunnen zowel binnen als buiten de oven kunnen verspreiden. Je kunt ze dan inademen, en ze kunnen in je voedsel terecht komen.

Maar ik herhaal nogmaals, dat wil niet zeggen dat dit bij deze tegels ook zal gebeuren. Maar de mogelijkheid is wel aanwezig.
Ester schreef:Misschien beter het zeker voor het onzekere nemen en een echte chamotte tegel kopen - gelukkig is het bijna Moederdag ;)
Dat is altijd de verstandigste keuze.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door lekkermelig »

Met glazuur en pigmenten zou ik zeker uitkijken, het is over het algemeen je reinste gif. Natuurlijk niet als je het koud op de vloer hebt liggen of tegen een muur, maar lekker verwarmen in de oven met een broodje erop? Mwah....

Ik zou inderdaad gewoon een paar centen aan een pizza steen uitgeven. Gaan lang mee, zijn voedselveilig, en je hebt er veel plezier van qua bakresultaat.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ellen195121
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 19:58

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door Ellen195121 »

Ester schreef:Hallo allemaal, graag stel ik me even voor aan alle hobbybakkers op dit forum!
Ik ben Ester, 52 jaar en heb me al eerder bezig gehouden met brood bakken, desem maken etc. Ik maak daarvoor altijd dankbaar gebruik van Levine's waardevolle tips en adviezen :D
Helaas moest ik daar vorig jaar, vanwege een geblesseerde schouder, mee stoppen.
Inmiddels ben ik behoorlijk hersteld en, belangrijker, ben ik in het bezit van een Espressions Mix Master, waardoor het kneden niet meer zo'n zware aanslag voor me is. Ook heb ik nu een véél betere oven - een engels Stove-fornuis met 3 ovens, waarvan 2 traditionele (boven-en/of onderwarmte).
Vandaag staan 2 deegjes te rijzen; 1 voor Sue's volkoren desembrood (voor mijn man en mij) en 1 voor het lichtbruine desembrood met roggevlokken (voor mijn dochters - 14 en 10 jaar).
Het is me, ook dankzij dit forum, wel duidelijk dat een broodbak/pizzasteen eigenlijk onmisbaar is om een goed brood te krijgen. Die ontbreekt nog aan mijn lijstje. Wel heb ik nog (een stapel) portugese cementtegels over, en ik vraag me af of ik deze ook zou kunnen gebruiken. Ze zijn immers onbehandeld, licht poreus en hitte-bestendig. Graag hoor ik jullie mening - en wanneer ik die vraag beter bij het juiste onderwerp stel hoor ik dat ook graag!
Hallo Esther, Graag wil ik weten hoe jouw ervaringen zijn met Espressiomo Mix Master. Ik denk er aan er eentje te kopen vanwege artrose aan beide handen. Kan de machine ook Pizza deeg aan?
Groet, Ellen
Gebruikersavatar
Ellen195121
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 19:58

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door Ellen195121 »

Ester schreef:Hallo allemaal, graag stel ik me even voor aan alle hobbybakkers op dit forum!
Ik ben Ester, 52 jaar en heb me al eerder bezig gehouden met brood bakken, desem maken etc. Ik maak daarvoor altijd dankbaar gebruik van Levine's waardevolle tips en adviezen :D
Helaas moest ik daar vorig jaar, vanwege een geblesseerde schouder, mee stoppen.
Inmiddels ben ik behoorlijk hersteld en, belangrijker, ben ik in het bezit van een Espressions Mix Master, waardoor het kneden niet meer zo'n zware aanslag voor me is. Ook heb ik nu een véél betere oven - een engels Stove-fornuis met 3 ovens, waarvan 2 traditionele (boven-en/of onderwarmte).
Vandaag staan 2 deegjes te rijzen; 1 voor Sue's volkoren desembrood (voor mijn man en mij) en 1 voor het lichtbruine desembrood met roggevlokken (voor mijn dochters - 14 en 10 jaar).
Het is me, ook dankzij dit forum, wel duidelijk dat een broodbak/pizzasteen eigenlijk onmisbaar is om een goed brood te krijgen. Die ontbreekt nog aan mijn lijstje. Wel heb ik nog (een stapel) portugese cementtegels over, en ik vraag me af of ik deze ook zou kunnen gebruiken. Ze zijn immers onbehandeld, licht poreus en hitte-bestendig. Graag hoor ik jullie mening - en wanneer ik die vraag beter bij het juiste onderwerp stel hoor ik dat ook graag!
Nogmaals hallo Esther, ik maakte een typefout. Ik bedoel natuurlijk: Espressions Mix Master, wat zijn jouw ervaringen en kan de machine ook Pizza Deeg aan?
Groet Ellen
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ester stelt zich voor

Bericht door lekkermelig »

Beste Ellen,

Het voorsteltopic is bedoeld om eeeeh.. je voor te stellen. Als je vragen hebt over apparatuur kan je het beste daar je vragen stellen. Als je vragen hebt aan individuele gebruikers zou je ook een PB (persoonlijk bericht) kunnen gebruiken. Deze kan je pas gebruiken na een stuk of 5 posts van jezelf.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie