Met welk meel kan ik het beste beginnen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bianske
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 15:51

Met welk meel kan ik het beste beginnen

Bericht door Bianske »

Ik bak nu al een aantal jaren mujn brood met de bbm en gebruik dan ook meestal broodmix die hier de buurt bij de boerderijwinkel is te krijgen. De broodmixen komen bij de Bakzol der vandaan.

Nu ik een super deeghaak heb gekregen voor mijn Kenwood wil ik me toch meer gaan bekwamen op het bakken van brood in de oven.

Welk meel raden jullie mij aan om mee te beginnen. De voorkeur gaat hier wel uit naar bruin brood.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Met welk meel kan ik het beste beginnen

Bericht door Ballie »

Ik zou het houden op tarwebloem en volkoren tarwemeel zonder toevoegingen. Daar kun je gewoon zelf alles aan toevoegen wat je nodig vindt. Ook ascorbinezuur kun je eenvoudig zelf toevoegen door een verpulverd vitamine-c tabletje toe te voegen. Of de helft daarvan als dat nodig is.

Voor de rest kun je zelf je gist en je zout toevoegen. Suiker is nergens voor nodig. Je gist doet sowieso niets met kristal- riet of basterdsuiker. Die haalt zijn suikers uit het zetmeel. Suiker toevoegen heeft vooral effect op de smaak.

Als je je bruine brood te licht van kleur vindt, kun je wat gebrande moutmeel toevoegen. Ik gebruik hiervan zelf 15 gram op 600 gram meel. Dat heeft voor mij meer dan voldoende effect. Ik merk hierbij geen effect aan de smaak van het brood.

Qua gist kun je gerust droge (instant) gist gebruiken. De werking is exact hetzelfde als die van verse gist. Alleen is droge gist langer houdbaar en je hebt maar een derde nodig van de hoeveelheid die je nodig zou hebben bij verse gist.

Als je twijfelt welke gist er in een recept bedoeld wordt, kun je hier uiteraard om hulp vragen.

Succes...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Bianske
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 feb 2016, 15:51

Re: Met welk meel kan ik het beste beginnen

Bericht door Bianske »

Bedank voor het uitgebreide advies.

Hier kan ik wat mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Plaats reactie