Recept bbm aanpassen aan zelfbakken in oven

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JokeVD
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 aug 2019, 11:26

Recept bbm aanpassen aan zelfbakken in oven

Bericht door JokeVD »

Hallo, ik ben nog niet zo lang bezig met zelf brood bakken en heb een heel leuk boek gekregen met recepten voor de bbm, maar ik maak mijn deeg met een kitchenaid en bak daarna het brood af in de oven. Nu vind ik het deeg steeds zeer nat en heb ik dus al gevonden dat een bbm-deeg eigenlijk veel meer vocht afkan dan een brood dat je in de oven zou bakken. Ik begrijp dat, maar ik heb geen flauw idee hoe ik de recepten uit mijn boek (voor de bbm dus) kan aanpassen naar de oven. Elk brood even testen, vind ik ook wat verspilling... Dus vroeg ik me af of er onder jullie iemand was die hier ervaring mee had. :D
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Recept bbm aanpassen aan zelfbakken in oven

Bericht door BakkerGerrit »

Als je een recept hier plaatst, je werkwijze beschrijft én wat je probleem is dan zijn hier best bakkers die tips voor je hebben.

Wat sowieso handig is om je recepten in de bakkersformule te zetten, dwz de ingredienten in procenten van de hoevelheid meel of bloem. Je kunt dan makkelijk je recepten vergelijken en aanpassen.

(Met de zoekfunctie links boven aan de pagina kom je een heel eind. Anders gewoon weer vragen)
Succes!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Recept bbm aanpassen aan zelfbakken in oven

Bericht door Levinebaktbrood »

Het is juist andersom. In een bbm kan je minder vocht gebruiken. De hoeveelheid vocht in een bbm is best wel kritisch. Te veel vocht en het deeg zakt in tijdens het bakken. Als je brood in de oven afbakt kan je meer vocht gebruiken en heb je meer controle over het deeg dan in een bbm.

Zet eens een recept hier neer en dan kan ik het voor je omrekenen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie