Mengen met kneedmachine (FarmaG)?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robh
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 08 sep 2017, 09:42

Mengen met kneedmachine (FarmaG)?

Bericht door robh »

Dag allemaal,
Ik heb jarenlang met de hand gekneed, maar nu wordt het tijd dat een machine dat gaat doen :D
Nu is mij uit alle verhalen niet duidelijk of elke machine een meng en/of een kneedstand heeft.
Mijn voorkeur lijkt de kant van de FarmaG uit tegaan.
Nu is mijn vraag of je met deze machine ook kan mengen of alleen kneden?
Hangt dat alleen van de snelheid af?
Ik las ook ergens dat er een type van de FarmaG is met 2 snelheden (en daarom een plastic kapje zou hebben), is dat dan een mengstand en een kneedstand?
met vriendelijke groet
Rob
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mengen met kneedmachine (FarmaG)?

Bericht door Rik59 »

Rob...

De Famag is alleen een kneder als je zoekt op Famag Grilletta IM 5 kun je behalve de afbeelding ook de specs wel zien...
Zeker bij Agrieuro die hem voor Europa levert.. Prijs is incl. levering..

Je kunt de Famag bestellen met allerlei toeters en bellen en ook in kleurtje wat jij wil..
Ik meen dat Koos er één heeft met losse deegkuip en hij kan em omhoog zetten..
Snelheden kan je ook diverse hebben... maar alleen voor mengen... NEE.. Hij heet niet voor niets spiraalkneder..

Neemt niet weg dat als jij een deegje op de laagste stand alleen wil mengen dat dat natuurlijk wel kan..
Maar als je alleen degen zou willen mengen zou ik toch m'n centjes in de zak houden..

Ik zelf en ook wel anderen zijn erg tevreden over de Famag (zou geen andere willen) maar de meningen lopen uiteen..

https://www.google.nl/search?q=famag+gr ... 80&bih=559

https://www.youtube.com/watch?v=K_q4_d-gICw
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mengen met kneedmachine (FarmaG)?

Bericht door Levinebaktbrood »

2 snelheden is niet nodig. Spiraalkneders met 1 stand doen het uitstekend, je moet dan hoogstens iets langer kneden. Het mengen en kneden gebeurt dan steeds op dezelfde stand.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
robh
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 08 sep 2017, 09:42

Re: Mengen met kneedmachine (FarmaG)?

Bericht door robh »

Dag Rik en Levine,
Dank voor jullie antwoorden, ik kan er wel wat mee.
En Rik, ik neem hem niet alleen maar om te mengen, ook om te kneden, dank voor de "waarschuwing" :D
Maar soms staat er bij een recept: zoveel minuten mengen en dan zoveel minuten kneden op een hogere snelheid.
Daarom dacht ik dat er een verschil stand was voor mengen en kneden.
Inmiddels heb ik het filmpje ook bekeken in de "knederstest" en daarin zie ik ook duidelijk dat mengen en kneden eigenlijk in elkaar over kan gaan op dezelfde stand.
Plaats reactie