Kneden er hier ook mensen met de hand?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door raMniv »

Ik lees bij heel veel mensen dat ze het deeg kneden met behulp van machines, kneedhaken enz. Nu ben ik net een beetje begonnen met af en toe een brood bakken. (soms in de bbm) maar ook wel in de oven. Is zo'n machine als bijv. een Kitchenaid noodzakelijk of kunnen/doen jullie het ook wel met de hand?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door lekkermelig »

Je kan prima met de hand kneden. Het kost wat energie, en vooral tijd. Als je serieus kneedt zijn de resultaten niet slechter, je kan alleen in dat kwartiertje niets anders doen. Voor af en toe een broodje zou ik niet meteen in een machine investeren. Als je er echt lol in krijgt, veel bakt of last hebt van je gewrichten kan je altijd nog besluiten een machine te kopen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door Melinda »

Geen ervaring mee, maar ik heb begrepen dat je ook de BBM kunt gebruiken om deeg te kneden.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door Sakura »

Ik kneed hier zelf ook met de hand, het is inderdaad vrij intensief. Maar goed voor mijn hand & armspieren ;)
Op de tijd zelf let ik niet echt, ik kijk naar het deeg en kneed tot als ik een (sterk) vliesje kan trekken.

Zelf bak ik zo heel af en toe eens en ondertussen leer ik ook hoe deeg moet aanvoelen. Vind het leuk om zo met de handen in het deeg te zitten. :)
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door jasmon »

Ik kneed met de hand 1-2 x per sessie zijn 2-4 broden Tijdwinst geeft bij mij nu dedoorslag om een machine aan te aan schaffen. Zodat ik ook meer maar vooral makkelijker kan bakken per sessie
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door raMniv »

Ik begreep ook dat het met een bbm kan. Nu sta ik op het punt om deze te kopen, dus zou wel mooi zijn als dat ook een beetje zou werken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door lekkermelig »

Een BBM kan werken, maar de hoeveelheden zijn vaak niet zo groot, en ze kneden niet zo goed als met een machine. Als je voldoende tijd hebt en gezond bent zou ik het zeker ook eens met de hand proberen en vergelijken met de resultaten van een BBM.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door miesje1959 »

Ik heb ook neen panasonic, die alweer een tijd geparkeerd staat boven in een kast. In het begin van mijn broodbaktijd heb ik daar mee gekneed.
Echt een mooi deeg hoor, niks mis mee. Net als Wil zegt, kan je er niet veel deeg tegelijk mee kneden. plusm. een kilo deeg. Om te beginnen kan je dat heel goed doen. Je kunt zo in de machine een lekker broodje bakken en als je wilt afbakken in de oven laat je de bbm alleen kneden. Je kunt dan zien of je het bakken echt leuk vind.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Kneden er hier ook mensen met de hand?

Bericht door Br00dd00s »

Ik kneed machinaal omdat ik vanwege lichaamlijke problemen niet meer met de hand kon kneden. Ik heb bijna een jaar lang net de hand gekneed.

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Pluk de dag ...
Plaats reactie