Is dit brood te lang of te kort gerezen??

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Is dit brood te lang of te kort gerezen??

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik bak regelmatig een witbrood naar recept van Levine. Ik maak er dan zelf een tijgerbrood van en die is in no-time op...
Wat me steeds vaker opvalt is dat het brood nadat ik het uit het bakblik heb gehaald gelijk enorm naar binnen slinkt.
Kan het komen doordat het te kort of te lang gerezen is? Bij tijgerbrood blijf ik dat moeilijk kunnen inschatten, omdat je niet meer echt de vingerproef kunt doen met het papje erop.
Wie helpt mij met het antwoord op dit "probleem"?
Ik voeg 2 foto's toe en hoop dat jullie zien wat ik bedoel, het is lastig te fotograferen.
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Is dit brood te lang of te kort gerezen??

Bericht door miesje1959 »

Het brood krimpt als het ware een beetje naar binnen. :o Tenminste, zo lijkt het.

Ik heb het ook bij het rozijnenbrood van Levine. Het brood wat ik bak is dan zeker niet te lang of te kort gerezen, maar hoe het komt weet ik ook niet. ;K

Misschien iets te lang in de oven of zo... ? Dat is het enige dat ik kan bedenken.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Is dit brood te lang of te kort gerezen??

Bericht door Levinebaktbrood »

Bij mij gebeurt dat ook weleens. Langer bakken is dan de oplossing. Als ik brood in een donker bakblik bak gebeurt het nooit. Een donker bakblik geleidt de warme meer en wordt de korst sneller gevormd.

Het brood ziet er wel heel licht uit, alsof er nog geen korst is gevormd.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Is dit brood te lang of te kort gerezen??

Bericht door brood daar zit wat in »

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ga het volgende keer langer bakken en misschien toch ook op iets hogere temp. Ik gebruik nl donkere bakblikken.
Heb het brood 20 min op 220 en 20 min op 200gr gebakken.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Is dit brood te lang of te kort gerezen??

Bericht door miesje1959 »

Ik gebruik zwarte blikken, zal ze ook eens iets langer bakken.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Is dit brood te lang of te kort gerezen??

Bericht door bakplaat »

Het lijkt mij dat het niet zozeer aan het rijzen van dit brood ligt Marja, dan wel aan het afbakken.Het Tijgerkorstje ziet er overigens prachtig uit. Ook bij een Tijgerbrood kun je de vingerproef toepassen, met een natte vinger beschadig je het papje nauwelijks.

Zoals de foto laat zien is er voldoende 'ovenrijs' maar heeft het brood op de plaatsen waar het in de bus heeft gezeten een tamelijk bleke korst, alsof het daar net niet helemaal gaar is en dus enigszins ingezakt lijkt en wat ook geen lekker krokante korst geeft.

Je geeft ook aan dat je het brood hebt afgebakken 20 minuten/220°C. en 20 minuten/200°C.
Probeer het de volgende keer dan eens 35 minuten/230°C. dus één tijd en temperatuur.(Kijk evt. na 30 min. hoe het brood er dan uitziet)
Zoals een voorbeeld van het Tijgerbrood van de 'Schoolsite' Dit is dan wel niet in de bus gebakken maar hier is nog een voorbeeld van Busbrood waarbij ook de zelfde tijd en temp. van toepassing is.

Een lapmiddel om een wat bleke korst toch nog mooi gekleurd te krijgen, is door het brood uit de bus nog enkele minuten in de hete oven op een rooster na te bakken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Is dit brood te lang of te kort gerezen??

Bericht door brood daar zit wat in »

Bedankt voor de tips Cor! Ik ga ze zeker proberen. Het gekke is dat het ene brood wel wat donkerdere korst heeft als het andere. Zelfde blikken en op zelfde tijd in de oven.

Goed om te weten dat het tijgerpapje best vingerproof is :2th:
Op naar de volgende tijgerbroden!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Plaats reactie