Krenten rozijnenbol

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilfred Jansen
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 20:10

Krenten rozijnenbol

Bericht door Wilfred Jansen »

Nu gaat her broodbakken over het algemeen perfect maar de de rozijnen-krentenbollen lukt mij niet. Ik wil heel graag zo' n lekker luchtig nolletje die ik ken van de echte warme bakker. Ik houdt het recept van levine aan. Maar ze worden niet echt lekker luchtig. Niet dat het harde bonken zijn maar toch.......

Het enige wat ik kan bedenken (ergens gelezen) is het feit dat ik de krenten en rozijnen machinenaal er doorheen kneed waardoor het suikergehalte in het deeg te hoog wordt doordat er suikers vrijkomen.....

Wellicht iemand een idee..... volgende keer zal ik de hele werkwijze van levine uitvoeren en dus de vulling met de hand erdoor heen doen......
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Krenten rozijnenbol

Bericht door Levinebaktbrood »

Min recept voor krenten-rozijnenbollen zijn niet te vergelijken met die je bij de bakker koopt. Die vind ik ik niet lekker omdat ze naar mijn zin veel te klef zijn. Ze zijn mij veel te deegachtig, blijft plakken in je mond. Als je zo'n klef en zacht bolletje wilt bakken dan moet je niet mijn recept gebruiken :lol:. Mijn krenten/rozijnenbollen horen overigens wel luchtig en zacht te zijn, maar wel steviger dan de bollen van de bakker.

Als je de rozijnen/krenten door het deeg mengt moet je er voor zorgen dat ze niet kapot gekneed worden, dan komen er inderdaad suikers vrij die het rijzen belemmeren.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Wilfred Jansen
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 20:10

Re: Krenten rozijnenbol

Bericht door Wilfred Jansen »

:Z :rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2: dat bedoelde ik ook niet zo levine..... dat sofort brood heb ik weer voldoende gegeten in de 4 weken vakantie hihihih maar zou gewoon wat luchtiger mogen......
Plaats reactie