Rijsmand bebloemen: waarmee?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikey
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18 dec 2018, 09:45

Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Mikey »

Ik lees in verschillende boeken en op verschillende websites over verschillende soorten meel/bloem om je rijsmand mee te bebloemen. O.a. rijstebloem, roggebloem of -meel, tarwebloem, griesmeel. Nergens lees ik echter een duidelijke verklaring voor de gemaakte keuze.

Kan iemand me per soort bloem/meel vertellen wat de kenmerken cq. voor-/nadelen zijn van het ermee bebloemen van je rijsmand?

(Hardere of juist zachtere korst? Minder kans op plakken? Betere smaak? Minder meel/bloem nodig?)
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Vitamine C »

Roggebloem, verbrand niet dat is het voordeel. Rijstebloem gebruik ik alleen voor inschieten brood.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Rik59 »

Rogge en Rijst vanwege het hoge absorptievermogen..

Griesmeel / Semolina wordt meer gebruikt bij bijv.. uitrollen omdat het je deeg niet al teveel beïnvloed
Gebruik je tarwebloem dan veranderd nl. je verhouding.. je deeg wordt "droger"

Rest voor WIKI...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door KeesR »

Volgens mij maakt het niks uit. Ik gebruik altijd een beetje van het meel waar ik brood mee bak, meestal volkoren tarwe, soms gebuild. Ik heb nooit verschil bemerkt.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door lekkermelig »

Zoals eerder in dit draadje gezegd: het maakt wel uit. Roggebloem of roggemeel verbrandt minder snel. Dat wil niet zeggen dat het niet kan met gewone bloem, maar het resultaat is zeker anders.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Rik59 »

KeesR schreef: do 20 feb 2020, 10:46 Volgens mij maakt het niks uit. Ik gebruik altijd een beetje van het meel waar ik brood mee bak, meestal volkoren tarwe, soms gebuild. Ik heb nooit verschil bemerkt.
Klopt Kees... ik gebruik momenteel ook 1050 om melig te zijn... :D :D maar als je het hebt over max. absorptie.. dan.. rogge en rijst...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik roggebloem of rijstebloem. Het voordeel van roggebloem is dat het minder bitter smaakt dan tarwebloem na het bakken. Meel gebruik ik nooit omdat dat sneller verbrand dan bloem. Het voordeel van rijstebloem is dat het geen eiwitten bevat, het plakt daardoor niet aan het deeg. Zeker aan te bevelen bij deeg met een hoge hydratatie. Het deeg blijft dan niet plakken aan het rijsmandje.

Voor het inschieten van het deeg vanaf een schietplankje gebruik ik rijststrooimeel, dan is dus weer iets anders gemalen dan rijstebloem.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Bakker Henk »

Levine schrijft: Voor het inschieten van het deeg vanaf een schietplankje gebruik ik rijststrooimeel, dan is dus weer iets anders gemalen dan rijstebloem.

Levine,
Ik koop in Frankrijk weleens Semoule de Riz van Tipiak. Is dat hetzelfde als dat rijststrooimeel?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door Levinebaktbrood »

Henk, ik heb geen flauw idee. Rijststrooimeel zijn hele kleine korreltjes. Het woord 'Semoule' zou dat kunnen betekenen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Rijsmand bebloemen: waarmee?

Bericht door RedYssel »

Ik gebruik altijd of Rogge of bloem. Gries voor inschieten.
Je mandjes zullen naar een paar keer gebruiken ook wat verzadigd raken met bloem etc dus je zult tegen die tijd minder nodig hebben!.
Passie voor de ambacht!.
Plaats reactie