Krentenbollen, wat doe ik verkeerd?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Krentenbollen, wat doe ik verkeerd?

Bericht door raMniv »

Hoi Allemaal,

sinds een aantal keer bak ik de krentenbollen uit het boek van Levine. Lijstje met ingrediënten wordt keurig gevolgd. Nu loop ik tegen het volgende aan. Op het moment dat ik het deeg ongeveer een kwartier op stond 2 van de kitchenaid heb gedaan en het daarna een kwartier heb laten rusten is het tijd om de krenten erbij te doen. (de krenten heb ik dan laten wellen, spreekwoordelijk 300 keer gedept met keukenpapier)

Als ik dan de krenten erbij doe en de kitchenaid rustig laat lopen om te krenten te mengen, dan wordt het een grote "plak" krenten en komen ze niet mooi door het deeg heen. De helft blijft ook gewoon in de kom.

Wat doe ik fout, of hoe doen jullie het?

Hoor het graag want is en blijft een favoriet!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Krentenbollen, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Ballie »

Je kunt de vulling er beter handmatig doorheen werken. Dan weet je ook zeker dat de krenten/rozijnen niet kapot gedraaid worden.

daarnaast kun je de vulling het beste een avond van tevoren een uurtje laten wellen en vervolgens afgieten. Laat ze vervolgens de hele nacht uitlekken.

Heb je voor dat laatste geen tijd? Bijv. omdat je er nu pas aan denkt om krentenbollen te gaan maken, dan kun je de krenten/rozijnen in een (schone!) theedoek doen, de punten bij elkaar pakken en deze ergens buiten oef op een andere plek waar het geen kwaad kan, flink rondzwaaien tot er (bijna) geen vocht meer uitkomt. Daarna kun je de rozijnen handmatig door het deeg verwerken.

Wordt het deeg toch te nat door deze actie? Gebruik dan een volgende keer wat minder vocht in het deeg.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Krentenbollen, wat doe ik verkeerd?

Bericht door lekkermelig »

Handmatig je vulling erdoorheen doen werkt heel makkelijk.
even gestolen uit een blogje van Levine voor stollen:

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... lmpje.html
Met de hand: stort het deeg op een met wat olie ingevette werkplek en rol het met een deegroller uit tot een lap ter grootte van een A4. Verdeel 1/3 van de vulling over de deeglap. Vouw de linkerkant van het deeg tot net over het midden, doe dat ook met de rechterkant. De deegranden overlappen elkaar nu iets. Druk de naden met een deegroller (of met je vingers) dicht. Draai het deeg en herhaal het uitrollen, vulling erover, vouwen en naden dichtdrukken nog twee keer (zie filmpje).

werkt heel makkelijk, maar ook hier zorgen dat je vulling niet te nat is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Krentenbollen, wat doe ik verkeerd?

Bericht door bakplaat »

Het is idd. aan te bevelen om de vulling handmatig door het deeg te werken. Kijk ook eens naar mijn fotoserie:
Krentebrood/-bollen met recept.
Daar zie je ook hoe ik nadat de krenten en rozijnen na het wassen en wellen in een theedoek uitwring, hierdoor worden ze zo goed als 'handdroog' om ze zo door het deeg te kunnen kneden.
Volg het recept en werkwijze, dan krijg je vast en zeker ook mooie en lekkere Krentebollen/brood.

Succes :grin: en zien we binnenkort ook een foto van je resultaat?

Afbeelding Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Krentenbollen, wat doe ik verkeerd?

Bericht door Levinebaktbrood »

Inderdaad met de hand de vulling door het deeg werken. Met een Kitchenaid lukt dat echt niet, je verprutst dan je deeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Krentenbollen, wat doe ik verkeerd?

Bericht door raMniv »

Hoi Levine,

ik ga het de volgende keer het met de hand doen en zal zeker wat foto's maken!
Plaats reactie