Deeg rijst langzaam.

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Deeg rijst langzaam.

Bericht door willemsingapore »

Ik bak al lange tijd mijn dagelijks brood. Het is een volkoren brood met 10% roggemeel, 20% volkorenmeel en 70% tarwe bloem. Ik heb het recept hier ooit wel eens geplaatst. Ik gebruik altijd ingredienten van het zelfde merk.
Nu valt het mij de laatste tijd op dat het rijzen, eerste en tweede rijs veel langer duurt dan voorheen. In het verleden was het deeg in 30 tot 40 minuten verdubbeld, nu duurt dat meer dan 2 uur. Het zelfde verhaal voor de tweede rijs.
Ik dacht eerst misschien is mijn droge gist oud ;K Maar ja ik bak best veel dus kon ik dat eigenlijk niet geloven. De poolish die ik maak rijst wel goed, tenminste naar wat ik gewoon ben. Toch maar nieuwe gist gekocht (zelfs van een ander merk) maar de tijden blijven lang. :?:
Nu ga ik twijfelen aan het meel. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?? Mijn volgende stap is om meel van een ander merk te kopen en dan maar eens kijken wat er gebeurt ;K

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Miki

Re: Deeg rijst langzaam.

Bericht door Miki »

Zou het niet kunnen dat het nu kouder is in de ruimte waar je het deeg laat rijzen. In mijn kamer is het in de zomer aanzienlijk warmer dan in de winter of de herfst.
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Deeg rijst langzaam.

Bericht door Rob van Rotterdam »

Beste Willem,
willemsingapore schreef:Ik gebruik altijd ingrediënten van het zelfde merk.
.
Als dat altijd goed ging, dan moet er iets anders aan de hand zijn. Er moet minstens één variabele zijn die verantwoordelijk is voor uw probleem, een variabele die u niet hebt genoemd. Zonder deze info wordt het gissen.
We hebben een zacht najaar. Mijn kachel brandt nog niet. Ik heb zelfs nog vaak de ramen open. Maar toch...U schrijft niet over de temperatuur in de ruimte/kamer waar u bakt. Als ik ervan uit ga dat u in NL woont, kan het dan zijn dat het de langzaam dalende buitentemperatuur is die invloed heeft op het rijstempo?
Groet,
rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Deeg rijst langzaam.

Bericht door lekkermelig »

Laat Willem nou in Singapore wonen.. daar hebben ze niet zoveel last van wisselende temperaturen. Varieert volgens mij tussen heet en heel heet. Maar er moet toch wel iets veranderd zijn. Andere ingredienten, of andere werkwijze=

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie