Voordeeg

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 274
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Voordeeg

Bericht door 1md65 »

Ik had graag een wit brood gemaakt met voordeeg (betere smaak) maar weet niet goed wat de verhoudingen zijn voor een voordeeg. Had ook graag wat zonnebloempitten, sezamzaad en pompoenpitten in het brood gedaan.
Recept voor brood is : 1 kg bloem, 560 gr water, 20 gr gist, 20 gr boter en 17 gr zout.
Dank voor jullie reactie
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Voordeeg

Bericht door bakplaat »

Allereerst uit het recept...1000 gram bloem en 560 gram (=56% water) dit is wel wat weinig vocht voor in een brooddeeg, waarbij het meest gebruikelijk is tussen 60-63%.

Een voordeeg kun je maken van 20 % van de bloem/meel de gist en het vocht uit het recept. Dit kan kort gemengd worden (nog niet kneden) en laten rijpen in 6-10 uur.
Daarna kan door toevoeging van de andere ingrediënten het eigenlijke deeg gemaakt (gekneed) worden, met als laatste de zaden en pitten.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Voordeeg

Bericht door stillekracht »

Ik gebruik twee derde van het totaal als voordeeg. Wel de gist hoeveelheid verminderen anders zit je hele keuken vol :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 274
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: Voordeeg

Bericht door 1md65 »

Dank voor jullie tips.
Plaats reactie