Rijsmand bebloemen: waarmee?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Mikey
Chef stoffer en blik

Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Mikey » di 18 feb 2020, 19:13

Ik lees in verschillende boeken en op verschillende websites over verschillende soorten meel/bloem om je rijsmand mee te bebloemen. O.a. rijstebloem, roggebloem of -meel, tarwebloem, griesmeel. Nergens lees ik echter een duidelijke verklaring voor de gemaakte keuze.

Kan iemand me per soort bloem/meel vertellen wat de kenmerken cq. voor-/nadelen zijn van het ermee bebloemen van je rijsmand?

(Hardere of juist zachtere korst? Minder kans op plakken? Betere smaak? Minder meel/bloem nodig?)

Vitamine C
Deegroller

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Vitamine C » di 18 feb 2020, 20:50

Roggebloem, verbrand niet dat is het voordeel. Rijstebloem gebruik ik alleen voor inschieten brood.

Rik59
Warme bakker

Bericht door Rik59 » di 18 feb 2020, 22:46

Rogge en Rijst vanwege het hoge absorptievermogen..

Griesmeel / Semolina wordt meer gebruikt bij bijv.. uitrollen omdat het je deeg niet al teveel beïnvloed
Gebruik je tarwebloem dan veranderd nl. je verhouding.. je deeg wordt "droger"

Rest voor WIKI...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread

KeesR
Opboller

Bericht door KeesR » do 20 feb 2020, 10:46

Volgens mij maakt het niks uit. Ik gebruik altijd een beetje van het meel waar ik brood mee bak, meestal volkoren tarwe, soms gebuild. Ik heb nooit verschil bemerkt.

lekkermelig
Meesterbakker
Contacteer:

Bericht door lekkermelig » do 20 feb 2020, 12:26

Zoals eerder in dit draadje gezegd: het maakt wel uit. Roggebloem of roggemeel verbrandt minder snel. Dat wil niet zeggen dat het niet kan met gewone bloem, maar het resultaat is zeker anders.

Wil
Lekkermelig.nl: Pizza, brood en fikkie stoken!

Laatste berichten:
* Sneeuwbroodjes
* Broodbak reunie
* Desem meerzaden brood
* Boekrecensie – The Rye Baker
* Almverhalen – Boerenbrood

Rik59
Warme bakker

Bericht door Rik59 » do 20 feb 2020, 18:02

KeesR schreef:
do 20 feb 2020, 10:46
Volgens mij maakt het niks uit. Ik gebruik altijd een beetje van het meel waar ik brood mee bak, meestal volkoren tarwe, soms gebuild. Ik heb nooit verschil bemerkt.
Klopt Kees... ik gebruik momenteel ook 1050 om melig te zijn... :D :D maar als je het hebt over max. absorptie.. dan.. rogge en rijst...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread

Levinebaktbrood
Moderator
Contacteer:

Bericht door Levinebaktbrood » do 20 feb 2020, 22:25

Ik gebruik roggebloem of rijstebloem. Het voordeel van roggebloem is dat het minder bitter smaakt dan tarwebloem na het bakken. Meel gebruik ik nooit omdat dat sneller verbrand dan bloem. Het voordeel van rijstebloem is dat het geen eiwitten bevat, het plakt daardoor niet aan het deeg. Zeker aan te bevelen bij deeg met een hoge hydratatie. Het deeg blijft dan niet plakken aan het rijsmandje.

Voor het inschieten van het deeg vanaf een schietplankje gebruik ik rijststrooimeel, dan is dus weer iets anders gemalen dan rijstebloem.
Kneders: Rofco N15 | BW SM-5 |Bear Teddy | KitchenAid Heavy Duty | Espressions Mixmaster | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1 | 2 x Rofco B40
Rijskast: Rofco RK 48
Graanmolen: Komo Fidibus 21 Classic
Blog:Uit de keuken van Levine

Bakker Henk
Opboller

Bericht door Bakker Henk » za 22 feb 2020, 00:07

Levine schrijft: Voor het inschieten van het deeg vanaf een schietplankje gebruik ik rijststrooimeel, dan is dus weer iets anders gemalen dan rijstebloem.

Levine,
Ik koop in Frankrijk weleens Semoule de Riz van Tipiak. Is dat hetzelfde als dat rijststrooimeel?

Levinebaktbrood
Moderator
Contacteer:

Bericht door Levinebaktbrood » za 22 feb 2020, 01:34

Henk, ik heb geen flauw idee. Rijststrooimeel zijn hele kleine korreltjes. Het woord 'Semoule' zou dat kunnen betekenen.
Kneders: Rofco N15 | BW SM-5 |Bear Teddy | KitchenAid Heavy Duty | Espressions Mixmaster | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1 | 2 x Rofco B40
Rijskast: Rofco RK 48
Graanmolen: Komo Fidibus 21 Classic
Blog:Uit de keuken van Levine

RedYssel
Gaat de goede kant op

Bericht door RedYssel » zo 01 mar 2020, 15:44

Ik gebruik altijd of Rogge of bloem. Gries voor inschieten.
Je mandjes zullen naar een paar keer gebruiken ook wat verzadigd raken met bloem etc dus je zult tegen die tijd minder nodig hebben!.

Plaats reactie