pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door Brood van de Haan »

Mijn oven vreet stroom, net als de meesten van jullie en de opwarmtijd van een oven is best lang (1 tot 2 uur). Chamotte stenen schijnen vuurvast te zijn en daarom bedacht ik me dat, theoretisch gezien, je de steen ook op je gasfornuis kunt opwarmen voor een kleine 10 minuten.

Nu is gas aanzienlijk duurder, dus ik weet niet of je financieel nu meer bespaart door je fornuis te gebruiken, maar het zou het opwarmen van je steen aanzienlijk kunnen versnellen, of zie ik iets helemaal over het hoofd?

Net 5 minuten geprobeerd en de steen was gloeiend heet geworden. De steen ligt nu in de oven en een paar deegjes leggen hun laatste rijs buiten de oven af om gebakken te worden.

Gedachten/ervaringen wat betreft het opwarmen van de steen op en onder vuur hoor ik graag!
En geen oliebollen van de Appie eten vanavond he!
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: RE: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door @3aan »

Je "gas" kost maar een fractie van je stroomprijs, als je het omslaat naar het calorisch vermogen.

Je weet toch ook wel dat stroom uit gas wordt gehaald en dat daar een groot deel bij verloren gaat, ook het transport gaag een flink deel in verloren, gas is per definitie veel goedkoper dan elektriciteit als het over verwarmen gaat.
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door john-b-bak »

mij is altijd geleerd dat brood uit een houtoven het lekkerste resultaat oplevert.Helaas heb ik er,ondanks de plannen daarvoor ,nooit een brood uit mogen halen.Bakken op (chamotte)steen geeft wel een veel lekkerder resultaat dan op een bakplaat.Ik heb mijn heteluchtoven dan ook "omgebouwd " met een chamottesteen.Die is nogal zwaar en is dusdanig op maat gesneden dat in en uithalen niet echt simpel gaat.Toch moet ik het eens proberen omdat je opwarmtijd wel eens zeer fors kan teruglopen.Gas is goedkoper in calorische eenheden dan stroom maar anderzijds verlies je ook veel warmte uit gas die langs je steen ontsnapt.kortom gewoon eens uitproberen!
bak ze en ook nog de beste wensen
john
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: RE: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door Brood van de Haan »

@3aan schreef:Je "gas" kost maar een fractie van je stroomprijs, als je het omslaat naar het calorisch vermogen.
Ik betaal toch echt 53 cent per m3 gas en 16cent voor 1 kw/u stroom. Hoeveel gas ik zou verbruiken bij het opwarmen van de sten weet ik niet. Misschien is het wel gelijk te trekken qua kosten?

Werkte overigens prima: 5 minuten op gas verwarmt, 60 min oven voorverwarmen en broden bakken als een malle!
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door Ballie »

Dan zou je moeten controleren hoeveel gas je gebruikt tijdens het voorverwarmen, en hoeveel kW je verbruikt wanneer je dit in de oven doet. Dit is te controleren mbv je gasmeter en de verbruikscijfers van je oven.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door Levinebaktbrood »

In mijn gewone oven thuis bak ik ook brood op een steen van chamotteklei. De oven zet ik met steen (3 cm dik) erin 1 uur voordat het deeg de oven erin gaat aan. Dan is de steen loeiheet. Langer voorverwarmen is niet nodig. De steen eerst op het gas voorverwarmen lijkt me nogal een gedoe en ik vraag me af of het goed is voor je steen. Je verwarmt hem dan maar op 1 plek.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ronny
Jongste bediende
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 23:27

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door Ronny »

Ik ben ook bang dat zo'n steen kapot kan gaan door het maar op 1 plek te verhitten.
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door @3aan »

Om dezelfde hoeveelheid energie te verbruiken zij er tabellen voor, 1 m3 t.o.v. 11 Kwh dus zoveel duurder is elektriciteit zeg 50 cent - 275 cent ik ben er wel vanuit gegaan dat een gemiddelde Kwh in NL rond de 25 cent is in de thuisomgeving.

Als je dus echt veel bakt is een aardgasoven een stuk voordeliger en reageert ook nog eens sneller, mits het een goede is!

http://www.vreg.be/nl/aardgas-omrekenin ... 3-naar-kwh
Laatst gewijzigd door @3aan op zo 01 jan 2017, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: RE: Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door @3aan »

Ronny schreef:Ik ben ook bang dat zo'n steen kapot kan gaan door het maar op 1 plek te verhitten.
Die stenen kunnen daar tegen, wij gebruiken ze voor andere doeleinden dan waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn, dus puntbronnen kunnen ze heel goed hebben, plotselinge afkoelingen door een natte bron oid wat minder. ;)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door lekkermelig »

Laten we lekker allemaal met loeihete stenen gaan slepen, van gasfornuis naar oven, prachtig plan. Ik hou wel van een beetje stunten. Misschien ook gaan jongleren met stoombakken dan? :Z: Wel even nieuwe handschoenen kopen eerst.

Werkt het ook op inductie? :DB2:

Kortom, laat die steen maar zitten wat mij betreft. Omdat het kan wil niet perse zeggen dat het verstandig is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door Brood van de Haan »

lekkermelig schreef:Laten we lekker allemaal met loeihete stenen gaan slepen, van gasfornuis naar oven, prachtig plan.
Joh, beetje experimenteren hoort erbij ;)
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door lekkermelig »

Ik ben helemaal voor hoor, je moet af en toe wel eens lekker wat uitproberen. In zoverre vind ik het wel een amusant draadje.
Maar ik denk echt dat het continu slepen met gloeiend hete stenen niet echt aan te bevelen is. Heb zelf al een paar keer lekker de handen en armen aan mijn oven gebrand, dus vandaar dat ik niet zo'n fan ben. Je bent altijd voorzichtig, maar als het niet hoeft.. en huisdieren, kinderen en andere medebewoners hebben niet altijd door waarmee je aan het stunten bent.
Maar ieder zijn eigen feestje :-)

Als ex jonge onderzoeker ben ik wel voor meer experimenteren in het algemeen. Als je je iets afvraagt, soms gewoon uitproberen, als het geen explosiegevaar geeft :D,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
JanDeHertogh
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 18:32

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door JanDeHertogh »

Bij mijn ovens is de voorverwarm tijd héél sterk afhankelijk van het programma dat ik opzet.
Als ik mijn ovens (de ene een Miele, de andere een AEG) enkel met onder/boven wamte laat opwarmen, dan is de benodigde opwarmtijd het dubbele van hete lucht.
De Miele gaat op amper 5 minuten tot 235. De AEG doet daar 8 minuten over. Moet wel zeggen dat de AEG een iets groter volume heeft.
Dus ik laat altijd de oven voorverwarmen met hete lucht en schakel dan eventueel over naar een ander programma.
Dus misschien moet je daar eens mee experimenteren. Lijkt me handiger en minder gevaarlijk dan loodzware en gloeiende stenen over en weer te zeulen.
https://www.facebook.com/Ikmaakmijnetenzelf/
Kneder Rofco N15, "gepimpte" Kenwood - Miele en AEG warme lucht ovens
Gebruikersavatar
MouneBolebakker
Jongste bediende
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 17:38

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door MouneBolebakker »

JanDeHertogh schreef: Dus ik laat altijd de oven voorverwarmen met hete lucht en schakel dan eventueel over naar een ander programma.
Dus misschien moet je daar eens mee experimenteren. Lijkt me handiger en minder gevaarlijk dan loodzware en gloeiende stenen over en weer te zeulen.
Uitstekend idee, ga ik de volgende keer beslist uitproberen.
Ik heb geen speciale pizzasteen, maar een plaat (3 cm dik) blauw Belgisch hardsteen (één kant gepolijst) bij een tuincentrum gehaald die ook veel met dit materiaal werkt en kan zagen. Toen ik uitgelegd had waarvoor ik het wilde gebruiken nam hij me mee naar het zaaghok en daar lag precies een stuk met de juiste afmetingen. Gevraagd naar de kosten: ach neem maar mee het is toch een reststukje.
Daarvoor bij de steenhandel gevraagd en die vroeg en 80 euro voor!!!!! Dacht het even niet.
Steen is loeizwaar, maar werkt perfect. Krijg er geweldige pizza's van en mooie broden.
Omdat hij bovenop gepolijst is, is hij met een vochtig doekje eenvoudig schoon te maken. Zeer tevreden.
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door @3aan »

Ik heb tot nu toe een hardstenen plaat van 44 x 40 x 1 werkt goed, v.a. morgen heb ik een kleine 1 laags broodoven met steen, zal woensdag foto's posten.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door Anna »

Mijn oven werkt alleen op hetelucht (geen programma's, lekker simpel met een knop de temperatuur instellen) en het opwarmen van een steen van 3cm dik duurt een uur op 230 graden (niet lager dan wordt de steen niet warm genoeg). Daarom schuif ik tegenwoordig altijd een extra rooster in oven, zo'n 5 cm boven het rooster met de steen. Ik laat de oven 20-25 minuten opwarmen en dan bak ik eerst busbroden of bolletjes (iets anders wat op 210-230gr gebakken kan worden). Daarna gaat het rooster eruit en zijn de vloerbroden aan de beurt.

Zo heb ik stroom bespaard door meer brood te bakken :P O nee, ik heb meer brood gebakken met dezelfde hoeveelheid stroom die als de zon aanstaat zelfs gratis is. Toch nog een besparing.

Voor gas is geen toekomst, in nieuwbouwwijken wordt al geen gas meer aangelegd en ben je afhankelijk van elektriciteit, duurzaam dat wel. Op inductie duurt het opwarmen van een steen langer dan een eeuwigheid en daarmee is dat extreem kostenbesparend.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: pizzasteen verwarmen op gasfornuis?

Bericht door lekkermelig »

Oooooooooooh, is dat het. Die stenen wilden bij mij maar niet warm worden op mijn inductieplaat :zip: Nou toch maar eens die zonnecollectoren op het dak, is voor het bakken met mijn Rofco wel een aardig idee. Het zijn nogal stroomslurpers.
http://www.lekkermelig.nl/bakken-vol-energie/

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie