Aquarium rijskast

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jacobh
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 11:49

Aquarium rijskast

Bericht door Jacobh »

Ik heb de temp op 24 graden staan. Ben er mee aan het experimenteren voordat ik een permanente oplossing bouw als dat nodig is.

Bij de intratuin een aquarium verwarmings element gekocht van een 15 euro deze plaats ik in een plastic bak met water. Element is waterdicht ligt plat in de bak. Element is zoiets :
Afbeelding

Als geisoleerde ruimte gebruik ik dit :

Afbeelding

Ooit gekregen en was groot genoeg voor mijn doel.

Jacob.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Meteen maar voorstellen

Bericht door Bioloogje »

Wat een goed idee! Blonde vraag: En waar plaats je dan je schaal met deeg? Direct in het water?
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Jacobh
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 11:49

Re: Meteen maar voorstellen

Bericht door Jacobh »

nee naast de bak met water. Het element verwarmt het water een beetje zoals een cv de radiator verwarmt en is ook meteen een buffer. Als ik weer bak zal ik een foto maken van de opstelling.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Meteen maar voorstellen

Bericht door Bioloogje »

Top! Dank je wel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Meteen maar voorstellen

Bericht door lekkermelig »

Welkom Jacob,

Mooie creatieve oplossing. Ben benieuwd of je de temperatuur ook onder controle kan houden zo, maar dan wordt het waarschijnlijk wel wat ingewikkelder, met thermostaten en zo.

@bioloogje:
In een ander topic heb ik nog wat over een rijskast geschrevn

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Meteen maar voorstellen

Bericht door Bioloogje »

Dan ga ik dat ook eens bekijken. Ik heb trouwens met behulp van een koelbox ook ooit eens 'sous vide' gegaard. Leuk experiment en ging heel goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Jacobh
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 11:49

Re: Meteen maar voorstellen

Bericht door Jacobh »

De verwarming bevat een thermostaat. Het water wordt dus verwarmd tot 24 graden en de geïsoleerde omgeving zal na verloop van tijd die temperatuur ook aannemen. Bij de eerste keer met een losse thermometer de vrije ruimte in de box gemeten en die is vrij snel op de gewenste 24 graden en blijft ook mooi constant.

Ik zocht een praktische en goedkope oplossing voor een verwarming plus thermostaat met de mogelijkheid om binnen 1 graad verschil te blijven. Eerst gekeken naar verwarmingsmatjes en losse thermosstaten maar dat worden redelijk prijzige oplossingen en een gloeilamp in combinatie met een thermostaat niet super veilige oplossing.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Aquarium rijskast

Bericht door lekkermelig »

Ik vraag me af welke temperaturen je haalt met deze rijskast. Ruim boven de 20 C gaat vast wel lukken, en het is charmant dat je voor zo weinig geld een thermostaat EN verwarmingselement hebt. Maar volgens mij komen de meeste verwarmingselementen niet boven de 26 C. Voor normaal tarwebrood moet je bak eigenlijk twee graden boven de optimale temperatuur komen, dat zou dan 26 plus 2 zijn. Voor rogge is dat 28-29 C en ook daar moeten nog 2 graden bij.
Vind het wel wonderlijk dat je bak met water de hele box zo zo goed opwarmt. Ik mik er een fles water van 65 graden in en dan haalt het geheel 30-35 C maar het duurt best lang voor het opgewarmd is. Maar het geheel komt uit een koude garage, misschien scheelt dat.
Tijdens al mijn geneus in rijskast oplossingen kwam ik natuurlijk ook oplossingen tegen die thuisbrouwers gebruiken. Vaak wordt een temperatuurcontroller gebruikt die je ergens tussen de 10 en 20 euro van ebay af kan plukken, de stc-1000 temperatuur controller. Moet je nog wel zelf knutselen, maar als je echt bang bent dat je geëlectrocuteerd wordt kan je ook naar deze kant en klare oplossing kijken.
https://www.amazon.de/Inkbird-Temperatu ... rd+itc-308
piepschuin doos erbij van een tientje, een gloeilamp aan een stekker of een ander verwarmingselement en je hebt voor onder de 60 euro een volledig temperatuurgestuurde rijskast met deze binnenmaten 539 x 341 x 295 mm.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie