harde bruine bollen bakken

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Gesloten
Gebruikersavatar
frank 45

harde bruine bollen bakken

Bericht door frank 45 »

Ik ben wat aan het experimenteren geweest maar het lukt me niet precies zoals ik het wil. Ik wil een soort harde bruine bollen (niet van die kleine zachte dus) bakken, met daarin hoofdzakelijk volkoren of spelt meel en daarbij een deel havermeel. Ik kom niet goed uit de verhoudingen om een goed rijzend deeg te maken wat dan ook nog eens niet ingezakte
bollen veroorzaakt. Is er iemand in geslaagd om zoiets voor elkaar te krijgen of heeft hij of zij er meer informatie over dan zou ik dat graag willen weten. Verder zit alles er gewoon in maar het gaat even om de juiste verhoudingen.

Bij voorbaat dank voor de reacties :)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Melinda »

Als je zo'n vraag stelt krijg je meestal een wedervraag. Namelijk, welk recept en welke werkwijze heb je gevolgd? ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Inderdaad Frank, zoals Melinda zegt, verklaar je nader. Met deze summiere informatie kunnen we niets.

Kijk ook eens bij de recepten op dit forum en op mijn blog om wat ideetjes op te doen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Ballie »

Tja, inderdaad, zonder de volledige informatie mbt recept en werkwijze kan er weinig gezegd worden. Maar hou er in elk geval wel rekening mee dat Havermeel geen gluten bevat en een te groot aandeel hiervan een nadelige invloed op het rijsgedrag van het deeg heeft. Toevoegen van extra gluten kan hierbij helpen.

Daarnaast bevat spelt wel gluten, maar is deze kwetsbaarder dan die van tarwemeel. Je moet hier dus voorzichtiger mee omgaan dan wanneer je een deeg van louter tarwe produceert.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Rob van Rotterdam »

Ballie schreef: Daarnaast bevat spelt wel gluten, maar deze is kwetsbaarder dan die van tarwemeel. Je moet hier dus voorzichtiger mee omgaan dan wanneer je een deeg van louter tarwe produceert.
Mijn belangstelling is gewekt.
In welke zin moet je voorzichtiger zijn met spelt?
rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Ballie »

Met name wanneer je machinaal kneedt, dien je de machine wat rustiger te laten draaien (indien mogelijk) en vooral korter te kneden. Bij handmatig kneden hoef je hier minder rekening mee te houden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Rob van Rotterdam »

Dank voor antwoord.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
frank 45

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door frank 45 »

tja het is een beetje lastig om hoeveelheden te vertellen omdat ik met kopjes heb gewerkt, maar wat ik wel kan zeggen is dat ik ongeveer 160 gram volkoren meel heb gebruikt en ongeveer 80 gram havermoutmeel en aan dat laatste zal het wel liggen dan denk ik. Dat is een verhouding van 2/3 op 1/3 en ik heb al es wat gegoogled maar zag dat daar eerder 4/5 op 1/5 werd gebruikt
ik ben helaas nog niet in bezit van een goede keukenweegschaal, dus het meeste moet ik schatten

verder zat er gist in ¼ blokje (+/_ 10 gram)
dat opgelost in water
gekneed in het volkorenmeel met een tl suiker er doorheen
daarna een ei er bij en een scheutje olijfolie
en daarna het havermoutmeel en een halve tl zout
dat zo'n tien minuten gekneed

daarna een uur rijzen in de oven rond de 40 graden (hier gebeurde niet veel)

daarna de lucht er uit kneden/'slaan'
4 bollen gekeed en op bakplaat met wat bloem gedaan

daarna 30 minuten rijzen (hier rijsde de bollen wel, werden mooie groote maar bleven niet mooi stevig)

daarna 20 minuten op 175 graden in de oven en 10 minuten op 200 voor de korst

dat was zo'n beetje hoe ik het gedaan heb, er zijn vast wel dingen aan te verbeteren neem ik aan
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Melinda »

Frank, als ik je verhaal zo lees komen er 2 dingen in mij op.
Ten eerste, koop een goede weegschaal, ten tweede koop het boek van Levine "Brood uit eigen oven".
Want waarom zou je het wiel nog eens willen uitvinden. Als je begint met brood bakken kun je het beste beginnen bij het begin. ;)
De verhoudingen een beetje schatten, dat werkt niet, heb je al ervaren. ;B

Er zijn diverse zaken die mij opvallen.
Dat zijn dus de verhoudingen, ik mis vocht (behalve het beetje bij de gist, ei en scheutje olie), rijzen in oven rond 40 graden, het kneden/doorslaan na de eerste rijs, de oventemperatuur.
Daarom lijkt het mij het beste om een beproefd recept te nemen en daarmee aan de gang te gaan. :DB2:
De recepten van Levine zijn erg geschikt, voor zowel beginner als gevorderde. En zij gaf al aan om ook op haar blog te kijken. Ik zeg "doen"!

Hé, en laat dan je resultaten zien hè, we zijn erg benieuwd.
SUCCES! :2th: :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
frank 45

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door frank 45 »

ik dacht dat een aantal dingen vanzelfsprekend waren, zoals het vocht (vocht voeg ik gewoon toe tot het een mooie deegbal is en laat me juist niet leiden door een maatbeker maar door het deeg) en het doorslaan na de bulkrijs, de oventemperatuur staat er wel bij trouwens, zoals de vraag in het begin werd gesteld was het ook dus eigenlijk mn bedoeling om te vragen of iemand een beproefd recept had, maar toen werd er gevraagd om een werkwijze en ik wist
niet dat ik er ieder klein detail in op moest noemen

1 kop meel komt overeen met ongeveer 80 gram btw, als je niet zoveel geld hebt dan moet je inventief zijn

ik heb het nu gedaan met een 80/20 verhouding ipv een 66/34 verhouding en nu gaat de eerste rijs wel goed

nu dus zo'n 400 gram volkoren meel
en 80 gram havermoutmeel
gemengd met het vocht met gist en ei en water toegevoegd tot het een mooie bal is geworden
scheutje olie erbij en zout

dan eerste rijs in de oven op 40 graden
na een uur bellen er uit slaan en kneden
8 porties maken en afgedekt in de oven op 40 graden tweede rijs

en nu ga ik ze bakken, ik weet niet of je een foto kan laten zien in dit deel van het forum maar het ziet er naar uit dat het wel aardig gaat lukken

groetjes Frank
Laatst gewijzigd door Ballie op za 27 feb 2016, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Ballie »

Zo heel duur hoeft een keukenweegschaal toch niet te zijn. Voor 13 euro heb je bij Blokker al een digitale keukenweegschaal, en op marktplaats kom ik ze al voor 5 euro tegen.

Kies in elk geval wel voor een digitale weegschaal. Daarmee kun je veel preciezer wegen dan met een analoge...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik sluit me aan bij wat anderen al hebben gezegd, maar wil nog even een opmerking maken over de temperatuur waarop je het deeg laat rijzen: 40 graden is echt te hoog.

Ik doe niet aan ongeveer bakken, ik wil altijd een goed brood en weeg dus alles af. Ook het vocht en de kleine hoeveelheden zoals gist en zout.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
frank 45

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door frank 45 »

op het moment dat ik het geld over heb zal ik ook wel spullen in huis halen, maar als je 50 euro per week hebt dan is 13 euro
een flinke hap uit je budget, ik begrijp dat jullie er goede bedoelingen mee hebben, maar ik denk anders over hoe ik m'n geld moet uitgeven, ik vind dat het een hobby is en dan gaan de hoognodige zaken altijd nog voor. De bollen die ik gister gemaakt heb waren prima gelukt en zomaar iets doen is iets heel anders dan andere manieren gebruiken om iets af te wegen, bovendien gaat het wat mij betreft een beetje oftopic want de vraag die ik dus eigenlijk stelde was of iemand een manier wist om die bollen te bakken of een recept daarvoor had, ik heb er nog helemaal niets van gezien, behalve een hoop goedbedoelde kritiek op mijn werkwijze, waarvan als je een beetje kunt lezen in waar ik mee startte, wel kunt begrijpen dat ik allang al voor mezelf duidelijk had dat die niet de perfecte is, het heeft dan ook geen nut om er over door te gaan dat ik dit of dat moet gaan aanschaffen als ik er het geld niet voor heb.....
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door jasmon »

Beste Frank,

Je zegt, daarna de lucht er uit kneden/doorslaan ..

Dat is niet hetzelfde. Je moet in dat stadium namelijk niet meer kneden, alleen doorslaan. En dat is niks anders dan de lucht er uit drukken en geen kneden.

De rode draad in alle reacties is eigenlijk dat schatten niet werkt en dat goed afwegen essentieel is. De juiste verhoudingen belangrijk zijn en kleine verschillen al uitmaken om een goed resultaat te krijgen.

De ene oven is de andere niet. kijk eens of jou oven echt wel de temperatuur heeft die aangegeven wordt. Dat maakt ook verschil.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door lekkermelig »

frank 45 schreef:op het moment dat ik het geld over heb zal ik ook wel spullen in huis halen, maar als je 50 euro per week hebt dan is 13 euro
een flinke hap uit je budget, ik begrijp dat jullie er goede bedoelingen mee hebben, maar ik denk anders over hoe ik m'n geld moet uitgeven, ik vind dat het een hobby is en dan gaan de hoognodige zaken altijd nog voor. De bollen die ik gister gemaakt heb waren prima gelukt en zomaar iets doen is iets heel anders dan andere manieren gebruiken om iets af te wegen, bovendien gaat het wat mij betreft een beetje oftopic want de vraag die ik dus eigenlijk stelde was of iemand een manier wist om die bollen te bakken of een recept daarvoor had, ik heb er nog helemaal niets van gezien, behalve een hoop goedbedoelde kritiek op mijn werkwijze, waarvan als je een beetje kunt lezen in waar ik mee startte, wel kunt begrijpen dat ik allang al voor mezelf duidelijk had dat die niet de perfecte is, het heeft dan ook geen nut om er over door te gaan dat ik dit of dat moet gaan aanschaffen als ik er het geld niet voor heb.....
Hoi Frank,
Als je vage vragen stelt, gaan mensen vragen wat je nu probeert, om te kijken hoe het beter zou kunnen. Op een broodbakforum verwachten mensen nou eenmaal dat je volgens een soort recept werkt, dan kan men je ook adviseren wat je anders zou kunnen doen. Als je geen duidelijk idee hebt van hoeveelheden is het ook lastig om zinvol advies te vragen. Maar laat ik je een tip geven: wegen is een MUST voor goed brood, en als je hier adviezen vraagt verwachten mensen dat eigenlijk ook. Ik snap dat we niet allemaal in het geld zwemmen, maar voor vijf euro heb je echt al een nieuwe digitale weegschaal bij bijvoorbeeld de action. Zo'n ding gaat jaren mee, ik weet niet hoe vaak je bakt, maar per keer bakken gaat er ook 0,5 tot 1 euro aan stroom in rook op, maar dat zie je niet meteen in je krappe portemonnee.

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door jasmon »

Een besparing kan je halen door te laten rijzen op kamertemperatuur. Daar hoeft de oven dan niet voor aan te staan. Overigens zoals Levine ook al aangaf, 40°C is veel te hoog. Boven de 32 °C werkt gist niet meer
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
frank 45

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door frank 45 »

nou erg eens zijn jullie het niet met elkaar, de een zegt 40 graden en de ander zegt weer dat dat te hoog is
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door lekkermelig »

Hoi Frank,

Volgens mij is er maar een die denkt dat 40 C en niet wegen een goed idee is, en dat ben je zelf. Natuurlijk kan je best zonder wegen ook brood bakken, dat doen ze al eeuwen, en half Amerika loopt nog steeds met zijn cups en teaspoons te rommelen, maar de resultaten worden een stuk beter en reproduceerbaarder als je in ieder geval altijd op dezelfde manier afmeet.

Ik ben niet zo heel blij met de manier waarop je op alle goedbedoelde adviezen reageert.Je hoeft er niets mee te doen, maar het komt niet zo vriendelijk over door alleen maar commentaar te leveren op mensen die je willen helpen. Als je vragen stelt, verder niets met de antwoorden doet omdat je het zelf nu eenmaal anders werkt: helemaal prima! We leven tenslotte in een vrij land. Wel een beetje jammer voor je mede-forumleden dat ze dan toch tijd aan je besteden.
Natuurlijk krijg je van iedereen verschillende antwoorden, er zijn namelijk ik weet niet hoeveel manieren om goede resultaten te halen. Realiseer je dan in ieder geval dat sommigen hier echt heel ervaren zijn, je zou er per ongeluk wat van kunnen leren.

Succces met bakken!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
frank 45

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door frank 45 »

kijk eerst even in nr 48773 als je me niet gelooft, en inderdaad het zijn allemaal adviezen maar er wordt nogal gedaan over die adviezen of het een soort van verplichtingen zijn, je mag hier gerust de vloer met me aanvegen hoor, ik ben niet perfect,
ik laat het hier dan ook verder bij, want na drie of vier keer horen dat ik een weegschaal MOET aanschaffen ben ik het wel aardig zat, ik MOET NIKS. En als ieder woord wat ik hier zeg meteen aan alle kanten ontkent wordt en ik voor een soort van
idioot neergezet wordt dan heb ik verder niets te doen op een forum waar het gelijk krijgen belangrijker is dan een beetje in kunnen leven in een situatie waar iemand eerst ergens voor moet sparen in plaats van op bevel meteen maar naar de winkel te rennen voor een boek, een weegschaal en wat jullie verder nog in je hoofd hebben.

Als je die denigrerende toon die er vanaf het begin in zit een warm welkom wilt noemen voor nieuwe leden dan wens ik jullie erg veel succes maar dan is dit forum niets voor mij.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door lekkermelig »

Frank,

Het is jammer dat je het zo ziet. Ik ken veel forumleden als behulpzame geduldige mensen die veel tijd besteden om anderen te helpen. Dat leidt vast wel eens tot inzichten waar je het niet mee eens bent, tot interessante discussie, maar soms ook tot nieuwe inspiratie.
Als je vanaf dag een het gevoel hebt dat je als een idioot neergezet wordt, denigrerend behandeld wordt, en allerlei dingen MOET..Tja, een beetje relativeren zou helpen, maar blijkbaar voel je je hier echt niet thuis. Alsof je in de verkeerde kroeg terecht gekomen bent of zo.
Er moet helemaal niets, inderdaad. Je hoeft geen adviezen te volgen, en je hoeft al helemaal niets te kopen, je mag het gelukkig helemaal zelf bepalen. Je hoeft het zelf niet eens met anderen eens te zijn, al doen ze nog zoveel moeite om je te overtuigen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: harde bruine bollen bakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Frank, in reactie 48773 staat nergens dat laten rijzen op 40 C goed is, integendeel. Er staat iets anders:
Er zijn diverse zaken die mij opvallen.
Dat zijn dus de verhoudingen, ik mis vocht (behalve het beetje bij de gist, ei en scheutje olie), rijzen in oven rond 40 graden, het kneden/doorslaan na de bulkrijs, de oventemperatuur.
Maar goed, deze discussie leidt nergens toe. Iedereen probeert je op de goede weg te helpen door eerst een poging te doen te achterhalen waarom het je niet lukt harde bruine bollen te bakken.

Ik kan je een recept en een werkwijze leveren, maar het recept zal in grammen of procenten zijn en daar heb je niks aan zonder weegschaal. Ik laat het hier dan ook bij en sluit ook deze discussie.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gesloten