Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JacobKl

Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Bericht door JacobKl »

Járen terug een Afik Broodbakautomaat aangeschaft en nu eindelijk aan de slag. 'k Heb geen enkele ervaring met bakken oid. Ik heb bij de Aldi Spelt Volkoren Broodmeel 500 gr. gekocht om eens te gaan "experimenteren", met graag een eetbaar brood als resultaat natuurlijk. Zou graag van een ervaringsdeskundige werkwijze/tips krijgen. Zonder deze info ben ik bang dat ik een nieuwe machine moet aanschaffen. Dank alvast!!
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Bericht door miesje1959 »

Als ik het goed begrijp is het geen mix, dus alle ingredienten om een goed brood te krijg moeten nog toegevoegd worden

Je zou dit recept kunnen gebruiken.

500 gram volkoren meel
305 gram water
9 gram zout
4 gram gedroogde gist
evt. een fijngemaakt vit. C tabletje

Weeg alles af en voor kleine hoeveelheden kan je b.v. een weeglepel gebruiken.

Ik neem aan dat je de AFK bbm bedoeld en als ik goed begrepen heb kan die niet teveel vocht hebben
Je gebruikt volkoren meel en dat neemt wel iets meer vocht op dan bloem.

Probeer het zo maar eens. Een foto is daarna is wel fijn, we kunnen dan goed beoordelen of het recept nog iets aangepast moet worden.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Creaviola
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 dec 2015, 21:54

Re: Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Bericht door Creaviola »

Dit is wel een kant en klaar mix, heb hem ook wel eens geprobeerd. Werd wel een vast, compact broodje in mijn Panasonic. Ik vond het geen succes....houd het liever bij losse ingrediënten, die je zelf in wisselende samenstelling kunt gebruiken.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Bericht door miesje1959 »

In dat geval is mijn recept overbodig, maar net als @Creaviola al aangeeft is het handiger om losse ingrediënten te gebruiken. Op die manier weet je precies waat je doet en wat je in je brood stopt.

Het is raadzaam om bij een molen in de buurt goed meel/bloem te kopen. Een brood begint bij goede ingrediënten en die haal je meestal niet uit de supermarkt.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
JacobKl

Re: Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Bericht door JacobKl »

Miesje1959 en @Creaviola bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat ik nog een reactie krijg van iemand die ook ervaring heeft met dit meel.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik begrijp je vraag niet goed en ook je opmerking "Zonder deze info ben ik bang dat ik een nieuwe machine moet aanschaffen". Waarom zou je een nieuwe machine moeten aanschaffen?

Ik zou zeggen volg eerst eens de instructies op het pak meel en dan kan je van daaruit verder gaan stoeien. Je moet ergens beginnen toch?

Ik denk niet dat er er iemand op dit forum de mix heeft gebruikt. En zo ja, iedere machine is anders. Wat in de ene machine wel kan, kan in een andere niet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Bericht door papagena »

Inderdaad, volg dat gesprek gewoon. En laat eens zien wat het resultaat is. Dan kunnen we wat bijsturen. Soms moet er wta meer of minder water bij, afhankelijk van je machine.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
josina
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 19 aug 2012, 11:23

Re: Aldi Spelt Volkoren Broodmeel

Bericht door josina »

Creaviola schreef:Dit is wel een kant en klaar mix, heb hem ook wel eens geprobeerd. Werd wel een vast, compact broodje in mijn Panasonic. Ik vond het geen succes....houd het liever bij losse ingrediënten, die je zelf in wisselende samenstelling kunt gebruiken.
Naar mijn idee is dit het antwoord.
Plaats reactie