Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarzanoSan

Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Bericht door MarzanoSan »

Weet niet of het hier op z'n plaats staat, indien niet, trek maar aan mijn oren :)
Morgen bak ik pizza's (in mijn houtoven) en wilde het hele gedoe met de "00" wel eens proberen/ vergelijken met bloem van eigen bodem (of moet ik hier meel zeggen)
Gisteren wat deeg gemaakt.
Eigenlijk twee x deeg. 1X met de befaamde 00 en de andere met de bloem die ik altijd gebruik (lokaal gemaalde bloem)
ben benieuwd naar het verschil.
Heb dezelfde werkwijze aangehouden bij het bereiden van de twee verschillende deeg ballen. Heb de regels van het VPN te volgen (er zullen hier wel mensen op mijn vingers tikken)
De regels zijn hier te vinden -> http://www.pizzanapoletana.org/public/p ... 8%20UK.pdf
Hier een filmpje over het maken van het Pizza deeg.
[youtube]H4ZRdYjTXPc[/youtube]

https://youtu.be/H4ZRdYjTXPc
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Bericht door lekkermelig »

Prachtig al die regels :-) Ik wist dat ze bestonden, maar dat zal nog niet mee vallen om hier de juiste tomaten en mozzarella te vinden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je geen deegroller gebruikt voor de smakelijkste korst, maar dan wel ff goed oefenen :B:
Ik bak ook regelmatig pizza in de houtoven, maak mijn deeg altijd een dag van te voren (lekkerder en makkelijker te vormen) maar laat ze dat bij de VPN maar niet horen, want er zit zelfs wat roggemeel in mijn deeg :D,

Maar ik zou alvast zeggen: eet smakelijk!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
MarzanoSan

Re: Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Bericht door MarzanoSan »

Als ik op zaterdag bak maak ik het deeg op donderdag.

De deegroller heb ik enige tijd geleden al in de oven gesmeten :lol:

Vanavond is het de grote proefsessie, ik ben benieuwd :B:
Laatst gewijzigd door Ballie op za 11 jun 2016, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Bericht door willemsingapore »

Betekend dat ik mijn pizzas dus altijd verkeerd maak ;B ? Meestal gaat het zo dat mijn zoon vraagt, "Pa kunnen we vanavond pizza eten?" Het is dan al 4 uur 's-middags :o . Dus maak ik snel een deegje en terwijl het kneden aan de gang is een tomaten sausje. Zet de oven aan op maximal. Dan terwijl het deeg rijst loop ik even naar de supermarket voor wat mozzarella, basil en andere ingredienten. Als alles een beetje mee zit hebben we dan om half zeven Pizza :DB2:

Voor de tomaten saus gebruik ik altijd hele tomaten uit blik. Hebben veel meer smaak dan verse :2th: . Dat komt omdat de meeste tomaten en andere groente tegenwoordig op steenwol geteeld worden waar men de voeding van de plant dus kan beinvloeden. Zelfs zogenaamde organische groenten wordt zo geteeld :yugh: en heeft in mijn opinie weinig smaak.
Ik moet wel zeggen dat toen ik in Napels was afgelopen jaar daar de tomaten veel lekkerder :kwijl: waren dan wat ik hier kopen kan.

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Bericht door Jean »

Ja :grin:
Gebruikersavatar
MarzanoSan

Re: Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Bericht door MarzanoSan »

willemsingapore schreef:Betekend dat ik mijn pizzas dus altijd verkeerd maak ;B ? Meestal gaat het zo dat mijn zoon vraagt, "Pa kunnen we vanavond pizza eten?" Het is dan al 4 uur 's-middags :o . Dus maak ik snel een deegje en terwijl het kneden aan de gang is een tomaten sausje. Zet de oven aan op maximal. Dan terwijl het deeg rijst loop ik even naar de supermarket voor wat mozzarella, basil en andere ingredienten. Als alles een beetje mee zit hebben we dan om half zeven Pizza :DB2:

Voor de tomaten saus gebruik ik altijd hele tomaten uit blik. Hebben veel meer smaak dan verse :2th: . Dat komt omdat de meeste tomaten en andere groente tegenwoordig op steenwol geteeld worden waar men de voeding van de plant dus kan beinvloeden. Zelfs zogenaamde organische groenten wordt zo geteeld :yugh: en heeft in mijn opinie weinig smaak.
Ik moet wel zeggen dat toen ik in Napels was afgelopen jaar daar de tomaten veel lekkerder :kwijl: waren dan wat ik hier kopen kan.

Groetjes,

Willem

Er zijn zoveel verschillende manieren en stijlen om pizza te maken. Je moet maken wat jullie lekker vinden :2th:
Persoonlijk maakte ik meerde trips per jaar naar Napels om daar pizza te eten. Tot ik besloot zelf een oven te bouwen en tracht nu hun pizza zo goed mogelijk (na) te maken :G
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Bericht door jasmon »

MarzanoSan schreef:Als ik op zaterdag bak maak ik het deeg op donderdag.

De deegroller heb ik enige tijd geleden al in de oven gesmeten [emoji38]

Vanavond is het de grote proefsessie, ik ben benieuwd :B:
Dan is deze pizza fan benieuwd naar de recepten en resultaten [emoji6]
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
MarzanoSan

Re: Het maken van Pizza deeg volgens de VPN regels

Bericht door MarzanoSan »

Pizza recept staat in een link hierboven.
Hier een filmpje van het bakken van een pizza.
Heb deze laat gefilmd de oven moet normaal nog heter zijn.
[youtube]EuLYl3_gMaQ[/youtube]

https://youtu.be/EuLYl3_gMaQ
Plaats reactie